MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
pureshores na mijn positieve commentaar bij Son Mieux, zal ik vast wel een ietsje zakken in je achting

Poeha schreef:
pureshores na mijn positieve commentaar bij Son Mieux, zal ik vast wel een ietsje zakken in je achting

Nee hoor, ik zie dat wij ook op 1 lijn punten geven voor Meghan Trainor en Antoon dus Son Mieux zie ik graag door de vingers en ik vind dat nummer niet vervelend, alleen klinkt het Maroon 5 achtig (als in band = computer geworden)

Maan feat. Goldband - 6.0
Claude - 5.5
P!nk - 6.0
Tiësto feat. Tate McRae - 5.0
S10 feat. Froukje - 5.0
Antoon feat. Dopebwoy - 3.5
Meghan Trainor - 6.5
Son Mieux - 7.0
Ava Max - 6.0

Prima scores deze week waarvan Ava Max en Son Mieux in de Top 10 binnenkomen. Sam Smith duikelt van #6 naar #19 en Harry dropt een plekje omlaag naar #11.

Buiten de top 10 scoren P!nk (6.38), Tiësto & Tate (6.11), Maan & Goldband (5.93), Claude (5.84) en S10 & Froukje (5.71) ook nog voldoendes. Meghan Trainor moet het doen met een 5.1. De enige flinke onvoldoende is voor Antoon & Dopebwoy met een 3.75.

1 (1) Stromae - L'enfer 7.067647059
2 (2) Harry Styles - As It Was 6.978571429
3 (4) Taylor Swift - Anti-Hero 6.977777778
4 (3) Son Mieux - Multicolor 6.972727273
5 (5) The Weeknd - Sacrifice 6.841176471
6 (7) Di-Rect - Through the Looking Glass 6.665384615
7 (8) LF System - Afraid to Feel 6.625
8 (--) Ava Max - Million Dollar Baby 6.6
9 (--) Son Mieux - This Is the Moment 6.557142857
10 (9) S10 - De Diepte 6.553571429

Tom Odell. 10 jaar geleden scoorde hij zijn enige hit hier in Nederland met de ballad Another Love. Ondanks dat het bleef bij die ene hit wist zijn debuutalbum enorm te scoren. Het behaalde de toppositie in de albumcharts en heeft inmiddels meer dan 115 weken vertoeft in diezelfde charts. Een groot deel komt echter doordat hij sinds 2021 bijna onafgebroken weer terug te vinden is in die lijsten. En een TikTok boost van die oude hit eerder dit jaar helpt alleen maar mee. Another Love werd al eerder dit jaar een massale TikTok hit en in Nederland staat hij al weken in de Top 50, echter blijft de song maar klimmen en uiteindelijk kan de Top 40 er ook niet meer omheen: hij scoort de 2e re-entry van dit jaar, na Kate Bush. Zou het hernieuwde succes uiteindelijk een nieuwe hit voor Tom kunnen opleveren? De man brengt nog altijd muziek uit.

#28. Tom Odell - Another Love [RE-ENTRY]

De nieuwe single, 5 voor 12, van Snelle lag al een tijdje op de plank. "Op schrijverskamp in Curaçao ontstond de synthesizer-loop waarop het hele liedje is geschreven. Omdat het zo'n goed gevoel gaf heeft het een jaar op de plank gelegen. We hadden er eerder al twee songs op geschreven, maar de derde was voor ons gevoel pas goed raak."

Snelle heeft de afgelopen tijd veel opgetreden met De Lieve Jongens Band en dat vormde de opwarming voor een gehele nieuwe tour waarmee hij momenteel door Nederland en België reist. Het is de voorbode op veel meer nieuwe muziek van Lars de komende tijd.

#32. Snelle - 5 voor 12

*beoordelingen voor Odell worden net als die van Kate Bush apart genomen. In de laatste ranking van dit jaar zal deze in een alternatieve ranking worden meegenomen.

Snelle - 6.5

Tom Odell - Another Love 7.0
(Destijds, 2012, was Tom Odell een veelbelovende nieuwkomer, hij heeft het potentieel van dit nummer nooit echt helemaal waargemaakt, dit is gewoon goed, ik weet trouwens niet of de Tiësto-remix ook nog heeft bijgedragen aan zijn re-entry, maar die is zeker ook niet slecht)

Snelle - 5 Voor 12 7.0
(Ik ben normaliter niet van het hedendaags Nederlandstalige werk, maar Snelle heeft me al een paar keer positief verrast met leuke popliedje, zeker niet altijd, maar deze keer ook wel weer, prettig in het gehoor liggend)

Tom Odell: 7,75
Snelle: 6,5

Tom Odell-Another love 8,7 (dit nummer wordt alleen maar beter)

Snelle 6,8 (positief verrast)

Boetiek9999
Maan feat. Goldband - Stiekem: 3
Claude - Ladada (Mon Dernier Mot): 3
P!nk - Never Gonna Not Dance Again: 2
Tiësto feat. Tate McRae - 10:35: 3,5
S10 feat. Froukje - Nooit Meer Spijt: 6
Antoon feat. Dopebwoy - Meteoriet: 3,5
Meghan Trainor - Made You Look: 4
Son Mieux - This Is the Moment: 5,5
Ava Max - Million Dollar Baby: 5

Tom Odell - Another Love: 7,5
Snelle - 5 Voor 12: 4

Maan feat. Goldband - Stiekem: 7
Claude - Ladada (Mon Dernier Mot): 6,2
P!nk - Never Gonna Not Dance Again: 6,8
Tiësto feat. Tate McRae - 10:35: 5,5
S10 feat. Froukje - Nooit Meer Spijt: 7,3
Antoon feat. Dopebwoy - Meteoriet: 4,5
Meghan Trainor - Made You Look: 6,5
Son Mieux - This Is the Moment: 7
Ava Max - Million Dollar Baby: 6
Snelle - 5 Voor 12: 6,5

Tom Odell - Another Love [RE-ENTRY]: 8,0
Snelle - 5 voor 12: 7,6 (ga zo door)

Tom Odell - Another Love: 8.0
Snelle - 5 voor 12: 6.0

Tom Odell krijgt overtuigend een 7.8 en ook Snelle scoort niet slecht met een 6.34. Hij komt binnen op #15 en Ava Max duikelt naar #14.

