MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
aerobag schreef:
En zoals al eerder aangekaart is door verschillende users in dit topic, de afgelopen 2 jaren is er ook zeker een flinke rock/post-punk revival gaande.

Een post-punk revival revival?

Een inbox vol nieuwe lijstjes, later vandaag sowieso nog een tussenstand.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Een post-punk revival revival?

Post-punk 2nd wave no-new-wave pre-post-hardcore revival om precies te zijn

Volgen jullie het nog?

Het loopt voorspoedig met de lijstjes! Tijd voor een tweede tussenstand.

De twee nummers die in het vorige overzicht al op kop gingen continueren hun plek vooraan. Sterker nog, ze breiden de voorsprong zelfs gestaag uit. De nummer drie uit het vorige overzicht is juist wat afgehaakt en teruggezakt richting peloton. Achterin de grote groep dreigen twee liedjes de aansluiting kwijt te raken. Lukt het hen middels een tussenprintje terug te komen bij de meute?

De top twee heeft stuivertje gewisseld t.o.v. het vorige overzicht. In het geval van de huidige nummer twee vind ik het nog steeds verrassend dat deze zich bovenin handhaaft. De gehele top zeven is op zijn minst een keer bovenaan een finalelijstje gezet. De nummer elf is die eer ook ten deel gevallen, toch wil het (verrassend genoeg!) verder nog niet zo vlotten met de punten. Het nummer is ook beduidend minder vaak genoemd dan de rest. De nummer zes wordt juist opvallend vaak genoemd, tot nu toe pas twee lijstjes waar dit nummer niet in opgenomen is.

Hebben jullie een idee wie waar staat? Wat zijn de verwachtingen?

01. (02) ??? - ??? (61 punten, 11 keer genoemd, 4 keer #1)
02. (01) ??? - ??? (56 punten, 9 keer genoemd, 2 keer #1)
03. (05) ??? - ??? (47 punten, 10 keer genoemd, 2 keer #1)
04. (03) ??? - ??? (45 punten, 9 keer genoemd, 2 keer #1)
05. (06) ??? - ??? (44 punten, 10 keer genoemd, 1 keer #1)
06. (07) ??? - ??? (44 punten, 12 keer genoemd, 1 keer #1)
07. (08) ??? - ??? (39 punten, 9 keer genoemd, 1 keer #1)
08. (11) ??? - ??? (39 punten, 10 keer genoemd, 0 keer #1)
09. (04) ??? - ??? (38 punten, 9 keer genoemd, 0 keer #1)
10. (10) ??? - ??? (36 punten, 8 keer genoemd, 0 keer #1)
11. (09) ??? - ??? (30 punten, 6 keer genoemd, 1 keer #1)
12. (12) ??? - ??? (25 punten, 10 keer genoemd, 0 keer #1)

Veertien lijstjes pas, het zegt allemaal nog steeds niet zo veel.

Titmeister schreef:
Nu alle nummers in het spel zijn, wil ik wel een voorzichtige voorspelling doen voor de finale:

Big Thief - Not
Billie Eilish - bad guy
BCNR - Sunglasses
Clipping - Nothing Is Safe
Erika de Casier - Little Bit
FKA twigs - Sad Day
Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
Lana del Rey - California
Little Simz - Venom
Rosalia - Aute Cuture
TCIC - Summon the Fire
Vampire Weekend - Harmony Hall

Eerst maar eens teruggrijpen op mijn finalevoorspelling: 6/12 goed. Niet slecht, ook niet fantastisch. Billie, TCIC en FDC sneuvelden op het randje van de finale, Erika op het randje van de kwartfinale, Simz had een beetje pech met de loting en de populariteit van Rosalía heb ik, denk ik, een beetje overschat.

Van de niet-voorspelde finalisten had Georgia en clipping. zeker op mijn lijstje, maar liet ik die eerste niet verwacht obv de magere maandpositie (iets met voortschrijdend inzicht) en de tweede had ik niet dubbel in de finale verwacht. Weyes Blood had ik een beetje over het hoofd gezien en die andere 3 had ik absoluut niet in de finale verwacht.

