Muziek / Muziekgames / 50smeter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2019, 21:12 uur
Een 136e plek voor Count binnen een lijst die 156 nummers telt. "April in Paris" is tot nu toe de laagst genoteerde van het jaar 1955.
131 Lonnie Donegan - Rock Island Line (1955) 6,828 (18 stemmen)
132 Harry Belafonte - Banana Boat (Day-O) (1956) 6,814 (22 stemmen)
133 The Elegants - Little Star (1958) 6,783 (23 stemmen)
134 Billy Vaughn - Sail Along Silvery Moon (1957) 6,680 (15 stemmen)
135 Teddy Scholten - 'n Beetje (1959) 6,673 (22 stemmen)
136 Count Basie - April in Paris (1955) 6,611 (9 stemmen)
137 Gayla Peevey - I Want a Hippopotamus for Christmas (1953) 6,590 (20 stemmen)
138 Trapp Family Singers - Carol Of The Drum (1952) 6,589 (18 stemmen)
139 Les compagnons de la chanson - Si tu vas à Rio (1958) 6,522 (13 stemmen)
140 Skokiaan - African Dance Band Of The Cold Storage Commision Of Southern Rhodesia (1952) 6,518 (11 stemmen)
Afgelopen keer noemde ik al de gelijknamige film van Doris Day en linkte de trailer. Daarom speciaal vandaag nog haar volledige versie uit die film.
131 Lonnie Donegan - Rock Island Line (1955) 6,828 (18 stemmen)
132 Harry Belafonte - Banana Boat (Day-O) (1956) 6,814 (22 stemmen)
133 The Elegants - Little Star (1958) 6,783 (23 stemmen)
134 Billy Vaughn - Sail Along Silvery Moon (1957) 6,680 (15 stemmen)
135 Teddy Scholten - 'n Beetje (1959) 6,673 (22 stemmen)
136 Count Basie - April in Paris (1955) 6,611 (9 stemmen)
137 Gayla Peevey - I Want a Hippopotamus for Christmas (1953) 6,590 (20 stemmen)
138 Trapp Family Singers - Carol Of The Drum (1952) 6,589 (18 stemmen)
139 Les compagnons de la chanson - Si tu vas à Rio (1958) 6,522 (13 stemmen)
140 Skokiaan - African Dance Band Of The Cold Storage Commision Of Southern Rhodesia (1952) 6,518 (11 stemmen)
Afgelopen keer noemde ik al de gelijknamige film van Doris Day en linkte de trailer. Daarom speciaal vandaag nog haar volledige versie uit die film.
0
geplaatst: 13 mei 2019, 21:18 uur
De vorige keer noemde ik ook het boek van Walraven en en Geert Willems. Het meest opvallend in de taal van het songfestival zijn voor hen de onzin-zinnen die voorbij komen. Veel liedjes bevatten "bim bam bom's", "la's" en "boem-boem's".
En als we ons alleen tot de titels beperken dan zien we "La La La" van Massiel in 1968, "Boom bang-a dang" in 1969, "Ding-a-dong" in 1975, "A-ba-ni-bi" in 1978 en "Diggi-loo diggi-ley" in 1984 winnen.
Of het altijd volledige onzin is laat ik in het midden. In de jaren 50 wisten ze altijd wel een draai te geven aan schijnbare onzintitels.
Zo schijnt het volgende nummer gebaseerd te zijn op Lulu. En dan bedoel ik niet de winnende zangeres van Boom-dang-a-dang in 1969 maar die andere Lulu, het meisje uit de strip en tekenfilm.
Gene Vincent - Be-Bop-A-Lula (1956)
En als we ons alleen tot de titels beperken dan zien we "La La La" van Massiel in 1968, "Boom bang-a dang" in 1969, "Ding-a-dong" in 1975, "A-ba-ni-bi" in 1978 en "Diggi-loo diggi-ley" in 1984 winnen.
Of het altijd volledige onzin is laat ik in het midden. In de jaren 50 wisten ze altijd wel een draai te geven aan schijnbare onzintitels.
Zo schijnt het volgende nummer gebaseerd te zijn op Lulu. En dan bedoel ik niet de winnende zangeres van Boom-dang-a-dang in 1969 maar die andere Lulu, het meisje uit de strip en tekenfilm.
Gene Vincent - Be-Bop-A-Lula (1956)
0
geplaatst: 15 mei 2019, 08:23 uur
Everly Brothers: 6,0
Nooit veel aan gevonden dit nummer
Count Basie: 7,2
Gene Vincent 6,8
Nooit veel aan gevonden dit nummer
Count Basie: 7,2
Gene Vincent 6,8
0
geplaatst: 16 mei 2019, 00:45 uur
Be-Bop-A-Lula haalt hier de 29e plaats.
Bye bye love zakt naar de 36e positie.
21 The Isley Brothers - Shout (1959) 7,917 (23 stemmen)
22 Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime (1957) 7,907 (23 stemmen)
23 Cliff Richard - Move it (1958) 7,900 (11 stemmen)
24 Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin' (1956) 7,891 (23 stemmen)
25 Dave Brubeck Quartet - Take Five (1959) 7,889 (35 stemmen)
26 Elvis Presley - Hound Dog (1956) 7,883 (12 stemmen)
27 Elvis Presley - Jailhouse Rock (1958) 7,859 (22 stemmen)
28 Fats Domino - Ain't That A Shame (1955) 7,855 (21 stemmen)
29 Gene Vincent - Be-Bop-A-Lula (1956) 7,800 (13 stemmen)
30 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' (1956) 7,781 (24 stemmen)
Bye bye love zakt naar de 36e positie.
