MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Voor Kygo best te doen

6

Kygo komt ongeveer een honderdste te kort voor de top 10...

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17)
6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)
7. Lizzo - Juice (7,07/22)
8. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

Snelle & Frenna - Plankgas

Alweer de tweede hit voor Snelle, en Frenna scoort zelfs zijn derde hit van het jaar. Het is wel vooral een Snelle-track waarop Frenna ook een couplet bijdraagt. Het is geproduceerd door Donda Nisha, die zo’n beetje de vaste producer is van Snelle en ook verantwoordelijk is voor Scars. Het is ook een vergelijkbare track: Snelle benoemt zijn struggles maar geeft aan dat hij ook gewoon keihard aan zijn carrière werkt. Dit over een luchtige trap-beat waarin de toon wel meteen wordt gezet door de intro met wat melancholische piano-akkoorden. Het is vooral een subtiele ondertoon want Plankgas straalt toch positiviteit uit.

Wel aardig is het om Frenna eens in een ander soort track te horen dan de clubhiphop van Viraal en Rompe. Verleden Tijd (de Abel-cover) was natuurlijk ook rustiger, maar in Plankgas heeft ie zelfs relatief weinig autotune. De eerste helft van zijn verse is gewoon rustig en serieus gerapt. Of het goed is, is dan weer een tweede natuurlijk...

Ben wel benieuwd wat Poek van de schaakstelling vindt. Ik heb het niet heel nauwkeurig bestudeerd maar ik vond de witte pionnen wel wat merkwaardig gepositioneerd staan.

Ik vind nog steeds dat Snelle een matige rapper is die niks te vertellen heeft, maar verder vind ik het wel degelijk geproduceerd, vind ik het liedje ook pakkend. Nou blijft het allemaal wel vrij clichématig maar het is tenminste goed uitgevoerd.

6,3

Een wit veld rechtsonder, dat is al heel wat. Als ie de pion op h8 naar h7 jadoubt is het nog een legale stelling ook.

6

Poek schreef:
Als ie de pion op h8 naar h7 jadoubt is het nog een legale stelling ook.

6

Nu ook , pion is gepromoveerd echter vergeten een stuk voor in de plaatst te zetten ( tijdnood ).

Toch een 6,5

Zwarte pionnen promoveren niet op de achtste rij, hè.

Verder ook niet genoeg voor een voldoende: 5,0

remcodulac schreef:
Zwarte pionnen promoveren niet op de achtste rij, hè.

Ah, ik heb de coordinaten op het bord gemist.
Maar een pion kan enkel op de laatste rij belanden door promotie, toch.

maar het was eigenlijk een grapje, zie smiley

johannesA
Valt enorm mee. 7

Net niet zo catchy als Scars, inderdaad wel degelijk

6,5

6,0 inderdaad: degelijk. Niets meer

Een krappe 6 voor Snelle en Frenna.

6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)

5 Seconds of Summer - Easier

Na de samenwerking met The Chainsmokers brengt de band weer een eigen single uit, en deze is geschreven en geproduceerd met de mensen die ook Youngblood schreven, plus nog Ryan Tedder (OneRepublic) en Charlie Puth. Als dat geen dreamteam is...

Het zou me niets verbazen als Charlie Puth de grootste hand had in deze track, want het voelt haast alsof het een eigen track is die ie toch heeft weggegeven aan 5SOS. De productiestijl en de vocale harmonieën doen me echt heel erg aan zijn recente muziek denken. Ryan Tedder vergeleek het zelf met Nine Inch Nails, maar dat hoor ik dan weer niet echt. Ik zou haast zeggen: dat mochten ze willen.

Niet eens zo onaardig (al is het geen NIN )

7,0

Ik moet een beetje aan Closer van NIN denken door de drums. Even gegoogled en dat blijkt de bedoeling:

Speaking to Rolling Stone, 5SOS says that "Easier" is "derivative of the driving drum groove" from the NIN classic "Closer." They add that they were also inspired by bands including Depeche Mode and Tears for Fears.