Dan mijn voorspelling voor de finale:
1. BCNR
2. Vampire Weekend
3. FKA twigs
4. Nothing is Safe
5. Weyes Blood
6. Blood of the Fang
7. Not
8. Georgia
9. Lana
10. Fantas
11. Sevdaliza
12. Altin Gün

Ben een paar dagen onder de radar geweest dus ik zit even wat terug te bladeren hier. Die kampen-discussie, dat was lang geleden! 2012 alweer, maar ik kan het me nog goed herinneren. Volgens mij was ik toen nog een behoorlijke conservatieveling, tegenwoordig wel een stukje minder.

De Grote Finale - De Finale:

Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
Big Thief - Not
Black Country, New Road - Sunglasses
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Blood of the Fang
clipping. - Nothing Is Safe
FKA twigs - sad day
Georgia - About Work the Dancefloor
Lana Del Rey - California
Sevdaliza - Darkest Hour
Weyes Blood - Movies

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Stuur in een pm je top-8 naar mij op. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Ik zal dit dan gebruiken voor de presentatie van de uitslag, aangevuld met eerdere teksten uit dit topic. Let er alsjeblieft op dat je niks in dit topic plaatst of spoilt. Laten we het zo lang mogelijk leuk en spannend houden voor iedereen.

De deadline voor De Finale is zondagochtend 12 april, 12:00 uur. De finalepresentatie zal vervolgens verspreid worden over beide paasdagen.

We zijn zo'n 48 uur onderweg met deze finale, tijd voor een eerste reminder.

Ik heb een lijstje ontvangen en verwerkt van: aerobag, Arbeidsdeskundige, Arno, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, Cervantes, charlotte2807, chevy93, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Eigenwijze 30, herman, johan de witt, Johnny Marr, MVW, SBube, Simon77, Snoeperd, yeahyeahyeah

Ik verwacht nog een lijstje van: 123poetertjes, AstroStart, Choconas, Dance Lover, Gretz, hoi123, inquestos, jordidj1, Koenr, Masimo, Mausie, Ploppesteksel, stardust_be, stoepkrijt, Titmeister en wibro.

En hoop op een lijstje van: 50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Aroentje, bart1989, catdog, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dave82, De-noir, DenDimi,Don Cappuccino, Dwejkk_, Gebruiker43757, gerre, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gyzzz, jassn, JSPR_G, kemm, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, sniezo, starbright boy, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, Wolfmother, Zuurmatje en vele anderen...

Oei, hoop je niet meer op een lijstje van opperleider Teunnis?

dumb_helicopter schreef:
Oei, hoop je niet meer op een lijstje van opperleider Teunnis?
Ah zeker, altijd! Maar Teun heeft zichzelf blijkbaar nooit in de taglijst gezet die ik schaamteloos heb gekopieerd.

8/12 voorspeld, niet slecht, of niet Titmeister?

Billie Eilish - bad guy
Big Thief - Not
Georgia - About Work The Dancefloor
FKA twigs - sad day
Little Simz - Boss
The Comet is Coming - Summon The Fire
The National - Light Years
Weyes Blood - Movies

Ik voorspel deze eindstand:

01. Vampire Weekend - Harmony Hall
02. Black Country, New Road - Sunglasses
03. clipping. - Blood of the Fang
04. Weyes Blood - Movies
05. Big Thief - Not
06. Lana Del Rey - California
07. FKA twigs - sad day
08. clipping. - Nothing Is Safe
09. Georgia - About Work the Dancefloor
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
11. Caterina Barbieri - Fantas
12. Sevdaliza - Darkest Hour

Mijn eindlijstje komt eraan, alleen de laatste stukjes nog erbij tikken.

