MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Hoewel minder vaak dan tegenwoordig (of ik ken er in ieder geval minder), maar ook in de jaren 50 had je uitglijders. Dit is er eentje van.

3

6

Waarom raakt het mij niet?
Komt het omdat het op mij overkomt als een soort wedstrijd waarin ze haar kunstjes laat zien?

Bij dit nummer moet ik weer denken aan 1987.
Niet zozeer aan de zoveelste comeback van Yma Sumac .
Maar aan de zoveelste comeback van de mambo in dirty dancing met die scene die op mij overkomt als een soort wedstrijd waarin ze hun kunstjes laten zien.

De mambo is heel populair in de tweede helft van het jaar 1954. Papa loves Mambo van Perry Como, Calypso mambo van George Browne, Mambo baby van Ruth Brown, Mambo Inn van Cal Tjader, Mambo Italiano van Rosemary Clooney, Mardi Grass Mambo van the Hawketts, Mambo in the moonlight van Gary Crosby, They were doing the Mambo van Tex Williams, St. Louis Blues Mambo van Richard Maltby.
En Yma Sumac gaat mee in deze trend met Mambo! waarop het mambo-nummer Taki Rari staat.

heicro schreef:
Een aria uit Mozart's Zauberflöte met een latin touch. Niet om aan te horen.
1
Die aria met Yma Sumac bestaat ook nog echt met een latin touch. Die vind ik nog minder mooi dan Taki Rari. En dan te bedenken dat Yma Sumac in de Inca-taal (Quechua) uit Peru betekent: "Wat prachtig".

Wij hebben uit die taal het woord "lama" overgenomen. Die schaapskameel uit Peru.
Het kan geen toeval zijn dat lama Tijl Beckand de aria (der Hölle Rache) uit Mozart's Zauberflöte in een soort wedstrijd doet waarin men zijn kunstjes laat zien.
5,5

Grappig de uiteenlopende waarderingen, van 1 tot 8,5. Yma deed het beste goed, maar 3 forse onvoldoendes trekken het gemiddelde flink omlaag.

1. Hank Williams - Ramblin' Man 8,096 (24)
2. Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,841 (34)
3. Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,728 (23)
4. Elvis Presley - Mystery Train 7,654 (27)
5. Little Willie John - Need Your Love So Bad 7,04 (20)
6. Yma Sumac - Taki Rari 6,034 (19)

Ik heb overigens wel een zwak voor de mambo, dus die komt ook nog wel eens langs. Maar eerst weer eens wat jazz: Cannonball Adderley - Autumn Leaves

Jazz zoals ik die het liefste hoor.

9,5

Doet zeker niet onder voor die Brubeck klassieker.

zaaf
wibro schreef:
Jazz zoals ik die het liefste hoort.

9,5

Doet zeker niet onder voor die Brubeck klassieker.
daar kan ik me goed in vinden.

9,5

Het eerste topnummer binnen dit topic.

9

Ooit deze cd gekocht en heb er nooit echt iets mee gekund. Maar de laatste jaren begin ik het toch langzaam wel te waarderen.

7

Aargh, dit nummer heb ik ook al in de prehistorische ladder ieder jaar moeten aanhoren.... en nu dus weer.... en dan duurt het ook nog eens 11 minuten....

Cijfer: 2,5

2

en Yma Sumac nog 1

7,5

Misterfool
7.5
Tikkeltje overgewaardeerd, maar het trompetspel van Davis blijft geweldig.

Team blauw, Bitches!

7.2

Het is wat aan de lange kant, maar het kabbelt prettig door. Deze jazzcats zijn geweldenaren op hun instrument.

7

Het is wel goed natuurlijk, maar het is mij ook veel te kabbelend.

6

8,3

Voor het eerst zie ik in dit nummer een voortkabbelende trein met 11 minuten vertraging omdat deze uitglijd over herfstbladeren.
Althans in het Engels zijn het "herfstbladeren".
In het Hongaars zijn het "gevallen bladeren", in het Frans "dode bladeren" en in het Nederlands "vallende bladeren".

En ook in de analyse van diverse uitvoeringen van dit nummer zien musicologen subtiele verschillen. Zo zien ze ook weer een grote overeenkomst met Mozart.

Overeenkomend in alle versies is de melodie die in meerdere toonsprongen omhoog schiet en daarna steeds meer omlaag. Alsof de blaadjes door de windvlagen langzaam hun laatste rustplaats vinden.
Op het juiste spoor.
7,5

5 Heb al weinig met jazz en daar brengt dit geen verandering in

Tot de 5 van Laxus waren er alleen maar cijfers boven de 7 en een paar 2-en gegeven. Ik wist niet dat die zo'n love/hate-plaat was, maar blijkbaar roept Autumn Leaves heel wat weerstand op bij sommigen.

De stand is nu als volgt:

1 Hank Williams - Ramblin' Man 8,096 (24)
2 Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,841 (34)
3 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,728 (23)
4 Elvis Presley - Mystery Train 7,654 (27)
5 Cannonball Adderley - Autumn Leaves 7,124 (21)
6 Little Willie John - Need Your Love So Bad 7,04 (20)
7 Yma Sumac - Taki Rari 5,783 (20)

Dan is het nu tijd voor een van de zomerhits van 1958: The Coasters - Yakety Yak

8

Had best een minuutje langer mogen duren.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:45 uur

geplaatst: vandaag om 05:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.