MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Brendon Urie heeft een erg herkenbare stem, waardoor al zijn songs meteen Panic! at the Disco-songs zijn, hoe ze verder ook klinken. Deze heeft aardige coupletten maar een wel erg simpel refrein. De productie vind ik wat schel.

6

6

ranboy verwoordt ook exact mijn mening!

7 prima voor de radio, mits het niet overplayed wordt

Net iets minder irritant dan High Hopes. Als je je eerst liet inspireren door the Beatles en nu zo te horen door Imagine Dragons, dan is er ergens iets fout gegaan

5

Kleine inhaalslag

Davina Michelle - de maakster van opperdraak Duurt te Lang put duidelijk uit bijna 2 decennia 21e-eeuwse powerpop: Kelly Clarkson, Katy Perry, Ariana Grande. Die namen maken daar duidelijk meer van. Dit is te generiek en de uithalen schuren te veel voor een voldoende.

4

Alvaro Soler - maakt normaal gesproken van die niets-aan-de-hand zomerpop, die ik prima kan hebben. Dit heeft echter wel heel weinig om het lijf. De trompetjes aan het einde zorgen voor een heel nipte voldoende.

5,5

Miss Montreal & Wulf - Er zou toch wel iemand zijn bij de platenmaatschappij die zich hardop afvraagt welke reden er kan zijn om zulke inspiratieloze meuk uit te brengen?

2

Panic! at the Disco - Itt velen hier kon High Hopes prima hebben, maar inmiddels wel veel te vaak gehoord. Deze opvolger is zo wannabe boyband, dat ik er onmogelijk een voldoende voor kan geven. Ik krijg bijna heimwee naar hun emopop van een decennium geleden.

4,5

johannesA
5,5

Ook even een inhaalslag van mij. Van deze laatste vijf op een rij word ik niet heel blij, maar geen een gaat door de echte irritatiegrens heen.

Marshmello: 5,5
Davina: 5,5
Alvaro: 6,0
Wulf: 5,0
PatD: 5,0

Here With Me 7
Skyward 6,5
Loca 5,5
Scared of Love 6
Hey Look Ma, I Made It 6,5

Ik geef zelf nog een 6,5 wat resulteert in een gemiddeld van 5,75 voor Panic! at the Disco.

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
3. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
4. Lizzo - Juice (7,07/22)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
6. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
7. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
8. Jonas Brothers - Sucker (6,59/15)
9. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
10. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,50/17)

Ava Max - So Am I

Het lijkt wel of de Albaanse zangeressen de laatste tijd in opkomst zijn. Dua Lipa, Bebe Rexha en Ava Max, alledrie zijn ze weliswaar niet geboren in Albanië maar hun ouders komen er wel vandaan. Ava Max is geboren en opgegroeid in de VS maar voelt zich wel 100% Albaans. Rita Ora is trouwens geboren in Pristina - dat ligt wel in Kosovo maar het scheelt niet veel.

Ava Max leek vorig naar uit het niets te komen met de enorme hit Sweet But Psycho, maar ze is al een behoorlijke tijd met muziek bezig. Al op haar veertiende verhuisde ze met haar ouders naar Los Angeles vanwege haar droom om het te maken in de muziek. Dat was zo overweldigend dat ze vrij snel weer terug ging naar Virginia. Op haar zeventiende besloot ze het nogmaals te proberen. Toen bleef ze wel en heeft ze jarenlang haar demo’s aangeboden aan songwriters en producers, lange tijd zonder succes. Tot ze in 2015, rond haar 21e, ene Cirkut tegenkwam. Deze man had toen al een indrukwekkend rijtje hits op zijn naam als songwriter en producer: Roar en Dark Horse van Katy Perry, Timber van Pitbull, Wrecking Ball van Miley Cyrus, en Sugar van Maroon 5. Cirkut zag wel wat in haar en ze gingen samen aan de slag.