Harmony Hall is een schitterend feelgoodnummer, misschien wel een potentiële klassieker ook. Toch zou ik de eerste plaats te veel eer vinden. Zeker in deze ladder, met kleppers als Nothing Is Safe en Movies. En nee, dat zijn zeker niet mijn #1 en #2 hoor. Zeker niet.

Alles nog eens beluisterd en mijn lijstje ingeleverd. Uitstekende finale toch, alle nummers scoren boven de 7 bij mij, de top 6 zelfs boven de 9.

Johnny Marr schreef:
En nee, dat zijn zeker niet mijn #1 en #2 hoor. Zeker niet.

Jij hebt stiekem Tool gewoon op 1 gezet hé?

De tussenstand kennen maakt het lezen van voorspellingen extra amusant.

Mijn lijstje is klaar, tijd voor een voorspelling van iets wat eigenlijk niet te voorspellen is:

1. Black Country, New Road - Sunglasses
2. clipping. - Blood of the Fang
3. Vampire Weekend - Harmony Hall
4. Lana Del Rey - California
5. Caterina Barbieri - Fantas
6. Big Thief - Not
7. Weyes Blood - Movies
8. clipping. - Nothing Is Safe
9. FKA twigs - sad day
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
11. Georgia - About Work the Dancefloor
12. Sevdaliza - Darkest Hour

Lijst opgestuurd; erg benieuwd naar de Grande finale!

Wat hebben we toch een mooie finalelijst bij elkaar gestemd. Mijn hele Top 11 mag best winnen, allemaal 8+ of hoger. Nummer 12 ook prima, maar wat eentonig; nummer vlakt bij meerdere keren luisteren een beetje af.

Voorspelling:

01. Weyes Blood - Movies
02. Black Country, New Road - Sunglasses
03. clipping. - Blood of the Fang
04. clipping. - Nothing Is Safe
05. Georgia - About Work the Dancefloor
06. Big Thief - Not
07. Lana Del Rey - California
08. Vampire Weekend - Harmony Hall
09. FKA twigs - sad day
10. Caterina Barbieri - Fantas
11. Sevdaliza - Darkest Hour
12. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan

Mijn lijstjes verwerking loopt wat achter, maar ik heb er gelukkig al wel (ruim) genoeg verwerkt om jullie een volgende tussenstand aan te kunnen bieden. Tussenstand nummer drie inmiddels, gebaseerd op eenentwintig verwerkte lijstjes.

De top twee uit het vorige overzicht staat ook nu nog bovenaan. Hun voorsprong is gelijk gebleven ten opzichte van de achtervolgende groep. Het peloton is nog fors en beslaat de nummers drie tot en met tien uit onderstaand overzicht. Het verschil tussen plek drie en plek tien is slechts negen punten, ofwel (ruim) één lijstje. Daarachter valt inmiddels een flink gat richting twee achterblijvers.

De huidige nummer elf begon het spelletje zeer voortvarend met een derde plek bij de eerste tussenstand, sindsdien gaat het opvallend bergafwaarts. Zo heeft dit nummer sinds het vorige overzicht slechts één schamel puntje gescoord. De nummers vijf, zes en zeven zitten juist in de lift, zij hebben veel punten vergaard in de laatste zeven lijstjes. Op twee na zijn alle liedjes nu minstens een keer bovenaan gezet. De koploper blijft staan op vier eerste plekken, iets dat de nummer vier inmiddels ook voor elkaar heeft. Ook opvallend, de nummer twee is pas dertien keer in een lijstje genoemd, een keer minder dan de nummer laatst.

