Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid
zoeken in:
1
geplaatst: 28 januari 2018, 14:25 uur
Roulette, Dollhouse, Where the Bands Are, Loose Ends, deze, Meet Me in the City, Little White Lies, Restless Nights, Take 'Em as They Come, Held Up Without a Gun,
From Small Things (Big Things One Day Come), wat mij betreft allemaal A-kwaliteit. Had al deze nummers bij elkaar uitgebracht als powerpop-uitstapje, het had prima in het tijdsbeeld gepast. Misschien wel mijn favoriete periode, rondom The River.
8,5
From Small Things (Big Things One Day Come), wat mij betreft allemaal A-kwaliteit. Had al deze nummers bij elkaar uitgebracht als powerpop-uitstapje, het had prima in het tijdsbeeld gepast. Misschien wel mijn favoriete periode, rondom The River.
8,5
0
geplaatst: 28 januari 2018, 17:17 uur
Prima nummer uit een periode waarin hij, zo lijkt het althans, de ene na de andere klasse song uit z'n pen laat vloeien. De opsomming die itchy hierboven noemt spreekt wat dat betreft boekdelen. Dit Living on the edge of the world is lekker vrolijk, uptempo en zomers. Niet opzienbarend maar rockt desondanks prima weg. Een 7,5 geef ik.
0
geplaatst: 28 januari 2018, 22:27 uur
De voorloper van Open All Night, dat uiteindelijk op Nebraska uitgebracht werd.
Living on the Edge of the World klinkt lekker vrolijk en onbevangen. Gewoon een heerlijke rocker: 8
Living on the Edge of the World klinkt lekker vrolijk en onbevangen. Gewoon een heerlijke rocker: 8
0
geplaatst: 28 januari 2018, 22:53 uur
Zoals iemand al zei, een springerig nummer, maar ik word er niet echt vrolijk van.
5,5
5,5
0
geplaatst: 28 januari 2018, 23:38 uur
vigil schreef:
I fought The law and The law won...
I fought The law and The law won...
De overeenkomsten zijn inderdaad treffend. Maar dit kan niet tippen aan The Clash. 5
1
geplaatst: 29 januari 2018, 13:26 uur
Mastroianni schreef:
De overeenkomsten zijn inderdaad treffend. Maar dit kan niet tippen aan The Clash. 5
(quote)
Of aan The Bobby Fuller Four
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 29 januari 2018, 18:26 uur
187. Candy's Boy
Album: The Promise
Van een River outtake gaan we naar de eerste Darkness outtake en tevens het eerste nummer van The Promise (2010). Vooral tussen 1978 en 1987 sleutelde Bruce wat af aan zijn liedjes. Bepaalde regels (soms zelfs hele lappen tekst) en melodielijnen gebruikt voor liedje a) konden zomaar opduiken in liedje b) en liedje c). Bruce heeft dit in diverse latere documentaires ook beaamd. Zoals een topkok zijn recepten ontleedt en ingrediënten in andere gerechten gebruikt, zo ging Bruce te werk met zijn nummers. Het levert in ieder geval leuk puzzelwerk op voor menig Springsteen-liefhebber.
Dat was gisteren al hoorbaar op Living On The Edge Of The World en op Candy's Boy van hetzelfde laken een pak. Het eerste couplet is hetzelfde als van Candy's Room en de titelvergelijking ligt er ook dik bovenop. Naar het schijnt was Candy's Boy lange tijd een serieuze optie om op Darkness te komen. In het schetsboek, horend bij het machtige document wat The Promise heet, staat Candy's Boy regelmatig in een concept-tracklist.
Muzikaal zit er wel een wereld van verschil tussen beide Candy's . Wat ze delen is de sombere toon maar waar Candy's Room een dreigend agressieve ondertoon heeft en vol onderdukte passie zit is Candy's Boy passiever, veel berustender. Speciale vermelding is er voor de orgel van Danny Federici.
De versie hieronder wijkt ook weer licht af van die op The Promise. Ik vermoed dat hij afkomstig is van The Lost Masters, The Darkness outtakes. Er circuleren op het internet heel veel vroege versies van Springsteenliedjes, een uitvloeisel van man's perfectionisme en van de ziekelijke verzameldrang van zijn trouwste fans.
Album: The Promise
Van een River outtake gaan we naar de eerste Darkness outtake en tevens het eerste nummer van The Promise (2010). Vooral tussen 1978 en 1987 sleutelde Bruce wat af aan zijn liedjes. Bepaalde regels (soms zelfs hele lappen tekst) en melodielijnen gebruikt voor liedje a) konden zomaar opduiken in liedje b) en liedje c). Bruce heeft dit in diverse latere documentaires ook beaamd. Zoals een topkok zijn recepten ontleedt en ingrediënten in andere gerechten gebruikt, zo ging Bruce te werk met zijn nummers. Het levert in ieder geval leuk puzzelwerk op voor menig Springsteen-liefhebber.
