Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
2
zaaf
geplaatst: 16 oktober 2019, 17:12 uur
zijn jullie ook zo benieuwd naar de flop 10 van herman?
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 01:52 uur
1989 was een relatief zwak jaar, 1990 lijkt weer erg sterk met diverse pareltjes van o.a. vrienden van Nick Cave, de band van de nieuwe snelle auto's, de band van de levende naam, de southern rockers waarvan de zanger een vriendje van Tim Knol is. een Belgische EBM-klassieker, de uitvinders van Shoegaze, een Nieuwzeelandse hit en het beste album van de Keltische folkrockers en diverse Madchester. Ook in Nederland een goed jaar met de invloedrijke Utrechtse band en de Amsterdammers die op Nederlandstalig overgegaan zijn.
Dat allemaal in de marge waarschijnlijk, dus ik ben benieuwd een beter jaar betekent dat de top 20 beter zal zijn.
Dat allemaal in de marge waarschijnlijk, dus ik ben benieuwd een beter jaar betekent dat de top 20 beter zal zijn.
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 07:46 uur
Het begin van de 90s begint nog een beetje voorzichtig voor mij, zeker veel kanshebbers op de longlist maar gemiddeld nog iets minder hoog niveau dan de komende jaren. Was in 1989 nog een grote overwinning voor de UK, nu slaat de US terug. 18 verschillende acts waarvan 8 uit de US en maar 4 uit de UK, net zoveel als uit... Nederland.
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 08:16 uur
ranja schreef:
Was in 1989 nog een grote overwinning voor de UK, nu slaat de US terug.
Was in 1989 nog een grote overwinning voor de UK, nu slaat de US terug.
Mijn top 7 is uit de UK

En in totaal 13,5x UK, 5,5x US, 1x Ierland en 1x Frankrijk.
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 09:44 uur
2
geplaatst: 17 oktober 2019, 09:55 uur
Ik ben trouwens wel blij dat we anno 1990 niet meer hoeven te kiezen tussen de Beatles of The Stones
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 10:24 uur
Goedemorgen wat een uitgebreid forum! Ik dacht al: wat zit die vigil nou eigenlijk te doen, maar nu weet ik het.
Alleen Shocking Blue met Venus '90 als tip? 
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 10:48 uur
west schreef:
Goedemorgen wat een uitgebreid forum! Ik dacht al: wat zit die vigil nou eigenlijk te doen, maar nu weet ik het.
(quote)
Tja, ik ben slechts de vermelder (dan wel brenger van het kwaad
) heh 
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 10:54 uur
vigil schreef:
Ik ben trouwens wel blij dat we anno 1990 niet meer hoeven te kiezen tussen de Beatles of The Stones
Nee, het merg uit hun botten is inmiddels volkomen leeggezogen

2
geplaatst: 17 oktober 2019, 11:15 uur
Goed, tijd voor de flop 10! Ik doe hem in etappes deze keer:
10. Milli Vanilli - All Or Nothing
Het was geen goed jaar voor Milli Vanilli: n.a.v. dit nummer werden ze aangeklaagd wegens plagiaat (de melodie zou gejat zijn van Blood, Sweat & Tears' Spinning Wheel). En erger nog, snel hierna werd duidelijk dat de heren helemaal niet zelf zongen, wat waarschijnlijk het grootste popschandaal van 1990 was. Dit nummer hangt ook van clichés aan elkaar en de zang klinkt ook bijzonder mechanisch.
9. Marco Borsato - Emozioni
Destijds waren er eigenlijk best een paar Italiaanse artiesten die onze hitlijsten haalden. En we hadden sinds dit jaar onze eigen Italiaan. Vrij dramatisch nummer dit en die uithaal is, hoewel technisch vast goedgezongen, wel een beetje tenenkrommend.
8. Elton John - Sacrifice
Toen dit nummer uitkwam volgde ik net een half jaartje de hitlijsten en vond ik bijna elk nummer leuk. Eigenlijk was dit het eerste nummer dat ik ronduit verschrikkelijk vond. Zo zeikerig vooral. Ik had toen nog geen idee wie Elton John was en ben later ook iets milder geworden inzake dit nummer, maar alsnog wordt de flop 10 moeiteloos gehaald.
