MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

wibro schreef:
6

Lonnie Donegan heeft aanzienlijk betere nummers gemaakt. Ik ga er binnenkort ook een plaatsen in mijn 60sMeter. Zijn bekendste nummer; je weet het misschien al, dat van die vuilnisman.

Van de jaren vijftig is dit zijn bekendste nummer: Does Your Chewing Gum Lose it's Favor. Die had van mij minimaal een 8 gehad.

Ik ben geen kenner, dus heb gekeken naar zijn meest gedraaide nummers op Last.FM en daar staat deze toch wel ver boven de rest (ongeveer dubbel zo populair als de vuilnisman die 2e staat). Op RateYourMusic.com was dit ook ruimschoots zijn bekendste single.

herman

Ik raadpleeg bij mijn plaatsingen altijd het boek "40 Years of Top 20 Charts" en daar zie ik inderdaad staan dat Rock Island Line zowel in de UK als in de US als hoogste de 8ste positie heeft bereikt in de wekelijkse top 20, maar Does Your Chewing Gum... scoorde aanzienlijk hoger. Het bereikte als hoogste positie de 3e plek (in 1959) in de Uk en de 4e plek (pas in 1961) in de US.

Eerste helft een 6, tweede helft een 8, maken we er dus een 7 van.

Kees-Jan schreef:
Dan spelen we nu een nummer waarvan ik altijd gedacht had dat het van Leadbelly was, maar het is dus nog een paar jaar ouder. Weer wat geleerd.

Veel nummers die door Lead Belly bekend zijn geworden zijn traditionals (ook b.v. Black Betty en In the Pines aka Where did you sleep last night).

Chuck: 8
Lonnie: 6

Misterfool
6.5

herman schreef:
Wilde niet al het kruid te snel verschieten, omdat het topic dan hopelijker langer meegaat. Dus ik heb nog wel wat kanonnen achter de hand gehouden.
Zeer overtuigend argument. Ik moet er inderdaad niet aan denken dat ik na amper 100 nummers weer alleen met jou en Justus18 in een topic zit opgescheept.
wibro schreef:
Van de jaren vijftig is dit zijn bekendste nummer: Does Your Chewing Gum Lose it's Favor. Die had van mij minimaal een 8 gehad.
Mooi dat die later komt toch? Of moeten we van elke artiest alleen het bekendste nummer doen? Op basis waarvan? Hitparade destijds, meest gedraaid op LastFM, aantal hits youtube?
Wat mij betreft doen we er minstens vier van Lonegan en dan kijken we of het kauwgompje langzaam zijn smaak gaat verliezen op basis van de scores hier.
Omdat het de allereerste hit was van Lonnie waarmee hij de skiffle op de kaart zette (uitstekende keuze, herman, dit vers stukje kauwgom) krijgt hij van mij toch: 7,5.

Kees-Jan schreef:
Zeker dat schitterende "Does Your Chewing Gum Lose It's Flavour" had niet mogen ontbreken!
Schandalig inderdaad, Kees-Jan. Als Bruce Springsteen met de prehistorische top had meegedaan dan had die hem zeker genomineerd. Zie deze link.

Weet niet hoe lang dit topic doorgaat (voorlopig zeker nog geen plannen om te stoppen), maar op den duur kunnen artiesten zeker vaker langskomen. Maar dat zal op misschien een uitzondering na niet gebeuren voor we de 100 gepasseerd zijn.

Lonnie die werd bij ons thuis veel gedraaid!! Die Chewing Gum vind ik ietsie minder, dan liever Cumberland Gap, staat ook nog een geweldige live opname van op You Tube.

Rock Island Line deden we ook nog in de versie van Johnny Horton, maar dit is wel mijn favoriet ... mijn pre-TopPop-jaren: Lonnie, Hank Williams, Hank Snow, Merle, Buddy, Chuck, The Coasters, The Kingston Trio, Muddy, The Everleys, Elvis, Django en Freddy Quinn.....

9,3

Ben de uitvoering van Cash gewend ,maar ben eigg nooit zo weg geweest van Rock Island Line

7

Martial
6

Voorlopig een stemmendieptepunt met slechts 15 stemmen, hopelijk willen er nog wat meer mensen op Lonnie stemmen. Ik plaats wel alvast de volgende.

41 Lonnie Donegan - Rock Island Line 6,867 (15)
42 Art Blakey & The Jazz Messengers - Nica's Tempo 6,834 (22)
43 Teddy Scholten - 'n Beetje 6,673 (22)
44 The Teddy Bears - To Know Him Is To Love Him 6,357 (23)
45 Shirley Collins - Sweet England 6,171 (21)
46 Aretha Franklin - Precious Lord 6,165 (23)
47 Eddy Christiani en Zijn Ensemble - Spring Maar Achterop 6,081 (21)
48 Yma Sumac - Taki Rari 5,783 (20)
49 Johnny Meijer - Limehouse Blues 4,981 (21)

The Isley Brothers - Shout (1959)

7

Hun eerste grote hit, maar doe mij maar It's Your Thing of This Old Heart Of Mine.

Blijft een lekker energiek nummer:

8

Lonnie Donegan: 6
The Isley Brothers: 9

The Isley Brothers - Shout: 8,5 (goed, in welke versie dan ook)
Lonnie Donegan - Rock Island Line: 6,3

De Isleys maakten later wel betere nummers maar dit blijft een fijne vroege hit.

8,2

Hun allerbeste:

9,5

Misterfool
8.5

Martial
7,5

Het is geen Behind Your Painted Smile, maar vooruit, een 7.4

Gast
geplaatst: vandaag om 23:14 uur

geplaatst: vandaag om 23:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.