MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
7 — lekker die trompetjes

Ja, zonder die trompetjes zou het een standaard stamper zijn, een 5.

6,25.

Geen fan van die zanger, maar verder wel prima

6,2

johannesA
7

Wel fan van die zanger (volgens poekie en die zal het wel kunnen weten), maar verder jammer genoeg niet prima. Meer in de categorie wel ok, Maar goed: + trompetjes + die zanger: 7,0

Arrie schreef:
Ik ben niet zo op teksten gefocust en luister daar meestal doorheen. Misschien verklaart dat het voor je. En exclusief clip.
Ik ben ook niet per se van de teksten, al treden ze hier in alle stupiditeit flink op de voorgrond, maar ik ben het met Sander eens wat betreft de beat en de manier van zingen staat me zeer tegen. Dat laatste geldt overigens voor 90% van de hedendaagse Nederlandstalige nummers.

Verder begrijp ik nu dat waar mensen zeiden het vermakelijk te vinden, ze niet (of niet alleen) de "humor" van de clip bedoelden. Dus daar moet ik mezelf even corrigeren. Ik kan ergens wel snappen dat je het nummer vermakelijk vindt.

Maar ik blijf wel bij die 4,0

Nee hier word ik niet heel vrolijk van. Geen hoogvlieger van Calvin.

Cijfer: 5

Met Rag'n'Bone Man heb ik niets, zeker niet nadat een tijd terug een of andere dronken student 's nachts urenlang nonstop 'Human' aan het zingen was onder mijn raam.

Maar verder vind ik dit wel een lekker nummer. De blazers werden al genoemd, maar ook de piano vind ik lekker. Ik hoor in de pianomelodie duidelijk een hint naar Liquid's Sweet Harmony, een van mijn favoriete rave-platen van begin jaren '90 (ook weer gebaseerd op een houseplaat van nog langer geleden, maar die is minder bekend).

De eerste hit dit jaar die ik (op eerste gehoor) echt leuk vind.

7,5

remcodulac schreef:
Verder begrijp ik nu dat waar mensen zeiden het vermakelijk te vinden, ze niet (of niet alleen) de "humor" van de clip bedoelden. Dus daar moet ik mezelf even corrigeren. Ik kan ergens wel snappen dat je het nummer vermakelijk vindt.

Ik heb het woord "vermakelijk" gebruikt en de clip niet eens gezien. Dus dat heb je helemaal correct begrepen. Ik noemde het vermakelijk omdat de productie me wel vrolijk maakt en de debiel slechte teksten toch voor een stiekeme glimlach zorgen.

Over dit nummer: absoluut geen fan van Rag'n'Bone Man. En helaas is hij flink bepalend voor het nummer. De leuke trompetjes en orgeltjes van Calvin maken veel goed, maar weten het toch niet naar een mooi cijfer op te krikken.

5,5

6,5

Zoals Herman al aanstipt: lekkere old school housepiano! Onze voddenman klinkt op een uptempo nummer minder pathetisch dan bij Human of Skin. Al met al met afstand de leukste hit die ik dit jaar heb gehoord. Calvin Harris handhaaft zich hiermee weer in de absolute voorhoede van de commerciële dance.

8

Calvin Harris heeft wel vaker old school housepiano’s in zijn muziek. Daar hou ik zeker van, maar wat heb je eraan als er zo’n figuur als Rag’n’Bone Man doorheen loopt te blèren? Het zit allemaal uitstekend in elkaar: die strijkers, die blazers, nog een leuk vocal sampletje, maar de prominente aanwezigheid van een zanger die me niet aanspreekt verpest dat toch behoorlijk. En alweer, net als bij One Kiss, geen boeiend liedje.

Doe mij dan maar Promises. Heeft nog een sterker oldschool housegevoel, wél erg fijne zang, en het is in de basis nog een sterk liedje ook.

5

Arrie schreef:

Doe mij dan maar Promises. Heeft nog een sterker oldschool housegevoel, wél erg fijne zang, en het is in de basis nog een sterk liedje ook.

