menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
21. Your Body Changes Everything: 19 punten, 3 keer genoemd, nummer 1 van motel matches

"Your Body Changes Everything" as a whole is an absolute gem. Hadreas uses the best side of his voice, while the fleeting violin strings give the already high tempo of the music an extra layer of tension. Every whistle and beep in the song has been put down with unprecedented precision and at the same time it sounds free and uninhibited.

20. Put Your Back N2 It: 21 punten, 5 keer genoemd

He steps back convincingly with "Put Your Back N2 It", a bruised elegy which borrows from requiem and New Age music, to present a hovering sense of both drama and elation.

19. Just Like Love: 23 punten, 5 keer genoemd

aERodynamIC schreef:
Just Like Love is bijna cheesy te noemen. Zwierigheid doet zijn intrede door de strijkers. Rufus Wainwright, Antony.... de gay-glamour is nu niet meer te ontkennen. Wat een hemels mooi liedje is dit toch. Barok getint met een kitschy gouden randje. Dit heeft niets meer te doen met zijn eerste album. Mike gaat voort.

18. Perfume Genius - Dirge: 27 punten, 5 keer genoemd

Rather than a coming out narrative filled with hope and optimism or even disarray and danger, “Dirge” is one of honesty, cynicism, and austereness. Perfume Genius says his queerness is a part of him and that will always mean leaving someone behind. Of course his mentality is a hard pill to swallow but, that doesn’t make it far from what many queer kids have had to unconsciously do.

17. Perfume Genius - Grid: 29 punten, 6 keer genoemd

hoi123 schreef:
Om even namens mezelf te spreken: heb nog niet vaak gehad dat een nieuwe richting bij een artiest waar ik van houd (en dat is zachtjes uitgedrukt) me zo snel en vloeiend overtuigt, alsof het altijd al zo geweest is zeg maar. Ik kan maar niet genoeg krijgen van Hadreas die zich minder kwetsbaar opstelt en echt z'n tanden laat zien - onvriendelijker dan Grid heb ik het nog nooit van hem gehoord en alsnog genoot ik er vanaf het begin van. Die nare elementen die in het nummer zitten verwerkt, zoals het kindergekrijs en die brommende synthesizer, die dan zo vloeiend samengaan met de poppy compositie..

16. Fool: 30 punten, 6 keer genoemd

His voice takes on a shape-shifting quality on Too Bright, sometimes warping into odd, ambient shapes; on the finger-snapping "Fool", his powerful falsetto sounds like it could fill a cathedral and then crack it in half.

15. Too Bright: 31 punten, 10 keer genoemd

The title track borrows something from both Antony Hegarty and Thom Yorke in its fundamentally miserable vocal, it sounds so lonely and resigned, but also so lovely.

14. Awol Marine: 35 punten, 8 keer genoemd

‘AWOL Marine’ ends with Michael Hadraes’ voice sucked up into the heavens; synth swirl pushing harder and harder until the whole landscape is rendered as noise. Yet while challenging, the piece has a blissful edge – melancholic, but melancholy with a beautiful serenity.

13. Dark Parts: 37 punten, 10 keer genoemd, nummer 1 van likeahurricane

Elohim schreef:
Dark Parts is samen met No Tears misschien wel de mooiste track van het album. "But he'll never break you, baby". Wauw... Het subtiele drumwerk dat langzaam de overhand krijgt wordt er goed in verwerkt, en eindelijk heb ik bij de aanpassing in zijn stem echt het gevoel van: Ja, prachtig gedaan! Ook de overgang van het drukke, naar het lege, is heerlijk. Zijn stem klinkt daarna breekbaarder dan ik dacht mogelijk was. "I will take the dark part of your heart into my heart".

12. Describe: 40 punten, 8 keer genoemd, nummer 1 van Poek

Elbow schreef:
Wat is describe zo hemels mooi, het begint met die gitaren die mij aan Jesu doen denken en de outro doet me wegdromen naar Sigur Rós. Song van het jaar !

