MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Kris Kross Amsterdam, Kraantje Pappie & Tabitha - Moment
Geef mij maar de originele versie, in zulke gedaante werkt deze song niet voor mij.
Cijfer: 4

Kygo & Rita Ora - Carry On
Niet slecht, een typische Kygo-song, vakkundig gebracht maar aan de andere kant is het ook vrij voorspelbaar.
6

Kygo & Rita Ora - Carry On
Die Nederlandstalige hiphopnummers tegenwoordig lijken sterk op elkaar, als je één hebt gehoord heb je ze allemaal gehoord. Erg cliché met accent, autotune, nietszeggende tekst en matige raps.
3

5 Seconds of Summer - Easier
Het komt mij zó gemaakt en gekunsteld over (die stemmen alleen al), het doet mij enkel verlangen naar de tijd dat hitmuziek nog spontaan klonk.
3,5

Imagine Dragons - Birds
Video niet meer beschikbaar maar ik heb een andere clip gevonden. Deze band mist eigenheid, het lijkt kopie van de latere Coldplay (en die lust ik ook niet).
4,5

Arrie schreef:
Lil Nas X - Old Town Road / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road [Remix]
Gisteravond een feestje gehad met mijn klas (negen en tien jaar oud) en dit was de hit van de avond. Ze konden het bijna allemaal woordelijk meezingen/rappen. Fijn om hier even wat achtergrondinfo te lezen. Het verhaal van de Nederlandse beatmaker had ik toevallig wel gelezen maar ik was alweer vergeten dat het dit liedje betrof.

Best een leuk nummer, en grappig dat het zo'n grote hit is geworden.

Radioactive, On top of the world en Thunder vind ik erg goed, maar ID heeft helaas ook veel matige singles uitgebracht. Deze lijkt in de laatste categorie te komen, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel met een zesje.

5 Seconds of Summer: 5,0 stuk beter dan het verschrikkelijke Youngblood maar verder voel ik m niet echt

Imagine Dragons: 6,0

Een 5,33333333333333333333333 voor Imagine Dragons.

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17)
6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)
7. Lizzo - Juice (7,07/22)
8. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

David Guetta ft. Raye - Stay (Don't Go Away)

David Guetta evenaart met deze hit een bijzonder Top 40-record, dat al lange tijd in handen is van Normaal. Normaal heeft namelijk 46 (!) Top 40-hits gescoord zonder ooit de nummer 1-positie te bereiken. Stay (Don't Go Away) is voor Guetta ook de 46e hit en daar zit eveneens geen enkele nummer 1-hit tussen, hoe verrassend ook. Wel zes nummer 2-hits, dus hij is een soort Zoetemelk. Maar als die vergelijking klopt, gaat het hem nog wel een keer lukken. In ieder geval kan Guetta nu op weg naar het volgende record: de meeste Top 40-hits. Nog 11 te gaan om Madonna te evenaren en met dit tempo gaat ie dat in een paar jaar wel redden.

Want ja, Guetta is eigenlijk een soort hitfabriek geworden. Een fabriek vol met songwriters en producers waar Guetta zelf de leidinggevende en eindverantwoordelijke van is, en de merknaam die op de hit geplakt wordt. Hoeveel ie aan elke hit bijdraagt, is maar de vraag. Het is haast lopendebandwerk als je ziet hoe hij de hits aan elkaar rijgt.

Op deze nieuwe hit wordt hij bijgestaand door Rachel Keen alias Raye. Deze zangeres kennen we in Nederland vooral van haar samenwerkingen met Jonas Blue (By Your Side) en Jax Jones (You Don't Know Me). Ze doet echter wel meer dan met danceproducers samenwerken, ze maakt zelf een soort R&B-pop waarmee ze helemaal niet onaardig scoort in haar thuisland. Een beetje vergelijkbaar met Mabel, al moet de écht grote hit nog komen.

In de tussentijd doet ze dus ook nog dance-producties, in dit geval dus de vlotte house-track Stay (Don't Go Away).

Klinkt prettig maar saai liedje en nogal anoniem.