Het heeft vervolgens alsnog drie jaar geduurd voor de grote doorbraak kwam. Sweet But Psycho was bijzonder catchy en had een frisse uitsraling: het vloog vorig jaar haast onmiddellijk naar de toppen van de charts. Nu is er de opvolger, altijd lastig. Het is een liedje waarin ze het opneemt voor de ‘misfits’: er is niks mis mee om anders te zijn. Sympathiek, maar niet erg origineel natuurlijk. Wel geinig is dat ze verwijst naar Sid (Vicious, van de Sex Pistols) en Nancy, het beruchte punkstelletje. Hoeveel jongeren zullen die verwijzing nog begrijpen?

Even een taaldingetje: ik lees een paar keer Albaans in de inleiding hierboven, maar dat moet volgens mij Albanees zijn. (Albaans schijnt alleen correct te zijn voor de taalfamilie (niet de taal van het land, maar een groep talen), en ook voor de Albaanse Heuvels (Monti Albani), maar die liggen bij Rome.)

Sweet but psycho vind ik onbegrijpelijk succesvol; het klinkt erg onbenullig en slap, hoe dat een hit geworden is, daar kan ik niet bij.

So am I klinkt wel iets beter, er zit wat melodie in, en een goedbedoelde boodschap. Misschien gaat het ook snel vervelen, maar bij eerste beluistering een

5

Ik vind deze onverwacht leuker dan 'Sweet but Psycho'. Het refrein red het nummer maar de melodie klinkt wel enorm genakt. Een hartje voor degene die me helpt ?. (Dacht zelf aan 'Left Outside Alone' van Anastacia maar voor m'n gevoel is er nog een ander nummer dat nog dichter in de buurt komt).

Tekstueel vind ik dit soort nummers wel echt zum kotsen.

Dus een 6je.

NewYorkCityLight schreef:
(Dacht zelf aan 'Left Outside Alone' van Anastacia maar voor m'n gevoel is er nog een ander nummer dat nog dichter in de buurt komt).

Ein-de-lijk! Ik moest meteen aan een ander nummer denken en ik zit nu al wekenlang te dubben welk nummer dat nou is. Left Outside Alone dus. Ontzettend bedankt.

Welk nummer het voor jou is weet ik niet maar dit was hem wel voor mij.

5 — ik heb nog geen klik. Dua, Bebe en Rita kan ik meer waarderen. Hopelijk komt Last Hurrah van Bebe nog binnen. Begint nu airplay op te bouwen

Left Outside Alone? Daar lijkt het voor mij totaal niet op. Dan zou het wel een hoger cijfer krijgen.
Nu ben ik het helemaal eens met catdog: 5

Sweet But Psycho was een briljantje in mijn ogen en misschien wel bij de beste drie top 40-hits van vorig jaar behorend, maar daar sta ik volgens mij wel praktisch alleen in, misfit die ik ben. Plukte hem destijds uit de Afrekening van riiiiiiiii maar had toen nog niet half een idee hoe grote hit t uiteindelijk zou worden. Nog altijd niet kapot te krijgen ook, zelfs al hoor je hem soms een ziljoen keer per dag op werk. Deze is ook wel leuk - NTLTC is niet heel ver weg - maar lijkt niet dezelfde lange adem te hebben als haar vorige. Desalniettemin een fraaie:

7,7

remcodulac schreef:
Left Outside Alone? Daar lijkt het voor mij totaal niet op.

Het gaat specifiek om het beginstuk van Left Outside Alone.

Ja, inderdaad!

Arrie schreef:
(quote)

Het gaat specifiek om het beginstuk van Left Outside Alone.
Nou, het stukje "Do you ever feel" lijkt vaag op "All my life I've been" en daarna is iedere gelijkenis voor mij verdwenen.

