MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Sevdaliza is voor niet-poptimisten? Je maakt het er niet overzichtelijker op wmb. Jeej, discussie is fun!

Gretz schreef:
Verder kun je stoepkrijt en DjFrankie ook nog wel tot de oude garde rekenen
Wie zegt u? Ah, de twee heren die deze week weer eens hun gezicht lieten zien

Zoiets dan?

Groep 1: Progressief; niet poptimistisch
Groep 2: Progressief; op goede dagen ook zeker poptimistisch
Groep 3: Poptimistisch; kan echter ook progressief uit de hoek komen
Groep 4: Poptimistisch, wat minder alternatief
Groep 5: Mainstream
Groep 6: Conservatief ( alles van voor 1990 is beter houding )

Ik schaar mezelf alvast bij groep 2

Ploppesteksel schreef:
Is dat al van 2012 geleden? Ik word oud. Gertjan en ik zijn kennelijk de enige (vaste) overblijvers van toen?

Ik was eerder deze editie ook al eens tot het besef gekomen dat er van de oude garde al veel volk verdwenen is. Ondertussen ook al bijna 10 jaar geleden dat ik bij mijn favoriete MuMe-spelletje aansloot, dus logisch dat er doorheen de jaren wat verloop geweest is. Hopelijk zien we af en toe nog eens iemand een reïncarnatie maken in dit topic.

Ergens tussen 3 en 4 zie ik mezelf. Hangt gewoon ook sterk van het genre af. In metal hou ik wel van obscuur, terwijl jazz veel minder mijn ding is.

Is er nog plek in groep 2? Dan sluit ik aan.

Ondertussen staat de openingspost voor jullie klaar.... 2 minuten!

Maar dan nog steeds: onder welke groep kan je Altin Gün onderverdelen? Die lijkt in allebei de kampen niet thuis.

Heb eerder het gevoel dat er meerdere opposities (hard vs soft, harmonieus vs dissonant, beats vs niet-beats, westers vs niet-westers...) zijn dan subkampen van ogenschijnlijke progressiviteit of conservatisme. Bv: Tit en mijzelf zou ik wel in het progressieve kamp onderverdelen, maar we zijn het opvallend vaak met elkaar oneens. Denk dat bij ons bv beats vs niet-beats meer meespeelt.

Maar kan je die opposities dan weer in kamp A en kamp B onderverdelen? Aiiiiiiiiii, gelukkig staat de openingspost bijna klaar.

Op 19 februari 2019 gaf oud-opperhoofd Teunnis het startschot voor deze editie van Song van het Jaar. Na meer dan een jaar lang stemmen zijn we nu tot de climax van het spel gekomen. Wat wordt de Song van het Jaar 2019?

Deze finalepresentatie begin ik met een dankwoord voor herman, de geestelijk vader van de Song van het Jaar competitie. Hij opende in 2010 de eerste editie van deze competitie en bracht het een jaar later tot de vorm waarin we het nog steeds spelen. Je ziet Herman, je kindje is nog altijd “alive and kicking”.
Ook een woord van dank aan meesterknutselaar inquestos, de man achter de spreadsheet die we in dit spel al jaren gebruiken. Hij laat zich niet vaak meer zien, maar toevallig heeft hij afgelopen tijd weer een paar keer meegestemd. Hopelijk straks ook een finalelijstje van zijn kant.
Een volgend dankwoord gaat uit naar de mannen die me bijstaan in het opstarten van de maandcompetities, bijhouden van de spreadsheet en het presenteren van de finales. Met elkaar zorgen we ervoor dat dit mooie spel iedere maand weer gespeeld kan worden. Gretz, dumb_helicopter en aerobag dank daarvoor!
Ook even een speciale shout-out naar jordidj1, 123poetertjes, Masimo, hoi123, Titmeister & Koenr die dit jaar allemaal zo vriendelijke waren om één of meerdere keren de finalepresentatie voor hun rekening te nemen.
Het op een na laatste dankwoord is voor Teunnis. Jarenlang was hij degene die dit topic leidde en draaiende hield. Hoewel hij deze editie nog opstartte werden zijn bijdragen naarmate het jaar vorderde spaarzamer. De laatste keer dat hij meestemde was op 1 augustus, nu ruim acht maanden geleden. Teun, heel veel dank voor al je inzet door de jaren heen! Mocht je dit toevallig de komende dagen lezen, stuur dan - for old times sake - een finalelijstje in.
Tot slot een groot woord van dank aan alle helden en heldinnen die in dit topic meestemmen en ervoor zorgen dat we het hele jaar door kunnen genieten van de nieuwste muziek. Zonder jullie participatie zou dit topic niet kunnen bestaan. Wat mij betreft gaan we nog jaren zo door!