4,5

johannesA
5 niet storend, maar het heeft ook weinig wat blijft hangen.

Kygo & Rita Ora - Carry On 4.5

Snelle & Frenna - Plankgas 5.5

5 Seconds of Summer - Easier 5.5

Imagine Dragons - Birds 2.5

David Guetta ft. Raye - Stay (Don't Go Away) 6.0

Zo slap hoor je ze zelden

4

5.5

Die nummer 1-hit had David Guetta wel kunnen hebben (zelfs een hit van het jaar) als The Black Eyed Peas iets aardiger voor hem waren geweest. Hij was namelijk de (mede-)producer van I Gotta Feeling, maar kreeg daar nooit de officiële credits voor, ondanks dat hij zelfs in de videoclip mocht komen opdraven. Aan de andere kant, als dat gedrocht je enige nummer 1-hit moet zijn moet je misschien maar blij zijn dat je er geen hebt.

Dit nummer zal de eerste plek in ieder geval zeker niet halen. Een nummer dat relatief geruisloos voorbij gaat.

6

SanderT schreef:
Die nummer 1-hit had David Guetta wel kunnen hebben (zelfs een hit van het jaar) als The Black Eyed Peas iets aardiger voor hem waren geweest. Hij was namelijk de (mede-)producer van I Gotta Feeling, maar kreeg daar nooit de officiële credits voor, ondanks dat hij zelfs in de videoclip mocht komen opdraven.

Ik wilde het nog vermelden maar was het vergeten.

Hij is trouwens ook de producer van Kelis - Acapella. Sowieso mijn favoriete nummer waar Guetta aan mee heeft gewerkt.

Een 5,17 voor David Guetta.

6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)

Tino Martin - Zij Weet Het

Eén van de grootste hits van vorig jaar was Duurt Te Lang, wat tevens de grote doorbraak van Davina Michelle was. Deze hit is ontstaan door het programma De Beste Zangers van Nederland, waarin een groepje Nederlandse artiesten liedjes van elkaar covert. In een aflevering van eind september stonden de liedjes van Glen Faria (voorheen MC Fit, ook lid van Flinke Namen) centraal. Davina coverde dus Duurt Te Lang van hem en dat ging meteen viraal. Een ander lied dat van hem werd gecoverd was Zij Weet Het, en wel door volkszanger Tino Martin. Destijds was er niet veel aandacht voor maar nu, acht maanden later, wordt het ineens een hit. Vreemd hoe dat soort dingen soms gaan.

Sowieso opvallend dat Tino Martin een Top 40-hit scoort. Ja hij is razend populair, maar volkszangers halen nog maar zeer zelden de Top 40. In de jaren ‘00, toen de verkoop van fysieke singles nog meetelde, stond de lijst er vol mee, maar in de jaren ‘10 lijken de volkszangers haast niet meer te bestaan. Onzin natuurlijk, Tino Martin heeft de Ziggo Dome uitverkocht, het Carré tweemaal uitverkocht, en gaf zelfs eerder deze maand een optreden in het Olympisch Stadion.

Martin begon trouwens als René Froger-imitator en deed op zijn achttiende mee aan de Soundmixshow. Daarna nam hij ook deel aan Idols maar de jury vond zijn stem té veel op die van René Froger lijken. Hij ging aan een eigen geluid werken en zijn doorbraak kwam vijf jaar geleden, op zijn dertigste, met Jij Liet Me Vallen. Het heeft weliswaar niet de Top 40 gehaald, maar wel 8,5 miljoen views op YouTube, vergelijkbaar met de grootste Kensington-hits.

Waarom haalt Zij Weet Het het nu wel? Airplay. Q Music heeft het zelfs uitgeroepen tot het foute anthem van 2019. En dat terwijl het origineel gewoon een serieus nummer is.

Overigens, voor wie benieuwd is, hier het origineel van Glen Faria. Ook de reden dat Tino Martin straattaal gebruikt, niet dat ie heel stoer probeert over te komen ofzo.

Nou, dat viel toch alleszins mee.

6,25

6 voor Tino

David Guetta nog een 5.

