MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

7,7

Top 30 voor Louis.
Prima.

21 Muddy Waters - Mannish Boy (1955) 7,933 (21 stemmen)
22 The Isley Brothers - Shout (1959) 7,917 (23 stemmen)
23 Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime (1957) 7,907 (23 stemmen)
24 Louis Prima - Buona Sera (1956) 7,900 (13 stemmen)
25 Cliff Richard - Move it (1958) 7,900 (11 stemmen)
26 Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin' (1956) 7,891 (23 stemmen)
27 Dave Brubeck Quartet - Take Five (1959) 7,889 (35 stemmen)
28 Elvis Presley - Hound Dog (1956) 7,883 (12 stemmen)
29 Elvis Presley - Jailhouse Rock (1958) 7,859 (22 stemmen)
30 Fats Domino - Ain't That A Shame (1955) 7,855 (21 stemmen)

Nederlandstalige muziek blijft een lastige keuze. Maar het is ook niet erg om weer eens een keer de onderkant van de lijst te onderhouden.

Bovendien is het volgende nummer iets wat niet mag ontbreken in een jaren 50 lijst.

Ten eerste is het de allereerste nr1-single in de eerste echte Nederlandse hitparade: de KRO-hitparade..
Volgens de Leeuwarder Courant uit 1952 was het de snelstverkopende single tot dan toe. Ik heb later wel eens op de radio gehoord dat het de meest verkochte single in Nederland was uit de eerste helft van de jaren 50. Meer dan honderdduizend exemplaren.
De vergelijking doemt zich op met de rebelse jaren 60. Toen zong kaskraker Heintje allerlei covers van Duitstalige liedjes en bracht hij een ode aan zijn moeder, de liefste van de hele wereld.
Heleentje zingt ook een cover uit Duitsland. Maar Heleentje is veel rebelser. Haar moeder is vaak chagrijnig en haar vader een luiaard. Met frisse tegenzin gaan haar ouders dan ook naar de speeltuin. En in tegenstelling tot Heintje wilde Heleentje liever geen ster zijn, integendeel. Ze vluchtte daarom weg uit Nederland.

Het onderstaande nummer komt ook vaak voorbij in radio programma’s die over jaren 50 gingen. Ik kan mij een uitzending herinneren uit de jaren 70 en één uit de jaren 80. Dan vertelde Heleentje waarom ze zo’n hekel had aan die plaat en haar sterrendom. Zo’n uitzending begon steevast met dat Heleentje moeilijk te vinden was en dat men haar met veel moeite ergens in het buitenland had gevonden. En dan kwam ze met frisse tegenzin aan de telefoon.
Uiteindelijk komt ze ook nog eens een keer op TV terecht bij Jaap Jongbloed in zijn programma vermist, uiteraard na wederom een spannende zoektocht en kon ze alles nog weer een keer vertellen.

Er is nog een andere reden waarom deze plaat niet mag ontbreken in de fifties lijst. Het nummer ademt de jaren 50. Niet zozeer omdat Heleentje meedeed aan de emigratiegolf van Nederlanders die naar het buitenland vluchten.
Het programma Andere Tijden geeft een andere reden. De speeltuin was in de mode in de jaren 50 en elke dorpswijk moest eigenlijk een speeltuintje krijgen. Maar Heleentje waarschuwde ons al voor de gevolgen daarvan. Luister maar eens wat er met kleine Piet en Lien gebeurd in dit lied. Dat is niet best.

Uiteindelijk vielen er volgens Andere Tijden in werkelijkheid vele gewonden en zelfs doden en verdwenen er steeds meer speeltuinen.
Daarom in deze andere tijden vraag ik jullie even tijd te maken voor een serieuze beoordeling van dit lied.

Ger De Roos en Het Orkest Zonder Naam met zang van de kleine Heleentje en de Karekieten - Naar de speeltuin (1951)

Een topper in het Nederlandstalige segment uit de jaren '50. Heerlijke tekst ook:

8

Ik waan me weer helemaal terug in de jaren 50 toen ik nog een klein menneke was.

7,6 voor dit jeugdsentiment

Geinig di en tekstueel inderdaad goed verzorgd.

7,6

Ver voor mijn tijd. Maar de gedachtengang is duidelijk.

7.3

Lief en vrolijk liedje en an sich ook helemaal niets mis mee, maar ik baseer mijn stemmen op: in hoeverre zou ik dit opzetten, afspelen, in mijn playlisten opnemen. Dan kom ik toch niet veel verder dan:

6

8,0

Ja, ik zou dit opzetten, afspelen, in mijn playlist opnemen (niet in elke playlist natuurlijk).

Ik had verwacht dat Heleentje wel ergens achter Eddy Christiani zou zitten met "Spring maar achterop" (nr. 163).
Maar na deze stemming blijkt Heleentje met grote voorsprong de allerbeste Nederlandstalige single tot nog toe: nr. 78.
Jules de Korte volgt op lange afstand als tweede op plek 111.