Teun

Geen idee welke kampen er precies zijn en waar ik het beste bij pas.

Deze finale is helaas niet helemaal geworden wat ik ervan gehoopt had, zeker niet na de redelijk goede uitslagen in de halve finales. Als ik heel eerlijk ben, zitten er meer favorieten tussen de afvallers (nummers 13 tot 24) dan in de finale. In het bijzonder Sharon Van Etten - Seventeen, The Comet Is Coming - Summon the Fire, Fontaines D.C. - Boys in the Better Land, Tropical Fuck Storm - Paradise, Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil en Angel Olsen - Lark (op volgorde van eindklassering) had ik graag in de finale gezien.

In de finale tel ik minder toppers, maar gelukkig zitten Big Thief - Not en Black Country, New Road - Sunglasses er wel tussen. Ik zal de finale nog wel een paar keer beluisteren de komende dagen, wellicht dat de kwartjes nog gaan vallen bij bepaalde nummers.

Ach ja, we kunnen lang of kort beschouwen, maar Sunglasses moet en gaat dit zooitje natuurlijk gewoon winnen

Dan nu, de presentatie van de deelnemers aan De Finale van De Grote Finale. Dit zijn de twaalf nummers die de concurrentie te sterk af waren en alle rondes hebben overleefd. Eén van deze nummers mag zich binnenkort Song van het Jaar 2019 noemen. In chronologische volgorde presenteer ik de finalisten:

Vampire Weekend - Harmony Hall
Automatisch genomineerd
Prestatie maand: 1e (januari)

Vampire Weekend is een New Yorkse indierockband rondom voorman Ezra Koenig. De band loopt al wat jaartjes mee, en mag hier op MusicMeter gerust een gearriveerde naam genoemd worden. Ook in dit spel lieten ze zich al vaker zien, voorlopig met een 43e plek voor het nummer Cousins (2010) als beste resultaat. Na een aantal relatief rustige jaren presenteerden de vampiers in mei van dit jaar hun vierde langspeler: Father of the Bride. Drie liedjes van deze plaat hebben dit jaar meegespeeld in onze competitie, en niet onverdienstelijk. Harmony Hall won direct de maand januari, terwijl Sympathy in april net naast de maandwinst greep. Ook This Life wist het tot de beste twintig te schoppen die maand. Sympathy en This Life zijn we onderweg kwijtgeraakt, maar Harmony Hall wist het tot De Finale te schoppen. In ronde 3 won het de ladder waarin ook Blood of the Fang meespeelde. Daarna werden de prestaties iets minder indrukwekkend, al heeft Vampire Weekend zich nooit zorgen hoeven maken over het bereiken van deze finale. Hoe de finale zal verlopen vind ik lastig te voorspellen. Ik heb het idee dat de meeste liefhebbers van Harmony Hall nog wel een paar andere (grotere) favorieten in deze finale hebben staan. Wel verwacht ik dat het nummer in veel lijstjes is terug te vinden. Mijn inschatting is het linkerrijtje, en als het meezit het podium.

Weyes Blood - Movies
Genomineerd door: Edgar18
Prestatie maand: 3e (februari)

Weyes Blood is de artiestennaam van Natalie Laura Mering, een Amerikaanse muzikante uit Pennsylvania. Net als Vampire Weekend bracht zij dit jaar haar vierde langspeler uit, en ook zij deed dit jaar met drie liedjes mee aan deze competitie. Van die drie was Movies duidelijk de succesvolste. In februari denderde Movies met reuzenstappen door dit spel heen. De eerste twee ronden werden met ruime marge gewonnen, maar in de finale bleek Natalies adem net te kort en werd zij ingehaald door “Only Human” en “Wealth”. Het destijds toch wat zure verlies compenseert ze in deze finale, want beide plaaggeesten uit februari liggen al een tijdje uit dit spel. De finale van deze mooie competitie is voor Weyes Blood overigens geen onbekend terrein want met Do You Need My Love werd ze in 2016 al eens 9e. Die prestatie zou ze deze editie zomaar eens kunnen gaan verbeteren. Ze won zowel in ronde 3, als in de kwartfinale haar ladder, en moest in de halve finale enkel Nothing Is Safe voorrang verlenen. De voortekenen zijn gunstig voor een mooie eindpositie. Movies is een kandidaat voor het linkerrijtje die als het meezit mee kan doen om de podiumplaatsen.

Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
Genomineerd door: Titmeister
Prestatie maand: 15e (februari)

Een van de verrassingen in deze finale is het Nederlands-Turkse Altin Gün. Een Amsterdamse band die Turkse psychedelische folkrock maakt. Volgens Wikipedia een genre dat in de jaren zestig en zeventig is ontstaan als mengeling van westerse rockmuziek van bands als The Doors en Led Zeppelin, en traditionele Turkse volksmuziek. Altin Gün bassist Jasper Verhulst was een aantal jaar geleden in Istanbul en kocht daar een stapel Anatolische rockplaten. Hij raakte onder de indruk van de muziek en trommelde een stel collega muzikanten op om een Turkse discorockband te vormen. De band speelt veel covers van nummers uit de hoogtijdagen van de psychedelische folkrock. Zo ook het bij ons zo geliefde Süpürgesi Yoncadan. Süpürgesi Yoncadan is oorspronkelijk een nummer van de bekende Turkse volkszangeres Bedia Akartürk. Wie benieuwd is naar het origineel, hier is het te beluisteren.
Dat Altin Gün De Finale bereikt heeft mag gerust een verrassing genoemd worden, want in de maand waarin het meespeelde kwam het niet verder dan een vijftiende plek. En, zelfs die vijftiende plek was al wat gelukkig want in de vierde ladder van ronde één haalde Süpürgesi Yoncadan één schamel puntje meer dan Jessie Ware’s Adore You. In de halve finale bleken vervolgens HVOB, La Dispute, Madrugada en Dakota te sterk, maar dankzij het hoge stempercentage (vooral dankzij eerste plaatsen van Dance Lover, Titmeister, Masimo en ondergetekende) wist Altin Gün zich toch in de maand top twintig te nestelen en zich daarmee toegang te verschaffen tot De Grote Finale. Een klein overzichtje van de prestaties daarin:

- voorronde, 3e in de ladder – 4 punten boven de streep
- ronde 1, ladderwinnaar met een zevende plek overal
- ronde 2, 3e in de ladder – 3 punten boven de streep
- ronde 3, 3e in de ladder – 5 punten boven de streep
- kwartfinale, 3e in de ladder – 3 punten boven de streep
- halve finale, 3e in de ladder – 4 punten boven de streep

Altin Gün is de Kali Uchis van deze editie. Iedere ronde nipt overleven, om vervolgens door te stoten naar De Finale. Alles meer dan een elfde op twaalfde eindpositie zou ik verrassend vinden. Maar als nou iemand mij al vaak verrast heeft deze editie…

Sevdaliza - Darkest Hour
Genomineerd door: yeahyeahyeah
Prestatie maand: 9e (maart)

Naast Altin Gün hebben we dit jaar nog een tweede Nederlandse finalist. Althans, semi-Nederlands. Sevdaliza is de artiestennaam van Sevda Alizadeh, een Perzische die 32 jaar geleden geboren werd in Teheran. Op haar vijf vluchtte ze om politieke redenen met haar familie naar Nederland waar ze sindsdien woont.
In maart meldde ze zich opeens in onze competitie met twee sterke songs: Martyr en Darkest Hour. Die laatste bleek uiteindelijk over de langste adem te beschikken en het tot de maandfinale te schoppen. Daarin werd een vrij anonieme negende plaats gescoord.
Ook in deze grote finale bleven de prestaties van Sevdaliza wat onder de radar. Ze overleefde de eerste drie rondes zonder problemen, maar werd desondanks zelden genoemd in de diverse bespiegelingen die we met elkaar loslaten op dit spelletje. In de kwartfinale ging het opeens een stuk moeizamer, een vierde plek net boven Julia Jacklin was echter genoeg om door te stoten naar de halve finales. Over die halve finale zei dumb_helicopter dat hij vermoedde dat Darkest Hour in de andere halve finales minstens tien punten minder had gescoord. Ook Gretz repte over een gelukkige loting en noemde Sevdaliza de mazzelkoningin van 2019. Mijn gevoel is ook dat er wat geluk is komen kijken bij de loting, maar hardmaken kan ik dat nergens. Toch denk ik dat Sevdaliza zich moet richten op het onderste deel van de finale. Wellicht een strijd met Altin Gün om de titel beste Nederlandse song van het jaar?