1 (1) Stromae - L'enfer 7.067647059
2 (2) Harry Styles - As It Was 6.978571429
3 (3) Taylor Swift - Anti-Hero 6.977777778
4 (4) Son Mieux - Multicolor 6.972727273
5 (5) The Weeknd - Sacrifice 6.841176471
6 (6) Di-Rect - Through the Looking Glass 6.665384615
7 (7) LF System - Afraid to Feel 6.625
8 (10) S10 - De Diepte 6.553571429
9 (11) Harry Styles - Late Night Talking 6.523076923
10 (9) Son Mieux - This Is the Moment 6.488888889

Week 50:

Forget Me is net de Top 10 uit en dus de ideale tijd voor de opvolger, de tweede single van het album Broken by Desire to Be Heavenly Sent, die Lewis Capaldi volgend jaar op 19 mei zal uitbrengen. Pointless is een ode aan alle moeders van de wereld en de bijbehorende video volgt dan ook een emotioneel verhaal die perfect aansluit bij de nieuwe ballad van Capaldi. Voor deze nieuwe single heeft niemand minder dan Ed Sheeran een handje meegeholpen met het schrijven. Dat staat garant voor een hit natuurlijk. Op het aankomende album zal Capaldi ook hulp krijgen van o.a. Max Martin en Matty Healy van The 1975.

#29. Lewis Capaldi - Pointless

Week 51:

Al vanaf haar 13e wist Rachel Agatha Keen dat ze liedjes wilde schrijven en enkele jaren later verscheen dan al haar eerste EP, Welcome to the Winter, onder de naam RAYE. Haar songwriting skills werden al snel opgemerkt en dus werd ze al snel ingeschakeld om samen te werken met de hotste namen uit de dance scene en zo leverde dat dus voor RAYE een flink aantal hits op in de vorm van You Don't Know Me met Jax Jones en Bed met Joel Corry en David Guetta, om maar eens wat te noemen. RAYE mocht zelfs songs schrijven voor Beyoncé! Wie wil dat nou niet?

Toch wel RAYE zelf die zich gebruikt voelde door haar label die haar persoonlijke songs weggaf aan andere artiesten en haarzelf forceerde om maar in het dance-pop hoekje te blijven. Een album mocht ze enkel uitbrengen als ze ook solo een hit wist te scoren en na verschillende pogingen tot een hit brak er bij RAYE iets in de week dat ze haar single Call on Me uitbracht vorig jaar.

Op de donkerste periode uit haar leven, geobsedeerd door in hokjes te willen passen en charts continu te checken omdat haar label haar eigenlijk gegijzeld hield, besloot ze te breken met Polydor en ze nam een jaar pauze. Tot ze eind deze zomer terugkwam met haar eerste materiaal als independent artist. De singles Hard Out Here en Black Mascara kregen aardig wat push van de UK radio stations, maar sloegen niet aan bij het streaming publiek en hitsucces bleef uit.

Tot nu dan want haar recente single Escapsim, een samenwerking met Amerikaanse rapper 070 Shake, die zelf haar doorbraak verwierf door te featuren op Ghost Town van Kanye, gaat onverwachts viral op TikTok. En dat voor een song die volledig breekt met de stijl die Polydor voor haar zag. Het succes loopt zelfs over naar Amerika waar het haar eerste (en daarmee ook voor 070 Shake) entry ooit is in de charts daar. Een dikke middelvinger naar Polydor en een bevestiging van het mantra; hard work pays off.

#27. RAYE feat. 070 Shake - Escapism

De 21-jarige jake Lawson is momenteel een rising star in de States, onder artiestennaam JVKE. Daar beklimt de song Golden Hour momenteel de charts. Niet vreemd want Jake verwierf zijn bekendheid al enkele jaren geleden op TikTok waar hij vele volgers geniet. Golden Hour staat bij ons nog in de Tipparade. De eerste hit van JVKE is hier te danken aan Martin Garrix die zijn tweede hit dit jaar scoort, nadat hij al binnenkwam in de allereerste week van dit jaar met Won't Let You Go.

De single Hero is de soundtrack voor de mobile game van Marvel Studios' genaamd MARVEL SNAP. Een game die al eerder dit jaar de prijs won voor Beste Mobile Game op de Game Awards. In de bijbehorende video kunnen fans natuurlijk ook enkele Marvel helden spotten zoals Spider-Man en Black Panther.

#28. Martin Garrix & JVKE - Hero

Metro Boomin. Het is één van de hotste rap producers van de laatste jaren. Zijn producer tag zal menig (t)rap liefhebber overeind doen veren. En dat is logisch want hij zowat bijna achter alle grote rap hits. Father Stretch My Hands van Kanye, Mask Off van Future en Bad and Boujee van Migos om maar eens wat te noemen. Zelf draagt Metro ook regelmatig studioalbums aan. Soms in samenwerking met een andere rapper, zoals Big Sean of 21 Savage maar hij doet het ook solo.

