MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2017

zoeken in:
Klopt, in mijn eerste jaren dat ik met de MML meedeed, heb ik daar ook veel tijd in gestoken. Hoewel het qua tijdsinvestering waarschijnlijk vergelijkbaar is, is die lijst wat diverser en is het wat makkelijker om één of twee van de (veelal) drie ladders in te vullen. Hier is het al gauw alles of niets. Ik pleit ook verder niet om de spelopzet te wijzigen, maar dat zijn in ieder geval mijn twee centen.

Mijn ontdekkingen doe ik dan ook vooral achteraf, wanneer ik de gehele top 300 de revue laat passeren.

P.S. Om dezelfde reden laat ik De Witte Trui de eerste ronde(s) ook schieten.

Casartelli (moderator)
Herkenbaar, ik ben een paar jaar geleden ook met de Witte Trui gestopt... om hem dit jaar weer op te pakken. Nu valt het me qua tijdsbesteding wel mee.

Een alternatief zou hier nog zijn om bijvoorbeeld in de 1e ronde met ladders van 4 i.p.v. 6 te werken en er daar dan 2 van tegelijk te doen. Maakt het misschien makkelijker voor de casual deelnemer, maar per saldo is er dan toch alweer meer luisterdruk voor wie wel alles mee wil doen.

Casartelli (moderator)
Cikx schreef:
Ook wel vreemd dat Sheep bji de laatste 20 staat in plaats van Dogs. Ik dacht dat Dogs normaal gesproken als beste nummer van Animals bestempeld werd?
De statistieken bij het album geven je wel gelijk. Het heeft bij mij persoonlijk wel lang geduurd voordat Dogs een beetje landde, Sheep is dan toch een stuk toegankelijker.

Casartelli (moderator)
25 finalelijstjes heb ik inmiddels mogen verwelkomen. Van de nummers laatst zitten er in de huidige tussenstand 13 ook daadwerkelijk in het onderste kwartet. De nummers 1 zitten duidelijk meer gespreid.

De deadline is inmiddels toch wel morgenavond. Misschien niet scherp om zeven uur, maar ik stel voor het er niet op aan te laten komen. Dus nog even een laatste herinnering voor

Alicia bikkel2 Bonk Cikx Dieter FrodoK Grafmat herre48 Jacoto nelis ranboy Rudi S Svendra

Dit zijn de 20 finalisten:

Archive - Collapse / Collide
Archive - Lights
Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
Genesis - Firth of Fifth
Genesis - The Musical Box
Marillion - Neverland
Marillion - The Great Escape
Marillion - The Invisible Man
Pink Floyd - Comfortably Numb
Pink Floyd - Sheep
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
Porcupine Tree - Anesthetize
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Porcupine Tree - Russia on Ice
Steven Wilson - Routine
Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
Supertramp - Fool's Overture
Yes - Close to the Edge

Maak hiervan je eigen top-20 en stuur deze in een pm naar mij.

Deadline: zaterdag 26 mei 19.00 uur.

Bezig met de laatste beluistering. Zoals elk jaar laat ik alle nummers nog een keer de revue passeren, maar op de een of andere manier kost dat toch wel weer flink wat tijd voor maar 20 nummers

't Is maar goed dat ik net hier nog even keek:
Mijn lijstje komt morgen ruim voor de deadline.

chevy93 schreef:

Grootste gemissen: Echoes (ja, nóg meer PF!) .....

Zo valt er zowaar op het eind van dit spel ook nog wat te lachen...

Oef! Ik ken er teveel niet om een goeie lijst samen te stellen. En ze ff snel luisteren werkt voor mij niet. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant: wat ligt er nog veel moois te ontdekken...

Casartelli (moderator)
FrodoK schreef:
Oef! Ik ken er teveel niet om een goeie lijst samen te stellen. En ze ff snel luisteren werkt voor mij niet. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant: wat ligt er nog veel moois te ontdekken...
Nou, ontdek ze dan maar!

28 lijstjes inmiddels. En we hebben nu het punt bereikt waarop de nummer 1 ook de laagste standaardafwijking in de scores heeft en de nummer 20 de hoogste. Er zal dit jaar geen Orinoco-uitzending zijn, dus de liefhebbers kunnen gewoon hier synchroon mee-youtuben. Met het mooie weer deze dagen moet ik nog even zien over hoeveel avonden de bekendmaking uitgesmeerd wordt.

Deadline is wel nog steeds vanavond 19.00 uur

Casartelli schreef:
En we hebben nu het punt bereikt waarop de nummer 1 ook de laagste standaardafwijking in de scores heeft en de nummer 20 de hoogste.