Georgia - About Work the Dancefloor
Genomineerd door: dumb_helicopter
Prestatie maand: 19e (maart)

Georgia Rose Harriet Barnes (kortweg Georgia) is een Engelse zangeres, producer en drummer. Het artiestenbestaan is haar met de paplepel ingegoten want haar vader is Neil Barnes, mede-oprichter van Leftfield. Georgia maakt euforische late-night dansmuziek die bij uitstek geschikt is voor de hippere nachtclubs. Over onze Song van het Jaar finalist zei ze zelf: "I made this song after a weekend in Berlin entirely dancing in a few clubs and I realised how important the dancefloor is to people to give them a certain relief from their everyday activities". Wie ben ik om dat tegen te spreken.
Georgia is een van de twee liedjes in deze finale die zich in de maand waarin het meespeelde niet wist te plaatsen voor de finale. Sterker nog, in de eerste ronde ladder had het al over kunnen zijn. Makes You Fly van Dumbo Gets Mad (wie kent hem nog?!) eindigde met eenzelfde puntentotaal maar verloor het op #1 noteringen van Georgia. In de halve finale werd Georgia vervolgens afgedroogd door o.a. Billie Eilish, Black Country, New Road, Quelle Chris en Cleo Sol. Wie zegt u? Precies, artiesten en liedjes die we in dit spel al even geleden hebben uitgezwaaid. Georgia werd uiteindelijk zesde in die halve finaleladder. Hoe het toch in de maand top twintig is beland is me eigenlijk een raadsel. Ik zie dat nominator dumb_helicopter de nummers 13 t/m 20 heeft uitgerekend. Ik zal dat straks nog eens natellen .
Over de nominatie gesproken, dit is geen nummer dat ik snel bij dumb_helicopter zou verwachten, denkende zijn smaak na al die jaren een beetje in te kunnen schatten. Met Georgia weet hij mij in ieder geval te verrassen. Net als dat Georgia ons (denk ik) allemaal een beetje verrast heeft met deze finaleplek. Haar scores in de grote finale nakijkend zijn die eigenlijk stuk voor stuk heel behoorlijk. About Work the Dancefloor wist de meeste rondes relatief eenvoudig te overleven. Wat zegt dat voor de grote finale? In ieder geval dat dit een nummer is dat de puntjes makkelijk binnenhaalt. Ik zet in op veel noteringen, maar misschien niet allemaal even hoog in de lijstjes. Toch moet het voldoende zijn om bovenin het rechterrijtje mee te draaien.

Caterina Barbieri - Fantas
Genomineerd door: Masimo
Prestatie maand: 3e (mei)

De volgende finalist in ons lijstje is de vanuit Berlijn opererende Italiaanse componiste Caterina Barbieri . Haar minimalistische sound heeft tot doel de luisteraar in een meditatieve toestand te brengen. Iets waar zij in de maand mei in slaagde getuige haar derde plek in de maandfinale.
Dat Caterina Barbieri nu ook De Finale bereikt heeft vind ik toch wel een kleine verrassing. Toen dit nummer op 16 maart zijn intrede deed in De Grote Finale schreef aerobag: “Die van Caterina was me alweer ontschoten!”. En eerlijk is eerlijk, het had ook mijn tekst kunnen zijn. Of het voor meer mensen geldt weet ik niet, maar ik weet wel dat Caterina Barbieri in korte tijd (weer) de harten van de deelnemers heeft veroverd. Althans, van een deel van de spelers. Fantas lijkt in dit deelnemersveld bij uitstek een haat / liefde nummer te zijn. Het wordt niet in heel veel lijstjes opgenomen, maar als het gekozen wordt dan is het bijna altijd op plek één of twee. Dat aantal topnoteringen blijkt iedere ronde weer nipt genoeg om verder te mogen, met deze finaleplaats als bekroning. De manier waarop Caterina Barbieri punten scoort vertoont overeenkomsten met Blanck Mass twee jaar geleden. Silent Treatment behaalde destijds een elfde plek in de maandfinale, en ik verwacht dat Fantas ook in die buurt gaat uitkomen. Plek elf lijkt me echter iets te laag gezien de liefde voor Fantas, en het gebrek aan vergelijkbare tracks. Ik zet in op een positie tussen de acht en tien.