En onlangs kwam dan ook zijn album Heroes & Villains uit waarin hij weer veel vrienden uit de industrie optrommelde om een handje te helpen waaronder ook The Weeknd, en eerder genoemde 21 Savage. Samen leveren ze de nieuwe hit Creepin' af en het is niet vreemd waarom deze track nu een wereldwijde hit is. The Weeknd levert een interpolatie van de grote R&B hit I Don't Wanna Know van Mario Winans en P. Diddy uit 2004 (die op zijn beurt weer Ready or Not van de Fugees en Boadicea van Enya sampelde) en vormt daarmee de basis van Creepin'.Wie goed oplet zal ook Sampha horen in de backings van de nieuwe hit. Voor 21 Savage is het de tweede hit in Nederland na Rockstar samen met Post Malone.

#29. Metro Boomin, The Weeknd & 21 Savage - Creepin'

En natuurlijk hebben we ook nog een kersthit dit jaar. Geen hit die viraal gaat zoals Ed Sheeran en Elton John dat vorig jaar deden, maar een simpel liedje van eigen bodem van onze eigen Nielson. Waar Nielson niet stil heeft gezeten qua muziek, en momenteel door het land tourt met zijn theatertour, stamt zijn laatste hit alweer van 2.5 jaar geleden toen hij met Tabitha de hit Slapen met het Licht Aan scoorde.

Voor Nielson is het ook geen makkelijke periode geweest, die vorig jaar zijn neef verloor aan tragische omstandigheden. Als één van zijn beste vrienden had het enorm veel impact voor Niels die zich vorig jaar dan ook volledig terugtrok. Sinds dit jaar is hij weer terug, en scoorde Jaap Reesema al een door hem geschreven hit met Grijs, dat dan ook over zijn donkere periode gaat. Andere songs, zoals Jou Om Me Heen en Aan Zee bleven dit jaar in de Tipparade steken maar met zijn kerstsingle is hij weer terug in de charts!

#39. Nielson - Kerstcadeau

Lewis Capaldi - Pointless 5.0
(Zijn vorige kreeg van mij een 7.0 en de stem blijft goed, maar deze vind ik dan te zoetsappig, kippevel op mijn rug, en niet op de goede manier)

Raye, 070 Shake - Escapism. 5.0
(ik hoor het niet, dit moet toch de nieuwe popsensatie zijn, niet heel slecht, maar heel goed? Doorsneenummer)

Martin Garrix x JVKE - Hero 3.5
(Garrix heeft ook al (heel veel) beter gedaan, irritante stem ook, nee, hier wordt ik niet blij van)

Metro Boomin, The Weeknd, 21 Savage - Creepin’ 3.5
(Ooit leek The Weeknd voorbestemd om de nieuwe Michael Jackson te worden, maar hij is toch te veel bij dit soort magere 13 in een dozijn-songs betrokken en zijn allernieuwste vind ik te veel soundtrack om als apart singletje te bestaan, deze is het ook echt niet)

Nielson - Kerstcadeau 4.0
(Ook deze heeft best heel leuke nummers gemaakt, IJskoud was zelfs een absolute topper, maar is nu weer helemaal de weg kwijt, alle kerstclichés op een hoop gegooid, dan krijg je dit)

Lewis Capaldi - Pointless: 5,0 (het vakmanschap druipt ervan af, vindingrijke lyrics en (al te) expressieve zang, maar het doet me weinig)

Raye, 070 Shake - Escapism: 5,0 (ook weinig aan, op het eind toch iets interessanter)

Martin Garrix x JVKE - Hero: 6,0 (best aardig, wel erg goed naar Imagine Dragons geluisterd, is mijn indruk)

Metro Boomin, The Weeknd, 21 Savage - Creepin’ : 6,5 (dit is gelikter dan gelikt, dat heb je al snel met zo'n stem als van The Weeknd, maar door dat fijne Enya-sampletje klinkt het ook prettig)

Nielson - Kerstcadeau: 4 (frappant dat dit wel een hitje geworden is, het is erg cliché)

Lewis Capaldi - Pointless 3,8
Pretty pointless indeed, en die vorige vond ik juist een keer leuk, maar dit is weer terug naar nare stem en saaie meuk.

Raye, 070 Shake - Escapism 5
Ik hoor ook niks sensationeels, behalve mega overdreven veel fucks en coke, komt over als een sletterige versie van Dua Lipa, maar blijft verder gewoon binnen bekend terrein.

Martin Garrix X JVKE - Hero 3
Erg irritante stem en verder saai, kantoordance

Metro Boomin, The Weeknd, 21 Savage - Creepin’ 4,2
En ook The Weeknd haalt geen voldoende, 1e keer bij mij denk ik. Had al een hekel aan die Mario Winans versie en deze rare knip en plakversie voelt erg geforceerd om een hit te scoren, jammer Abel

Nielson - Kerstcadeau 2,5
Tja, wat verwacht je, mijn kerstwens dan nogmaals maar dat we in het nieuwe jaar niks meer van hem, Miss Montreal (aardig gelukt inmiddels) en Davina IK SCHREEUW HET UIT Michelle horen, dan wordt de top 40 al meteen leuker

Lewis Capaldi - Pointless 5,2
RAYE feat. 070 Shake - Escapism 6,6
Martin Garrix & JVKE - Hero 6,7
Metro Boomin, The Weeknd & 21 Savage - Creepin' 7,0
Prima bijdrage van 21 Savage. En Ready or Not blijft top.
Nielson - Kerstcadeau 5,3

er komen nog wat laatste aanpassingen catdog nu dit jaar bijna volledig ingebed is.

