MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:

Kees-Jan schreef:
Wat betreft verzoekjes ga ik meteen kijken hoe rekbaar wibro's grenzen 1960-1962 zijn. The Corvairs - Because I Love You is uit 1963, maar hoort wat mij betreft zeker thuis in deze 60sMeter.

Het doet mij voor dat die grenzen ergens tussen 1960 en 1962 liggen.

Tja, hoe rekbaar zijn die grenzen. In tegenstelling tot mijn vorige georganiseerde 1996Meter ga ik niet alleen uit van het jaar van release maar ook van die periode dat de nummers in de hitlijsten stonden. Ik moet wel oppassen om nummers die in 1959 uitgebracht zijn maar in 1960 in de hitlijsten terecht kwamen te benoemen want dan zou ik wel eens in herman's vaarwater kunnen zitten. Het probleem is eigenlijk het jaar 1963. Genoeg nummers die duidelijk een voortzetting zijn van de beginjaren zestig en meer dan genoeg nummers die eigenlijk met die beginjaren niets te doen hebben. Geldt eigenlijk ook voor het jaar 1962. Dat kent nummers die zijn tijd eigenlijk al ver vooruit waren. Zoals Love me Do van The Beatles en nummers van Bob Dylan uit zijn debuutalbum. Die nummers ga ik dus niét benoemen.
Kort samengevat: ik zie 1963 duidelijk als overgangsjaar en zal zeker nummers daaruit benoemen als ze voor mijn gevoel in deze 1960-1962 meter passen.

Etta James deed het helemaal niet slecht maar ik had ook niet anders verwacht. Ze haalt een gemiddelde van 8,106.
In de VS was de singel trouwens geen succes. Het kwam niet verder dan een 47e plaats in Billboatd Hot 100.
Het volgende nummer had als singel aanzienlijk meer succes. Niet alleen in de VS maar ook in de UK en de Benelux.

Little Eva - Loco-Motion

Inland Empire!

8 (dankzij Lynch 0,5 punt erbij)

Een nummer ook dat vaak gecovered werd o.a. door Grand Funk Railroad maar dat was niet om aan te horen.
Neen, dan geef mij maar deze uitvoering.

8,6

Ataloona schreef:
Inland Empire!

Inland Empire Locomotion
Kon het mij niet meer herinneren. Wel een mooie scène trouwens.

8.4

Fijne klassieker. Terecht regelmatig gecoverd.
In herinnering: Kylie Minoque, maar opvallend genoeg ook de symfoband E.L.P. De P stond alleen eenmalig voor drummer Cozy Powell i.p.v Carl Palmer.
Een liedje die lang mee kan.

9

Geen enkele cover kan tippen aan dit sprankelende origineel.

Heb Inland Empire niet gezien, maar later dit jaar komt er een David Lynch tentoonstelling in Maastricht. Hopen vertonen ze daar ook films bij.

Ook zonder de Lynch-associatie gewoon een leuk nummer.

8,5 (en die van Kylie vind ik niet veel minder)

Martial
8

7,7

Beter dan deze versie is het nooit meer geworden.

Nee, ook in deze uitvoering nogal vervelend.

3

Het origineel blijft onverwoestbaar en ook de beste versie:

8,5

Ik kwam ook nog deze Franstalige cover tegen uit 1962 van Sylvie Vartan. Wel aardig, maar absoluut niet opgewassen tegen het origineel.

herman schreef:
Heb Inland Empire niet gezien, maar later dit jaar komt er een David Lynch tentoonstelling in Maastricht. Hopen vertonen ze daar ook films bij.
Inland Empire gisteravond herzien en tot mijn grote verrassing zat er ook een fragment in van jawel...Etta James - At Last. Puur toeval dat van mijn eerste drie nummers die ik benoem er twee als soundtrack voorkomen in die film van David Lynch. Geen makkelijke film overigens herman die voor mijn gevoel veel te lang duurt. Maar liefst bijna 180 minuten.
Inland Empire At Last
Kan jij dat ook nog herinneren Ataloona?

Gast
geplaatst: vandaag om 18:14 uur

geplaatst: vandaag om 18:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.