Big Thief - Not
Genomineerd door: Choconas
Prestatie maand: 1e (juli)

Het laatste stukje dat ik tik is voor Big Thief. Ik probeerde vanmiddag wat vooruit te werken, maar halve finaleladder 3 bleef zo lang spannend dat het nog weinig zin had om voorbeschouwingen te schrijven. Dat het zo lang spannend bleef betekent dat Big Thief lange tijd helemaal niet zeker was van een finaleplek, terwijl dit voor velen toch een kanshebber is voor de eindzege.
Big Thief is een Amerikaanse folkrock band rond zangeres Adrianne Lenker. De band bracht dit jaar maar liefst twee albums uit die beide in de smaak vielen bij het kritische Song van het Jaar publiek. Maar liefst zes verschillende Big Thief liedjes maakte dit jaar hun opwachting, maar al snel was duidelijk dat Not van deze zes de meest succesvolle ging zijn. In de sterke maandfinale van juli werd Diggi Dagga van Nihiloxica verslagen op basis van meer nummer twee noteringen. Side note: wat is het fucking jammer dat Diggi Dagga niet in deze finale staat!!
Over de muziek van Big Thief valt van alles te zeggen, en zeker niet iedereen is onder de indruk. Om mezelf er even makkelijk vanaf te maken verwijs ik naar een discussie/ conversatie van eerder vandaag, terug te lezen op pagina 244 en 245.
Ondanks dat ik in Not een serieuze kandidaat voor de eindzege zie verliep De Grote Finale moeizamer dan verwacht. Zowel in ronde 3 als in de recente halve finale was het lang spannend. Ondanks de hobbels die genomen moesten worden zie ik Not als een van de grote favorieten voor de eindzege. Dit nummer kent een aantal fervente liefhebbers, maar schraapt ook regelmatig wat restpuntjes binnen. Tel daar nog wat ‘gastpunten’ bij op en je komt aardig in de buurt van de bovenste podiumtrede.

Black Country, New Road - Sunglasses
Automatisch genomineerd
Prestatie maand: 3e (juli)

Black Country, New Road knalde dit jaar het muzieklandschap binnen. De uit Cambridge afkomstige band bracht begin januari 2019 hun debuutsingle Athen’s France uit. Begin maart plaatste Titmeister dit nummer in het Maak Kennis Met… topic waar het direct goed ontvangen werd. De liefde voor deze band was aangewakkerd, en in deze competitie ging het vervolgens ook als een trein van start. Richting de finale kwam de klad er wat in waardoor Athen’s France uiteindelijk ietwat teleurstellend vijfde werd achter Blood of the Past, bad guy, Light Years en Boss.
Op 6 juli bracht de band vervolgens een tweede single uit: Sunglasses Ook deze werd met veel enthousiasme onthaald in dit spel. De eerste twee ronden werden gewonnen, maar in de finale moest Sunglasses toch zijn meerdere erkennen in Diggi Dagga en Not.
Een maandwinst zat er dan wel niet in voor Black Country, New Road, maar de grootste trofee van allemaal, de jaarwinst, behoort nog zeker tot de mogelijkheden. Waar Athen’s France in de kwartfinale onverwacht struikelde bleef Sunglasses fier overeind. In ronde 3 moest er nog voorrang verleend worden aan Summon the Fire, maar daarna was Sunglasses niet te stuiten. Dit nummer heeft een schare trouwe fans, en weet tegelijk punten te sprokkelen van users bij wie je dit op voorhand niet meteen zou verwachten. Wordt dit negen minuten durende literaire post-punk epos onze volgende Song van het Jaar? Ik sluit het niet uit, Sunglasses is voor mij een van de favorieten voor de eindzege.

clipping. - Nothing Is Safe
Genomineerd door: Koenr
Prestatie maand: 5e (juli)