Ligt dat dan aan Harris of aan Jessie Reyez denk je?

catdog schreef:
(quote)

Ligt dat dan aan Harris of aan Jessie Reyez denk je?

Reyez heeft One Kiss ook geschreven, toch, of vergis ik me? Geen idee dus aan wie het ligt. Het is ook gewoon persoonlijk want de halve wereld vindt One Kiss wel goed.

Calvin Harris scoort ieder jaar wel meerdere grote hits en dit jaar heeft hij zijn eerste al vroeg te pakken. De stem van Rag 'n' Bone Man en de beats van Calvin Harris komen perfect samen op dit nummer en het zou me dan ook niet verbazen als het binnen twee of drie weken op 1, of op zijn minst in de top 3 van de Top 40 staat.

8

Bizzey ft.Kraantje Pappie, Jonna Fraser & Ramiks - DRUP

6.0

Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant

5.5

SanderT schreef:
Calvin Harris scoort ieder jaar wel meerdere grote hits en dit jaar heeft hij zijn eerste al vroeg te pakken.

Dit is al zijn tweede

I Found You zal geen grote hit worden, lijkt me. Staat pas op 35 en gaat in de lijst van morgen alweer zakken. Maar inderdaad: het is al zijn tweede Top 40-hit van 2019. Knappe prestatie

Oh zo. Ja daar heb je gelijk in.

Calvin scoort prima (voor de begrippen van dit topic dan), maar moet nog net Sam Smith voor zich dulden.

1. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,62/18)
2. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,53/18)
3. Benny Blanco & Calvin Harris - I Found You (5,78/17)
4. Robin Schulz ft. Erika Sirola - Speechless (5,53/17)
5. Gavin James - Glow (5,18/18)
6. Bizzey ft. Kraantje Pappie, Jonna Fraser & Ramiks - DRUP (5,12/19)
7. Seeb x Bastille - Grip (5,04/20)
8. Wulf - Front Row Ticket (4,56/17)

Ariana Grande - 7 Rings

Ariana Grande is natuurlijk al lange tijd een succesvolle popster, maar naar mijn idee zit ze momenteel op haar piekpopulariteit. Hoe populair ze ook was, ze had altijd ook een hoop tegenstanders. Dit kwam voort uit zogenaamd arrogant gedrag / divagedrag, zoals het schandaal rondom het likken van de donut. Na de aanslag op haar concert in Manchester veranderde er iets. Dit komt door de manier waarop zij ermee omging. Hier was enkel lof voor. Het voelt wel erg cru om te zeggen dat ze door die aanslag een grotere artiest is geworden, al geloof ik wel dat dat het geval is. Hoe dan ook was 2018 echt haar jaar.

Helaas tegelijkertijd ook een jaar met nare gebeurtenissen: na haar breuk met Mac Miller is deze overleden aan een overdosis. Hij worstelde al een tijd met verslavingen en dit droeg volgens mij bij aan de reden dat ze bij hem wegging. Nu is het al heel moeilijk als iemand van wie je erg veel houdt overlijdt, maar het wordt er niet beter op als je ook nog eens de schuld krijgt van zijn dood. Ze ging daar goed mee om. Ook is het het jaar dat ze zomaar ineens een nieuwe vriend had, Pete Davidson, een komiek van SNL, bovendien zomaar ineens verloofd met hem was, zelfs een nummer naar hem vernoemde op haar laatste album, maar uiteindelijk toch weer met hem brak voordat de trouwerij plaatsvond. Toen ze daarna de single Thank u, next uitbracht, een single waarin ze aan de ene kant al haar exen bedankte voor de dingen die zij haar hadden geleerd, maar aan de andere kant ook een boodschap van zelfliefde uitdroeg, is het niet gek dat dat meteen viraal ging. Bovendien is het een waanzinnig catchy nummer, en is er veel energie gestopt in een videoclip met referenties naar films als Mean Girls.

