Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter
zoeken in:
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 2 september 2019, 18:01 uur
Een 6je. Omdat ik in een goeie bui ben.
0
geplaatst: 2 september 2019, 23:47 uur
Stars on 45 een 3, ik vind medleys doorgaans vrij onzinnig
Tarkan een 7
Tarkan een 7
0
geplaatst: 3 september 2019, 17:52 uur
2
geplaatst: 3 september 2019, 21:08 uur
Achtste plek voor Tarkan, met een 6,37 gemiddeld.
1. Talk Talk - Such A Shame 8,219444444 gemiddeld uit 36 stemmen
2. Desireless - Voyage Voyage 7,71627907 gemiddeld uit 43 stemmen
3. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real) 7,194594595 gemiddeld uit 37 stemmen
4. The Mamas & The Papas - I Saw Her Again 7,162068966 gemiddeld uit 29 stemmen
5. Sugarloaf - Don't Call Us, We'll Call You 7,115517241 gemiddeld uit 29 stemmen
6. The Hues Corporation - Rock The Boat 6,925862069 gemiddeld uit 29 stemmen
7. Katy Perry - E.T. (feat. Kanye West) 6,546875 gemiddeld uit 32 stemmen
8. Tarkan - Simarik 6,374193548 uit 31 stemmen
9. Bellini - Samba De Janeiro 6,1375 gemiddeld uit 32 stemmen
10. Bakermat - Vandaag 5,85483871 gemiddeld uit 31 stemmen
11. Deep Blue Something - Breakfast At Tiffany's 5,720833333 gemiddeld uit 36 stemmen
12. Anastacia - I'm Outta Love 5,148529412 gemiddeld uit 34 stemmen
12. Stars on 45 - Stars on 45 4,5125 gemiddeld uit 24 stemmen
13. Marco Borsato & Ali B - Wat Zou Je Doen 2,923529412 gemiddeld uit 34 stemmen
Ik dacht: laat ik het eens volledig random doen. Jordi heeft enkel nog uitermate bekende nummers gekozen, op zaafs verzoekje na, en dat is natuurlijk prima. Maar het idee dat ik ooit in m'n hoofd had was om via Random.org elke dag volledig willekeurig een jaar, een week en een plaats in de Top 40 te kiezen. Zogezegd, zogedaan, en ik kom uit op #33 van week 32, 1978. En wat denk je? Ja hoor, het is precies een enorm bekende klassieker, zelfs een oud MuMeladder-finalist: The Man with the Child in His Eyes van Kate Bush. Dat vond ik dan toch weer jammer, maar ik zag twee plekken lager een Portugees liedje staan waar ik nog nooit van had gehoord. 'Nou, doe ik die wel!', dacht ik.
15. Linda de Suza - Um Português
[1978, #aw3, #hp26]
Het gaat om een Portugese zangeres die voluit Teolinda Joaquina de Sousa Lança heet. Linda de Suza blijft dan toch wat makkelijker hangen. Toen ze ergens in de twintig was, vertrok ze naar Frankrijk alwaar ze haar muzikale carrière op zou bouwen. Dat lukte aardig, want uiteindelijk wordt de zelfs de Amália van Frankrijk genoemd, verwijzend naar Amália Rodrigues, een legendarische fadozangeres. Fado is een Portugees genre, zeg maar het levenslied van dat land, met veelal een melancholische ondertoon.
Um Português is tekstueel gezien typisch een lied uit dat genre. Het gaat over een Portugees (goh) die zijn land verlaat. Hiermee verlaat hij ook zijn vrouw en kinderen, wat uiteraard een gevoel van weemoed geeft. Hierdoor keert hij uiteindelijk ook terug. De reden dat hij Portugal verlaat wordt niet duidelijk, maar opvallend is dat hij ook naar Frankrijk gaat en eigenlijk dezelfde reis heeft gemaakt als Linda zelf. Zij is overigens niet teruggekeerd, maar wellicht heeft ze toch bepaalde gevoelens van heimwee in het lied verwerkt.
Het lied zelf klinkt wel opvallend opgewekt, maar dat up-tempo karakter geldt voor wel voor meer fado. Het doet me ergens (ik benadruk: ergens) wat denken aan de klassieker Uma Casa Portuguesa van Amália Rodrigues, maar dan in een toegankelijker en poppier jasje gestopt. Fado is in Frankrijk (en Nederland) natuurlijk geen groot genre, dus gebruikt ze slechts elementen. Het snaarinstrument in het begin geeft het wel een middellandse zee-sfeer.
Een vergeten hit van een vergeten zangeres. Overigens is ze later boeken gaan schrijven, waar ze ook succes mee had. In Nederland scoorde ze naast deze hit nog slechts één ander klein hitje, die was in het Frans gezongen.