Flemming-Zij wil mij van 2,5 naar 1,5

Lauren Spencer-Smith-Fingers crossed van 6 naar 6,8

Camila Cabello ft. Ed Sheeran-Bam bam van 4 naar 3,5

Flemming-Automatisch van 1,5 naar 3,8

Harry Styles-Late night talking van 7 naar 7,5

Duncan Laurence-Electric life van 3,3 naar 2

Suzan & Freek-Kwijt van 4 naar 3,5 (die Dansie en vekansie )

Is er nog een deadline trouwens? Vorig jaar lukte het me niet op tijd op de laatste nummers te stemmen, dat hoop ik dit jaar wel te doen.

Aangezien de eerste hitlijst van volgend jaar pas op vrijdag de 6e zal zijn zal iedereen tot vrijdagavond 5 januari 20:00 hebben om nog scores te geven en nog scores te herzien. Daarna zal ik de einduitslag van het jaar posten en ons opmaken voor de dag erna waar we weer van start gaan met 2023!

Hallo. Ook dit jaar heb ik dit topic weer met interesse gevolgd, maar ik had vrijwel geen tijd om aan de nummers een beoordeling gegeven. Daarom heb ik nu, net als vorig jaar, een paar dagen de tijd genomen om alle nummers een cijfer te geven. De nummers die ik nog niet had gehoord deze jaargang heb ik in die afgelopen dagen beluisterd en beoordeeld. Helaas heb ik weer veel onvoldoendes moeten uitdelen (en een paar daarvan waren hele dikke) maar er waren ook nog redelijk wat goede/behapbare nummers die dit jaar de hitlijst haalden. Ook dit jaar alvast excuses voor de enorme muur aan tekst die ik over jullie allen heenwerp. Bij een aantal nummers heb ik weer kleine opmerkingen geschreven. Anyway, here goes:

