MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

De goede gekozen

8,0

Het volkslied van de rock'n'roll.

9,5

Eindelijk ga ik weer het gat hier dichten:
herman schreef:
Sam Cooke - You Send Me (1957)
Cijfer: 6,5
herman schreef:
Louis Prima - Medley: Just a Gigolo / I Ain't Got Nobody (1956)
Cijfer: 7
herman schreef:
The Scarlets - Stampede (1959)
Cijfer: 7
herman schreef:
de versie van het album Lady Sings The Blues uit 1956. Billie Holiday - Strange Fruit
johan de witt schreef:
9,4 barbaren
Het origineel uit 1939 scoort bij mij minstens: 8,5.
Maar als een heropname van dezelfde artiest niet echt veel beter is dan krijg ook ik onbeschaafde trekjes.
Nou vooruit, cijfer: 6
herman schreef:
Marvin Rainwater - The Pale Faced Indian (1959). In tegenstelling tot veel andere artiesten die over cowboys en indianen zingen in deze tijd was Rainwater deels van Cherokee-afkomst. Met de versies van John D. Loudermilk en Don Fardon heb ik dan weer niets.
Er zijn opvallend veel artiesten te noemen die deels van Cherokee-afkomst zijn: Cher, Jimi Hendrix, Rita Coolidge, Angel Haze. Ook John D. Loudermilk had Cherokee bloed in zijn stamboom.
johan de witt schreef:
Charles Mingus - Better Git It In Your Soul (1959)
herman schreef:
Ray Charles - Mess Around (1953)
Cijfer: 8
herman schreef:
Teddie Scholten - 'n Beetje (1959)
Cijfer: een zesje.

herman schreef:
Het wordt tijd om weer eens een song te plaatsen die kans maakt op de top 10.
Chuck Berry - Johnny B. Goode (1958)
Het werd tijd inderdaad!

Een hele tijd zat ik al te wachten op wanneer herman eindelijk eens met één van mijn artiesten uit mijn jaren 50 artiesten top 5 zou komen. Chuck Berry is na 47 nummers de eerste uit die top 5 en herman heeft inderdaad binnen zijn oeuvre
remcodulac schreef:
De goede gekozen

Nog vier te gaan. Als het bingo is dan zal ik het laten weten.

En nu mijn allereerste:
10.

Martial
8

9

Ik heb als het puntje bij paaltje komt wel andere favorieten van Chuck, maar dit is niettemin een terechte klassieker van onschatbare waarde.

Marzipaintree schreef:
Nog vier te gaan. Als het bingo is dan zal ik het laten weten.

Ben benieuwd. Wilde niet al het kruid te snel verschieten, omdat het topic dan hopelijker langer meegaat. Dus ik heb nog wel wat kanonnen achter de hand gehouden.

Misterfool
8

Shaky schreef:
Het volkslied van de rock'n'roll.
Daar zit wel wat in ja.

9,5

Charles Edward Anderson Berry flikt het en pakt de eerste plek. Well done!

1 Chuck Berry - Johnny B. Goode 8,655 (22)
2 Johnny Cash and Tennessee Two - Folsom Prison Blues 8,546 (26)
3 Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas 8,439 23)
4 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me 8,096 (23)
5 Miles Davis - So What 7,954 (28)
6 Hank Williams - Ramblin' Man 7,948 (25)
7 Muddy Waters - Mannish Boy 7,933 (21)
8 Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime 7,902 (23)
9 Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin' 7,891 (23)
10 Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,851 (35)

Dan een artiest die wel eens de meest invloedrijke Engelse artiest voor The Beatles wordt genoemd. Jimmy Page heeft ooit eens gezegd dat dit het nummer is dat zijn leven veranderde. Eens zien hoe dat voor jullie is.

Lonnie Donegan - Rock Island Line

7

Ben niet echt thuis in skiffle, maar dit klinkt wel goed.

herman schreef:
Ben niet echt thuis in skiffle, maar dit klinkt wel goed.

Dat komt doordat het een geweldig nummer is. Ik ken het van Leadbelly (1937), wat bij mij een 8,8 zou scoren. Het nummer is een traditional en doordat je het plaatste ben ik even verder gaan luisteren. De versie van Kelly Pace & Prisoners uit 1934 (ouderwetse hiphop) is een 9 waard.
En Lonnie mag blij zijn met een 7.

Ai, ik ben even een dag afwezig en dan blijkt mijn prehistorische nummer één gewoon gespeeld te zijn. Nou ja, een cijfer geven in ieder geval niet moeilijk.

Chuck Berry - Johnny B. Goode: 10

Dan spelen we nu een nummer waarvan ik altijd gedacht had dat het van Leadbelly was, maar het is dus nog een paar jaar ouder. Weer wat geleerd.
Ik heb het nummer overigens leren kennen door het uitstekende coveralbum Folkways: A Vision Shared (1988). Daarop staat een uitstekende cover van Little Richard and Fishbone.

Deze versie van Lonnie Donegan kende ik niet, maar vind ik ook erg fraai.

Lonnie Donegan - Rock Island Line: 8,0

6

Lonnie Donegan heeft aanzienlijk betere nummers gemaakt. Ik ga er binnenkort ook een plaatsen in mijn 60sMeter. Zijn bekendste nummer; je weet het misschien al, dat van die vuilnisman.

Van de jaren vijftig is dit zijn bekendste nummer: Does Your Chewing Gum Lose it's Favor. Die had van mij minimaal een 8 gehad.

Ik kan me niet herinneren dat een nummer van Lonnie Donegan ooit mee heeft gespeeld bij de prehistorische ladder. Ai, alweer een omissie.
Zeker dat schitterende "Does Your Chewing Gum Lose It's Flavour" had niet mogen ontbreken!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.