MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
7

Klinkt prettig en authentiek (al weet ik niet hoe Danny aan zijn Zuidelijk-Amerikaanse accent komt).

En uit mijn hoofd gezegd is dit het hoogste cijfer dat ik tot nu toe in dit topic gegeven heb.

7.6
Een fijne afwisseling bij vrijwel al het voorafgaande. Verbaast me wel waarom juist dit nummer zo aanslaat. Er zijn legio vergelijkbare Americana-zangers met ook veel fraaie nummers. Het is hem wel erg gegund.

ranboy schreef:
7

Klinkt prettig en authentiek (al weet ik niet hoe Danny aan zijn Zuidelijk-Amerikaanse accent komt).

En uit mijn hoofd gezegd is dit het hoogste cijfer dat ik tot nu toe in dit topic gegeven heb.

Dat moest ik natuurlijk even nazoeken. Guy Sebastian en Alec Benjamin kregen ook een 7, hoger ben je inderdaad niet gegaan.

Ik vind dit toch iets te suf om zelf te draaien, maar het is goed genoeg om er in ieder geval een aardig cijfer aan kwijt te kunnen.

6,5

johannesA
8

7,25

Bij toeval klikte ik dit topic een keertje open en zowaar zie ik dat Danny Vera's hit vandaag aan de beurt is. Ik had al gehoord/ gelezen dat ie een hit te pakken heeft maar het nummer zelf had ik nog niet gehoord. Ik heb hem net twee keer gedraaid en ik vind dit eigenlijk heel prima. Leuke kennismaking!

8,2

Ik vind het niet per se slecht maar het doet me bijzonder weinig. Ik weet niet zo goed waar dat hem in zit, er is genoeg folk/country die ik prachtig vind. Ik weet ook niet zo goed wat voor cijfer ik erop moet plakken... nouja toch maar een:

5,5

Danny pakt makkelijk een top 10-plek omdat niemand er echt iets tegen heeft. De reus van Calvin valt uit de lijst.

1. Billie Eilish - bad guy (7,74/17)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Danny Vera - Roller Coaster (7,09/11)
6. Lizzo - Juice (7,07/22)
7. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
8. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
9. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
10. Jonas Brothers - Sucker (6,59/15)

Jonas Blue ft. Theresa Rex - What I Like About You

De Britse producer Guy James Robin, beter bekend als Jonas Blue, brak drie jaar geleden door met een dancepop-cover van Tracy Chapman’s Fast Car, iets dat hem net zoveel kritiek als succes opleverde. De cover was een makkelijke manier om in de spotlight te komen, door middel van een song die men meteen herkende, maar daarna heeft ie enkel nog eigen nummers uitgebracht en ook daar doet ie het goed mee. Perfect Strangers werd een enorme hit in 2016, Mama in 2017, en Rise in 2018. Wordt dit zijn grote hit van 2019?

Erg verrassend is het niet meer: het is pretentieloze frisse dance-pop: klinkt meteen prettig in de oren, past prima bij het mooie weer en kan dus ongetwijfeld op flinke airplay rekenen. Het is ook een beetje met de standaardtrucjes: beginnend met wat sobere piano-akkoorden, die door het hele nummer op de achtergrond aanwezig blijven en het daarmee net iets melancholisch heeft. Uiteindelijk kom je wel terecht in een enorm positieve, euforische drop terecht. Ook tekstueel heeft het een beetje dat dubbele: het gaat over verliefdheid maar tegelijkertijd hoor je ook hoe ze door die verliefdheid zich nergens meer wat van aantrekt en geen ‘good girl’ meer is. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een feelgood-song maar heel veel EDM-pop van nu (Alan Walker, Martin Garrix, etc) heeft wat van dat dubbele in zich, het is niet zo pretentieloos en onbezorgd vrolijk als 90s dance.

Op de vocalen horen we de Deense Theresa Rex. De songwriters (verder niet zo bekend) komen overigens ook uit Denemarken. Mogelijk was het oorspronkelijk een liedje/demo dat ze voor Theresa hadden geschreven en is dat naar Jonas Blue toegestuurd die er een hit van heeft gemaakt. Theresa Rex was eerder te horen op Solo Dance, een klein hitje van Martin Jensen.

