MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
stoepkrijt schreef:
Op het eerste gehoor klinkt het niet wereldschokkend, maar toch zit er best een interessante gelaagdheid en ontwikkeling in dit nummer.

De reden dat ik het fijn dat deze nog even paar rondes bleef hangen. Hij is enorm gegroeid bij mij, het nummer is gelaagder dan in eerste instantie doet vermoeden.

Overigens heeft mijn vriendin ook nog op het punt gestaan om een lijstje in te dienen, en die had Altin Gün op 1 gehad.

6. Sevdaliza - Darkest Hour (8)
7. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,8)

Arbeidsdeskundige
Lage voorspellingen voor Lana Gretz.

Who's next?

Over een minuut of twintig doe ik er nog eentje.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

8.
9.
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan 7.6
11. Sevdaliza - Darkest Hour 6.7
12.

Arbeidsdeskundige
Ik verwacht in elk geval Lana op één.

Ploppesteksel schreef:
Mijn stukje bij mijn nummer #1 is begrijpelijkerwijs in twee geknipt voor de presentatie; om toch het nummer nog even extra in de verf te zetten voor de non-believers ook het tweede stukje!
Onbewust, ik had de enter aangezien voor een overgang naar het volgende nummer. Ik heb deel twee van je recensie er nog bij geplakt.

8. Sevdaliza
9. Altin Gün

Ik ben nu al bang voor de echte uitslag als de harde kern-uitslag zo anders is.

Edgar18 schreef:
(quote)
Onbewust, ik had de enter aangezien voor een overgang naar het volgende nummer. Ik heb deel twee van je recensie er nog bij geplakt.
Ook goed Thanks, Edgar!

Arbeidsdeskundige schreef:
Lage voorspellingen voor Lana Gretz.

Ja, het is uiteraard niet wat ik hoop. Ik ben bang dat California in de breedte te weinig heeft gescoord. Voor een deel van de stemmers zal het wss een meer anonieme albumtrack zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Venice Bitch

Mijn nummers 4 en 9. Hierna komen:

10. Caterina
9. Lana

Arbeidsdeskundige
Venice Bitch en Mariners Apartment Complex zijn natuurlijk de kanonnen van NFR!, dus ik vrees toch dat je gelijk hebt Gretz. Voor mij geldt dat de wens de vader van de gedachte is.

Persoonlijk:

8. Sevdaliza
12. Altin Gün

Voorspelling:

10. Fantas
9. Blood of the Fang

09. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
12. Sevdaliza - Darkest Hour

Mooi dat we Sevdaliza al geloosd hebben. Nu hopen op:

10. Fantas
09. Georgia

10. Georgia op de dansvloer

10. Blood of the Fang
09. Fantas

Ik verwacht Vampire Weekend, Big Thief, Weyes Blood en Clipping bovenaan en ik denk dat die polariserende zonnebrillen wel eens veel lager zouden kunnen eindigen dan verwacht.

10. clipping. - Blood of the Fang (103 punten, 25 keer genoemd)
Genomineerd door: Edgar18
Nummer 1 van: Koenr & Edgar18
Maand: september
Maandpositie: 1e
Tussenstanden: 8e - 7e - 10e - 11e - 10e
Eindpositie "de vaste kern": 2e plaats (80 punten, 17 keer genoemd)

Een van de verrassingen van deze finale - in negatieve zin - is Blood of the Fang van clipping. Afgaande op de verschillende ronden die vooraf gingen aan deze finale leek Blood of the Fang mee te gaan doen om de ereplaatsen, maar in de finale ging het een stuk moeizamer. Misschien heeft het nummer wat rijpingstijd nodig want 80 van de 103 punten werden gegeven door de vaste spelers in dit topic. Binnen deze vaste kern scoorde Blood of the Fang een tweede plek in de eindstand. Wie nog niet helemaal overtuigd is van deze song moet de eerste paar recensies hieronder maar eens lezen.