In dat geval; doet mijn lijstje er eigenlijk nog wel toe?
Ben me net door de eerste minuten van Lights aan het heen werken, kan ik daar wel mee stoppen. Anderzijds ik heb mijn nummer 20 al gehad, dus ook wel zonde om die laatste dan te laten zitten.

Wat me wel opvalt bij het opstellen van het lijstje dat er toch elk jaar wel weer een paar verschuivingen zijn. Nummers die je toevallig of door omstandigheden meer aangrijpen dan de eerdere twee edities, of waar je ineens toch weer nieuwe dingen in hoort of meer of juist minder van onder de indruk raakt. Volgens en voor mij hoort dat toch wel echt meer specifiek bij dit genre. Eén van de gave dingen van prog, dat je steeds weer nieuwe ontdekkingen doet, zelfs in nummers die je al tientallen keren gehoord hebt!

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
En we hebben nu het punt bereikt waarop de nummer 1 ook de laagste standaardafwijking in de scores heeft en de nummer 20 de hoogste.
Bonk schreef:
In dat geval; doet mijn lijstje er eigenlijk nog wel toe?
Even voor de goede orde: dat is statistisch best een curiositeit (daarom meldde ik het ook) en zeker niet per se een teken dat de lijst 'af' is of zo.

Mooi dat je nog steeds nieuwe dingen ontdekt. Maar zonder enige afbreuk te doen aan wat toch ook wel mijn favoriete stroming binnen de muziek is: dat is bij andere muziek net zo goed mogelijk

Casartelli schreef:
Even voor de goede orde: dat is statistisch best een curiositeit (daarom meldde ik het ook) en zeker niet per se een teken dat de lijst 'af' is of zo.

Mooi dat je nog steeds nieuwe dingen ontdekt. Maar zonder enige afbreuk te doen aan wat toch ook wel mijn favoriete stroming binnen de muziek is: dat is bij andere muziek net zo goed mogelijk

Ik had stiekem al door dat het het niets zei over de 'afheid' van de lijst (gelukkig is er nog best veel blijven hangen van wiskunde op de middelbare school en studie), maar wilde nog graag even horen dat mij lijstje toch nog belangrijk is

Tuurlijk is dat bij andere muziek ook mogelijk, maar mijn persoonlijke ervaring is dat me dat toch bij prog verreweg het meeste gebeurt. Het heeft misschien ook wel met lengte en complexe structuren te maken. Maar als ik voor de zoveelste keer een nummer van pak hem beet van pop- of rockbandjes of zelfs persoonlijke favorieten als Crowded House, Queen of Neil Young (omdat ik weet dat jij daar ook zo van geniet ) hoor gebeurt me dat toch aanzienlijk minder vaak dan bij een Steven Wilson, Marillion of Genesis.

en dan Lights dissen... tssss

vigil schreef:
en dan Lights dissen... tssss

Was niet eens als dissen bedoeld. Ik vind Archive echt wel een topband, maar ik had Lights geloof ik niet eens in de top 10 van hun Greatest Hits-editie staan... (jij wel, zag ik bij het nazoeken ). Ook van Marillion en Pink Floyd staat mijn favoriet niet in deze lijst, maar al met al is het toch een geweldige top 20.

Bonk schreef:
(quote)

Was niet eens als dissen bedoeld. Ik vind Archive echt wel een topband, maar ik had Lights geloof ik niet eens in de top 10 van hun Greatest Hits-editie staan... (jij wel, zag ik bij het nazoeken .

Sterker nog, die staat zelfs in mijn Top 10 allertijden!

Bonk schreef:
(quote)

ik had Lights geloof ik niet eens in de top 10 van hun Greatest Hits-editie staan... (jij wel, zag ik bij het nazoeken ). Ook van Marillion en Pink Floyd staat mijn favoriet niet in deze lijst, maar al met al is het toch een geweldige top 20.

Mijn nummer 1 in deze progladder eindronde zal in de top 10 van mijn favorietenlijst van de betreffende artiest niet eens in hun top 10 staan. Uiteraard ga ik niet verklappen welke artiest bij mij hier op nummer 1 gezet is maar na de eliminatie van minimaal 6 andere (en betere) nummers van deze band toch een nummer van hun bovenaan gezet omdat deze toch beter is dan de overige nummers.
Als ik een persoonlijke top 100 aller tijden zou maken en daarbij een max. van 2 nummers per artiest zou hanteren zouden er niet meer dan 3 nummers uit deze finaleronde in deze terecht komen. Overigens heeft de finaleronde bij mij een gemiddelde waardering van 4,15 sterren. Best wel hoog, toch nipt een laagterecord van de drie ladders. Vind ik het dan allemaal niets? Wel nee, op mijn uitvaart zou ik met 17 van deze 20 nummers op de luidsprekers vredig in vlammen op gaan!
Er is gewoon heel veel goede muziek gemaakt en zo'n eindlijst is het resultaat van directe democratie en het nadeel van een democratie is dat niemand helemaal tevreden is met het resultaat....