7. Cher - Heart of Stone
Delen van Cher begonnen in 1989 aan een tweede muzikaal leven toen zij in dat jaar een gigantische hit scoorde met If I Could Turn Back Time. Waar ik dat nummer nog wel kan waarderen, is deze slipstreamhit zo saai en vergankelijk als het maar kan.
10. Milli Vanilli - All Or Nothing
Het was geen goed jaar voor Milli Vanilli: n.a.v. dit nummer werden ze aangeklaagd wegens plagiaat (de melodie zou gejat zijn van Blood, Sweat & Tears' Spinning Wheel). En erger nog, snel hierna werd duidelijk dat de heren helemaal niet zelf zongen, wat waarschijnlijk het grootste popschandaal van 1990 was. Dit nummer hangt ook van clichés aan elkaar en de zang klinkt ook bijzonder mechanisch.
9. Marco Borsato - Emozioni
Destijds waren er eigenlijk best een paar Italiaanse artiesten die onze hitlijsten haalden. En we hadden sinds dit jaar onze eigen Italiaan. Vrij dramatisch nummer dit en die uithaal is, hoewel technisch vast goedgezongen, wel een beetje tenenkrommend.
8. Elton John - Sacrifice
Toen dit nummer uitkwam volgde ik net een half jaartje de hitlijsten en vond ik bijna elk nummer leuk. Eigenlijk was dit het eerste nummer dat ik ronduit verschrikkelijk vond. Zo zeikerig vooral. Ik had toen nog geen idee wie Elton John was en ben later ook iets milder geworden inzake dit nummer, maar alsnog wordt de flop 10 moeiteloos gehaald.
7. Cher - Heart of Stone
Delen van Cher begonnen in 1989 aan een tweede muzikaal leven toen zij in dat jaar een gigantische hit scoorde met If I Could Turn Back Time. Waar ik dat nummer nog wel kan waarderen, is deze slipstreamhit zo saai en vergankelijk als het maar kan.
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 12:51 uur
6. UB40 - Kingston Town
Nog een gevalletje Sacrifice eigenlijk. Wat vond ik dit nummer oervervelend en daarmee gelijk heel UB40, want de andere hits waren niet veel beter. Later kwam ik erachter dat ouder werk een stuk beter te doen was, maar deze... onbegrijpelijk dat zoveel mensen er wel voor vielen, want het werd een dikke #1-hit.
5. Guru Josh - Whose Law (Is It Anyway)?
Guru Josh' is vooral bekend van Infinity, een nummer dat mooi de overgang naar de jaren '90 markeert. Blijkbaar waren daarmee meteen alle goede ideeën op, want deze opvolger is me een partij dramatisch. Zeker als hij een stoer stemmetje opzet haak ik af.
4. Danny Fabry & Silvy Melody - De Telefoon Huilt Mee
Een Belgische smartlap over een stalker die zijn vroegere vakantieliefde belt en haar (en vermoedelijk zijn) dochtertje aan de lijn krijgt. Het is een dramatisch nummer in meerdere opzichten, maar ergens toch ook wel een origineel nummer (al waren er meer 'telefoon'-hits in die tijd). Luister en huiver:
Nog een gevalletje Sacrifice eigenlijk. Wat vond ik dit nummer oervervelend en daarmee gelijk heel UB40, want de andere hits waren niet veel beter. Later kwam ik erachter dat ouder werk een stuk beter te doen was, maar deze... onbegrijpelijk dat zoveel mensen er wel voor vielen, want het werd een dikke #1-hit.
5. Guru Josh - Whose Law (Is It Anyway)?
Guru Josh' is vooral bekend van Infinity, een nummer dat mooi de overgang naar de jaren '90 markeert. Blijkbaar waren daarmee meteen alle goede ideeën op, want deze opvolger is me een partij dramatisch. Zeker als hij een stoer stemmetje opzet haak ik af.
4. Danny Fabry & Silvy Melody - De Telefoon Huilt Mee
Een Belgische smartlap over een stalker die zijn vroegere vakantieliefde belt en haar (en vermoedelijk zijn) dochtertje aan de lijn krijgt. Het is een dramatisch nummer in meerdere opzichten, maar ergens toch ook wel een origineel nummer (al waren er meer 'telefoon'-hits in die tijd). Luister en huiver:
3
geplaatst: 17 oktober 2019, 14:25 uur
De Telefoon Huilt Mee, tjongejonge veel erger wordt het toch niet hoor. Mijn welgemeende excuses in naam van alle Belgen.