Ik kan Jonas Blue goed hebben eigenlijk! Fast Car was het voor mij ook niet helemaal maar de hits daarna vond ik stuk voor stuk sterke popliedjes. Deze is ook niet onaardig, ondanks dat het overloopt van clichés. Maar het haalt het toch niet bij Perfect Strangers, Mama en Rise. Ik ga weer voor een:

5,5

Erg commercieel en clichématig, inderdaad. Ook de zangeres heeft geen fijne stem, en dan blijft er toch wel erg weinig over om van te genieten.

Is het overigens niet vreemd dat er van zo'n miljoenensucces geen 'fatsoenlijke' videoclip gemaakt is?

4,5

Billie: 8,5
Danny: 6,5
Jonas: 6,5

Een mindere versie van zijn eerdere hits die ik toch al niet zo heel goed vind (alleen Rise nog een beetje)

4,5

5,0

Zijn er meer generieke hitartiesten dan Jonas Blue?

4

johannesA
6

Billie: 9,3
Danny: 8,6
Jonas: 5,5

Jonas doet het beter ls achternaam dan als voornaam, een 5,3 voor meneer Blue (da ba dee).

1. Billie Eilish - bad guy (7,74/17)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Danny Vera - Roller Coaster (7,09/11)
6. Lizzo - Juice (7,07/22)
7. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
8. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
9. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
10. Jonas Brothers - Sucker (6,59/15)

Lil Nas X - Old Town Road / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road [Remix]

Ik had een heel verhaal getypt maar er ging wat mis waardoor ik het kwijt ben. Dus opnieuw

Een bijzondere binnenkomer vandaag waar een hoop over te vertellen is. Het gaat om het nummer Old Town Road, dat klinkt als typische trap-hiphop van vandaag de dag maar dan met een sterke countryvibe. Het is de doorbraakhit van ene Lil Nas X, alias van Montero Lamar Hill. Hij deelt zijn tweede naam met één van de grootste rappers van deze generatie maar heeft zich juist vernoemd naar één van de grootste rappers van de vorige generatie.

Hij vergaarde zijn eerste bekendheid door een Nicki Minaj-fanaccount op Twitter. Zijn achterban moedigde hem aan om zelf ook muziek te maken, waar hij vorig jaar mee begon. Eind vorig jaar kwam Old Town Road uit, een track die al snek viraal ging door een ‘challenge’ op TikTok. TikTok is een app waarop je korte filmpjes van jezelf kunt maken over bestaande muziek heen. Dat Old Town Road ontstond de hype om bij dat nummer eerst te dansen in doorsnee kleding, en als de beat invalt te switchen naar typische redneck-kleding. De Yeehaw Challenge. Zie hier een compilatie als je benieuwd bent.

De track schoot de lucht in en kwam ook in de Billboard Country Charts terecht. Dat vond Billboard uiteindelijk toch wat bedenkelijk en besloot daarom om het uit de lijst te weren, vanwege te weinig elementen van country. Daar ontstond een hele ophef over: nog meer aandacht voor de kleine Nas.

‘Niet country genoeg?’, moet ie gedacht hebben, ‘wacht maar!’. Wie weet bracht dat hem op het idee om er een bekende countryster bij te halen, of hij vond het gewoon leuk. Hoe dan ook: hij vroeg niemand minder dan Billy Ray Cyrus, de man die linedancen in de 90s populair maakte en de vader van Miley, om samen met hem een nieuwe versie op te nemen. Zo gebeurde, en al snel stond de track in Amerika op 1. Dat Billy nog eens een nummer 1-hit zou scoren, wie had dat gedacht?

Maar hoe country is het? Is dat nou een banjo die je hoort? Nou, hier wordt het nog merkwaardiger. De beat is gebaseerd op een sample uit een nummer van... Nine Inch Nails! Het begin van 34 Ghosts IV is gebruikt. Dit is van een album dat vrijwel volledig instrumentaal is en uitgebracht is met een zogeheten Creative Commons-licentie, Ik weet daar het fijne niet van, maar het komt erop neer dat de band voor ogen had dat iedereen zijn ding kon doen met de tracks, zonder copyright-gezeur. En dat deed de beatmaker dus.