Vertel nog eens over Closer en je dochter, remcodulac?

6,5

johannesA
6,5

Wel leuk maar niet zo goed als Youngblood

6,5

Het gemiddelde is gemakkelijk uit te rekenen: een 6,5.

Imagine Dragons - Birds

Imagine Dragons is een beetje de Nickelback van deze generatie. Weliswaar commercieel zeer succesvol maar ook bijzonder ‘gehaat’. Ze zouden lege, passieloze muziek maken. Ik ben geen fan maar vind het wek overdreven. Volgens mij schrijft Dan Reynolds best persoonlijke liedjes en doet de band minder een knieval naar de commercie dan tal van andere artiesten (*ahum* Maroon 5...). Believer vind ik persoonlijk zelfs best een sterk nummer (there, I said it). Die sloeg in Nederland echter niet zo aan terwijl het wel erg platte Natural een grote hit werd.

Hun nieuwe hit, Birds, is in de rest van de wereld helemaal niet als single uitgebracht. Blijkbaar was er echter iemand in Nederland die besloot dat het hier wel geschikt zou zijn als radiohit. Geen idee hoe dat soort dingen achter de schermen gaan. Het nummer schijnt wel geliefd te zijn bij de fans! Het is niet zo’n lompe meeschreeuwer maar juist een rustig liedje over een break-up die wordt verbeeld als twee vogels die op een gegeven moment elk een eigen richting op vliegen. Het is niet zo in-your-face dus, maar daardoor blijft het lied wellicht ook wat minder snel hangen.

Arrie schreef:
Het gemiddelde is gemakkelijk uit te rekenen: een 6,5.

Sorry, maar ik had nog niet gestemd, dus pak je rekenmachine maar

Dit heeft inderdaad wel referenties naar bijna alles wat de laatste jaren in de top 40 heeft gestaan. Ik moest ook aan High hopes denken (PATD) en aan Maroon 5. Een sterke melodie kon ik helaas niet ontdekken.

5,5

Imagine Dragons: die dan weer wel een

6,5

Aan Imagine Dragons geef ik dan weer een

5,5

Even inhalen *wat een feest*

Snelle & Frenna - toevallig stond deze net op bij ons in voetbalkantine. Daar concludeerde ik al met een teamgenoot dat we nu echt oud aan het worden zijn, dat we dit soort muziek niet meer trekken. Wat een gejank over een ontzettende doorsneeproductie: 2.

5SOS - de productie klinkt toch wel duidelijk alsof iemand heeft geprobeerd een hitparadeversie van Closer te maken. Eigenlijk klinkt dat niet eens zo verkeerd. Jammer dat die vent eroverheen zingt, want dat is echt 3x niks: 5,5

Imagine Dragons - ik behoor absoluut tot de groep haters. ID zijn in mijn ogen, samen met Kensington en Bastille, in mijn ogen hofleveranciers van de plastic fabriekspop, waarvan elke vierkante centimeter uitgedacht en elk effect zorgvuldig bedacht is. Dit klinkt ook weer zo leeg dat ik er serieus een beetje naar van wordt: 2

Wordt weer eens tijd voor fatsoenlijke nieuwe binnenkomers. Heeft Billie Eilish al een nieuwe single uit?

Titmeister schreef:

Wordt weer eens tijd voor fatsoenlijke nieuwe binnenkomers. Heeft Billie Eilish al een nieuwe single uit?

Nee maar Kensington wel.

Arrie schreef:
(quote)

Nee maar Kensington wel.

I know...

johannesA
7

Arrie schreef:
Zou Marco toch weer een nummer 1-hit kunnen scoren? Ik ben benieuwd! Hij staat maar twee nummer 1-hits verwijderd van het record van The Beatles.

Ja hoor, nr. 15 voor Marco!

Tevens alweer de tweede voor Davina, en achttien jaar na zijn Top 40-debuut de eerste nummer 1-hit voor Armin.

Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht met deze rommel.

6,5

5SOS: Het is inderdaad geen Youngblood

6,5

Imagine Dragons: enorm saai en nietszeggend

4

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.