In de maand waarin Sunglasses derde werd was er een vijfde plek voor Nothing Is Safe van clipping. Dit trio uit Los Angeles maakt experimentele hiphop waarbij gebruik gemaakt wordt van noise en glitch elementen om zo een mechanische sound te creëren. Iets wat in hun andere finalenummers Blood of the Fang (nog) beter is terug te horen dan in deze Nothing Is Safe. De groep bestaat uit rapper Daveed Diggs en producers William Hutson en Jonathan Snipes. Hoewel clipping. geen onbekende is in dit spel breken ze pas dit jaar echt door in deze competitie. Clipping. is één van de zeven acts die dit jaar met drie verschillende nummers de maandfinale haalden. De andere zijn Big Thief, Fontaines D.C., Lalalar, Little Simz, The National & yeule.
Vanwege hun vijfde plek in de maandfinale moest Nothing Is Safe al in ronde 2 instromen. In die ronde eindigde het achter Super Zodiac als tweede in de ladder. Vervolgens ging Nothing Is Safe helemaal los. De ladder in ronde 3 werd al gewonnen, en in de kwartfinale en halve finale werd zelfs het hoogste stempercentage van alle nummers behaald. Hoe je het ook went of keert, dit maakt Nothing Is Safe op zijn minst een zeer geduchte outsider voor de eindzege. Of zijn ze zelfs meer dan dat? Is Nothing Is Safe misschien wel de topfavoriet? Verderop nog iets meer daarover.

Lana Del Rey - California
Genomineerd door: jordidj1
Prestatie maand: 3e (augustus)

Elizabeth Woolridge Grant a.k.a. Lana Del Rey behoeft eigenlijk geen introductie. Deze Amerikaanse bracht dit jaar alweer haar zesde langspeler uit getiteld ‘Norman Fucking Rockwell!’. Het album bleek een schot in de roos en werd omarmd door zowel de critici als het grote publiek. In menig jaarlijstje prijkte Lana’s naam (bijna) bovenaan. En zeg nou zelf, dan kunnen wij toch niet achterblijven.
Toch is deze finaleplaats iets minder voor de hand liggend dan je op voorhand zou verwachten. De twee populairste nummers van het album (zowel op deze site, als op RYM) deden namelijk beide al in de vorige jaargang mee. Venice Bitch vonden we daar terug op plek 26, terwijl Mariners Apartment Complex niet verder kwam dat plek 72. Vooral van die eerste valt me dat best wel tegen, want wat een prachtsong is me dat. Dat Lana Del Rey toch in deze finale te vinden is, is de verdienste van een groepje trouwe aanhangers. In ronde 3 wist California nog niet echt te overtuigen, maar in de kwartfinale werd opeens verbazingwekkend goed gescoord. En dat terwijl albumgenoot The Greatest in dezelfde ladder zat ingedeeld. In de halve finale ging het opeens weer een stuk moeizamer. California leek haar Waterloo te vinden, maar prikte zich na een klein eindsprintje nog net voorbij Boys in the Better Land.
Voor deze finale is Lana Del Rey verre van topfavoriet. Toch moeten we haar ook niet helemaal uitvlakken. Ieder jaar zijn er wel een aantal gasten die enkel meespelen tijdens het finalespel, en gezien Lana’s populariteit op deze site zouden deze users haar best eens wat punten kunnen bezorgen. Toch hou ik het op het rechterrijtje, zo rond plek zeven, acht, negen.

clipping. - Blood of the Fang
Prestatie maand: 1e (september)

