MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Diana: 7,0
Charles: 7,0

Paul Anka - Diana: 8

Charles Aznavour - Une enfant: 5,5
(zoveel minder dan de versie van Boudewijn de Groot)

Diana haalt een 42e plek en een 7,791 met 11 stemmen.
Charles een 162e plek en een 7,136 ook met 11 stemmen.

Paul Anka komt uit Canada waar ze ook een groot Franstalig deel hebben.
Kennen jullie de allo allo versie van Johnny Hallyday? Die versie werd weer in Spanje op single uitgebracht samen met Maybellene.

We gaan naar een classic.
Met een klassieke openingsriff.

En een klassieker in diverse lijstjes.
Nummer 97 in de Amerikaanse 500 Greatest Songs of All Time van Rolling Stone.
Nummer 13 in de Britse 100 Best Songs of the 1950s van NME.
Nummer 52 in het Italiaanse 300 Songs of All Time van Rumore.

En de zanger geeft meteen de link weg naar die andere meter waar ook een classic verschijnt:
Roll over Beethoven
and tell Tchaikovsky the news

Chuck Berry - Roll Over Beethoven (1956)

Dit nummer vond ik als kind al redelijk geweldig. Dankzij, jawel, de familiefilm Beethoven.

8.3

Chuck is altijd leuk; al zijn nummers zijn hetzelfde, maar met een uitstekend basisniveau maakt dat niets uit.

8,5

7,7

Beter dan de cover van de Beatles. Nadeel is wel dat al die nummers van Chuck te veel van hetzelfde zijn. Heb je er een gehoord, dan heb je ze eigenlijk allemaal gehoord.

Marzipaintree schreef:
Ik denk er wel over om op het eind van deze meter een spel te spelen waarbij jullie alsnog allerlei ontbrekende nummers kunnen aandragen en in de 50smeter kunnen loodsen.

Ik kan er sowieso nog wel een stuk of 50 benoemen.

wibro schreef:
(quote)

Ik kan er sowieso nog wel een stuk of 50 benoemen.

Ik hoop wel dat er binnenkort een eind aan komt, duurt anders te lang.

Chuck: 8

Ik zeg ook niet dat ik ze plaats. Die (Post)punk - New Wave Meter kost me al genoeg tijd.

Van mij mag dit eeuwig doorgaan.

Zeker eens dat Chuck zijn nummers volgens een zelfde stariem maakte. Zijn invloed op bijv. The Beatles, The Stones en later zelfs Jeff Lynne ( die dit coverde met E.L.O) is erg groot geweest.

7.5

7,5

Vooral op de kracht van die openingsriff

Arbeidsdeskundige
7

Chuck Berry - Roll Over Beethoven : 9

Rufus schreef:
Ik hoop wel dat er binnenkort een eind aan komt, duurt anders te lang.
Dit jaar stop ik met de 50smeter. Ik ga met dat decennium niet het nieuwe decennium in.
Maar ik hoop nog wel de kerst te halen. Is dat goed nieuws, Rufus?

esteban schreef:
Van mij mag dit eeuwig doorgaan.
Ik wou dat we het eeuwige leven hadden. Er is nog zoveel mooie muziek te ontdekken.

Rock in de 60's meter en roll in de 50's meter.
Chuck staat op 25 in de 50smeter met een 7,667 en 15 stemmen!
We staan op 240 nummers inmiddels.
Ik zal bij 250 nummers de hele lijst publiceren.

Marzipaintree schreef:
Ten eerste is het de allereerste nr1-single in de eerste echte Nederlandse hitparade: de KRO-hitparade..
Dit schreef ik ooit over Heleentje. En als je klikte op KRO-hitparade stond toen nog Heleentje nummer 1.
Maar wikipedia is inmiddels veranderd en Heleentje blijkt niet meer de eerste nummer 1 hit in Nederland te zijn. Op 3 november heeft iemand Heleentje verandert in dat paardehoofdstel. Ik vermoed ongeveer wie...

Afgelopen weekeinde was ik op bijeenkomst van allemaal hitparadeliefhebbers.
Nerds waarvan sommigen uit hun hoofd precies weten te melden wat op 15 november 1975 op nr. 1 stond in Nederland.
En een enkeling wist ook nog erbij te melden dat het origineel daarvan in 1939 de top 3 in Amerika haalde.

Zo'n gezelschap dus. Er was een lezing van een hitparadekenner (Joost) die aangaf dat het paardehoofdstel de allereerste nummer 1 hit was in de KRO-hitparade van Ger de Roos in 1948. Dat staat niet op wikipedia riep ik daar nog. Dat is Heleentje!

Nou, dat hebben ze meteen geregeld. Maar dat is dus nu nog niet helemaal lekker op die pagina terecht gekomen die ik hierboven in mijn quote aanhaal.

Maar die wikipedia-site is sowieso vaag. Want wie stond er nummer 1 voor Heleentje?
En wie stond nr. 1 voor het paardehoofdstel? En hoe lang stond het paardehoofdstel op nr. 1?

Ik heb ooit zelf op basis van allerlei bronnen alle nummer 1-hits vanaf de Tweede Wereldoorlog proberen te achterhalen .
Maar er zijn altijd mensen die alles beter kunnen (en weten) dan ik. Joost bijvoorbeeld. En Joost introduceerde een andere kenner (Wim) die hetzelfde heeft gedaan als ik maar dan nog beter en uitgebreider.

Zijn inspiratiebron was Joel die al in de jaren 80 het bruine boek van Amerika publiceerde. Want de oudste nr. 1 in Amerika was uit 1940. Gepubliceerd door Billboard. Tommy Dorsey met I'll never smile again met de altijd goedlachse Frank Sinatra.

Joel wist het op basis van tientallen bronnen 50 jaar terug te brengen naar 1890.

Die Wim heeft precies hetzelfde gedaan maar dan voor Nederland. Hij heeft 220 weeklijstjes in elkaar gezet uit minstens 17 bronnen. En daar wil ik jullie graag deelgenoot van maken. De hitparade begint op 28 september 1946.
Ze staan op internet. De site is misschien nog niet zo mooi en handig en alle lijstjes staan onder elkaar, maar de inhoud is belangrijker dan de buitenkant moeten we hier in dit geval ook maar denken.
Jullie kunnen hem hier vinden.

Ik moet jullie zeggen, het is knap gedaan en volgens mij redelijk betrouwbaar. De echte top 40 van Veronica vanaf 1965 was ook niet altijd even betrouwbaar moeten we maar denken.

De eerste Nederlandse nummer 1?
Die kunnen jullie in de pre-historic meter beoordelen.

En wie stond er nummer 1 voor Heleentje?

Guy Mitchell - My truly fair (1951)

8

Heerlijk.

Arbeidsdeskundige
7

Marzipaintree schreef:

Afgelopen weekeinde was ik op bijeenkomst van allemaal hitparadeliefhebbers.
Nerds waarvan sommigen uit hun hoofd precies weten te melden wat op 15 november 1975 op nr. 1 stond in Nederland.
En een enkeling wist ook nog erbij te melden dat het origineel daarvan in 1939 de top 3 in Amerika haalde.

Dansez Maintenant stond op 15 november nr. 1 in de top 40
Ik ken de versie uit 1939 echter niet

Maar Guy Mitchell krijgt van mij een 7.5

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.