01. (01) (02) ??? - ??? (82 punten, 15 keer genoemd, 4 keer #1)
02. (02) (01) ??? - ??? (74 punten, 13 keer genoemd, 3 keer #1)
03. (05) (06) ??? - ??? (68 punten, 15 keer genoemd, 1 keer #1)
04. (03) (05) ??? - ??? (67 punten, 14 keer genoemd, 4 keer #1)
05. (08) (11) ??? - ??? (67 punten, 16 keer genoemd, 1 keer #1)
06. (09) (04) ??? - ??? (67 punten, 15 keer genoemd, 1 keer #1)
07. (10) (10) ??? - ??? (63 punten, 14 keer genoemd, 0 keer #1)
08. (06) (07) ??? - ??? (62 punten, 17 keer genoemd, 2 keer #1)
09. (11) (09) ??? - ??? (60 punten, 11 keer genoemd, 2 keer #1)
10. (07) (08) ??? - ??? (59 punten, 14 keer genoemd, 1 keer #1)
11. (04) (03) ??? - ??? (46 punten, 10 keer genoemd, 2 keer #1)
12. (12) (12) ??? - ??? (41 punten, 14 keer genoemd, 0 keer #1)

Wat denken jullie, welke twee liedjes hebben al vier topposities te pakken? En welke twee liedjes verliezen de aansluiting? Speculeer er rustig op los met zijn allen dan blijft dit topic lekker levendig tot de start van de finalepresentatie.

Ik denk op 11 Fantas (laag aantal keren genoemd wel 2x op 1) en 8 zou het wel eens Georgia kunnen zijn. Lijkt me typisch een song die op veel lage noteringen kan rekenen gezien het vrij toegankelijk is.
Op 2 denk ik iets van Clipping. en bovenaan ofwel Sunglasses of Big Thief.

De Grote Finale - De Finale:

Big Thief - Not
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Nothing Is Safe
FKA twigs - sad day
Georgia - About Work the Dancefloor
Lana Del Rey - California
Sevdaliza - Darkest Hour
Weyes Blood - Movies

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Stuur in een pm je top-8 naar mij op. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Ik zal dit dan gebruiken voor de presentatie van de uitslag, aangevuld met eerdere teksten uit dit topic. Let er alsjeblieft op dat je niks in dit topic plaatst.

De deadline voor De Finale is zondagochtend 12 april, 12:00 uur. De finalepresentatie zal vervolgens verspreid worden over beide paasdagen.

Nog een kleine 24 uur tot de deadline, tijd voor een laatste reminder.

Ik heb een lijstje ontvangen en verwerkt van: aerobag, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Cervantes, charlotte2807, chevy93, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Eigenwijze 30, herman, inquestos, johan de witt, Johnny Marr, Koenr, MVW, Ploppesteksel, stardust_be, stoepkrijt, Titmeister, wibro,SBube, Simon77, Snoeperd en yeahyeahyeah.

Ik verwacht nog een lijstje van: 123poetertjes, Choconas, Gretz, hoi123, jordidj1, Masimo, Mausie,

En hoop op een lijstje van: 50tracks, 7744leon, Angelo, Aroentje, bart1989, catdog, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dave82, De-noir, DenDimi,Don Cappuccino, Dwejkk_, Gebruiker43757, gerre, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gyzzz, jassn, JSPR_G, kemm, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, sniezo, starbright boy, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, Wolfmother, Zuurmatje en vele anderen...

Nu al 31 lijstjes (en daar komen er geheid nog paar bij)

Al 6 meer dan de 2018 editie. Kom er maar in Gretz, streven we af op een nieuw record?

Weet je wat, ik doe er gelijk een tussenstand na 28 lijstjes achteraan.

De gekende nummer één gaat nog steeds op kop in de tussenstand, maar heeft daar inmiddels gezelschap gekregen van een lied uit de achtervolgende groep. Daarachter een alleszins goed te overbruggen gaatje richting de nummers drie tot en met acht, die allemaal binnen vier punten van elkaar staan. Ook de nummers negen tot en met elf zijn zeker nog niet kansloos, al is een gat van rond de twintig punten wel fors.

De koploper bij de eerste tussenstand is het onderweg flink kwijt geraakt. Lang kon dit nummer in het spoor blijven van de top, maar inmiddels is het weggezakt naar plek zeven. De nummers vier en vijf continueren juist hun opmars en doen inmiddels serieus mee om de bovenste plekken. Op de nummer laatst na is ieder nummer nu minstens een keer bovenaan een lijstje gezet.