Hiphop trio clipping. is de eerste artiest in vier jaar tijd die zich met twee liedjes plaats voor De Finale. In juli werd het wat melodieuzere Nothing Is Safe vijfde in de maandfinale. Twee maanden later mocht clipping. het met Blood of the Fang nog eens proberen en dat bleek een schot in de roos. Deze meer rauwe track opent met een sample uit jaren ‘70 vampierenfilm Ganja & Hess, en drijft vervolgens op een sterke beat en de genadeloze raps van Daveed Diggs. Deze protestsong tegen hedendaagse racisme was in de maand september oppermachtig, en vooralsnog gaat het in deze grote finale ook van een leien dakje.
De vorige artiesten die zich met twee liedjes plaatsen voor De Finale waren Tame Impala en Kendrick Lamar. En vooral die laatste is interessant vergelijkingsmateriaal. King Kunta werd destijds in veel lijstjes opgenomen, maar de echt hoge posities ontbraken. The Blacker the Berry daarentegen werd het minst genoemd van alle liedjes, maar bijna iedere notering was een eerste of tweede plek. Het verdict, een eerste en een zevende plaats in de eindstand.
Het verleden van dit spel, en ook andere spellen op deze site, bewijzen wel dat het geen probleem hoeft te zijn als er meerdere nummers van één artiest in een finale staan. Zou het clipping. lukken om met beide nummers mee te strijden voor de eindzege? In deze finale zonder uitgesproken topfavoriet behoort dat wat mij betreft zeker tot de mogelijkheden.

FKA twigs - sad day
Prestatie maand: 1e (oktober)

De maand oktober was de maand van FKA twigs, de artiestennaam van de Britse zangeres Tahliah Debrett Barnett. Ze pakte toen met groot vertoon van macht (vijftien punten voorsprong op de nummer twee) de maandzege. Van de twaalf maanden die we gespeeld hebben was oktober met afstand de minst spannende. De vraag is, kan sad day ook deze finale domineren?
Op sad day laat twigs zich van haar meest kwetsbare kant zien en horen. Koenr schreef hier bij de maandfinale over: “Haar breekbare stem, de aparte intonatie en de opbouw van haar teksten zijn ongeëvenaard in de moderne popmuziek”. Een mooi compliment, en tegelijk beschrijft hij hier de kracht van het nummer.
Voor twigs is het overigens de tweede keer dat ze in de finale van dit spel meespeelt. Two Weeks scoorde in 2014 een elfde plaats in de finale. Weyes Blood is de andere artiesten met finale ervaring.
De Grote Finale liep tot nu toe minder soepel voor twigs dan vooraf gedacht. In ronde 3 werd ze nog gedeeld eerste in de ladder, maar de kwartfinale bleek een ware beproeving. In een ladder met Grimes, Fontaines D.C., Barbieri, Lalalar, Danny Brown en tweemaal Simbi eindigde sad day maar ternauwernood aan de juiste kant van de streep. De halve finale verliep weer als een zonnetje, met een tweede finaleplaats als gevolg.
Die elfde plek van de vorige keer zal Tahliah deze keer willen verbeteren. De voortekenen daartoe zijn wat mij betreft gunstig. Sad day lijkt een nummer dat bij alle spelers gemiddeld tot goed scoort. De afgelopen weken is zowat ieder nummer in dit spel wel een keer door iemand door de afkraakmolen gehaald, op sad day na. Niemand lijkt echt iets tegen het liedje te hebben en dat komt in een finale natuurlijk wel van pas. Tel daarbij enkele fervente fans en een mooie eindpositie ligt in het verschiet. Kan sad day meedoen om de hoofdprijs? Ik denk van wel.

Oh ja, in voorspellen ben ik nooit zo goed. Als jullie het beter kunnen: be my guest!

Mooi dankwoord voor Teun inderdaad!

De Grote Finale - De Finale:

Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
Big Thief - Not
Black Country, New Road - Sunglasses
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Blood of the Fang
clipping. - Nothing Is Safe
FKA twigs - sad day
Georgia - About Work the Dancefloor
Lana Del Rey - California
Sevdaliza - Darkest Hour
Vampire Weekend - Harmony Hall
Weyes Blood - Movies

MusicMeter: Song van het Jaar 2019 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Je mag vanaf nu in een pm je top-8 naar mij opsturen. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou (heel) leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Ik zal dit dan gebruiken voor de presentatie van de uitslag, aangevuld met eerdere teksten uit dit topic. Let er alsjeblieft op dat je niks in dit topic plaatst of spoilt. Laten we het zo lang mogelijk leuk en spannend houden voor iedereen.

De deadline voor De Finale is zondagochtend 12 april, 12:00 uur. De finalepresentatie zal vervolgens verspreid worden over beide paasdagen.

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aerobag, Angelo, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, bart1989, catdog, Cervantes, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, Dave82, De-noir, DenDimi, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, gerre, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, Mausie, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, SBube, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar? Stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

En als laatste een kleine verrassing van jullie organisatoren. Gretz kwam met het lumineuze idee om na tien Song van het Jaar edities een Song van het Decennium te spelen.