Er zit wel een kleine gelijkenis in maar om nou te zeggen dat het er echt op lijkt

Ik vind het wel lekker eigenlijk. Al is het wel een iets minder volwassen versie van Lady Gaga, zowel tekstueel als muzikaal.

7

johannesA
6,5. Sweet But Psycho was ook prima.

6,5

Ik vind hem redelijk vergelijkbaar met Sweet But Psycho en ook redelijk gelijkwaardig.

7,3

Panic! At The Disco: dit zal het qua hitgrootte niet halen bij High Hopes, veel hoger dan het op dit moment staat in de Top 40 zie ik het niet komen

4,5

Ava Max: zij geeft een stuk beter vervolg aan haar grote hit. Sweet But Psycho was een van mijn favoriete nummers van vorig jaar, niet alleen van de Top 40. Deze is opnieuw supercatchy en hiermee bewijst ze geen eendagsvlieg te zijn, al blijft Sweet But Psycho onovertroffen

9

Nog een fan van Sweet But Psycho heuj!

Edit: het was trouwens jouw lijst waar ik hem uit had geplukt. Kjoel!

Ava haalt een 6,4, waarmee ze net 0,1 tekort komt voor de lijst. Prima score dus.

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
3. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
4. Lizzo - Juice (7,07/22)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
6. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
7. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
8. Jonas Brothers - Sucker (6,59/15)
9. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
10. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,50/17)

Billie Eilish - bad guy

Momenteel is de Timbaland Greatest Hits bezig, elders op dit forum (allemaal nog een top 10 insturen jongens!). Daardoor luister ik deze week veel naar zijn producties (Missy Elliott, Justin Timberlake, Nelly Furtado etc.). Het viel me op wat een grote hits scoorde met producties die voor Top 40-begrippen eigenlijk vrij uniek en verrassend zijn. Ik besefte dat er op dit moment niet echt een artiest of producer is die die twee dingen weet te combineren. Timbaland vond het bijvoorbeeld leuk om originele geluiden in zijn beats te verwerken: de baby in Are You That Somebody, de baby in Get on the Bus. Ook gaat hij soms net een kant op die je niet verwacht. Gooit aan het eind van Bubba Sparxxx's Ugly zomaar ineens Get Ur Freak On door de mix. Het maakt popmuziek allemaal net wat leuker.

De enige die ik op dit moment uniek en verrassend vind in de Top 40 is eigenlijk Billie Eilish (misschien Ariana een beetje maar verder...). En hey, ook zij vindt het blijkbaar leuk om originele geluiden te gebruiken want het verhaal gaat dat ze van de nood een deugd maakte en bij de tandarts het geluid van een tandartsboor opnam en dat in Bury a Friend verwerkte. Het verschil is nog wel dat Billie nog niet écht grote hits scoort omdat de radio er niet aan begint. Bad Guy is binnengekomen op 25 waarmee ze meteen haar hoogste notering tot nu toe heeft.

En ja, ook daar weet ze weer prettig te verrassen! Het voelt wat vreemd aan maar het is tegelijkertijd ook wel ontzettend pakkend. Zelf zag ik het haast cheesy melodietje dat erin komt totaal niet aankomen, de eerste keer dat ik hem hoorde. Ik zou zeggen dat ze er best een radiohit mee kan scoren als die een beetje meewerken, maar dan moet ze er aan het eind nog een vage, donkere outro aan vastplakken (Billie getting her freak on). Wat moet de radio daar nou weer mee?

Oh, en als ik toch Timbaland noem, kan ik ook meteen Missy Elliott noemen. De twee deden niet alleen hun best om een frisse wind door de hiphopwereld heen te laten waaien, ze besteedden ook aandacht aan het gehele plaatje, waaronder de videoclips. Dat doet Billie ook. Ik denk dat Billie de frisse wind is die de popmuziek op dit moment wel kan gebruiken!

(Er gebeuren trouwens wel meer interessante dingen in de popwereld, maar die halen vaak niet de Top 40.)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.