11. Wreath: 49 punten, 11 keer genoemd

aERodynamIC schreef:
Wreath kent iets Kate Bush-achtigs. Misschien is dat sowieso een beetje de adem van dit album. Er hangt ergens een soort jaren '80 gevoel aan vast maar dan wel helemaal nu. Er zit ook wel een hint naar Kate in: “Running up that hill, I’m gonna peel off every weight until my body gives away and shuts up.” Wreath vormt het schitterende hart van dit album, dat als een sneltrein voortraast.

Morgen de top-10!

10. Jason: 50 punten, 10 keer genoemd, nummer 1 van Edgar18

dafit schreef:
De lentekriebels zijn ook aanwezig in Jason, waarop Hadreas in falsetstem verhaalt over twee twintigers die elkaar kortstondig en onhandig seksueel verkennen. De muzikale rijkdom is met een heerlijke baslijn, klavecimbel en violen groot.

9. Eye in the Wall: 52 punten, 8 keer genoemd, nummer 1 van aerobag en 123poetertjes

Where did this come from? An awesome and necessary shift for Perfume Genius, an Art Pop songwriter who - up until this point - felt safe in those confines. But 'Eye In The Wall' shows he's capable of so much more, branching out to Progressive Pop and Neo-Psychedelia with a nine-minute epic. It's a consistent, nocturnal rave, but one that doesn't overwhelm the senses but rather coddles them sensually. His vocals, only taking up the first third of the track, draw eerie similarities to David Bowie's Blackstar era, namely the equally as migratory title track. Awesome stuff.

8. Learning: 55 punten, 8 keer genoemd, nummer 1 van Gretz en mezelf

The manner in which Hadreas delivers his songs suggests a struggle with identity and artifice, as he tries to get across complex ideas and feelings through a somber character sketch. Whether "Learning" is autobiographical or entirely fictional, the details hit like the real deal, and Hadreas inhabits his work so fully, the lines between memory and imagination dissolve to the point of invisibility.

7. Slip Away: 62 punten, 9 keer genoemd, nummer 1 van arcade monkeys

There are several moments on No Shape that burst with so much incandescent noise, they’ll make you feel glad just to be alive. “Slip Away” is the first of these opportunities to be, as Hadreas says, “carried by the sound.”

6. Queen: 62 punten, 10 keer genoemd, nummer 1 van Dance Lover en 50tracks

5. On the Floor: 64 punten, 11 keer genoemd, nummer 1 van Arbeidsdeskundige

What I found more surprising was the inclusion of a funk tune with “On the Floor” and how it works so well. The percussion and bass are thick, the clean guitar chords match the genre bending very well, and the inclusion of light background synths remind you that this is still a Perfume Genius record.
En we zijn bij de top-5 aangekomen! On the Floor is het hoogst genoteerde nummer van Mike's laatste album, en een goed voorbeeld van hoe zijn geluid uitgekristalliseerd is. Na de desolate pianoliedjes op Learning, de atonale experimenten op Too Bright en de bombastische artpop op No Shape hebben we hier weer een nieuw hoofdstuk: verfijnde, ritmische en weelderige pop in de zuiverste zin van het woord. De hunkering is in Mike's stem te horen in dit warme liefdesliedje, en het is onmogelijk om niet vrolijk te worden van zo'n zelfverzekerde verklaring van de liefde.

4. Die 4 You: 64 punten, 10 keer genoemd, nummer 1 van curufin en EttaJamesBrown

aERodynamIC schreef:
Een stuk breekbaarder is Die 4 You, mede door de hese manier van zingen. Het nummer heeft iets jazzy's in zich. Muziek voor de late uurtjes. Heel spannend, maar wederom betoverend. Het is bijna ongelooflijk hoeveel moois we al over ons heen gekregen hebben. Het is ook allemaal perfect in balans en Perfume Genius gaat nergens te lang door.