01. (01) (01) (02) ??? - ??? (98 punten, 20 keer genoemd, 4 keer #1)
02. (03) (05) (06) ??? - ??? (98 punten, 21 keer genoemd, 2 keer #1)
03. (04) (03) (05) ??? - ??? (88 punten, 19 keer genoemd, 5 keer #1)
04. (05) (08) (11) ??? - ??? (88 punten, 22 keer genoemd, 1 keer #1)
05. (07) (10) (10) ??? - ??? (87 punten, 19 keer genoemd, 2 keer #1)
06. (09) (11) (09) ??? - ??? (84 punten, 15 keer genoemd, 3 keer #1)
07. (02) (02) (01) ??? - ??? (84 punten, 17 keer genoemd, 3 keer #1)
08. (06) (09) (04) ??? - ??? (84 punten, 18 keer genoemd, 1 keer #1)
09. (08) (06) (07) ??? - ??? (79 punten, 21 keer genoemd, 3 keer #1)
10. (11) (04) (03) ??? - ??? (77 punten, 16 keer genoemd, 2 keer #1)
11. (10) (07) (08) ??? - ??? (75 punten, 18 keer genoemd, 2 keer #1)
12. (12) (12) (12) ??? - ??? (66 punten, 18 keer genoemd, 0 keer #1)

Stijf onderaan zonder nummer 1-positie, ik gok op Sevdaliza of Altin Gün. De andere dames hebben allemaal wel wat fanatieke fans die het bovenaan zetten en Fantast is love-hate genoeg om ook wel een paar eerste plekken te scoren.

Even een heel wilde gedachte tussendoor: Gaat Harmony Hall überhaupt eerste plekken scoren? Of is het daar te middle-of-the-road voor?

aerobag schreef:
Nu al 31 lijstjes (en daar komen er geheid nog paar bij)

Al 6 meer dan de 2018 editie. Kom er maar in Gretz, streven we af op een nieuw record?

Het huidige record is 33, behaald in 2015. Dus als alles volgens verwachtingen verloopt gaan we het record ruimschoots verbreken

stoepkrijt schreef:
Even een heel wilde gedachte tussendoor: Gaat Harmony Hall überhaupt eerste plekken scoren? Of is het daar te middle-of-the-road voor?

Lijkt me wel, o.a. bij Sbube vermoed ik. Sowieso zouden ze anders laatste staan, en daar verwacht ik, net als jij, Sevdaliza of Altin Gün en zeker geen Vampire Weekend. Denk eigenlijk dat ze nu 2 of 4 staan (andere is FKA twigs denk ik)...

Ja en Niek perst die ook gewoon bovenaan zijn lijstje, aangezien de kometen niet meer participeren. Zou me niet verbazen als die nu tweede staan, gevolgd door clipping. BCNR natuurlijk bovenaan

jordidj1 schreef:
Ja en Niek perst die ook gewoon bovenaan zijn lijstje, aangezien de kometen niet meer participeren. Zou me niet verbazen als die nu tweede staan, gevolgd door clipping. BCNR natuurlijk bovenaan

Logische deductie duidt mij dat BCNR op 3 staat. clipping. op 1 zou kunnen, maar ik denk dat die op 5 en 7 staan. Dan staat Weyes Blood denk ik op 1...

Weyes Blood op 1?! Ik kan me er niets bij voorstellen, dit roept denk ik toch teveel weerstand op bij mensen die niet zo van drama en bombast houden. Maar goed, ik had ook niet verwacht dat Movies überhaupt tot de halve finale of verder zou komen, dus negeer dit bericht gerust.

Nou, ze ging toch vrij glansrijk door de voorrondes (2x 1e, 1x 2e) en heeft volgens mij best een trouwe fanschare hier. Van mij hoeft het ook niet per se, bij mij een staartnummer

Gast
geplaatst: vandaag om 15:30 uur

geplaatst: vandaag om 15:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.