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 14:31 uur
Johnny Marr schreef:
De Telefoon Huilt Mee, tjongejonge veel erger wordt het toch niet hoor. Mijn welgemeende excuses in naam van alle Belgen.
??
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 15:05 uur
Niet helemaal de schuld van de Belgen, hoor. Het is een cover 

1
geplaatst: 17 oktober 2019, 15:27 uur
3. Alias - More Than Words Can Say
In al mijn floplijstjes is tot nu toe wel foute 80s hardrock opgedoken. Deze keer is het de beurt aan Alias, die met deze deerniswekkende ballad een gigantische hit scoorde aan de overkant van de Atlantische ocean. Hierbij vergeleken is een band als Bon Jovi van wereldklasse.
2. Craig McLachlan and Check 1-2 - Amanda
Deze zit een beetje in hetzelfde straatje, maar dan uit 'down under'. Craig McLachlan scoorde bij ons een hit met Mona, wat ik al een van de minste hitsingles van het jaar vind en deze is zelfs nog een tandje vervelender.
1. Bombalurina - Seven Little Girls Sitting on the Back Seat
Andrew Lloyd Webber houdt er toch een zeer acceptabele musicalcarrière op na, maar blijkbaar wilde hij nog iets meer, want met Bombalurina maakte hij een paar singles waarvan dit de ergste is. Het origineel uit de jaren '50 is ook zeker geen hoogvlieger, maar deze kinderlijke adhd-versie is zowaar nog een stuk beroerder.
In al mijn floplijstjes is tot nu toe wel foute 80s hardrock opgedoken. Deze keer is het de beurt aan Alias, die met deze deerniswekkende ballad een gigantische hit scoorde aan de overkant van de Atlantische ocean. Hierbij vergeleken is een band als Bon Jovi van wereldklasse.
2. Craig McLachlan and Check 1-2 - Amanda
Deze zit een beetje in hetzelfde straatje, maar dan uit 'down under'. Craig McLachlan scoorde bij ons een hit met Mona, wat ik al een van de minste hitsingles van het jaar vind en deze is zelfs nog een tandje vervelender.
1. Bombalurina - Seven Little Girls Sitting on the Back Seat
Andrew Lloyd Webber houdt er toch een zeer acceptabele musicalcarrière op na, maar blijkbaar wilde hij nog iets meer, want met Bombalurina maakte hij een paar singles waarvan dit de ergste is. Het origineel uit de jaren '50 is ook zeker geen hoogvlieger, maar deze kinderlijke adhd-versie is zowaar nog een stuk beroerder.
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 16:26 uur
Ik heb nog een vraagje voor eventuele Limburgers die meelezen: ik wacht nu al bijna dertig jaar. Hoeveel geduld moet ik nog hebben?
0
zaaf
geplaatst: 17 oktober 2019, 22:01 uur
Nog 2,96 dagen over voor de editie 1990 , 21 lijsten binnen...
Ik hoop op vermakelijke bijdragen van:
50tracks, andré, Arbeidsdeskundige, ArthurDZ, Bonk, Bucquoy, catchup, dix, Gretz, J.J. Wever, jordidj1, Justus18, Koenr, luigifort, Marzipaintree, motel matches, Poek, remcodulac, Rudi S, rudolphS, shinybeast, stardust_be en wibro
Ik hoop op vermakelijke bijdragen van:
50tracks, andré, Arbeidsdeskundige, ArthurDZ, Bonk, Bucquoy, catchup, dix, Gretz, J.J. Wever, jordidj1, Justus18, Koenr, luigifort, Marzipaintree, motel matches, Poek, remcodulac, Rudi S, rudolphS, shinybeast, stardust_be en wibro
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 13:55 uur
jordidj1 schreef:
Lastig jaar hoor... wordt met moeite een top 20 opstellen.
Lastig jaar hoor... wordt met moeite een top 20 opstellen.
Zo weinig goede nummers?
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 14:46 uur
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 14:48 uur
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 14:48 uur
Oneens, ik ben al twee Gang Starr-singles tegengekomen. De parels zijn er zeker dus wel

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.