MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

heicro schreef:
Tenzij de melodie leuk is, heb ik niet veel met chansons en dat komt vooral omdat ik er geen woord van versta. 4
Ik vraag me af of je de tekst leuk gaat vinden. Het gaat over een metromedewerker die de hele dag kleine gaatjes in kaartjes knipt op metrostation Lilas in Parijs. Hij vind het uiteindelijk zo’n vervelend saai beroep dat hij het liefst zichzelf een klein gat door de kop schiet om uiteindelijk in een groot gat begraven te worden.
Cijfer: 6.
Oh ja, herman. Zodra ik weer een gaatje in mijn agenda heb ga ik de rest nog inhalen.

Ray doet het vooralsnog een beetje beter dan Serge:

28 Ray Charles - Mess Around 7,323 (20)
29 Frank Sinatra - In The Wee Small Hours Of The Morning 7,265 (23)
30 Cannonball Adderley - Autumn Leaves 7,232 (22)
31 Moondog - Surf Session 7,143 (21)
32 Charles Mingus - Better Git It On Your Soul 7,105 (20)
33 Conway Twitty - It's Only Make Believe 7,103 (19)
34 The Platters - Smoke Gets In Your Eyes 7,071 (21)
35 Little Willie John - Need Your Love So Bad 7,04 (20)
36 The Coasters - Yakety Yak 7,024 (23)
37 Serge Gainsbourg - Le poinçonneur des Lilas 7,019 (21)

Dan nu weer eens tijd voor het Nederlands lied, namelijk het songfestivalwinnende lied van 1959 van TeddIE SJOLTEN, zoals ze hier wordt aangekondigd:

Teddie Scholten - 'n Beetje (1959)

8,6

Terechte winnares in dat jaar. En wat een performance!! Toen kon ik het songfestival nog waarderen. Nu vind ik het bagger. Verder roept dit lied natuurlijk herinneringen op uit dat jaar. Mijn moeder die de slaapkamerdeur opengooide en dol van enthousiasme riep: "Teddy Scholten heeft gewonnen!" Tja, daarna zou het nooit meer iets worden met de Nederlandse bijdrage van het songfestival. Armoe troef maar het was ook vaak lachen geblazen. Zoals bij voorbeeld met Milly Scott in 1966 met haar Fernando en Filippo. Daar is Guus Meeuwis met zijn Kedeng Kedeng niets bij.

Ik moet altijd glimlachen om de wat oubollige maar toch scherpe en grappige tekst.

8

Misterfool
4

Weliswaar gedateerd maar leuke tekst en performance.

Cijfer: 6,5

Het songfestival was toen al bagger en is dat nog steeds. Destijds deden er slechts elf landen mee met deze poppenkast. Dat maakt de winst ongeveer net zo prestigieus als het winnen van de plaatselijke bingoavond.

3

Hier geen eerste plek voor onze Teddy, maar ze is wel de best scorende Nederlandse artiest tot nu toe.

41 Teddy Scholten - 'n Beetje 6,705 (21)
42 The Teddy Bears - To Know Him Is To Love Him 6,357 (23)
43 Shirley Collins - Sweet England 6,171 (21)
44 Aretha Franklin - Precious Lord 6,165 (23)
45 Eddy Christiani en Zijn Ensemble - Spring Maar Achterop 6,081 (21)
46 Yma Sumac - Taki Rari 5,783 (20)
47 Johnny Meijer - Limehouse Blues 4,981 (21)

Het wordt tijd om weer eens een song te plaatsen die kans maakt op de top 10. Eens zien of het met deze lukt:

Chuck Berry - Johnny B. Goode (1958)

Nog lastig kiezen, Roll Over Beethoven en Maybellene (die vanavond in een popquiz zat) zijn bv. ook top.

8,5

8,5

Het grappige is dat ik dit in de jaren negentig eerst alleen kende in de versie van Rooie Rinus en Pe Daalemmer. Dan is het origineel wel een stukje beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:39 uur

geplaatst: vandaag om 16:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.