MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Choconas schreef:
(quote)

Dat zou zomaar kunnen! Wel opvallend dat van dat rijtje alleen BCNR echt potten kan breken in de SvhJ, op gepaste afstand gevolgd door Pottery (één finaleplaats net naast het podium), TFS (twee finaleplaatsen in het rechterrijtje) en Girl Band (één finaleplaats in het rechterrijtje, verder louter mislukte pogingen). Squid en black midi wisten echter helemaal geen finaleplaats te bemachtigen vorig jaar. En dat terwijl black midi nog wel met zo'n briljant eigenzinnig album op de proppen kwam.

Het gemis van Black Midi vind ik ook opvallend, toch een van de meest bejubelde bands van afgelopen jaar en ze kwamen met uniek materiaal op de proppen.

Overigens is deze bescheiden rock revival er een die perfect in mijn straatje past. Ik was uitgekeken op die ‘cleane’ rock sound (o.a. Al die indie rock) en deze nieuw stroming (als we het al zo mogen noemen) omarmd een veel rauwere sound en leent ondertussen ook elementen uit andere genres, zoals punk en jazz. Opvallend is wel dat er toch vanuit de ‘reguliere’ rockers weerstand te merken is voor deze nieuwe bandjes en dat ze uit die hoek op weinig puntjes konden rekenen.

Heel benieuwd of deze revival ons nog veel toppers op gaat leveren.

En in hoop nog eens op een goede full blown mainstream jazz revival. Ik dacht dat het ging gebeuren toen Kamasi Washington en Sons of Kemet steeds populairder werden, maar de storm is weer wat gaan liggen

ArthurDZ schreef:
Je hebt gelijk, ik zal toch eens echt beter mijn best moeten beginnen doen hier.

Je kan nog gaan meedoen aan Song van het Decennium, met het summum van 2010-2019. De meeste nummers ken je vast al wel

aerobag schreef:
En in hoop nog eens op een goede full blown mainstream jazz revival. Ik dacht dat het ging gebeuren toen Kamasi Washington en Sons of Kemet steeds populairder werden, maar de storm is weer wat gaan liggen

Of het echt mainstream gaat worden weet ik niet (willen we dat?), maar jazz is wel al jaren populairder en minder elitair aan het worden dan het lang was. Ik heb nog nooit zo veel jong publiek uit hun dak zien gaan op jazz* als tijdens The Comet Is Coming. Dat was een jaar of 10 geleden echt ondenkbaar.

*je kan een discussie houden in hoeverre TCIC onder jazz valt, maar dat doet niks af aan m'n punt.

Gretz schreef:
(quote)

Je kan nog gaan meedoen aan Song van het Decennium, met het summum van 2010-2019. De meeste nummers ken je vast al wel

Mijn deelname is bij deze bevestigd

Koenr schreef:
(quote)

Of het echt mainstream gaat worden weet ik niet (willen we dat?), maar jazz is wel al jaren populairder en minder elitair aan het worden dan het lang was. Ik heb nog nooit zo veel jong publiek uit hun dak zien gaan op jazz* als tijdens The Comet Is Coming. Dat was een jaar of 10 geleden echt ondenkbaar.

*je kan een discussie houden in hoeverre TCIC onder jazz valt, maar dat doet niks af aan m'n punt.

Wel een mooie ontwikkeling, waar bandcamp voor mijn gevoel aardig aan mee geholpen heeft. Ik ben zelf ook wat terughoudend om TCIC echt als jazz te bestempelen, maar als er straks een jazz/elektronica fusion artiest op staat die composities a la Miles Davis gaat creëren, dan kan je mij af gaan vloeren. King Shabaka is wel al goed aan de weg aan het timmeren.

Nothing Is Safe moet dit hele zooitje gewoon ff dik winnen, dat jullie het ff weten. Zo, dat moest er ff uit.

Beetje grof hoor...

Ik ben deruit. Mooie finale selectie, top 8 scoort bij mij allemaal 7,5 of hoger. Overal een alinea bij schrijven en hij gaat op de bus.