Ewan McVicar - Tell Me Something Good: 6 (Volgt een van de standard EDM-blauwdrukken die inmiddels bestaan, maar hé, hier krijg ik tenminste geen gevoel van overgeven.)
Martin Garrix, Matisse & Sadko, John Martin - Won't Let You Go: 5,5 (Copy paste wat ik hierboven schreef, alleen is deze iets minder goed.)
Flemming - Zij Wil Mij: 4
The Weeknd - Sacrifice: 8 (Deze kan probleemloos worden toegevoegd aan het rijtje goede singles van The Weeknd.)
Alesso & Katy Perry - When I’m Gone: 4 (Ben nooit een Katy Perry fan geweest - m.u.v. Hot and Cold – en dat verandert met deze plaat absoluut niet.)
Galantis x Lucas & Steve x ILIRA - Alien: 4
Stromae - L’enfer: 8 (Sterk nummer. Koortje is erg prettig en muzikaal is het heel dik in orde.)
Lauren Spencer-Smith - Fingers Crossed: 5 (Voelt echt aan als een Olivia Rodrigo rip-off, maar voor de rest zou ik het ook niet afzetten.)
Adele - Oh My God: 7,5 (Dit vind ik een leuke plaat van Adele. Ik kan er meer mee dan met bijvoorbeeld een Easy on Me.)
Fireboy DML & Ed Sheeran - Peru: 4,5 (Opnieuw een vrij platte danceplaat. Desondanks is het een goede zaak dat er meer Afrikaanse artiesten (lees: dancenummers) lijken door te breken in de hitlijsten, ook al is het door middel van een samenwerking in het geval van deze.)
Sam Feldt & Rita Ora - Follow Me: 3
Cristian D feat. $hirak, Brysa & Ashafar - Amsterdam: 2,5
SERA - Take a Chance: 3 (Oh, wat kan ik me aan dit nummer ergeren als het langskomt op de radio. Zang staat me ontzettend tegen en verder voelt dit aan als een poging om Dua Lipa op één of andere manier te plagiëren.)
Purple Disco Machine, Sophie and the Giants - In the Dark: 6,5 (Stuk zwakker dan Hypnotized, maar niettemin een fijn nummertje.)
Gabry Ponte, R3HAB, Timmy Trumpet - Call Me: 3,5
The Chainsmokers - High: 4
George Ezra - Anyone for You: 6 (Misschien iets te vaak gehoord, maar nog steeds genietbaar.)
Bastille - Shut Off the Lights: 6,5 (Weer eens een acceptabele single na hun laatste paar misperen.)
Tate McRae - She's All I Wanna Be: 6
Machine Gun Kelly feat. WILLOW - emo girl: 4,5 (WILLOW redt dit nummer van een nog lagere score. Kan best wel genieten van poppunk, maar dat refrein is gewoon slecht.)
Charlie Puth - Light Switch: 5,5
Bankzitters - Je Blik Richting Mij: 5,5 (Geinig nummer van deze pseudozangers, maar het refreintje herhaalt zich wel erg vaak. Desondanks wel leuk om aan te horen.)
Jax Jones feat. MNEK - Where Did You Go: 3,5
Ed Sheeran feat. Taylor Swift - The Joker and the Queen: 4,5 (Niemendalletje van Ed. Taylor kan dit nummer helaas niet redden.)
Sigala - Melody: 4.5
Antoon - Hallo: 4,5
S10 - De Diepte: 7,5 (Mooie mysterieuze sfeer hangt er aan deze ESF-inzending.)
Donnie & Mart Hoogkamer - Bieber van de Kroeg: 5
Camila Cabello feat. Ed Sheeran - Bam Bam: 7 (Vond deze latin-pop eerst niks an, maar ben het na verloop van tijd meer gaan waarderen. Eerste keer ook dat een nummer van Camila een ruime voldoende krijgt.)
Kygo feat. DNCE - Dancing Feet: 5
Suzan & Freek - Honderd Keer: 3,5
Imagine Dragons - Bones: 3,5
Jaap Reesema - Mijn Kleine Presidentje: 3
Willy William - Trompeta: 4
Sorana & David Guetta - redruM: 4,5
Becky Hill & Galantis - Run: 4
Antoon - Hotelschool: 4,5
Thomas Acda, Rolf Sanchez & Kraantje Pappie - Missen Zou: 3 (Typisch zo’n nummer dat je zou kunnen verwachten bij de Vrienden van Amstel Live. Dat is geen compliment. De mondharmonica is al het eerste waar ik me aan erger en dan moet de vreselijke tekst nog komen. Nee, dit is het totaal niet. Next!)
Kris Kross Amsterdam, Donnie & Tino Martin - Vanavond (Uit M'n Bol): 3
Harry Styles - As It Was: 8 (Harry is heel goed bezig! Terecht een van de grootste hits van dit jaar. Heel fijn gitaarloopje en prettige sfeer die vastgehouden wordt tot aan het eind.)
5 Seconds of Summer - Complete Mess: 7,5 (Refrein is te makkelijk, maar voor de rest is er heel weinig mis met dit nummer. Zet dit door, 5SOS!)
Joel Corry x David Guetta x Bryson Tiller - What Would You Do?: 4
Shawn Mendes - When You're Gone: 4
RONDÉ - Love Myself: 5
James Hype & Miggy Dela Rosa - Ferrari: 4,5
Krezip & Danny Vera - Make It a Memory: 6
David Guetta feat. Becky Hill & Ella Henderson - Crazy What Love Can Do: 3,5
Imanbek & Byor - Belly Dancer: 3,5
Tom Grennan - Remind Me: 5 (Stuk minder erg als bijv. Little Bit of Love, maar nog steeds niet heel hoogdravend.)
The Kid LAROI - Thousand Miles: 5,5
Armin van Buuren x Billen Ted, feat. JC Stewart - Come Around Again: 5
George Ezra - Green Green Grass: 6
FLEMMING - Automatisch: 4
Ava Max - Maybe You're the Problem: 6
Sigourney K & Ronnie Flex - 100 SMSjes: 2 (Hoe ruk kan een nummer zijn? Nou, zo ruk dus. Sigourney maakt maar al te graag gebruik van interpoleren (in dit geval Summer Jam) en dat komt de originaliteit niet ten goede. Verder een slappe tekst en matige zang. Snel ermee de prullenbak in.)
Benson Boone - In the Stars: 4,5
Lizzo - About Damn Time: 7,5
Måneskin - Supermodel: 7,5
Zoë Tauran feat. Bilal Wahib - Solo: 4,5
Lady Gaga - Hold My Hand: 4,5
Kalush Orchestra - Stefania: 7
Sam Ryder - Space Man: 5
Di-Rect - Through the Looking Glass: 8 (Ja, dit heeft wel wat raakvlakken met Red Eyes van TWOD, maar ondanks dat gewoon een prima plaat van de Haagse heren.)
Swedish House Mafia feat. Connie Constance - Heaven Takes You Home: 4,5
Harry Styles - Late Night Talking: 7,5
Calvin Harris feat. Dua Lipa & Young Thug - Potion: 5,5