Koenr schreef:
Nothing is Safe was een nieuw geluid voor clipping., en hun beste track sinds Work Work. Daarmee begon de hype naar de Halloween release van hun nieuwe plaat afgelopen zomer. Vervolgens dropte ze de ene na de andere knaller en leverde ze hun meest consistente plaat tot nu toe af. De plaat is 1 een van de hoogtepunten van 2019, en Blood of the Fang wat mij betreft hun beste nummer ooit.

Nou ben ik sowieso een sucker voor obscure filmsamples, maar deze sample is werkelijk perfect gevonden, en werkt hier zowel muzikaal als conceptueel. Diggs overtreft zichzelf hier en raakt elke verse gefrustreerder om tenslotte helemaal los te gaan richting het einde, ik heb hem nog nooit zo intens en furieus gehoord.

Meer nog dan racisme gaat deze track voor mij over nutteloos en institutioneel geweld, en over onze obsessie met geweld als samenleving (in Amerika nog een stuk problematischer dan hier). Hence de albumtitel.

Een van mijn favoriete tracks van het jaar, dus ik ben blij dat ik hem hier in mijn lijstje kan opnemen.

Edgar18 schreef:
In tegenstelling tot Nothing Is Safe is Blood of the Fang vanaf seconde één "aan". Na de fijne opening (bijzonder intelligent sample gebruik) knalt Daveed Diggs erin. Clipping. heeft een verhaal te vertellen in deze song, er moet ze iets van het hart. Iedere zin is urgent, iedere zin is raak. De lyrics refereren aan de onderdrukking van de afro-Amerikanen. Hun strijd voor gelijke rechten, en de offers die daarvoor gebracht zijn. Maar daar stopt het niet. De problemen van toen zijn de problemen van nu.

Look back, blood on the ground
Look straight, they still shootin'
Jump back, still here
Now what that tell you 'bout death?
Death ain't shit, you got to

Ik hou ervan als een song ook ergens over gaat en dat is bij Blood of the Fang zeker het geval. Als alles eromheen dan ook nog eens klopt dan heb je wat mij de beste song van heel 2019 te pakken!

aerobag schreef:
Blood of the Fang gaat hard, maar dan ook écht hard. Het nummer opent nog zo lief met een field recording van tsjilpende vogels, maar deze ingebouwde rust is schijn. Een waanzinnige combinatie van een machtige beat, intelligent sample werk en een genadeloze flow volgt. Dat zijn toch even dé fundaties van de hiphop. De teksten blijven hangen en zijn van buitengewoon citeerbare kwaliteit, mede dankzij de ijverige delivery van Daveed Diggs. Het geluid van clipping. is zeer cinematisch, het spreekt zeer tot de verbeelding. Dit is ook niet vreemd als je de achtergrond van de artiesten kent. Voor mij nu al een moderne hiphop klassieker.

Dance Lover schreef:
Een experimentele hiphop band uit Los Angeles en dat is potverdikkie te horen zeg! Body & Blood was een half decennium geleden al een dikke banger; en ook Blood of the Fang valt op dankzij zijn genadeloos harde productie. Immer sfeervolle opening, keiharde beats met een snel spittende rapper, verlichtende vrouwelijke vocalen tijdens de refreinen met speelse rap; waar ik zo een nieuw dansje bij kan bedenken. Man, wat zou ik hier live graag op mee willen bouncen; eigenlijk op ieder concert nu for that matter!

hoi123:
Ik bedenk het bij dit nummer pas: populaire muziek van de zwarte gemeenschap werd voor de eerste vijftien jaar van dit millennium misschien wel gekenmerkt door een bepaald soort politieke kleurenblindheid. Ongeveer een halve eeuw nadat artiesten als Marvin Gaye, Curtis Mayfield en Gil Scott-Heron furore maakten door hun visie op de realiteit van de zwarte mens in Amerika in hun muziek te verwerken, was de kwestie van racisme sterk verminderd in populariteit in de hiphop en R&B. Nou goed, Fifty years ‘bout enough/Time to come back. Kendrick Lamar en andere artiesten hebben een tijdperk ingeluid waarin het pijnlijke onderwerp van ras weer besproken wordt in de hiphop, en dat dit niet altijd even liefkozend gebeurt bewijst Daveed Diggs van clipping.