21 The Isley Brothers - Shout (1959) 7,917 (23 stemmen)
22 Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime (1957) 7,907 (23 stemmen)
23 Cliff Richard - Move it (1958) 7,900 (11 stemmen)
24 Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin' (1956) 7,891 (23 stemmen)
25 Dave Brubeck Quartet - Take Five (1959) 7,889 (35 stemmen)
26 Elvis Presley - Hound Dog (1956) 7,883 (12 stemmen)
27 Elvis Presley - Jailhouse Rock (1958) 7,859 (22 stemmen)
28 Fats Domino - Ain't That A Shame (1955) 7,855 (21 stemmen)
29 Gene Vincent - Be-Bop-A-Lula (1956) 7,800 (13 stemmen)
30 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' (1956) 7,781 (24 stemmen)
0
geplaatst: 16 mei 2019, 01:04 uur
Er waren jaren dat ik elk jaar naar het Eurovisie song festival keek.
Het eerste jaar dat ik niet keek was in 1985.
Nederland deed niet mee. We hadden toen dodenherdenking.
Noorwegen won.
Daarna volgden er meer jaren van niet kijken. Zoals in 1995.
Nederland deed weer niet mee. We hadden in 1994 te slecht gescoord om het jaar daarop mee te mogen doen.
Noorwegen won.
Ook in 2009 keek ik niet. Nederland deed niet mee in de finale. We kwamen met de Toppers en die topten minstens 7 plaatsen te laag in de halve finale.
Noorwegen won.
Ik weet nog hoe de winnaar de maandag daarna bij de koffieautomaat van mijn werk besproken werd.
"Een leuke act, met een swingende viool op het podium"
"Net als toen".
"Een liedje dat gaat over een sprookje"
"Net als toen".
Het eerste jaar dat ik niet keek was in 1985.
Nederland deed niet mee. We hadden toen dodenherdenking.
Noorwegen won.
Daarna volgden er meer jaren van niet kijken. Zoals in 1995.
Nederland deed weer niet mee. We hadden in 1994 te slecht gescoord om het jaar daarop mee te mogen doen.
Noorwegen won.
Ook in 2009 keek ik niet. Nederland deed niet mee in de finale. We kwamen met de Toppers en die topten minstens 7 plaatsen te laag in de halve finale.
Noorwegen won.
Ik weet nog hoe de winnaar de maandag daarna bij de koffieautomaat van mijn werk besproken werd.
"Een leuke act, met een swingende viool op het podium"
"Net als toen".
"Een liedje dat gaat over een sprookje"
"Net als toen".
0
geplaatst: 16 mei 2019, 01:20 uur
En dit jaar schijnt Nederland het weer eens te kunnen winnen.
Net als toen
Misschien ga ik vanavond wel weer kijken. In ieder geval zit Nederland vlak achter Noorwegen en we weten inmiddels dat die nooit kunnen winnen als Nederland de eindronde haalt.
In de jaren 50 won Nederland nog om het jaar. "Een beetje" hebben we al gehad.
Die andere winnaar heeft een beetje de thematiek van the Doors met "Light my fire" maar ook een beetje de stijl zoals we die kennen van Louis Davids met een parlando in couplet en een melodieus refrein.
Het sprookje is van Willy van Hemert en de swingende viool van Sem Nijveen.
Corry Brokken - Net als toen (1957)
Net als toen
Misschien ga ik vanavond wel weer kijken. In ieder geval zit Nederland vlak achter Noorwegen en we weten inmiddels dat die nooit kunnen winnen als Nederland de eindronde haalt.
In de jaren 50 won Nederland nog om het jaar. "Een beetje" hebben we al gehad.
Die andere winnaar heeft een beetje de thematiek van the Doors met "Light my fire" maar ook een beetje de stijl zoals we die kennen van Louis Davids met een parlando in couplet en een melodieus refrein.
Het sprookje is van Willy van Hemert en de swingende viool van Sem Nijveen.
Corry Brokken - Net als toen (1957)
0
geplaatst: 16 mei 2019, 10:41 uur
Hier kan ik niet zoveel mee, duurt ook veel te lang dit nummer.
5
5
0
geplaatst: 16 mei 2019, 20:55 uur
Als we het over het songfestival hebben van de jaren vijftig gaat toch niets boven het volgende nummer:
Domenico Modugno - Nel Blu di Pinto di Blu (volare) uit 1958
7,2 Voor Corry
Domenico Modugno - Nel Blu di Pinto di Blu (volare) uit 1958
7,2 Voor Corry
0
geplaatst: 18 mei 2019, 00:58 uur
De jaren dat ik ook niet naar het songfestival keek waren de jaren voor pakweg 1968. Ik was te jong of ik bestond nog niet.
Nu kan je achteraf alles weer bekijken. Ik heb me daar nog niet toe kunnen zetten. Maar er zijn mensen die dat wel gedaan hebben en hun mening daarover geven.
Een leuke site is wat mij betreft deze waarin vooral de jaren 50 en 60 uitvoerig en met veel achtergrondinformatie besproken worden.
Nu kan je achteraf alles weer bekijken. Ik heb me daar nog niet toe kunnen zetten. Maar er zijn mensen die dat wel gedaan hebben en hun mening daarover geven.
Een leuke site is wat mij betreft deze waarin vooral de jaren 50 en 60 uitvoerig en met veel achtergrondinformatie besproken worden.
* denotes required fields.