Veelzijdig als artiest betekent ook dat je binnen albums met een bepaalde sfeer nog gedurfde uitstapjes probeert te maken. Zoals hierboven gezegd valt Too Bright vooral samen te vatten als artpop met een goede lading bombast, maar aan het begin van de tweede helft van het album komt Mike daar plotseling met een nummer op de proppen waar de vroege Portishead jaloers op zou mogen zijn. Die 4 You is traag, melodieus en sexy as fuck.

3. Hood: 67 punten, 12 keer genoemd, nummer 1 van aERodynamIC

Elohim schreef:
Dan weer Hood. Hoodhoodhood. Het is niet zo dat de piano-tonen nooit eerder zo gebruikt zijn. Het is niet zo dat zijn teksten zo poëtisch zijn dat ze me diep in het hart raken. Het is niet zo dat zijn stem enkele middelmatigheid kan wegvagen, hoewel het dichtbij komt. Het is alleen de oh zo tedere, fragiele, misschien eerder gebrokene combinatie van dit alles, wat het zo prachtig maakt.

Tijdens het opzoeken van de stukjes voor de nummers kwam ik erachter dat tien jaar geleden een verwarde 13-jarige hoi123 op dit forum heeft verkondigd dat deze clip relnichterig en aanstellerig was. Hierbij publiekelijke excuses van 23-jarige homoseksuele hoi123: in androgyniteit heeft zelden zo veel kwetsbaarheid gezeten als hoe Mike zich in deze clip presenteert. Kwetsbaarheid is ook een sleutelwoord voor het nummer zelf: Hood gaat over de realisatie dat je geliefde niet van je zou houden als hij je tot in de kern zou kennen, maar dat je toch zo veel mogelijk je best voor hem wil doen. Hoewel in popvorm gegoten is er iets snijdends aan dit nummer, waarschijnlijk verborgen in de subtiele trillingen in Mike's stem, wat het met recht een Perfume Genius-klassieker maakt.

2. Lookout, Lookout: 74 punten, 12 keer genoemd, nummer 1 van Rufus

Arrie schreef:
Mannen die hun hart uitstorten, deel drie. En ook het meest emotionele van de drie. De muziek van Perfume Genius, zeker op zijn debuut, is echt heel simpel. Het zijn zulke simpele pianoliedjes dat de gemiddelde pianist er waarschijnlijk om zou lachen. En dan klinkt het nog alsof ie het op z'n zolderkamertje heeft opgenomen ook.Deze muziek werkt dan ook alleen als de emotie overkomt. Ik hoor Mike Hadreas namelijk zóveel emotie in zijn zang en pianospel leggen.

Ondanks de vele verschillende gezichten van Perfume Genius heeft dit topic toch besloten dat zijn beste twee liedjes tot zijn debuut behoren. Ik kan er niet erg boos om worden (en ben het er stiekem ook mee eens): de emotie die schuilt in deze pianoliedjes is immers van een zeldzame intensiteit. Wat Mike's teksten op vooral dit album kenmerkte was een sympathie voor het verziekte. Zo is Lookout, Lookout geschreven voor Mary Bell, het meisje dat op 11-jarige leeftijd twee jongens vermoordde en mutileerde. Het heeft echter een troostende toon, en op een bepaald punt lijkt hij het meisje zelfs te troosten: "he didn't have a family, to begin with". Je kan het interpreteren hoe je wil, maar ik zie het als een onderdeel van een breder thema op Learning, namelijk het hebben van zo'n lage zelfwaarde dat je vooral kan sympathiseren met het moreel verdorvene in de samenleving. Los van de betekenis is dit in ieder geval een prachtig, kaal zolderkamerliedje.

