MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

jorro schreef:
Dansez Maintenant stond op 15 november nr. 1 in de top 40
Ik ken de versie uit 1939 echter niet
Moonlight Serenade van Glenn Miller bedoelde ik. Volgens Whitburn haalde die de derde plek.

Hij komt in Nederland pas in 1946 uit en haalt in september 1946 in Nederland in het eerste lijstje een 5e plek.
Ik ben nog aan het uitzoeken of die in Nederland in 1939 of 1940 ook al te koop was. Ik denk het namelijk niet.

In Nederland kwam wel in april 1940 nog "In The Mood" uit waarvan ik vermoed dat het voor de Duitse inval nog een hele grote hit was.

Sja, Guy Mitchell... die was toen al fout. Singing the Blues vind ik eigenlijk de enige leuke plaat van hem. Deze krijgt nog net een voldoende:

6

Een 154e plek voor Guy Mitchel met 7,175 en 12 stemmen.

Tsjaikovski, die van de Nut rocker uit de 60smeter, heeft in de jaren 50 de Drifters beïnvloed. Zijn ouverture 1812 zit in het nu volgende nummer.

Misschien zijn The Drifters voor mij de beste wel de beste groep van de jaren 50. Ze waren hier al eerder met Clyde McPhatter en nu zijn ze hier met de minstens even beroemde zanger Ben E King. Dit was hun grootste hit in de jaren 50.

The Drifters - There goes my baby (1959)

Met het volgende nummer maak ik zeker niet iedereen gelukkig maar Justus18 zeker wel.

In de jaren 50 waren klassieke tenoren populair in de popmuziek. Onze klassieke tenor Willy Alberti was de eerste Nederlander die de Amerikaanse hitparade wist te halen met een Italiaans Belgisch nummer.
In datzelfde jaar was de grootste hit the Battle of New Orleans. ook wel bekend als Mexico die later werd gecoverd door een Engels Duitse groep.

Ik ga voor een ander Mexico. Dat haalde in de uitvoering van Peter Hinnen in Duitsland top 3 in 1963 en in Nederland in de live-uitvoering van de zangeres zonder naam top 4 in 1986.
De Bask Luis Mariano heeft het origineel en werd er zeer populair mee in de jaren 50, zowel in Frankrijk, als in Spanje als Mexico.

Luis Mariano - Mexico (1951)

The Drifters (6)
Luis Mariano (7)

Arbeidsdeskundige
The Drifters (5,5)
Luis Mariano (8)

Drifters 7
Luis Mariano 6

The Drifters: 7.4
Luis Mariano: 7.75

Drifters 7
Luis Mariano 5

Drifters: 6,5
Luis: 6,5

Drifters: 6,8
Luis Mariano: 8

Beetje saaie stemmen van mijn kant:

Guy Mitchell - My truly fair : 7

The Drifters - There goes my baby : 7
Luis Mariano - Mexico : 7

Guy Mitchell - My truly fair : 7,2
The Drifters - There goes my baby : 6,8
Luis Mariano - Mexico : 5

The Drifters: 7,3
Luis Mariano: 5

The Drifters: 7,5
Luis Mariano: 8,8

The Drifters: 7,8
Luis Mariano: 6,8

De grootste Drifters hit uit de Amerikaanse pop charts van de jaren 50 scoort het slechts van alle Drifters hits hier anno 2019.
Nummer 196 met een gemiddelde van 6,883 uit 12 stemmen.
Dat valt mij tegen voor deze R&B-klassieker uit de jaren 50. Het blad Rolling Stone koos deze bijvoorbeeld in 2010 nog bij de beste 200 Songs of All Time. En daar stond hij ook op nummer 196.

Luis Mariano scoort een 209e plek 6,738 gemiddeld uit 12 stemmen. Dat valt mij niet tegen voor een operettenummer.

Het volgende nummer krijgt in ieder geval van één persoon een hoge score. En we hebben al een tijdje geen Engelse Folk meer gehad hier, dus.
Kees-Jan schreef:
Overigens heeft Ewan MacColl ook de klassieker "Dirty Old Town" geschreven. Kan hier misschien ook een keer langskomen als 'original'.
Edit: helaas, Dirty Old Town is uit 1949
Zoals al eerder aangegeven heeft Ewan MacColl het nooit eerder op de plaat gezet dan in de jaren 50.
De oudste versie op de plaat is die met Al Jeffery op gitaar uit 1952.
Dus keep smiling, Kees-Jan, hier komt-ie.

Ewan MacColl - Dirty old town (1952)

Ken ik van The Pogues maar het origineel vind ik ook wel mooi.
7,5

The Drifters: 9 (vooral de melodie en vocalen zijn prachtig)
Luis Mariano: 7,5 (tevens vaak gecoverd o.a. Zangeres Zonder Naam)

9
Met Shane is het nog een ietse pietsje mooier.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.