MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Dua Lipa: 8

Voor Di-rect neem ik de moeite niet eens..

Di-rect - 8,5
Dua Lipa - 6,5

Di-rect: 6,25
Dua Lipa: 5,5

Di-rect - 7
Dua Lipa - 7

Dua Lipa: 8.5
Di-Rect: 4.5

Dua: 6.5

Di-Rect: 6.5

Dua Lipa: 7,1
Di-rect: 1,7

Dua Lipa - 7,2 de minste van de 3 van Future nostalgia

Di-Rect: 7,0
Dua Lipa: 7,5

Topic feat. A7S - Breaking Me 4.5
Sam Feldt & Sigma, feat. Gia Koka - 2 Hearts 4.5
Davina Michelle & Snelle - 17 Miljoen Mensen 1.5
BENEE feat. Gus Dapperton - Supalonely 6.0
Rolf Sanchez - Como Tu 3.0
Ali B feat. Poke & Judeska - Anderhalf 6.5
The Weeknd - In Your Eyes 7.0
Maan & Kraantje Pappie - Rode Wijn 5.0
Di-Rect - Soldier On 3.5
Dua Lipa - Break My Heart 6.5

Davina Michelle & Snelle - 17 Miljoen Mensen 2,1
Di-Rect - Soldier On 5,5

Rolf Sanchez - Como Tu 4

Aangezien herman nog niets geplaatst heeft, zal ik even de volgende twee plaatsen.
Di-rect en Dua Lipa doen het prima en komen binnen op plek 7 en 3!

De voorlopige top 10:
1 The Weeknd - In Your Eyes 7.15
2 Celeste - Stop This Flame 7.144736842
3 Dua Lipa - Break my Heart 6.98125
4 Dua Lipa - Physical 6.923529412
5 BENEE feat. Gus Dapperton - Supalonely 6.6
6 SAINt JHN - Roses [Imanbek Remix] 6.594444444
7 Di-rect - Soldier on 6.519230769
8 Jonas Brothers - What a Man Gotta Do 6.484615385
9 Selena Gomez - Rare 6.475
10 Doja Cat - Say So 6.308333333

De eerste binnenkomer die we vandaag mogen bespreken is van Lil Kleine, een bekende in de top 40. Dit is het titelnummer van zijn laatste album. Aan de titel mogen we aannemen wat het thema zal zijn, misschien dat het album een nieuwe versie is van Ali B vertelt het leven van de straat, van 15 jaar terug?

Lil Kleine - Jongen van de Straat

De eerste binnenkomer van week 16 is een nieuwe naam in de top 40: Powfu. Deze Canadese rapper gebruikt voor dit nummer een sample van het nummer Coffee van de Filipijns-Britse zangeres Beabadoobee, die ook wordt genoemd als feature voor dit nummer. Ook voor haar is dit de eerste notering in de top 40. Het nummer stamt eigenlijk uit 2019, maar is pas dit jaar op streaming services verschenen, omdat Powfu bang was voor problemen vanwege het gebruik van sommige samples. Uiteindelijk is het nummer dus toch verschenen en heeft het nu ook de top 40 hier gehaald.

Powfu - death bed (ft. Beabadoobee)

Thanks Joren, ben er even een beetje uit. Zal mijn volgende beurt wel weer oppikken. En verrassend om Beabadoobee in de hitlijsten aan te treffen.

Powfu is eigenlijk vooral opgepikt dankzij TikTok. Iets wat mij de laatste maanden heel erg gaan opvallen is, die TikTok challenge (vooral dansjes) muziek heeft echt wel invloed op wat in de hitlijsten verschijnt, wereldwijd. Deze week nog twee andere songs nieuw horen binnenkomen op de radio, eveneens TikTok hype nummers. Dat gaat dan ook over bands en songs die eerst in de verste verte niet te bespeuren waren. Ik denk dat we het meer en meer gaan zien.