Overigens hadden bepaalde artiesten zelfs op een nog hogere notering van mij kunnen rekenen als ze met ander werk in de finale zouden staan, namelijk:

Cellophane > sad day
Andromeda > Movies
Zo'n beetje elk ander nummer op Norman Fucking Rockwell > California

(Athen's, France > Sunglasses)

Masimo schreef:
(Athen's, France > Sunglasses)

Ik hoop dat meter_fan binnenkort gebroken hartjes introduceert naast de reguliere hartjes

Finalelijstje ingediend bij Edgar.

Mijn top 8 met tussen haakjes de positie die ze innemen als we de finale met 24 nummers zouden spelen. De nummers 13 t/m 24 zijn voor mij ook duidelijk sterker.

1. (2)
2. (3)
3. (9)
4. (10)
5. (12)
6. (13)
7. (15)
8. (17)

Mijn eigen lijstje is inmiddels ook klaar en ter controle verstuurd naar aerobag.

Mijn jaarlijkse Fietstocht des Oordeels bracht mij deze editie naar deze plek:https://i.imgur.com/2s5Tkjj.jpg

Mn lijst staat bij deze dan ook vast, nu nog even stukjes schrijven. Ik moet echt een paar toppers puntloos laten, ongehoord.

Hoogste tijd voor een eerste tussenstand.

Het eerste overzicht is de stand na zeven lijstjes. Ik heb er overigens al een aantal meer binnen. Welke zeven lijstjes in de eerste tussenstand zijn meegenomen ga ik uiteraard niet verklappen. Er zijn voorlopig twee nummers die een duidelijke voorsprong hebben gepakt, daarachter proberen twee anderen aan te haken bij de kopgroep. Het peloton is al op een aanzienlijke achterstand gezet, maar zij weten: zondagmiddag is nog ver.

De voorlopige top drie is best een verrassende. Vooral van de nummers één en drie ben ik benieuwd hoe lang ze bovenin mee kunnen blijven draaien. De nummer twee is al drie keer bovenaan gezet. Ook de nummer zeven is wel een opvallende. In zes van de zeven lijstjes opgenomen, en toch pas 16 punten.

01. ??? - ??? (37 punten, 5 keer genoemd, 1 keer #1)
02. ??? - ??? (36 punten, 6 keer genoemd, 3 keer #1)
03. ??? - ??? (30 punten, 5 keer genoemd, 1 keer #1)
04. ??? - ??? (27 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)
05. ??? - ??? (21 punten, 5 keer genoemd, 1 keer #1)
06. ??? - ??? (19 punten, 4 keer genoemd, 0 keer #1)
07. ??? - ??? (16 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)
08. ??? - ??? (15 punten, 5 keer genoemd, 1 keer #1)
09. ??? - ??? (14 punten, 3 keer genoemd, 0 keer #1)
10. ??? - ??? (14 punten, 3 keer genoemd, 0 keer #1)
11. ??? - ??? (13 punten, 4 keer genoemd, 0 keer #1)
12. ??? - ??? (10 punten, 3 keer genoemd, 0 keer #1)

Zeven lijstjes pas, het zegt allemaal nog niet zo veel.

2 is BCNR denk ik.

Een paar dagen gemist, en het is al weer tijd voor de finale. Het is al haast zomer, dus hoog tijd om 2019 eens af te sluiten!

Ik ga eens een voorzichtige voorspelling doen voor de finale:

1. Weyes Blood - Movies
2. Black Country, New Road - Sunglasses
3. clipping. - Blood of the Fang
4. Vampire Weekend - Harmony Hall
5. clipping. - Nothing Is Safe
6. Georgia - About Work the Dancefloor
7. FKA twigs - sad day
8. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
9. Big Thief - Not
10. Lana Del Rey - California
11. Caterina Barbieri - Fantas
12. Sevdaliza - Darkest Hour

Ik ga mezelf geen early adopter noemen, maar ik heb toch twee nummers aangedragen aan de allereerste maandeditie. Tot zover ook mijn bijdrage aan de editie van 2010. In 2011 heb ik wel actief meegedaan en ik zie zelfs dat ik destijds Art of Almost op 1 heb gezet in mijn finalelijstje. Sindsdien heb ik een haat-liefdeverhouding met dit spel gehad. De afgelopen jaren heb ik geloof ik nauwelijks bijgedragen en zelfs niet aan het finalespel meegedaan.

