MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Justin Bieber & Chance: 6,5
Tate McRae: 7,0
Internet Money & co: 7,5

Justin Bieber feat. Chance the Rapper - Holy 6,5
Tate McRae - You Broke Me First 7
Internet Money feat. Don Toliver, Gunna & NAV - Lemonade 5 (punt aftrek voor het b-woord)

Justin Bieber - Holy: 4
Tate MC Rae - You broke me first: 6

Bieber - 6.5
McRae - 6
Toliver - 3

ik verhoog BTS-Dynamite 6,8 naar 7,5 gewoon een simpele catchy pophit

Nea-Some say 4 (zeikerige Aldi Nelly Furtado pre-Loose jammerballad, Blue helpt niet)

pureshores schreef:

Nea-Some say 4 (zeikerige Aldi Nelly Furtado pre-Loose jammerballad, Blue helpt niet)

Je moet wel de Remix versie nemen als beoordeling. Het origineel, de ballad, is hier geen hit geworden.

jaja ik heb ze beiden beluisterd, de remix maakt op mij ook geen indruk

Bieber en Chance scoren een prima 6,0. Tate McRae zit daar iets onder met een 5,9. Internet Money scoort nog net een voldoende met een 5,5.

In Week 40 vinden we naast Internet Money ook nog 4 andere binnenkomers. Op #36 is dat de nieuwste knaller van onze Tijs Verwest. Na samenwerkingen met Rita Ora, Mabel en Becky Hill doet hij het dit keer weer met wat mannelijke vocalen. James "Yami" Bell verzorgt op zijn nieuwste single 'The Business' de, uncredited, vocalen. De bijbehorende video paste prima samen met de Griezelmaand van Oktober.

#36. Tiësto - The Business

Op #38 vinden we de nieuwste single van Sam Smith. Het betreft de tweede single van hun album 'Love Goes', waarvan de eerste single 'My Oasis' bleef steken in de Tipparade. Op 'Diamonds' trekt Sam hun disco jasje weer aan en blijkt hun carriere, op single-gebied, af te willen stappen van de vele ballads waarmee zij bekend zijn geworden.

#38. Sam Smith - Diamonds

Met 'Soldier On' scoorden ze hun grootste hit sinds jaren. Opvolger 'Circles' wordt logischerwijs daardoor ook weer een hit, nu ze hun nieuwe faam gevonden lijken te hebben. In tegenstelling tot die vorige single weet deze opvolger wat meer te rocken, wat uitstekend bij de stem van Marcel past.

#39. Di-Rect - Color

We kwamen haar eerder dit jaar al tegen in samenwerking met Nielson. Nu mag Tabitha het voor het eerst volledig alleen doen in de Top 40. Mede geholpen door haar verschijning in 'De Beste Zangers' is de hekkensluiter in Week 40 voor:

#40. Tabitha - Hallo met Mij

pureshores schreef:
jaja ik heb ze beiden beluisterd, de remix maakt op mij ook geen indruk

Ook niet bijzonder inderdaad. Even ter dubbelcheck.

Tiësto - 6
Sam Smith - 5.5
DiRect - 6
Tabitha - 4

Tiësto - The Business 6,7
Sam Smith - Diamonds 6
Di-Rect - Color 5
Tabitha - Hallo met Mij 6

Tiësto - The Business 6,25 (niet verrassend vakmanschap, wel een goeie stem)
Sam Smith - Diamonds 6 (eigenlijk wel hetzelfde commentaar, alleen het liedje lijkt mij minder sterk)
Di-Rect - Color 6,5 (vaak denk ik bij Di-Rect, dat is toch zeker niet slecht, en nu ook)
Tabitha - Hallo met Mij 4,5 (dit is dan weer wat te onbenullig naar mijn smaak)

Tiësto - The Business 6 (begint ook steeds meer een Calvin Harris kloon te worden, waar is de eigenheid)
Sam Smith - Diamonds 6
Di-Rect - Color 5,5 (wel leuke clip met die oogjes)
Tabitha - Hallo met Mij 3 (dit is meer Radio NL /Piratenfestijn terrein)

Tiësto: 6,0
Sam Smith: 8,0
Di-Rect: 5,5
Tabitha: 6,0

Tiësto - 5
Sam Smith - 5,5
DiRect - 7
Tabitha - 5,5

#16. Justin Bieber feat. Chance the Rapper - Holy 4.0
#39. Tate McRae - You Broke Me First 5.5
#29. Internet Money feat. Don Toliver, Gunna & NAV - Lemonade 6,5

#36. Tiësto - The Business 5.5
#38. Sam Smith - Diamonds 5.0
#39. Di-Rect - Color 5.5
#40. Tabitha - Hallo met Mij 5.0

Bizar (en eigenlijk gewoon schandalig) dat Scooter van Yssi SB gewoon geweerd wordt uit de lijst. Een geweldige prestatie om op een onafhankelijk Nederlands label 2 weken lang de meeste streams te pakken en dat dat dan niet wordt opgenomen in de Nederlandse Top 40.