71 Ruth Brown - 5-10-15 Hours (1952) 7,473 (22 stemmen)
72 Wilbert Harrison - Kansas City (1959) 7,473 (11 stemmen)
73 Lloyd Price - Stagger Lee (1958) 7,465 (24 stemmen)
74 The Champs - Tequila (1958) 7,461 (23 stemmen)
75 Smiley Lewis - Blue Monday (1954) 7,453 (17 stemmen)
76 Billie Holiday - Strange Fruit (1956) 7,444 (25 stemmen)
77 The Four Lads - Instanbul (not Constantinopel) (1953) 7,440 (10 stemmen)
78 Ger de Roos en Het Orkest Zonder Naam met zang van de kleine Heleentje en de Karekieten - Naar de speeltuin (1951) 7,420 (10 stemmen)
79 The Teenagers ft. Frankie Lymon - Why Do Fools Fall In Love (1956) 7,407 (22 stemmen)
80 The Dixie Hummingbirds - I'll Live Again (1952) 7,400 (9 stemmen)

Eddy wist met Zeemanshart in 1954 met slechts 30.000 exemplaren de allereerste Nederlandse gouden plaat te scoren. Heleentje verkocht zeker meer maar kreeg nooit een gouden plaat. Als ze een paar jaartjes later de single had uitgebracht had ze hem wel gekregen.
Heleentje is hier de jongste deelnemer tot nog toe: 7 jaar. Eigenlijk is het bruggetje naar het volgende nummer nu al gemaakt.
Eerst had ik de oude Mantovani op de keuzelijst staan, maar die heb ik ingewisseld voor dat nummer. Een nummer wat wibro heeft voorgesteld

In het jaar dat Heleentje een grote hit was, kwamen er in oktober twee tijdschriften op de markt die nog altijd bestaan. Ik twijfel welke ik het leukst vind. De Donald Duck of Luister.

Luister is tegenwoordig een blad vol met klassieke muziek maar ze hebben in hun begintijd een hitparade gehad. De eerste nummer 1 hit was "Song from the Moulin rouge" in augustus 1953 van Mantovani. Een nummer van Charlie Chaplin dat behoorde bij de film Moulin rouge.
In 2001 kwam de film in een totaal andere versie opnieuw uit. Met een song van David Bowie die we ook van Nat King Cole kennen: nature boy.

Jullie mogen van mij nog op Nats nummer stemmen in de prehistoric meter.

De Donald Duck hadden mijn ouders al in huis voordat ik geboren was. Eigenlijk was het abonnement voor mijn vader bestemd die er dan ook graag in las want dat hield hem jong. Als mijn vader in een goede bui of niet te lui was dan wilde hij er af en toe uit voorlezen.
Ik wilde graag horen wat die tekentjes in de ballonnetjes betekenden.

Tijdens speciale gelegenheden hadden we allerlei Walt Disney 8mm filmpjes waar destijds geen geluid bij was. Donald Duck die een taart bakte bijvoorbeeld. Maar heel populair was een filmpje die door mijn vader "Koning Bloemkool" werd genoemd. Een soort ode aan de voorleesboeken. Met als moraal dat er ook een tijd is van het voorleesboek weer sluiten.
Al die filmpjes zijn, denk ik, weggegooid. Ik heb lange tijd naar Koning Bloemkool tevergeefs op youtube lopen zoeken. King Cauliflower bleek niet succesvol totdat ik mij bedacht dat het King Cole moest zijn.

Eind jaren 80 was er een radioprogramma op radio 1, 2 of 3 dat alle Nederlandse nr. 1 hits van de jaren 50 behandelde. Ik kon inmiddels lezen en schrijven en heb al die nummers in een notitieboekje genoteerd wat gelukkig niet is weggegooid.
Misschien kennen jullie het programma nog? Helaas ben ik vergeten hoe het heette. Dat bijna gelijknamige nummer van Eddy uit 1954 zat er in ieder geval niet bij. En Zeemanshart ook niet.

Wel hebben ze ooit de volgende Nederlandse nummer 1 gedraaid. Het werd in Amerika zelfs de nummer 1 van het jaar 1951.
Op de wikipedia site van Heleentje lezen we dat de oudste Nederlandse hitparade al begon in november 1951. Het is niet bekend wie er in november 1951 op nr.1 stond staat er als voetnoot te lezen.

Maar in mijn notitieboekje staat bij november 1951 geschreven wat Wibro ook al schreef:
wibro schreef:
Too Young van Nat "King" Cole .

Nat King Cole - Too young (1951)

10!

Schitterende orkestrale begeleiding en vergeet natuurlijk de piano niet. Ik was pas 2 jaar toen deze prachtige song van Nat uitkwam.

Marzipaintree schreef:
Ik had verwacht dat Heleentje wel ergens achter Eddy Christiani zou zitten met "Spring maar achterop" (nr. 163).
Maar na deze stemming blijkt Heleentje met grote voorsprong de allerbeste Nederlandstalige single tot nog toe: nr. 78.

Dat valt me ook reuze mee. In de prehistorische ladder sneuvelde het 5 jaar geleden in de voorronde.

7.2

Gast
geplaatst: vandaag om 07:51 uur

geplaatst: vandaag om 07:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.