Antoon - Olivia: 4 (Ik snap echt niet waarom precies deze artiest nou echt zo succesvol is. Voor mij voelt dit gewoon aan als de zoveelste soort wegwerppop.)
Kate Bush - Running Up That Hill: 9,5 (Nummer spreekt voor zichzelf. Niet voor niets een tijdloze klassieker.)
La Fuente - I Want You: 3,5
OneRepublic - I Ain't Worried: 5 (Te vaak gehoord, maar het kan erger.)
OBZ - Ik Ben Kachel: 2 (Godjezusallemachtig, dit is toch wel heel erg triest. Ik snap wel dat ik dit nummer niet heel serieus moet nemen, maar zelfs dan wordt het na een tijdje wel heel erg vermoeiend. Jammer dat dit niet bij een inside joke is gebleven.)
Lost Frequencies & James Arthur - Questions: 4
Alesso feat. Zara Larsson - Words: 4
Marshmello & Khalid - Numb: 3,5 (Numb. Dat is exact het gevoel dat ik krijg als ik hiernaar luister. Gaaaaaaaaaap.)
Son Mieux - Multicolor: 7,5
Rolf Sanchez - Darte Un Beso: 2,5 (Dit nummer is echt om chagrijnig van te worden. Platte zomerpop van het ergste soort.)
Imagine Dragons - Sharks: 3 (Bones was al heel erg matig, maar dit is nog een graadje verschrikkelijker.)
Beyoncé - Break My Soul: 6
Gabry Ponte & LUM!X, feat. Daddy DJ - We Could Be Together: 4
Maan & De Jeugd van Tegenwoordig - Naar de Maan: 4,5
FMG - Boot: 4
Black Eyed Peas, David Guetta, Shakira - Don't You Worry: 4
Tiësto & Charli XCX - Hot in It: 4
Rema - Calm Down: 4,5
LF System - Afraid to Feel: 7
Rosa Linn - Snap: 6 (Hoe dit zo’n grote hit is geworden na haar 20e plaats op het ESF is me een raadsel, maar voor de rest is het nog wel een vrij acceptabel nummer. Simpel, maar vrij effectief.)
MEAU & Racoon - Dans M'n Ogen Dicht: 4
Alvaro Soler & Topic - Solo Para Ti: 5
Calvin Harris feat. Halsey, Justin Timberlake & Pharrell Williams - Stay with Me: 5,5
Willem & Jan - Tussen Jou en Mij: 5,5 (Minder ergerlijk dan ik van tevoren dacht.)
Nathan Dawe x Ella Henderson - 21 Reasons: 3,5
Alok x Ella Eyre x Kenny Dope, feat. Never Dull - Deep Down: 5,5
MEDUZA x James Carter, feat. Elley Duhé & FAST BOY - Bad Memories: 6
Dimitri Vegas x David Guetta x Azteck, feat. Nicole Scherzinger - The Drop: 5
Zoë Tauran feat. Frenna - Gebruik Me: 4,5
Tom Grennan - All These Nights: 4
Duncan Laurence - Electric Life: 3 (Oei, dit is wel heel zeurderig, Duncan. Nee, hiervan gaan de nekharen overeind staan. Heel erg pover.)
Joel Corry & Becky Hill - History: 4,5
Katnuf - Van Mij Zijn: 3 (Die constante autotune is een hele grote stoorfactor hier.)
QUIQUE - Camino: 4
Nicky Youre & dazy - Sunroof: 3,5
Elton John & Britney Spears - Hold Me Closer: 5,5
David Guetta & Bebe Rexha - I’m Good (Blue): 3,5 (Waarom moet Blue (Da Ba Dee) hier zo nodig geïnterpoleerd worden? Nee, dit is weer een run-of-the-mill platte dansplaat.)
FLEMMING & Ronnie Flex - Terug bij Af: 4,5
Coldplay - Humankind: 4
Suzan & Freek - Kwijt: 3 (Weer een super matig nummer van Suzan en Freek. Het rapachtige stukje is daarnaast meer een irritante factor dan een toevoeging.)
Goldband - Noodgeval: 8 (Hier wordt ik juist heel blij van, in tegenstelling tot veel andere meningen hier. Erg catchy en ik krijg een lach op het gezicht zodra ik naar de lyrics luister.)
Topic x A7S - Kernkraft 400 (A Better Day): 4
Lewis Capaldi - Forget Me: 6
Jaap Reesema - Grijs: 3,5
Eliza Rose x Interplanetary Animal - B.O.T.A. (Baddest of Them All): 3,5
Kris Kross Amsterdam x Ronnie Flex x Zoë Tauran - Adrenaline: 3
MEAU - Blijven Rijden: 4
Nicki Minaj - Super Freaky Girl: 4,5
Sam Smith feat. Kim Petras - Unholy: 6
Di-Rect - 90s KID: 7,5
Lil Nas X - Star Walkin': 6,5
Ed Sheeran - Celestial: 6,5 (Toch wel een fijne single van Ed.)
Dean Lewis - How Do I Say Goodbye: 4,5
RONDÉ - Bright Eyes: 4,5
Antoon - Klop Klop: 4,5
Jinho 9 - Blind op Zoek (Trapagas): 4
Davina Michelle - I Love Me More: 4,5
Beyoncé - Cuff It: 7,5
Oliver Tree & Robin Schulz - Miss You: 4
Måneskin - The Loneliest: 7,5 (Moest hier aan wennen, maar dit is opnieuw gewoon dikke prima van deze Italianen.)
Maan - Sowieso Overhoop: 5
Taylor Swift - Anti-Hero: 8 (Ik kan wel in herhaling vallen als het gaat om Taylor Swift. Opnieuw een sterke single van haar. Fijne synths en een fantastische tekst.)
Burna Boy feat. Ed Sheeran - For My Hand: 5,5
Alok x Sigala x Ellie Goulding - All by Myself: 4,5
Kygo & Dean Lewis - Lost Without You: 4
Rihanna - Lift Me Up: 6,5
Joel Corry & Tom Grennan - Lionheart (Fearless): 4,5
Maan feat. Goldband - Stiekem: 7 (Een van de weinige Maan tracks die ik kan waarderen, mede dankzij Goldband. Fijne synthtapijt die rond het nummer hangt.)
Claude - Ladada (Mon Dernier Mot): 5
P!nk - Never Gonna Not Dance Again: 7 (Ja, hier gaan we weer de goede kant op met P!nk.)
Tiësto feat. Tate McRae - 10:35: 5
S10 feat. Froukje - Nooit Meer Spijt: 5,5
Antoon feat. Dopebwoy - Meteoriet: 4,5
Meghan Trainor - Made You Look: 5
Son Mieux - This Is the Moment: 6,5
Ava Max - Million Dollar Baby: 6
Tom Odell - Another Love: 8,5 (Opnieuw een dikke classic die hier een herintrede maakt.)
Snelle - 5 voor 12: 7 (Voor het eerst een echt fijne track van Snelle.)
Lewis Capaldi - Pointless: 5
RAYE feat. 070 Shake - Escapism: 5
Martin Garrix & JVKE - Hero: 5
Metro Boomin, The Weeknd & 21 Savage - Creepin': 5,5
Nielson - Kerstcadeau: 3,5 (De obligatoire kersttrack. Ieder jaar komt er wel weer eentje in en deze behoort absoluut niet tot de goeie varianten. Alle clichés worden hier uit de kast getrokken en dat maakt dit lied behoorlijk afgezaagd. Daarnaast ben ik ook gewoon niet te spreken over de meeste nummers van Nielson.)