1. Mr. Peterson: 85 punten, 13 keer genoemd, nummer 1 van nico1616 en stardust_be

A heartbreakingly sad and wonderful little piano song by a sweet young man, who's soul has been deeply wounded, but who won't give up living anyway. Hopefully.
Hoe groot kleine liedjes soms ook kunnen zijn, he. Mr. Peterson is de eerste single van Mike's debuutalbum, en een schrijnend voorbeeld van de ongemakkelijke openheid die er in zijn muziek zit. Hij zingt over zijn middelbare schoolleraar die hem heeft misbruikt, en somt de gebeurtenissen rond deze "relatie" schijnbaar achteloos op, tot blijkt dat deze leraar zelfmoord heeft gepleegd toen Mike zestien was. Het nummer eindigt met de uitgesproken hoop dat er in ieder geval nog plek voor Mr. Peterson in de hemel of hel is. Het geeft het nummer hetzelfde wrange effect mee als de tegenstelling tussen het schijnbaar vrolijke pianoriffje en het zware onderwerp: ondanks de duidelijke verschrikking van zijn daden, kan zijn slachtoffer zich nog steeds niet brengen om hem compleet te haten. Het maakt het een waanzinnig aangrijpend liedje, en naar mijn mening dus een volledig terechte winnaar van de Greatest Hits van Perfume Genius.

Bedankt iedereen voor het meespelen!

Wat een heerlijke week was dit. Bedankt hoi123!

O thanks voor de heads-up dat je klaar bent, hoi123! xxxxxx (grapje)
Heb de top 2 nog even gedraaid, leuke liedjes.

Poet en ik starten de Danny Brown GH vanmiddag op

GREATEST HITS OF DANNY BROWN (hoop dat de afbeelding duidelijk is)

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/5e567283f36e842950ec13b00430fae6.jpg#5e567283f36e842950ec13b00430fae6

------- VANUIT CASA GEERT HAHA AIN'T IT FUNNY --------

really doe

Relatief laat van start, maar dat maakt niet uit: Danny Brown komt zelf ook altijd te laat. Om dan een halfuurtje op te treden en weer pleite te gaan, Niek en ik kunnen dat bevestigen. Maar beter een halfuur flink knallen, dan een uur lang een snoozefest (lees: Editors op DTRH 2019).

Enfin, gas erop: hier is de startlijst (Niek heeft van alles wat verzameld). Daarnaast mogen jullie nog tien nummertjes nomineren (featurings mogen), de tien meest genoemde gaan mee naar ronde 2.

25 Bucks
3 Tearz
30
Ain't It Funny
Black and Brown
Best Life
Combat
Dance
Die Like A Rockstar
Dip
Dirty Laundry
Frankie Sinatra (met The Avalanches)
Greatest Rapper Ever
Grown Up
Kush Coma
Monopoly
Pneumonia
Really Doe
Smokin & Drinkin
When It Rain

De deadline voor het nomineren zetten we op maandag 22:00 uur. Dan al? Ja, dan al. Maar we hebben playlists gemaakt, Dip:

Danny Brown startlijst with a nose drip on Spotify - open.spotify.com

DANNY BROWN on Spotify - open.spotify.com

TAG

catdog zaaf Dance Lover Johnny Marr 123poetertjes Koenr Slowgaze Fathead Edgar18 GrafGantz Gyzzz LucM lowieke Don CappuccinoArrie nico1616 Titmeister ForWhomThePeteTollsni slecht Snoeperd arcade monkeysPloppestekselArthurDZ Manfield nedbed overmars89AstroStart niels94hoi123luigifort Shaky madmadderaerobagbak Mausie en voor de zekerheid Gretz

Thanks hoi123, was fijn om weer eens wat meer albumtracks van PF te horen

Leuk! Eens zien of ik nog tien toevoegingen aan de startlijst kan vinden, anders stap ik in vanaf ronde 2

30
Dance in the Water
DNA
Hell for It
Negro Spiritual
Nowhere 2 Go
Savage Nomad
Tell Me What I Don't Know
The Return
XXX

Tot later!

Ik stap in in ronde twee.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:42 uur

geplaatst: vandaag om 15:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.