De beatmaker, wie is dat eigenlijk? Dat is YoungKio, alias van Kiowa Roukema. Een negentienjarige jongen uit Purmerend, of all places. Die jongen biedt regelmatig beats te koop aan voor, laten we zeggen, een euro of vijftig. Het staat op speciaal daarvoor bedoelde sites waar rappers ook komen. Lil Nas X zocht een lekkere beat, en hoorde ineens een countryvp-achtige beat die hem wel beviel. Hij rapte het een en ander over paarden, en een wereldhit was geboren. Met recht een wereldhit, want de Cyrus-remix staat op 2 in de Spotifycharts en het origineel op 3. Alleen Billie Eilish staat hoger.

En dat in minder dan twee minuten... De versies zijn in de Top 40 trouwens samen genomen voor één notering, wat ik al heel lang niet meer heb gezien.

Ik had nog meer leuke weetjes getypt, maar ach, laat ook maar. Op welke versie je moet stemmen? Nouja, kies zelf maar.

Die dubbelnotering zien we op dit moment ook bij Alec Benjamin met en zonder Alessia Cara. Maar het verschil is wel dat Old Town Road met beide versies veel gestreamd wordt terwijl in het geval van Alec Benjamin alleen de originele versie echt een hit is.

SanderT schreef:
Die dubbelnotering zien we op dit moment ook bij Alec Benjamin met en zonder Alessia Cara. Maar het verschil is wel dat Old Town Road met beide versies veel gestreamd wordt terwijl in het geval van Alec Benjamin alleen de originele versie echt een hit is.

Oh wat stom, die was ik vergeten ja.

Ik was al aan het wachten tot dit in Nederland een hit zou worden nadat twee weken geleden in de Volkskrant een verhaal erover stond. Roukema verdient er overigens ook aan: "We hebben een nieuwe overeenkomst gesloten om de royalty's netjes te verdelen."

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/hoe-de-19-jarige-kiowa-roukema-uit-purmerend-een-nummer-1-hit-scoorde-in-amerika~b460e57d/

7,5

Ik loop weer een stuk achter.. Als dat vervelend is, Arrie, dan zal ik voortaan wat sneller bespreken. Tijd om in ieder geval nu weer alles in te halen!

Panic! at the Disco:
Tja, met bands als deze, Fall Out Boy en dergelijke heb ik altijd heel weinig gehad... Nou klinkt dit wel een stuk anders dan wat er over algemeen uit die hoek komt, maar het stemgeluid is gewoon niet mijn ding.. Verder trek ik deze stijl wel beter dan die emo van vroeger (denk ik? dat is niet meer echt populair toch).
Uiteindelijk wel wat gezichtsloos, dus een kleine voldoende.

5.8

Ava Max

Eerst heel even Sweet but Psycho opgezocht, dat is blijkbaar een enorme hit geweest, maar ik ken hem niet
Verder klinkt ze heel erg als een kruising als Ariane Grande en Dua Lipa en maakt ze het type muziek dat mij erg weinig doet.. Hier kan ik dus geen voldoende aan kwijt. Wel prima geproduceerd, hoewel wat anoniem. De vergelijking met Left Outside Alone hoor ik wel, maar dat vind ik wel een stuk beter.

4.5

Billie Eilish

Ik heb wel het idee dat haar vorige een groeier is, moet het nog maar eens een paar keer horen. Vind dit ook wel een sterk nummer, wat pakkender, maar minder op sfeer gericht misschien? Iig mag ik dit graag horen.

7.5

Danny Vera

Niet iets wat je vaak hoort in de top 40 en in tegenstelling tot een Waylon klinkt het niet zo enorm dik aangezet. Best een aardig nummer, zeker de tweede helft bevalt me goed!

7.8

Jonas Blue

Ik vind de zangeres minder anoniem dan standaard in dit zijn genre, maar haar stem bevalt me niet echt verder. Ergens doet het me ook een beetje denken aan Macy Gray. Verder vind ik dit soort inwisselbare dancepop helemaal niets. Typisch van die muziek die helemaal doodgedraaid gaat worden op de radio, maar omdat ik dat niet mee ga krijgen komt Jonas er nu nog genadig vanaf.

4.5

Lil Nas X

Ik stem op de hier gelinkte video. Dit duurt wel erg kort, ik heb het gevoel dat er iets mist, dat er nog een couplet achteraan hoort te komen. Verder best aardig, niets verheffends.
Over de Creative Commons, grappig genoeg heb ik voor mijn promotie daar een tijdje geleden over gelezen. Hoe het precies zit weet ik ook niet meer helaas.

6.3

7,25

(inderdaad, een nieuw record)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.