Dit jaar niet meegestemd, maar ik wilde toch nog even stemmen op de nummers die ik ken. Dat zijn er maar bar weinig, al zullen er veel 'oh ja' nummers tussen zitten als ik ze hoor. Maar daar heb ik nu de tijd niet voor.

Stromae - L’enfer 8,5
S10 - De Diepte 7
Harry Styles - As It Was 7,5
Lizzo - About Damn Time 6,5
Kalush Orchestra - Stefania 7,5
Sam Ryder - SPACE MAN 7,5
Kate Bush - Running Up That Hill [RE-ENTRY] 8,5
Son Mieux - Multicolor 7
Rosa Linn - Snap 6,5
Elton John & Britney Spears - Hold Me Closer 4
Coldplay - Humankind 6,5
Goldband - Noodgeval 7
Taylor Swift - Anti-Hero 8
Tom Odell - Another Love [RE-ENTRY] 8

Aanpassing:
Stromae - L’enfer 4,3 -> 2,0

Vond het al niet veel, maar heb het nummer net nog eens opgezet, omdat het toch wel eerste wordt, maar van de top 10 nummers is deze met afstand de zwakste. Kan er echt helemaal niets meer mee. Nee, dan zet ik, voor mijn plezier, As it Was van Harry maar weer eens op.

Lewis Capaldi - Pointless: 5.0
RAYE feat. 070 Shake - Escapism: 8.5
Martin Garrix & JVKE - Hero: 4.5
Metro Boomin, 21 Savage & The Weeknd - Creepin': 7.0
Nielson - Kerstcadeau: 5.0

RAYE (en 070 Shake) en Metro Boomin (en consorten) scoren nog net voldoendes met een 5.85 en een 5.62 respectievelijk. De rest kan op mindere scores rekenen: 4.78 (Martin Garrix), 4.83 (Lewis Capaldi) en 4.05 (Nielson).

Wél een verassende wending in de laatste Top 10 update voor het jaarklassement: Stromae verliest uiteindelijk tóch zijn toppositie. Di-Rect keert weer terug.

1 (3) Taylor Swift - Anti-Hero 7.163636364
2 (2) Harry Styles - As It Was 7.075
3 (1) Stromae - L'enfer 7.071052632
4 (4) Son Mieux - Multicolor 7.015384615
5 (5) The Weeknd - Sacrifice 6.905555556
6 (6) Di-Rect - Through the Looking Glass 6.760714286
7 (7) LF System - Afraid to Feel 6.653846154
8 (8) S10 - De Diepte 6.640625
9 (9) Harry Styles - Late Night Talking 6.628571429
10 (--) Di-Rect - 90s KID 6.568181818

Week 52:

FLEMMING is het succesverhaal van 2022. Zij Wil Mij en Automatisch werden allebei grote hits en zijn samenwerking met Ronnie Flex, Terug bij Af, deed het ook meer dan prima. Het jaar sluit hij af met de release van zijn debuutalbum: FLEMMING. Hoe toepasselijk. Op dit album is ook een samenwerking met Emma Heesters te vinden die het momenteel ook vrij behoorlijk doet op streaming. Maar Paracetamollen is echter de nieuwe single en voor FLEMMING de 5e Top-40 hit.

#25. FLEMMING - Paracetamollen

Felix Jaehn! Kennen we hem nog? De Duitse DJ knalde in 2014 de muziekscene binnen dankzij zijn remix van OMI's Cheerleader en scoorde het jaar daarna nog minstens zo'n grote hit met zijn versie van Ain't Nobody. Sindsdien heeft hij niet stilgezeten en scoort hij in Europa regelmatig nog hits. In Nederland moesten we het enkel met Book of Love doen, dat ook alweer uit 2015 stamt. Sinds die tijd is Felix uit de kast gekomen als biseksueel en is zijn muziek wat vrijer en opener geworden en werkt hij ook vaker samen met artiesten uit de LGBTQ+ community, waaronder Calum Scott en ditmaal Ray Dalton, die we nog kennen van zijn refreintjes van de hits Can't Hold Us van Macklemore & Ryan Lewis en Don't Worry van Madcon.

#33. Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love

Week 53:

Lost Frequencies. Het is misschien niet gelijk de DJ waar je aan denkt als het om de meest succesvolle gaat, maar de man heeft inmiddels al 10 Top 40 hits op zijn naam staan en hij rijgt daar in de laatste week van het jaar zijn 11e aan toe. En van al die hits hebben maar liefst 7 tracks meer dan 20 weken in de Top 40 gestaan, waaronder zijn laatste Questions, met James Arthur. Die kwam weliswaar niet verder dan de #16e positie in de Top 40 maar stond toch maar liefst 26 weken lang genoteerd in de lijst der lijsten. Helemaal niet verkeerd!

Op zijn nieuwste werkt hij samen met Elley Duhé, die natuurlijk een monsterhit eerder dit jaar scoorde samen met MEDUZA. De band X Ambassadors is ook niet vies van een samenwerking. Ze scoorden vorig jaar daar nog zelfs een klein hitje mee als onderdeel van Kygo's Undeniable. Met Back to You hebben ze hun 4e Top-40 hit te pakken.

#28. Lost Frequencies, Elley Duhé & X Ambassadors - Back to You

Het is dan niet écht een kerstsingle maar Davina Michelle komt in de laatste week van het jaar nog binnen met een plaat die het sentiment wel erg omarmt. Ze schreef January Without You voor alle mensen die in deze dagen een steuntje in de rug konden verdienen. De periode van terugblikken blijkt niet voor iedereen gemakkelijk en dat begrijpt Davina maar al te goed. De video heeft ze dan ook vrij simpel gehouden om de boodschap van het nummer mee over te brengen.