Dat was gisteren al hoorbaar op Living On The Edge Of The World en op Candy's Boy van hetzelfde laken een pak. Het eerste couplet is hetzelfde als van Candy's Room en de titelvergelijking ligt er ook dik bovenop. Naar het schijnt was Candy's Boy lange tijd een serieuze optie om op Darkness te komen. In het schetsboek, horend bij het machtige document wat The Promise heet, staat Candy's Boy regelmatig in een concept-tracklist.
Muzikaal zit er wel een wereld van verschil tussen beide Candy's . Wat ze delen is de sombere toon maar waar Candy's Room een dreigend agressieve ondertoon heeft en vol onderdukte passie zit is Candy's Boy passiever, veel berustender. Speciale vermelding is er voor de orgel van Danny Federici.
De versie hieronder wijkt ook weer licht af van die op The Promise. Ik vermoed dat hij afkomstig is van The Lost Masters, The Darkness outtakes. Er circuleren op het internet heel veel vroege versies van Springsteenliedjes, een uitvloeisel van man's perfectionisme en van de ziekelijke verzameldrang van zijn trouwste fans.
0
geplaatst: 29 januari 2018, 18:48 uur
De versie op The Promise duurt een minuut korter en heeft niet zo'n losgeslagen keyboard als op deze versie. Dit klinkt echt als een demo. De versie van The Promise zou zo op een album hebben kunnen staan.
Het nummer is best aardig, maar mijlenver verwijderd van de klasse van Candy's Room. In dit geval dus een uitstekende keuze van Bruce.
Conclusie : Wel aardig / Best Goed oftewel een 6,5
Het nummer is best aardig, maar mijlenver verwijderd van de klasse van Candy's Room. In dit geval dus een uitstekende keuze van Bruce.
Conclusie : Wel aardig / Best Goed oftewel een 6,5
0
johannesA
geplaatst: 29 januari 2018, 19:33 uur
Te merken, dat we in de onderste regionen van de lijst zitten. 6,2
0
geplaatst: 29 januari 2018, 19:54 uur
Mooie versie (op The promise) maar ik prefereer Candy's room met enige afstand. Dat vind ik namelijk één van de beste Springsteen nummers. Al zijn dat er veel 
Deze Candy's boy is leuk omdat het een kijkje geeft in waartoe het uiteindelijk zou leiden. Cijfer; 6,7

Deze Candy's boy is leuk omdat het een kijkje geeft in waartoe het uiteindelijk zou leiden. Cijfer; 6,7
0
geplaatst: 29 januari 2018, 20:03 uur
Jullie Bossmeter top 200 tot nu toe:
1. Lonesome Day (7,761363636) (22 stemmen)
2. The Wrestler (7,704) (25 stemmen)
3. Lucky Town (7,444827586) (29 stemmen)
4. Working On The Highway (7,403571429) (28 stemmen)
5. Waitin’ On A Sunny Day (7,151851852) (27 stemmen)
6. Book Of Dreams (6,977777778) (27 stemmen)
7. Rockaway The Days (6,885416667) (24 stemmen)
8. Sad Eyes (6,72173913) (23 stemmen)
9. Bishop Danced (6,388095238) (21 stemmen)
10. Buffalo Gals (6,322727273) (22 stemmen)
11. The Long Goodbye (6,290384615) (26 stemmen)
12. Living On The Edge Of The World (6,226) (25 stemmen)
13. Goin’ Cali (5.95) (24 stemmen)
1. Lonesome Day (7,761363636) (22 stemmen)
2. The Wrestler (7,704) (25 stemmen)
3. Lucky Town (7,444827586) (29 stemmen)
4. Working On The Highway (7,403571429) (28 stemmen)
5. Waitin’ On A Sunny Day (7,151851852) (27 stemmen)
6. Book Of Dreams (6,977777778) (27 stemmen)
7. Rockaway The Days (6,885416667) (24 stemmen)
8. Sad Eyes (6,72173913) (23 stemmen)
9. Bishop Danced (6,388095238) (21 stemmen)
10. Buffalo Gals (6,322727273) (22 stemmen)
11. The Long Goodbye (6,290384615) (26 stemmen)
12. Living On The Edge Of The World (6,226) (25 stemmen)
13. Goin’ Cali (5.95) (24 stemmen)
0
geplaatst: 29 januari 2018, 20:07 uur
johannesA schreef:
Te merken, dat we in de onderste regionen van de lijst zitten.
Te merken, dat we in de onderste regionen van de lijst zitten.
Nou ja onderste, er zijn natuurlijk ook genoeg liedjes die de lijst helemaal niet hebben gehaald. Wat dit nummer in de lijst doet is mij een raadsel.
4,0
0
geplaatst: 29 januari 2018, 20:11 uur
vigil schreef:
Wat dit nummer in de lijst doet is mij een raadsel.
Wat dit nummer in de lijst doet is mij een raadsel.
Mij eerlijk gezegd ook een beetje. Maakt me nieuwsgierig naar wat er uiteindelijk allemaal níet in staat. Ik bedoel, als dit en een nummer als Goin' Cali er al in staan....
* denotes required fields.