Nu bij editie 10 heb ik toch weer eens de moeite genomen om te kijken wat jullie het summum van 2019 vonden. Een handvol nummers kende ik al, een handvol nummers waren mooie ontdekkingen en zelfs de vier die mijn top 8 niet haalden waren op zich ook meer dan prima nummers.

De vraag blijft in hoeverre de nummers beklijven. Dat was dan ook mijn grootste euvel de afgelopen jaren. Ondanks dat het niveau ontegenzeggelijk hoog ligt, ontdek ik (te) weinig muziek die in mijn muzikale geheugen blijft. Dat ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de muzikale kwaliteit van de afgelopen jaren ook gewoon beduidend minder is dan aan het begin van dit decennium, zonder me gelijk onder kamp 6 te willen scharen. De lijsten van eerdere jaren vergelijkend versterkt dat gevoel. Dat gevoel heb ik overigens breed en is niet zozeer gerelateerd aan dit topic. 'Niet meer dan adequaat' zullen we maar zeggen.

Tot slot nog wat zaken die mij opvielen: het zuchtmeisjesgehalte was dit jaar opvallend laag, een andere (lees: betere) keuze qua Lana-nummer had mijn nummer 1 kunnen worden en apart dat Jean Michel Jarre na 40 jaar hier de finale weet te halen.

Ik ben benieuwd wie uit dit bonte gezelschap de winnaar wordt, want ik heb letterlijk geen idee. Maar als de voorspelling van aerobag waarheid zou worden zou me dat wel teleurstellen.

chevy93 schreef:
Dat ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de muzikale kwaliteit van de afgelopen jaren ook gewoon beduidend minder is dan aan het begin van dit decennium, zonder me gelijk onder kamp 6 te willen scharen.
Omdat enkel 'ok boomer' wat te voorspelbaar is: zou het niet gewoon vooral zo zijn dat je jezelf minder herkent in het lijstje? Besteed je evenveel tijd aan recent uitgebrachte muziek als je deed in het begin van het decennium?

Puur op basis van mijn stemmen is 2019 zowat het sterkste jaar van de 2010s, maar ik heb het afgelopen jaar ook weer actiever muziek geluisterd en ontdekt dan de voorgaande jaren. Met andere woorden; hoe meer je investeert, hoe meer parels je ontdekt.

Leuke competitie en er zitten mooie nummers bij, ik heb ook gestemd.
Een nummer kende ik zelfs niet en heb ik gelijk in mijn nominatielijst gezet, zodat hij wellicht alsnog de eer krijgt die het nummer verdiend.
Mijn favorieten van 2019 vind je hier:

Masimo schreef:
(quote)
Omdat enkel 'ok boomer' wat te voorspelbaar is: zou het niet gewoon vooral zo zijn dat je jezelf minder herkent in het lijstje? Besteed je evenveel tijd aan recent uitgebrachte muziek als je deed in het begin van het decennium?
"Dat gevoel heb ik overigens breed en is niet zozeer gerelateerd aan dit topic."

Kijkend naar de albumgemiddelden op MuMe van de afgelopen jaren heb ik overigens het idee dat dit gevoel breder gedeeld wordt. Hoewel dat natuurlijk lastig vergelijken is.

En je als een boomer bent als je een aantal muziekjaren minder goed vindt, prima.

chevy93 schreef:
(quote)
"Dat gevoel heb ik overigens breed en is niet zozeer gerelateerd aan dit topic."
Mijn reactie bedoelde ik dan ook breed, en niet zozeer gerelateerd aan dit topic

Masimo schreef:
(quote)
Mijn reactie bedoelde ik dan ook breed, en niet zozeer gerelateerd aan dit topic
Waar verwijs je dan naar met "het lijstje"
Masimo schreef:
(quote)
Omdat enkel 'ok boomer' wat te voorspelbaar is: zou het niet gewoon vooral zo zijn dat je jezelf minder herkent in het lijstje?