Het viel mij niet mee.

3,0

Imagine Dragons: 4,5
David Guetta: 6,0
Tino Martin: 3,5

johannesA
8

Doe mij maar het origineel.

4

Een 5,55 voor Tino, valt inderdaad alleszins mee!

Dotan - Numb

Over Dotan is genoeg te zeggen maar ik vermoed dat het verhaal wel bekend is. Hij wordt één van de populairste artiesten in Nederland nadat Home een enorme hit wordt in de zomer van 2014: het wordt wel de soundtrack bij de terugkeer van de voetballers na uitgeschakeld te zijn in de halve finale van het WK, als nij de terugkeer van de slachtoffers van de MH17-ramp. Dotan wordr daarna één van de meest geliefde artiesten van de Nederlandse radio, totdat een jaar geleden bekend werd dat hij ons allemaal voor de gek heeft lopen houden. Dat verhaal dat hij een zieke fan opzocht bleek verzonnen te zijn, evenals het verhaal dat hij naast een fan in het vliegtuig zat, en zijn managementteam hield zich vooral bezig met het aanmaken en regelen van fake accounts die volop lovende berichten over de zanger plaatsten. Na een sorry-video gepost te hebben ging Dotan er vandoor en het is een jaar lang stil gebleven rondom de man.

Nu keert ie terug met een nieuwe single waarin hij zingt over waar hij doorheen is gegaan. Dat hij het het enorm moeilijk mee heeft gehad is wel duidelijk te horen. Verder toch wel een redelijk typisch Dotan-geluid, alleen wat donkerder en minder singer-songwriter. Het opvallende is vooral hoe de radio er meteen opspringt: ik vind ook dat iedereen een tweede kans verdient, maar de track kwam vorige week meteen in de top 10 binnen van de ‘airplay top 40’. En eerlijk is eerlijk: zijn laatste single voor het drama, Shadow Wind, was aardig geflopt, dus ironisch genoeg heeft het ook weer een boost aan zijn carrière gegeven.

Ik zou zeggen: laten we wel gewoon de muziek beoordelen, los van de persoon zelf.

Tino Martin: als er dan toch een volkszanger in de Top 40 moet komen, dan maar dit. Dit viel inderdaad mee.

5,5

Dotan: deze viel ook best mee. Een van zijn betere nummers

7

Ik ga mee met de 7,0

Niet slecht, een gevarieerder geluid dan in zijn vorige singles. De tekst gaat over de gevolgen van een mislukte relatie, maar ongetwijfeld was hij wel geïnspireerd door de recente gebeurtenissen. Dat herhalen van twee lettergrepen in het refrein vind ik niet zo in het liedje passen, en volgens mij heeft hij ook leentjebuur gespeeld bij Thunder van Imagine Dragons.

6,75

Ja dag, ik ga echt geen Dotan luisteren hoor

Arrie schreef:
Na een sorry-video gepost te hebben

Ik hou dit topic nog steeds in de gaten, maar luister alleen nummers waar ik effectief benieuwd naar ben. Wanneer brengt Lil Nas X een nieuwe single uit?

Kan op werk geen muziek luisteren, en aangezien het vooral om nieuwe nummers gaat hier wordt het lastig.

ArthurDZ schreef:
Ik hou dit topic nog steeds in de gaten, maar luister alleen nummers waar ik effectief benieuwd naar ben. Wanneer brengt Lil Nas X een nieuwe single uit?

Blijkbaar gisteren en vandaag zijn debuut-EP. Wie weet binnenkort in dit topic?

GrafGantz schreef:
Kan op werk geen muziek luisteren, en aangezien het vooral om nieuwe nummers gaat hier wordt het lastig.

Jij bent 24/7 op je werk?

Arrie schreef:
(quote)

Jij bent 24/7 op je werk?

Nee, maar als ik thuis naar muziek luister is het eigenlijk alleen maar volledige albums. Al die vreselijke hits van vandaag de dag hoor ik de hele dag al op m'n werk

(nu: Armin+Borsato+Davina, feest!!! )

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.