Look back, blood on the ground/Look straight, they still shootin'” ”verkondigt Diggs met voelbaar cynisme over de herkenbaar ronkende beats van William Hutson en Jonathan Snipes. Hoewel het geluid van clipping. altijd al gekenmerkt werd door een soort primale dreiging die de luisteraar grondig oncomfortabel maakt, lijken de puzzelstukjes hier pas echt op hun plaats te vallen. Blood of the Fang is niet sinister vanwege een artistieke voorliefde voor het sinistere, maar omdat het een daadwerkelijk sinistere situatie aankaart. Misschien is dat de reden dat het nummer nog harder binnenkomt: het reflecteert de duistere realiteit van vandaag waarin alle zaken die een halve eeuw geleden door de hiervoor genoemde artiesten zijn aangekaart nog steeds niet zijn opgelost, en de Amerikaanse maatschappij meer gepolariseerd is dan ooit. “Brother Malcolm done told y'all, "By any means"/So what y'all talkin' 'bout—All on the same team?” Als Alright het maatschappelijke anthem van 2015 was, is voor mij Blood of the Fang dat van 2019

Ploppesteksel schreef:
"Death ain't shit". Wie zegt nou zoiets? Iemand die in dezelfde groep zit als de persoon die met deze dodelijke beat op de proppen kwam (iets waar Nothing Is Safe helaas niet van kan meespreken). Sterk staaltje black power. Heel harde hiphop zoals het hoort.

Titmeister schreef:
We eindigen het rijtje van geniale nummers met de tweede van clipping. Hoewel ik niet per se fan ben van meerdere nummers van één artiest in de finale, denk ik dat clipping. een van de weinige artiesten is, waarbij dat op zich wel gerechtvaardigd is (BCNR is nog zo een). Toch heeft dit nummer altijd een beetje in de schaduw gestaan van Nothing is Safe bij mij. Wellicht enigszins onterecht, wat ook dit is gewoon een ijzersterk nummer.

dumb_helicopter schreef:
Net als Nothing Is Safe bij mij een stevige groei gekend. De eerstgenoemde is wat mij betreft wel nog iets snediger, maar ook Blood of the Fang kent een sterke productie en is gewoon ook één van de betere hip-hoptracks van het voorbije jaar.

jordidj1 schreef:
clipping. was dit jaar niet te stoppen. Dit nummer is de maatstaf ervoor: de beat maakt korte metten met alles wat 'ie op z'n pad tegenkomt en de MC's leggen er krachtige teksten naast. Moet je nagaan, dit is niet de beste track van het album

Arno schreef:
Net wat minder dan Nothing Is Safe, en geen finalevoer voor mij, maar nog steeds een dijk van een track.

123poetertjes schreef:
Fietstocht des Oordeels - deel 6: clipping. - Blood Of The Fang
En weg uit Geldrop. Op dit moment komt eigenlijk het minst interessante stukje van de trip en dat komt ook ongelukkig uit voor Blood Of The Fang want het heeft over de afgelopen maanden al wat van zijn charmes verloren. Op zich een passend nummer om langs een industrieterrein te rijden want dat is waar de producties zijn op te halen. En die producties blijven erg gaaf, de distortie grijpt me telkens weer. Toch mist het nummer iets waardoor de lange adem die Nothing Is Safe wel heeft wat lijkt te ontbreken. Ik heb geen idee wat maar ik moet nu ook niet gaan doen alsof ik alles blijk te weten. Ik ben ook maar een simpele fietser in de outskirts van Geldrop.

