MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

Johnny Cash - I walk the line
7,5

9

Mooi nummer, maar Johnny Cash heeft (nog) betere!

herman schreef:
Toevallig gisteren nog sterk over gehad toen het ging over muziekfilms en de top 2000 nav de film Bohemian Rhapsody. Ik kan me niet herinneren dat de film I Walk The Line destijds een boost betekende voor de Johnny Cash-films in deze lijst, maar het zou niet erg zijn geweest.
Het nummer "I walk the line" staat er pas sinds 2016 in. De film is van 2005.
Op de één of andere manier is er een revival de laatste 5 jaren met Johnny Cash. Dit boek van Robert Hilburn werd al stevig verkocht en ook het album Out Among the Stars deed het commercieel goed.
In 2015 en 2016 was er op de TV veel aandacht voor Johnny Cash. Ook de film "I walk the line" werd toen in beide jaren uitgezonden. En er waren meerdere documentaires zoals over Folsom prison.

I walk the line eindigde vier jaar geleden op de eerste plaats in het Rolling Stone lijstje van beste country songs. Binnen dit topic eindigt Cash voorlopig op een vierde plaats met ook nog aardig wat stemmen. Dit is de huidige top 10:
1 Chuck Berry - Johnny B. Goode (1958) 8,683 (24)
2 Johnny Cash and Tennessee Two - Folsom Prison Blues (1955) 8,546 (26)
3 Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas (1959) 8,439 (23)
4 Johnny Cash - I walk the line (1956) 8,364 (22)
5 Elmo James - Dust My Broom (1951) 8,305 (22)
6 Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire (1957) 8,100 (17)
7 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (1959) 8,096 (23)
8 The Flamingos - I Only Have Eyes For You (1959) 8,044 (25)
9 Little Richard - Tutti Frutti (1955) 8,020 (25)
10 Dale Hawkins - Susie Q (1957) 7,980 (20)

Over TV en documentaires gesproken. Tijdens de top 2000 is er ook dagelijks een TV-programma: Top 2000 a go go. Het leukst daarin vind ik de minidocumentaires.
In 2011 kwam deze fraaie minidocumentaire over Tom Dooley.

Tom Dooley is een folkliedje en een moordballade. Tom wordt volgens de minidocumentaire ten onrechte beschuldigd van de moord op Laura Foster. De documentaire spreekt een vermoeden uit wie de echte moordenaar is.
Uiteindelijk gaat deze minidoc over hoever liefde kan gaan. Jaloezie. En een man die zijn vrouw niet voor moord laat opdraaien.
In de muziek expres van april 1959 stond dit nummer 1 in Nederland. En ook in de VS werd dit een nummer 1 hit. In Engeland haalde het nummer de top 15 niet.
In de top 2000 zelf staat deze er niet meer in maar in 2005 haalde deze nog wel zijn hoogste notering: 1834.

Kingston trio - Tom Dooley (1958)

Heerlijk die minidocumentaire (kon me deze niet meer herinneren) en een schitterend nummer:

9

Ik herinner me nog het schoolreisje in 1959 - ik zat toen nog op de basisschool - toen iedereen in de bus dit liedje zong. Oh wat vliegt de tijd.

8,8

7,2 #teammarzipaintree

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.