Het topic is alvast geopend: Song van het Decennium: 10s

Na afloop van De Finale gaan we los

Oeh namecheck voor Makes You Fly, die had ook wel tot de finale mogen komen

Ja, gezever over kampen, afkraken van liedjes, het hoort er allemaal bij, maar uiteindelijk was het een prachtig jaar vol nieuwe muziek. Het was ook goed om af en toe dingen buiten mijn eigen hoekjes en comfortzone te beluisteren en een serieuze kans te geven.

Dit was het eerste jaar dat ik vol meespeelde, hopelijk kan ik er de komende jaren ook de tijd voor maken.

Interessante stukjes Edgar18 Leuk om te lezen welke weg sommige liedjes afgelegd hebben.

Even alle gekheid aan de kant, ik vind dat we een mooi spel gaande hebben hier. We hebben hier een kleurlijke verzameling users met verschillende voorkeuren waardoor er vaak totaal verschillende genres aan bod komen! Jazz, Dance, Pop, Rock, af en toe wat exotisch, you name it we've got it. Het azijnpisserij mag soms wat minder, maar is op zijn tijd ook wel leuk om te lezen, ook wel een reality check dat je soms qua smaken zo uit elkaar kan liggen en het levert regelmatig ook interessante discussies op. Vooral de ontdekkingsrondes kijk ik elke maand zeer naar uit en ik heb meermaals hele mooie parels ontdekt die ik nog regelmatig luister en die anders langs me heen gegaan waren. Waarvoor Dank.

Edgar18

Edgar18 schreef:
Zo ook het bij ons zo geliefde Süpürgesi Yoncadan. Süpürgesi Yoncadan is oorspronkelijk een nummer van de bekende Turkse volkszangeres Bedia Akartürk. Wie benieuwd is naar het origineel, hier is het te beluisteren.
:O tof!

Dank Edgar18 voor de mooie opstart Altijd fijn om de interessante achtergrondinfo dicht bij de hand te hebben wanneer ik de finalenummers allemaal nog eens ga beluisteren

Het eerste finalelijstje is overigens al binnen. Ik verwerk nog niks tot ik mijn eigen finalelijstje heb samengesteld. Dit probeer ik morgen te doen, en vervolgens stuur ik het ter controle aan een van de andere organisatoren.

123poetertjes schreef:
Van BCNR heb ik wel weer het idee dat het het gezicht kan worden of misschien al is van een flinke revival waar ook black midi, TFS, Squid, Pottery, girl band (die al wat langer bestaan natuurlijk) e.a. deel van uitmaken.

Dat zou zomaar kunnen! Wel opvallend dat van dat rijtje alleen BCNR echt potten kan breken in de SvhJ, op gepaste afstand gevolgd door Pottery (één finaleplaats net naast het podium), TFS (twee finaleplaatsen in het rechterrijtje) en Girl Band (één finaleplaats in het rechterrijtje, verder louter mislukte pogingen). Squid en black midi wisten echter helemaal geen finaleplaats te bemachtigen vorig jaar. En dat terwijl black midi nog wel met zo'n briljant eigenzinnig album op de proppen kwam.

Masimo schreef:
(quote)
:O tof!

Haha wow, ik wist wel dat het een cover was, maar had het origineel nooit gehoord wel geinig, maar doe mij toch maar gewoon de versie van Altin Gün

Mooie stukjes, Edgar18. Ik ga nog eens rustig alle 12 nummers nog eens luisteren en kom dan van de week met mijn finalelijstje.

Tof ook dat we Song van het Decennium spelen, kan ik nog inhalen voor de eerste zeven jaar, dat ik hier niet meespeelde...

PS: shout out voor Makes You Fly, topnummer! Had linkerrijtje gescoord bij mij, mocht het de finale hebben gehaald.

https://i.ytimg.com/vi/qA1xIKhXdW8/hqdefault.jpg

Heel vreemd trouwens dat ArthurDZ niet deelneemt aan dit spelletje. Toch wel de meest in het oog springende afwezige, vinden jullie ook niet? Heel bizar.

Je hebt gelijk, ik zal toch eens echt beter mijn best moeten beginnen doen hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:13 uur

geplaatst: vandaag om 13:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.