Dwejkk_ schreef:

Bizar (en eigenlijk gewoon schandalig) dat Scooter van Yssi SB gewoon geweerd wordt uit de lijst. Een geweldige prestatie om op een onafhankelijk Nederlands label 2 weken lang de meeste streams te pakken en dat dat dan niet wordt opgenomen in de Nederlandse Top 40.

En daar ligt het hele probleem. Op streaming alleen red een track het vrijwel nooit. Er is toch enkele vorm van airplay nodig, al zijn het maar enkele spins in de avonduurtjes. Omdat er geen groot label aan verbonden is willen de stations, mede uit solidariteit naar de grote labels, er vaak niet aan beginnen. Schandalig dat anno 2020 de radio nog kan bepalen wat een hit is.

Precies. Ooit gebruikte Ben Watt (Everything But The Girl) de term "people's hit" om de Todd Terry Remix van Missing te omschrijven. Een remix die in principe nooit bedoelt was om de hitlijsten te halen, maar doordat het een hit werd op Ibiza en bootlegs werden verspreid, was het onvermijdelijk dat er een single uitgebracht moest worden.
Ik heb het idee dat er steeds minder ruimte is voor een "people's hit" in de Nederlandse Top 40. Zo stond begin dit jaar de albumtrack van Roddie Rich (The Box) wekenlang in de bovenste regionen van de Nederlandse streamlijsten en ook de global charts, maar de radio negeerde de hit en kwam daardoor ook niet in de Top 40. Ander voorbeeld is Dopebwoy's Cartier van Nederlandse bodem paar jaar terug.
Het is vooral jammer natuurlijk dat deze hits dus niet worden opgenomen in het Nederlands Hitdossier en dus over paar decennia geïnterpreteerd kunnen worden als nummers die geen hit waren in Nederland waren. Terwijl ze dat wel degelijk waren.

Internet money - Lemonade: 6

Ik verhoog Doja Cat-Say so van 6,2 naar 7,5
Toch wel een 2020 keytrack die me blijft herinneren aan Thuiswerken in coronatijd

Al jullie scores zijn inmiddels verwerkt. Met nog maar 1 maand te gaan laat ik een tussenstand nog achterwege. Ik verwacht namelijk niet al te veel geweld bovenin meer namelijk. We gaan er de komende weken nog even vaart inzetten om hopelijk alles voor het nieuwe jaar afgerond te hebben.

We gaan door naar week 41 met als hoogste binnenkomer:

Zijn nieuwste studioalbum komt deze Vrijdag uit en werd al ingeluid door een Netflix docu, een nieuwe single met Justin Bieber en deze eerste single, getiteld naar het album. De nieuwste van Shawn Mendes vinden we op:

#27. Shawn Mendes - Wonder

Een nieuw seizoen van de Beste Zangers betekent natuurlijk weer nieuwe Top 40 hits. In navolging van 'Duurt te Lang' en 'Pa Olvidarte' vinden we hier:

#33. Miss Montreal - Door de Wind

Gauw door naar Week 42. Daar vinden we als hoogste binnenkomer dé hitmachine van 2020: Dua Lipa. Ze heeft alweer een nieuwe klaarstaan. Ze gooide haar albumtrack 'Levitating' door de remix-mangel en daar komt een nieuwe samenwerking met DaBaby uitgerold, die eerder dit jaar nog hits scoorde op 'My Oh My' met Camila Cabello en met zijn eigen 'Rockstar'.

#31. Dua Lipa feat. DaBaby - Levitating

Op Nederlands Urban gebied lijkt Yade Lauren haar doorbraak te hebben gevonden, na eerder dit jaar al een hit gescoord te hebben als onderdeel van de recente Kris Kross Amsterdam single, en daarvoor nog op een single met Snelle. Nu doet ze het met die andere sensatie van het moment: Kevin, die we enkele weken geleden nog zagen met zijn eigen single 'Ietsjes Later'. Samen komen ze binnen op:

#34. Kevin feat. Yade Lauren - Als Ik Je Niet Zie

Miss Montreal - Door de Wind 2 (net zo verschrikkelijk als Racoon in het nederlands)

