menu

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:
avatar van wibro
Als we het over de sixties hebben, dan hebben we het voornamelijk over de jaren 1963 t/m 1969. Vanaf dus het jaar waarin de Beatles en de Stones hun opwachting maakten. Zelden over de beginjaren zestig. Best wel begrijpelijk eigenlijk want die jaren sluiten wat muziek betreft perfect aan bij de eindjaren vijftig. Tussen 1962 en 1964 zit al een behoorlijk gat. 1963 beschouw ik meer als een overgangsjaar.
Mijn bedoeling is aan die beginjaren zestig nu eens ruim aandacht te schenken. Daar komt ook nog eens bij dat ik in 1961 - ik was toen 12 jaar - voor het eerst naar popmuziek ging luisteren. Voor mij ook een stuk nostalgie dus.
Waar ik vooral aandacht aan wil schenken is vooral de muziek die destijds erg populair was. Hierbij put ik vooral uit de hitlijsten van de VS, het VK en uiteraard de Benelux. Ook jazz komt aan de orde maar minder dan in de 50sMeter van Herman.

Ik wil in de loop van de dag een begin maken. Ik moet even checken welke users belangstelling hebben voor deze meter.

Aan de 50eMeter van herman deden in ieder geval mee:
50tracks, andré, Ataloona, bikkel2, brajoapau, catdog, Cervantes, Choconas, Edgar18, El Ninjo, Franck Maudit, GrafGantz, heicro, herman, johan de witt, jordidj1, Justus18, Kees-Jan, laxus11, LucM, Marco dB, Martial, Marzipaintree, Misterfool, nelis, remcodulac, Shaky, sokra, teus, thelion, Toon1, trebremmit, Tribal Gathering, wendyvortex, zaaf

avatar van motel matches
Ik doe wel mee

avatar van herman
Zat vanochtend nog te denken: zou mooi zijn als er een 60smeter was tot 1964 ofzo. En zie hier.

Vanaf 1963 heb ik erg veel beluisterd, dus dit tijdvak is perfect wat mij betreft.


avatar van brajoapau
Count me in.

avatar van jordidj1
verwacht het niet, ken weinig muziek uit die tijd

avatar van Shaky
Zeker doe ik mee

avatar van wibro
We gaan beginnen.

In het jaar 1961 toen ik voor het eerst naar popmuziek begon te luisteren stemde ik altijd af op de Engelstalige uitzending van de commerciële radiozender Radio Luxemburg.
"This is Radio Luxemburg". Daar begon het mee met vervolgens deze herkenningstune van Duane Eddy:


Duane Eddy - Because They're Young

avatar van Shaky
Ik weet nooit zo goed wat ik van Duane Eddy moet vinden. Van de ene kant vind ik het wel lekker (Rebel Rouser) van de andere kant wat oubollig (a la The Shadows). Ik was overigens -27 toen dit nummer uitkwam

6,5


avatar van wibro
9,6

Veel beter dan de Shadows.

Oubollig? Wacht maar eens op het volgende nummer dat ik morgen ga plaatsen.

avatar van LucM
8,5

Zeker niet oubollig!

avatar van wendyvortex
Volgens mijn vader was de ontvangst van Radio Luxemburg nogal magertjes en liep je dan vooral met de antenne te klooien om de ontvangst maar zo redelijk mogelijk te krijgen. BFBS was in het oosten van het land nog wel een alternatief.

7



avatar van Poeha
Ik houd van oubolligheid . Kom maar op!
Vind dit typische western muziek. En daar ben ik ook nog steeds gek op.

9,3


avatar van wibro
Poeha schreef:
Ik houd van oubolligheid . Kom maar op!
Vind dit typische western muziek. En daar ben ik ook nog steeds gek op.
Misschien is deze 50smeter dan ook wel iets voor jou. Je kunt nog altijd op "Rawhide" stemmen volgens mij.

avatar van LucM
Overigens een leuk initiatief van wibro.
De periode 1960-1963 was een grimmige periode: de koude oorlog op zijn hoogtepunt met de Berlijnse muur, de Cuba-crisis en de start van de oorlog in Viëtnam. De wapenwedloop (diverse kernproeven) en de wedloop in de ruimte, de vele onafhankelijksheidsoorlogen ... het moet de meest depressieve periode sinds de jaren '40 zijn. Toch heeft ook deze periode zijn charme en er werden hoe dan ook veel prima songs uitgebracht waarvan vele later zijn gecoverd.


avatar van teus
Ben oa wel liefhebber van de '60,s sound,
maar deze beginperiode eigg.wel wat minder
Maar oké ,ook die jaren zijn de moeite waard voor een Meter
Leuk idee Wibro....ik doe mee

Duanne Eddy 7.5

Martial
7

En echt niet beter dan The Shadows








Gast
geplaatst: vandaag om 09:38 uur

geplaatst: vandaag om 09:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.