Enfin, punten ...

Lil Klein - 5.5
Powfu - 7

esteban schreef:
Powfu is eigenlijk vooral opgepikt dankzij TikTok.
Hmm, dat had ik wel in mijn verhaal staan, maar is er blijkbaar uit gegaan toen ik het overhoop ging gooien

Lil Kleine: 1
Powfu (ondanks Beabadoobee): 3

Lil Kleine: 2,7
Powfu: 6,8

Arbeidsdeskundige
Lil Kleine: 3
Powfu: 6

Lil Kleine: 1,5
Powfu: 7

Lil Kleine - Jongen van de Straat 4.5
Powfu - death bed (ft. Beabadoobee) 5.5

Powfu scoort op dit moment een 16e plaats met een 5.88. Net voor Suzan en Freek.
Lil Kleine scoort de één na laatste plek met een 3,03. Net voor Davina en Snelle.

Kleine: 3.8

Powfu: 6

We liepen meestal meer dan drie weken achter, maar inmiddels zijn dat nog maar drie nummers. We kunnen het daardoor weer wat rustiger aan doen. Daarom vandaag maar één nummer van mij dan kunnen mijn drie kompanen die andere nummers doen.

Het nummer van vandaag komt van Major Lazer en Marcus Mumford. Major Lazer is volgens wikipedia een project van de Amerikaanse DJ Diplo. Marcus Mumford is de leadzanger van de band Mumford & Sons. Er vallen mij een aantal dingen op.

Diplo is relatief oud voor de top 40. De meeste top 40 artiesten in de top 40 zijn in jaren niet ouder dan het aantal nummers in de top 40. Maar Diplo is ouder, geboren in de jaren 70. Maar eigenlijk nog veel ouder. Diplo heeft zichzelf naar een dino vernoemd van 150 miljoen jaar geleden, dus veel ouder zul je ze hier nauwelijks aantreffen.

Diplo is DJ. Een afkorting voor disk jockey. Een jockey berijd paarden. Een DJ is eigenlijk een plaatjesberijder, een soort klusjesman, een manusje van alles in de muziek. Een DJ kan plaatjes draaien, plaatjes produceren, plaatjes als muziekinstrument gebruiken, plaatjes inzingen, etc. etc.

Diplo heeft een project. Major Lazer. Dat project heeft voor het laatst in de top 40 een hit gehad in 2018. Ik heb het vermoeden dat een grote winkelketen voor klusjesmannen een grote rol kan hebben gespeeld in het feit dat Major Lazor al bijna twee jaar geen hits in de Nederlandse top 40 scoort. Die begonnen in 2018 met deze campagne.

En dan nog Marcus Mumford van Mumford and sons. Een groep ontstaan uit 2007. Maar het idee is veel ouder. Vader Abraham zagen we ook al met zonen begin jaren 70 in de top 40. En van Abraham weten we hoe oud hij is. Mumford ontstond in diezelfde tijd als goochelaar. De basis van zijn trucs bestaat uit verschijnen en verdwijnen zoals in zijn eerste truc uit 1971.

Terug naar het geheel. We zien in de nieuwe clip uiteraard een paard en verder veel gegoochel met verschijnende en verdwijnende duiven onder eeuwenoude sterren die lichtjaren verwijderd zijn. Dit is de official lyric video.

Ze hebben verder ook nog een official music video in elkaar geklust met allemaal snel verschijnende en snel verdwijnende personen die hun trucje doen. Wat vinden wij van dit nummer?

Major Lazer feat. Marcus Mumford - Lay Your Head On Me

Lil Kleine - Jongen van de Straat: 5
Powfu - death bed (ft. Beabadoobee): 6

Major Lazer feat. Marcus Mumford - Lay Your Head On Me: 6,5

Leuke clip, daarom naar boven afgerond: 7

Gast
geplaatst: vandaag om 00:20 uur

geplaatst: vandaag om 00:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.