- Shawn Mendes - 6.5
- Miss Montreal - 5.5
- Dua Lipa - 6
- Kevin ft Yade - 2

Shawn Mendes: 5,5
Miss Montreal: 3,5
Dua Lipa feat. DaBaby: 7,5
Kevin feat. Yade Lauren: 6,5

24kgoldn - 5.5
Kevin - 6
David Guetta & Sia - 6.8 (leuk, maar net iets te weinig uitgesproken)
Clean Bandit & Mabel, feat. 24kGoldn - 5.3
James Bay - 6
Lost Frequencies - 4.8
Justin Bieber feat. Chance the Rapper - 6
Tate McRae - 6.3
Internet Money feat. Don Toliver, Gunna & NAV - 5.3
Tiësto - 6.3
Sam Smith - 7.3
Di-Rect - 5
Tabitha - 5.3
Shawn Mendes - 6.5
Miss Montreal - 2.5 (ik krijg echt van alles hier kriebels, het pianointrootje, de zang, de uitbarsting inclusief veilig binnen de lijntjes gekleurde instrumentatie. Hier is niets spontaan aan)
Dua Lipa feat. DaBaby - 6.8
Kevin feat. Yade Lauren - 5 (half puntje aftrek voor de zang van Yade)

#27. Shawn Mendes - Wonder 4.0
#33. Miss Montreal - Door de Wind 4.0
#31. Dua Lipa feat. DaBaby - Levitating 7.5
#34. Kevin feat. Yade Lauren - Als Ik Je Niet Zie 5.5

Shawn Mendes: 6,75
Miss Montreal: 3,5
Dua Lipa feat. DaBaby: 6
Kevin feat. Yade Lauren: 4,5

Shawn Mendes - Wonder 6,4
Miss Montreal - Door de Wind 5
Dua Lipa feat. DaBaby - Levitating 6,7
Kevin feat. Yade Lauren - Als Ik Je Niet Zie 4

Shawn Mendes krijgt een 5,9. Miss Montreal een 3,7. Kevin & Yade scoren een 4,6 en Dua Lipa & DaBaby doen het niet verkeerd met een 6,8.

In Week 42 komt op #38 nog een tweede hit afkomstig uit de Beste Zangers. Ook Suzan & Freek weten een hit te scoren met een Stef Bos cover. Ditmaal met één van zijn bekendste.

#38. Suzan & Freek - Papa

Lucas & Steve brachten onlangs hun eerste studioalbum uit. Het DJ duo timmert al wat jaren aan de weg met een megahit voor 'Up Till Dawn (On the Move)'. Eerder dit jaar scoorden ze in de Top 40 nog hits met 'Perfect' en 'Letters'. Beide zijn op het debuutalbum te vinden, eveneens als hun nieuwste single, in samenwerking met Alida (die eerder dit jaar nog te horen was op 'In Your Eyes' van Robin Schulz):

#39. Lucas & Steve feat. Alida - Another Life

En daar vinden we, als we doorhoppen naar Week 43, alweer de nieuwste hit van Justin Bieber. Al vlak na de release van 'Holy' kwam ook de single 'Lonely' uit. Bij 'Holy' schreef ik al dat Bieber voor een wat volwassener geluid ging, en dit is helemaal te horen op de nieuwste single. Ondanks de samenwerking met hit-producer Benny Blanco blijft 'Lonely' volledig leunen op een akoestische gitaarbegeleiding. Bieber zingt over 'the price of fame' en hoe dat hem als persoon onwijs eenzaam maakt. Zo persoonlijk en breebaar hebben we Bieber nog niet eerder gehoord. In de video speelt Jacob Tremblay, bekend van zijn rol in o.a. de Oscar-winnende film 'Room', de Biebs zelf op het punt dat hij zelf doorbrak in de muziekindustrie.

#30. Justin Bieber & benny blanco - Lonely

Kunnen we Snelle nog wel een rapper noemen? De hit-sensatie heeft het afgelopen jaar voornamelijk gescoord met sympathieke pop-liedjes waar amper rap aan te pas kwam. Nu doet Lars nog een klein stapje terug richting zijn oude imago door ditmaal met Ronnie Flex samen te werken. Dit deed hij al eerder op de single 'Venus' van Frenna die in de Tipparade bleef steken. Voor Ronnie is het alweer een tijdje geleden dat hij de Top 40 haalde. Dat was in 2018 met zijn kerstsingle samen met Famke Louise. Samen komen Snelle en Ronnie binnen op:

#33. Snelle feat. Ronnie Flex - In de Schuur

Dua Lipa feat. DaBaby 7

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.