MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:
Carole King hebben we als componiste al heel vaak hier voorbij zien komen. Maar haar composities werden steeds door anderen tot hits gezongen.

Carole vinden we op de demo's terug. Chains die we van the Cookies kennen bijvoorbeeld. Of
Crying in the rain die naar de Everly Brothers ging. Ook When My Little Girl Is Smiling kwam reeds voorbij in de uitvoering van Jimmy Justice.

Maar ze bracht sinds de jaren 50 ook soms materiaal zelf als zangeres uit. Daarbij coverde ze ook composities van anderen die we in de 50s-meter hebben zien voorbij komen. Maar dat komt ook omdat ze zich soms duidelijk aangesproken voelde.

Het volgende nummer was eigenlijk ook als demo bestemd voor een ander. Maar deze zanger heeft de 60smeter niet gehaald want niemand wilde hem van de long list halen.
Bobby Vee bracht het beoogde nummer ook pas (veel te laat) in 1963 uit.

Daar kon Carol niet op wachten. Haar weersvoorspelling werd op single gezet en een grote hit in Engeland in oktober 1962.
Dankzij jorro kunnen we haar versie beoordelen.

Carole King - It Might As Well Rain Until September (1962)

Johnny Cash - Delia's gone : 8
(de 1994 versie vind ik beter)

Carole King - It Might As Well Rain Until September : 7

Cash: 7,5
King: 7,2

Arbeidsdeskundige
6,5

Johnny Cash 6,2
Carole King 8,6

Een 81e plaats voor Carole.
79 The Everly Brothers - Walk right back (1961) 7,436 (14 stemmen)
80 Tommy Hunt - I Just Don't Want to Do with Myself (1962) 7,419 ( 16 stemmen)
81 Carole King - It Might As Well Rain Until September (1962) 7,418 (17 stemmen)
82 The Crystals - He's a Rebel (1962) 7,405 (21 stemmen)
83 Ernie Maresca - Knock yourself out (1962) 7,403 (16 stemmen)

De hoogste binnenkomer in de radio 2 top 2000 die vanaf kerst wordt uitgezonden komt van Danny Vera. Hij treedt al jaren op in een voetbalpraatprogramma.

Via hem kan je in dat programma een roller coaster aan muziek ontdekken of herontdekken uit de periode 1960 - 1962. Zo zong hij jaren geleden al Crying in the rain.
En Stand by Me.
En ook onze nummer 1 kwam ooit voorbij alhoewel deze versie uit een ander programma komt.

Vanavond kwam bossa nova baby voorbij. Die hoort dan weer in een ander topic thuis (1963) thuis.

Nu het bijna kerst is, wordt de uitzending van een andere feestdag erbij gehaald.
Hier komt hij met een uitvoering die we oorspronkelijk kennen van ds. Burke.

Solomon Burke - Cry to me (1962)

Het volgende nummer heeft Danny volgens mij nog niet gedaan.

Showaddywaddy wel. Die hadden er in 1978 een top 5 hit mee in Engeland.
Tien jaar later maakte De La Soul een eveneens interessante originele hip hop cover.

Van Justus18 weet ik dat hij the Exciters-versie uit 1966 erg waardeert. En eigenlijk nog meer deze versie van The Fabulous Echoes.

Maar we gaan hier voor het enige echte origineel.
Van dezelfde componist als Tell him dat we wel als origineel van the Exciters kennen en dat nog op de Long list staat. En deze Bert Russel is ook de componist van het hierboven geplaatste Cry to me.

The Jarmels - A little bit of soap (1961)

Solomon Burke 8,5
The Jarmels 7,5

Solomon Burke (6)
The Jarmels (6)

Beiden weinig memorabel of bijzonder. Leuke tussendoortjes, dat wel.

Solomon: 7,5
Jarmels: 6,5

Solomon Burke - 8.2
The Jarmels - 7.4

Arbeidsdeskundige
Solomon Burke: 9
The Jarmels: 5,5

Marzipaintree schreef:
Van Justus18 weet ik dat hij the Exciters-versie uit 1966 erg waardeert. En eigenlijk nog meer deze versie van The Fabulous Echoes.

Hoe weet je dat nu weer?
Het origineel is leuk, maar de covers vind ik beter.
The Jarmels 8
Solomon Burke: 8,5
Danny Vera vind ik erg goed, maar er is natuurlijk maar 1 Roller Coaster!

Solomon Burke: 6
The Jarmels: 6

Niet veel bijzonders, maar ja voor mij die dit topic meer dan een jaar geleden startte zijn de krenten natuurlijk al lang uit de pap.

Cry To Me 7,5
A little bit of soap 6

Solomon: 8
Jarmels: 7

Solomon: 6
Jarmels: 6.2

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.