Oke, mijn reactie was dan ook breed bedoeld, en niet zozeer alleen gerelateerd aan dit topic. Besteed je evenveel tijd aan recent uitgebrachte muziek als je deed in het begin van het decennium?

Nee, maar dat is een beetje een kip-ei-verhaal.

In eerdere jaren, waarin ik net zoveel (of net zo weinig) tijd aan de hedendaagse muziek besteedde, hield ik per saldo toch meer nummers over die ik ook nadien nog veelvuldig (uit eigen initiatief) bleef luisteren.

chevy93 schreef:

Dat ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de muzikale kwaliteit van de afgelopen jaren ook gewoon beduidend minder is dan aan het begin van dit decennium, zonder me gelijk onder kamp 6 te willen scharen.

interessant vraagstuk en leuk dat je meestemt trouwens Ik denk dat misschien ook te verklaren is door waar je interesse-gebied ligt Chevy.

Zo heb ik het idee dat singer/song writers, 'indie' rock en folk wat prominenter aanwezig was in de eerste helft van afgelopen decennium, maar recent terrein aan het in leveren zijn.

Daartegenover staat dat Hiphop een enorme ontwikkeling doorgemaakt heeft in de laatste helft van de 10's, met een paar evidente 'mijlpaal-albums'. Een andere ontwikkeling van de laatste 5 jaar is de opkomst van vrouwelijke artiesten met een eigenzinnige pop visie, noem het art pop. Daarnaast maakt Jazz (en jazz fusion) een bescheiden comeback, dat was in de eerste 5 jaar van 2010 nog niet zo vanzelfsprekend. Neo-soul is ook steeds nadrukkelijker aanwezig.
En zoals al eerder aangekaart is door verschillende users in dit topic, de afgelopen 2 jaren is er ook zeker een flinke rock/post-punk revival gaande.

Hoe de elektronische muziek zich door afgelopen lopen decennium ontwikkeld heeft, daar zit ik wat minder in, dat weet Titmeister wel denk ik.

TL;DR Ik als liefhebber van Hiphop, Jazz, (experimentele) rock en art pop heb de afgelopen jaren een waar buffet toegediend gekregen, met veel werk wat ik regelmatig nog draai. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de tweede helft van de 10's i.p.v de eerste

Ik denk dat dit topic wat overschat wordt als we hier verregaande conclusies aan willen verbinden over de ontwikkeling van bepaalde muzikale stromingen. Het heeft vooral te maken met de persoonlijke smaak van de 20 tot 25 users die gemiddeld genomen mee stemmen. Dit topic trekt wat meer liefhebbers van 'kleinere' genres, omdat die muziek hier nu eenmaal meer kans maakt om goed te scoren. Als je ziet dat finalist clipping. in de Witte Trui met de hakken over de sloot, via de herkansing Ronde 2 haalt.

Maar goed, als ik kijk naar de verhouding tot andere grote muziekmedia (RYM, Pitchfork etc.) denk ik wel dat de Witte Trui wat dat betreft veel meer een bubbel in vergelijking met de “wijdere muziekwereld” is dan dit topic. Als je kijkt naar de veel geboekte namen in dit festivalseizoen ( ) zal je meer tegenkomen uit dit topic dan uit de Witte Trui. Kort gezegd: ik denk dat aerobags stelling dat sommige genres die populair waren aan het begin van vorig decennium nu op z’n retour zijn zeker waar is, en dat dat meer weerspiegeld wordt in dit topic dan in de Trui.

Lijstje ingediend. Leuk om te zien dat dit topic na al die jaren no zo goed loopt en een prachtige finale oplevert. Fijn om een dik uur zulke diverse muziek van hoge kwaliteit te horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.