#34. Davina Michelle - January Without You

En de laatste hit van het jaar is voor de Vlaamse Metejoor. Die beleefde in 2021 zijn Top 40 debuut dankzij zijn single 1 op een Miljoen, een samenwerking met de eveneens Vlaamse Babet. Opvolgers met de Nederlandse artiesten Snelle en Emma Heesters bleven echter in de Tipparade steken. Een ééndagsvlieg is Metejoor zeker niet. Hij weet nu zijn tweede Top 40-hit te scoren met de eveneens Nederlandse Hannah Mae. Deze 24-jarige zangeres kwam in 2019 al dichtbij een Top 40-hit toen haar song Back to You gebruikt werd in een reclamecampagne van de Plus. Echter bleef de single in de Tipparade steken en vernamen we op singlegebied niets meer van haar, ondanks een tour langs verschillende pop-podia vorig jaar. Dankzij Metejoor scoort zij nu op de valreep van 2022 alsnog haar eerste hit!

#38. Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil je van Mij

Tom Odell - Another Love 7
Snelle - 5 voor 12 6
Lewis Capaldi - Pointless 5
RAYE feat. 070 Shake - Escapism 6
Martin Garrix & JVKE - Hero 5
Metro Boomin, The Weeknd & 21 Savage - Creepin' 5,5
Nielson - Kerstcadeau 4

Die van week 52 hoop ik deze week nog een paar keer te luisteren. Tag me vooral voor de deadline.

Week 52:

Flemming - Paracetamollen 5.0
(ik vind het beter als eerdere songs van hem, het is nog geen voldoende, maar er zit in ieder geval verbetering in)

Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love 3.0
(dit is weer zo’n typische 13 in een dozijn EDM-single, waar de Top 40 het hele jaar helaas mee overvol staat)

Week 53:
volgt nog

FLEMMING - Paracetamollen: 5,5
Eindelijk eens een single van Flemming waar ik wat mee kan. Ik heb er geen hoop op dat hij de juiste lijn door gaat zetten, maar Paracetamollen laat in elk geval wel iets van verbetering zien, naar mijn bescheiden mening.

Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love: 4,5
'Tis dat ik de stem van Ray Dalton op zich wel fijn vind, anders had dit een lager cijfer gekregen, Dit klinkt alsof ik naar een nummer van Lost Frequencies aan het luisteren ben en dan scoor je al niet goed qua originaliteit. Maar hé, 90% van alle EDM-nummers in de hitlijsten valt in die groep, dus dan zeg ik tegen dit nummer: achteraan aansluiten in de rij!

Lost Frequencies, Elley Duhé & X Ambassadors - Back to You: 4
Speak of the devil, daar zul je Lost Frequencies hebben. En ook over dit nummer kan ik het volgende zeggen: Afgezaagde EDM-meuk die we al tig keer hebben gehoord.

Davina Michelle - January Without You: 3,5
Nee, hier val ik gewoon van in slaap. Dit is vast en zeker goed bedoeld, maar het komt vooral ontzettend leeg over.

Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil je van Mij: 4
Metejoor wil zo graag het succes dat hij in thuisland België heeft in Nederland repliceren. Enige probleem is dat zijn nummers kwalitatief kant noch wal raken. En dat zal niet gauw veranderen, denk ik, zelfs als hij hierna nog tig samenwerkingen met andere Nederlandse artiesten gaat uitproberen.

FLEMMING - Paracetamollen: 5 (het komt wat echter over dan gewoonlijk, maar echt fijn is het nog niet)

Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love: 4,5 (doet me erg weinig)

Lost Frequencies, Elley Duhé & X Ambassadors - Back to You: 4,5 (de stem van de zangeres staat me direct tegen; later wordt het wat aardiger maar het is niet meer te redden)

Davina Michelle - January Without You: 5 (Davina kan wel zingen, maar zij gebruikt haar stem ook (net als Elley) vaak zo kreunerig/knauwerig, wat ik erg lelijk vind; het liedje gaat nog wel)

Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil je van Mij: 5,5 (voor dit genre vind ik dit best oké, een lekker tempo/beat en de duetvorm pakt goed uit)

Lost Frequencies, Elley Duhé, X Ambassadors - Back To You 4.0
(Het ene oor in en het andere net zo snel weer uit, niemendalletje, ook niet irritant slecht)
Davina Michelle - January Without You 3.0
(Voor mij past haar schreeuwerige stem niet bij een gevoeligde piano-ballade, ik voel hem helemaal niet)

Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil Je Van Mij 3.5
(Belgenpop, maar ook hier raakt het me niet, ergens in de midden tussen die eerdere 2)

En daarmee heb ik alle 154 nieuwkomers (inclusief re-entries) in de TOP 40 van 2023 beoordeeld.

Over re-entries gesproken, het enige nummer dat hoger als (of gelijk aan) een 8 scoorde, was de bekende re-entry van Kate Bush (8.5).

35 songs scoorden goed tot ruim voldoende (tussen 7.5 en 6.5)

9 songs scoorden een kleine voldoende (tussen 5.5 en 6.0)

Bij 30 songs was het net niet genoeg voor een voldoende (tussen 4.5 en 5.3)

En dan blijven er 79 over, die ik gewoon slecht tot heel slecht vond (gelijk of minder als een 4.0), waarvan ik er 10 het laagste cijfer een 1.0 moest geven!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.