En na dit alles zitten we nu dus op Ariana's piek. En brengt ze een nieuwe single uit, die ineens een heel andere kant op gaat. 7 Rings is eigenlijk heel erg hiphop, een genre waar ze erg van houdt. In het nummer loopt ze te op te scheppen over haar rijkdom en eigendommen. De titel verwijst overigens naar de ringen die ze deelt met haar zes beste vriendinnen, die ook in de videoclip voorkomen. Ik zie het al gebeuren dat mensen gaan zeuren over haar teruggekeerde arrogantie, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat Ariana haarzelf niet geweldig vindt, maar gewoon veel lol had in de studio. Ze is zelfs gaan rappen!

Overigens een track die niet vrij van controverse is. Meerdere artiesten hebben haar beschuldigd van plagiaat. Overigens niet om het feit dat ze My Favorite Things uit The Sound of Music in het nummer heeft verwerkt, want dat is gewoon gecredit natuurlijk. Maar eerst beschuldigde Princess Nokia haar ervan dat het wel héél erg deed denken aan haar song Mine. Daarna sprong Soulja Boy (ja, die leeft nog!) er ook bovenop om te zeggen dat de flow eigenlijk afgekeken is van hem, en uiteindelijk werd er ook nog een vergelijking gemaakt met een track van 2 Chainz. Ariana zelf heeft nog niet gereageerd. Ondanks of juist mede dankzij deze beschuldingen: de track is meteen de lucht ingeschoten en verbrak het Spotify-record van meeste plays in 24 uur.

7,5 gewoon weer een lekker nummer van Ariana. Die is toch wel de interessante Top 40 artieste van het moment. Ook ik heb veel respect voor haar gekregen met hoe ze om is gegaan met Manchester. Daarom doen de Mac Miller beschuldigingen ook best wel pijn. Maar ze slaat zich er weer goed doorheen en levert de laatste paar singles gewoon materiaal af waarin ze plezier lijkt te hebben. Weg zijn de ‘perfecte’ pop-liedjes zoals Break Free

Ik sluit me er bij aan en ga er nog een punt boven zitten:

8,5

Heerlijke track!

8

Lekker nummer maar ik vind het wel jammer dat ik haar juist steeds nepper begin te vinden. Van mij mag ze de spray tan wel een keertje overslaan en haar nepwimpers lijken steeds langer te worden. De situatie met Pete Davidson heeft haar natuurlijk ook niet veel geloofwaardigheid gegeven.

De muziek en leefwereld van Ariana Grande staan ver van mij af. Tot het Manchesterdrama was Ariana voor mij alleen maar een naam die vaak in de top 40 stond, zonder dat ik een liedje van haar had kunnen noemen. En nu luister ik dan intensief naar 7 rings.

Door het gebruik maken van My favorite things klinkt het meteen vertrouwd, maar ook ga ik dan snel denken: maar zit er ook iets origineels in? Het refrein is echter ook aanstekelijk. De productie (uiteraard) state of the art, de clip ook natuurlijk; dit is duidelijk gemaakt vanuit het topsegment van de huidige popmuziek. Handig van deze clipweergave is dat ik de tekst kon meelezen (aan het eind miste ik soms wel een regel, Ariana rapt sneller dan ik kan lezen). De vraag is dan: verheerlijkt Ariana hier haar rijkdom en haar leefstijl? Of spot zij juist hiermee? Ik denk vooral het laatste en dat vind ik dan weer sympathiek (al kan ik mij vergissen).

6,75

(en dat is behoorlijk hoger dan wat ik vooraf had gedacht)

Ik zit een beetje met dezelfde vraag (verheerlijken of spotten), maar ik kom er niet achter en dat stoort me. Al is dat misschien ook juist weer de kracht van het nummer. Ik kan het wel waarderen als het allemaal niet op een presenteerblaadje wordt aangereikt.

Overall een 7,5. Kan nog omhoog of omlaag.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:02 uur

geplaatst: vandaag om 16:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.