Komt er aan voor 19.00.
Nog even intensief aan het luisteren.

Hier ook. Niet de makkelijkste nummers om te behappen.

Casartelli (moderator)
Het is uiteindelijk allemaal met succes behapt. Na inontvangstneming van een recordaantal van 33 finalelijstjes zijn de lijnen nu echt gesloten en gaan we ergens rond tien uur van start met de ontknoping. Liefhebbers mogen vast een gokje wagen voor de onderste 5.

Aan de volgorde waag ik me niet maar iets als Anesthetize, great Escape, routine, lady fantasy en Collapse? Anders Sheep

16. Marillion - The Great Escape
17. Porcupine Tree - Russia on Ice
18. Pink Floyd - Sheep
19. Archive - Lights
20. Porcupine Tree - Anesthetize

De vijf nieuwkomers/re-entries verwacht ik allemaal in t rechterrijtje. Supertramp gaat het van de vijf denk ik het beste doen, in het achterhoofd houdende dat ze in de eerste editie van de ladder op plaats 5 eindigde. Verder verwacht ik maar een, misschien twee, grote verschuivingen ten opzichte van vorig jaar. Maar daar ga ik later misschien verder op in.

Ach, laat ik dat gokje dan maar eens wagen:

20. Porcupine Tree - Russia on Ice
19. Archive - Collapse / Collide
18. Pink Floyd - Sheep
17. Supertramp - Fool's Ouverture
16. Porcupine Tree - Anesthize

Casartelli (moderator)
20

Archive - Lights
Totaal punten: 273
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: buso, Grafmat, HugovdBos, meesterdch en uffing
Virtuele positie voor aanvang finale: 16
2016: 43
Standaarddeviatie: 6.68

Archive debuteert met maar liefst twee nummers in de finale en dat is natuurlijk zeer netjes. Lights is er ook nog rechtstreeks zonder herkansingen heengestoomd en dat mag toch eigenlijk wel opmerkelijk heten voor het nummer dat hier de hoogste standaarddeviatie scoort. Verrast dat laatste? Atypisch in dit veld, lang, repetitief, of zo u wilt: intens. 8 top-5-noteringen kregen ze, dat doen 10 andere finalisten ze niet na. Maar naast die 5 laatste plaatsen stonden nog 4 nummers 19 en 4 nummers 18 en dan schiet het toch niet echt op.

Casartelli (moderator)
19

Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
Totaal punten: 294
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Alicia, chevy93, Dieter en nelis
Virtuele positie voor aanvang finale: 12
2016: 14
Standaarddeviatie: 5.42

Heel voorzichtig wordt er een beetje aan de stoelpoten van Marillion in de Prog Ladder gezaagd (nog 'slechts' 3 nummers in de finale) en ook het solodebuut van die Schotse zanger stelt dit jaar teleur, in het licht van zowel de 15e en 14e plaats uit de vorige edities als de 12e plaats in de startlijst. In Ronde 6 moest hij al herkansen en in de finale domineren de wat lagere noteringen toch wel. Het gat met Lights is wel 21 punten, vanaf nu zal het meeste wat dichter bij elkaar zitten.

Natuurlijk prachtige posities maar deze twee als eerste "eruit" in de finale is ietwat teleurstellend

Het begon nog aardig met de twee-na-laagste, maar nu ook de twee-na-hoogste al uit mijn lijst. Fish verdient beter.

Twee top-10 nummers er nu al uit. Jammer.

Casartelli (moderator)
18

Yes - Close to the Edge
Totaal punten: 299
Nummer 1 van: Alicia en bikkel2
Nummer 20 van: Bonk, Cikx, dynamo d, El Stepperiño, Jester en musicborst
Virtuele positie voor aanvang finale: 14
2016: 10
Standaarddeviatie: 6.36

Van de Grote Drie van de jaren '70 prog wordt Yes hier toch wel duidelijk het minst breed gedragen. Nog voor er ook maar één Genesis- of Pink Floydnummer langsgekomen is, dient Close to the Edge zich al aan. Vorig jaar verraste hij weliswaar nog met een 10e plaats, dit jaar was al snel duidelijk dat dat er niet in zat. Die 2 eerste plaatsen zijn nog net de oogst van de laatste dag, maar er staat een recordaantal van 6 laatste plaatsen tegenover.

Oeii, die zag ik niet aankomen. Das heel vroeg.

M'n nummer 2 en 3 er al uit, da's wel jammer.

Ik 2 en 4

Gast
geplaatst: vandaag om 20:03 uur

geplaatst: vandaag om 20:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.