Poah dit is een tegenvaller. En die stardust_be had het helemaal in de smiezen

hoi123 schreef:
Ik ben nu al bang voor de echte uitslag als de harde kern-uitslag zo anders is.

De harde kern is wel lief.

De tweede helft van mijn stukje over BotF:

”Look back, blood on the ground/Look straight, they still shootin'” verkondigt Diggs met voelbaar cynisme over de herkenbaar ronkende beats van William Hutson en Jonathan Snipes. Hoewel het geluid van clipping. altijd al gekenmerkt werd door een soort primale dreiging die de luisteraar grondig oncomfortabel maakt, lijken de puzzelstukjes hier pas echt op hun plaats te vallen. Blood of the Fang is niet sinister vanwege een artistieke voorliefde voor het sinistere, maar omdat het een daadwerkelijk sinistere situatie aankaart. Misschien is dat de reden dat het nummer nog harder binnenkomt: het reflecteert de duistere realiteit van vandaag waarin alle zaken die een halve eeuw geleden door de hiervoor genoemde artiesten zijn aangekaart nog steeds niet zijn opgelost, en de Amerikaanse maatschappij meer gepolariseerd is dan ooit. “Brother Malcolm done told y'all, "By any means"/So what y'all talkin' 'bout—All on the same team?” Als Alright het maatschappelijke anthem van 2015 was, is voor mij Blood of the Fang dat van 2019.

Dat is toch wel een verrassing, al had ik BotF ook al wat lager ingeschat dan de rest van de harde kern... Toch iets te experimenteel denk ik. Dat versterkt mijn vermoeden dat BCNR ook wel naar de eindzege kan fluiten.

Damn, ik moet beter op de enters letten. Hij staat erbij hoi123.

Deze finale opzet is echt gaaf en interessant trouwens, heel leuk om die verschillende input van iedereen te lezen

Oei. Jammer. Nog steeds wel heel blij met een top 10 plaats voor deze track. Samen met Can the Sub_Bass Speak? de meest urgente song van 2019.

Ik vrees ook wel een beetje voor de rest van de uitslag nu.

7. clipping. - Blood of the Fang
8. Sevdaliza - Darkest Hour
10. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan

Poeh, Blood of The Fang had ik ook wel hoger verwacht/gehoopt. Maar ik kan me voorstellen dat hij slecht scoort onder de incidentele stemmers. Bij mij had deze ook wel een paar draaibeurten nodig om tot knaller uit te groeien.

Sevda 11e was in de lijn der verwachting (ogv Edgar's hints was 12e uitgesloten); in ieder geval mooi dat ze erbij is!

Mijn scores:
1. Sevdaliza - Darkest Hour
2. clipping. - Blood of the Fang

8. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan

8. clipping. - Blood of the Fang

9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
11. Sevdaliza - Darkest Hour

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. clipping. - Blood of the Fang
8.
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
10. Sevdaliza - Darkest Hour
11.
12.

Damn, dat is even een verrassing! Al sinds ik ben aangehaakt bij deze finaleronde bevalt Nothing Is Safe mij een stuk beter dan Blood of the Fang, maar gezien de uitslagen in de ladders had ik me er toch wel bij neergelegd dat BotF veel hoger zou gaan eindigen. Ik ben in schok, net als iedereen hier.

De eerste verrassing, had nooit kunnen bevroedden dat Fantas het beter zou gaan doen in de finale.

Hoorde niet bij de vaste stemmers het afgelopen jaar maar Blood of the Fang had gewoon een podium verdiend! Andere clipping. gelukkig ook geniaal natuurlijk.

02. clipping. - Blood of the Fang
04. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
07. Sevdaliza - Darkest Hour

Gast
geplaatst: vandaag om 00:39 uur

geplaatst: vandaag om 00:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.