1. Talk Talk - Such A Shame 8,219444444 gemiddeld uit 36 stemmen
2. Desireless - Voyage Voyage 7,71627907 gemiddeld uit 43 stemmen
3. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real) 7,194594595 gemiddeld uit 37 stemmen
4. The Mamas & The Papas - I Saw Her Again 7,162068966 gemiddeld uit 29 stemmen
5. Sugarloaf - Don't Call Us, We'll Call You 7,115517241 gemiddeld uit 29 stemmen
6. The Hues Corporation - Rock The Boat 6,925862069 gemiddeld uit 29 stemmen
7. Katy Perry - E.T. (feat. Kanye West) 6,546875 gemiddeld uit 32 stemmen
8. Tarkan - Simarik 6,374193548 uit 31 stemmen
9. Bellini - Samba De Janeiro 6,1375 gemiddeld uit 32 stemmen
10. Bakermat - Vandaag 5,85483871 gemiddeld uit 31 stemmen
11. Deep Blue Something - Breakfast At Tiffany's 5,720833333 gemiddeld uit 36 stemmen
12. Anastacia - I'm Outta Love 5,148529412 gemiddeld uit 34 stemmen
12. Stars on 45 - Stars on 45 4,5125 gemiddeld uit 24 stemmen
13. Marco Borsato & Ali B - Wat Zou Je Doen 2,923529412 gemiddeld uit 34 stemmen
Ik dacht: laat ik het eens volledig random doen. Jordi heeft enkel nog uitermate bekende nummers gekozen, op zaafs verzoekje na, en dat is natuurlijk prima. Maar het idee dat ik ooit in m'n hoofd had was om via Random.org elke dag volledig willekeurig een jaar, een week en een plaats in de Top 40 te kiezen. Zogezegd, zogedaan, en ik kom uit op #33 van week 32, 1978. En wat denk je? Ja hoor, het is precies een enorm bekende klassieker, zelfs een oud MuMeladder-finalist: The Man with the Child in His Eyes van Kate Bush. Dat vond ik dan toch weer jammer, maar ik zag twee plekken lager een Portugees liedje staan waar ik nog nooit van had gehoord. 'Nou, doe ik die wel!', dacht ik.
15. Linda de Suza - Um Português
[1978, #aw3, #hp26]
Het gaat om een Portugese zangeres die voluit Teolinda Joaquina de Sousa Lança heet. Linda de Suza blijft dan toch wat makkelijker hangen. Toen ze ergens in de twintig was, vertrok ze naar Frankrijk alwaar ze haar muzikale carrière op zou bouwen. Dat lukte aardig, want uiteindelijk wordt de zelfs de Amália van Frankrijk genoemd, verwijzend naar Amália Rodrigues, een legendarische fadozangeres. Fado is een Portugees genre, zeg maar het levenslied van dat land, met veelal een melancholische ondertoon.
Um Português is tekstueel gezien typisch een lied uit dat genre. Het gaat over een Portugees (goh) die zijn land verlaat. Hiermee verlaat hij ook zijn vrouw en kinderen, wat uiteraard een gevoel van weemoed geeft. Hierdoor keert hij uiteindelijk ook terug. De reden dat hij Portugal verlaat wordt niet duidelijk, maar opvallend is dat hij ook naar Frankrijk gaat en eigenlijk dezelfde reis heeft gemaakt als Linda zelf. Zij is overigens niet teruggekeerd, maar wellicht heeft ze toch bepaalde gevoelens van heimwee in het lied verwerkt.
Het lied zelf klinkt wel opvallend opgewekt, maar dat up-tempo karakter geldt voor wel voor meer fado. Het doet me ergens (ik benadruk: ergens) wat denken aan de klassieker Uma Casa Portuguesa van Amália Rodrigues, maar dan in een toegankelijker en poppier jasje gestopt. Fado is in Frankrijk (en Nederland) natuurlijk geen groot genre, dus gebruikt ze slechts elementen. Het snaarinstrument in het begin geeft het wel een middellandse zee-sfeer.
Een vergeten hit van een vergeten zangeres. Overigens is ze later boeken gaan schrijven, waar ze ook succes mee had. In Nederland scoorde ze naast deze hit nog slechts één ander klein hitje, die was in het Frans gezongen.
0
geplaatst: 3 september 2019, 21:59 uur
Ja, die had ik zo al zo'n 40 jaar niet meer gehoord
. Maar ik kende hem nog wel. Leuk Zuid-Europees hitje zoals je die in die jaren nog opvallend vaak had. Wist mijn eigen top 20 overigens toen niet te halen, ik zat meer op Genesis, ELO en ... Kate Bush.
7
. Maar ik kende hem nog wel. Leuk Zuid-Europees hitje zoals je die in die jaren nog opvallend vaak had. Wist mijn eigen top 20 overigens toen niet te halen, ik zat meer op Genesis, ELO en ... Kate Bush.7
0
geplaatst: 3 september 2019, 23:39 uur
Hele vreemde variatie op Fado. Klinkt gek genoeg ook een stuk Nederlandser ineens.
Had hier ook nog nooit van gehoord, leuk!
7
Had hier ook nog nooit van gehoord, leuk!
7
1
geplaatst: 3 september 2019, 23:45 uur
Deze staat gewoon bij mij in de kast, hoor.
6
Ik ga vanaf morgen ook gewoon random.orgen. I Think.
6
Ik ga vanaf morgen ook gewoon random.orgen. I Think.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.