Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter
zoeken in:
1
geplaatst: 20 januari 2024, 00:11 uur
pygmydanny schreef:
Morgen nog eens naar luisteren, ben een grote liefhebber van hun albums The Plateau Phase en Compulsion (waarop deels materiaal uit de vroege jaren '80)...
Morgen nog eens naar luisteren, ben een grote liefhebber van hun albums The Plateau Phase en Compulsion (waarop deels materiaal uit de vroege jaren '80)...
Ik dacht al, dit is stuff voor pygmydanny…net zoals iets als Section 25.
1
geplaatst: 20 januari 2024, 00:17 uur
Goed dat dit hier nu voorbij komt. Erg fijn. Soms weggezet als kloon van Joy Division. Net zoals Section 25 (mag hier ook langs komen, evenals Durutti Column
). Zeer ten onrechte, wat betreft beide Factory bands. Het is veel meer dan JD. Invloeden uit krautrock en ambient. Op dit nummer duidelijk te horen.
9*
). Zeer ten onrechte, wat betreft beide Factory bands. Het is veel meer dan JD. Invloeden uit krautrock en ambient. Op dit nummer duidelijk te horen.9*
1
geplaatst: 20 januari 2024, 14:41 uur
Een ontdekking. Ik kende deze band niet en klinkt zeker niet verkeerd.
8
8
2
geplaatst: 20 januari 2024, 15:12 uur
Fijne plaatje, het eerste deel is wel echt herkenbaar Factory , vooral drum en bas ( Hannett ?), vanaf het midden tot het einde lijkt het meer op Eno.
8,5 voor deze fijne kennismaking.
Geeft dit nummer één goed beeld van de kwaliteit van deze band of is dit een uitschieter?
8,5 voor deze fijne kennismaking.
Geeft dit nummer één goed beeld van de kwaliteit van deze band of is dit een uitschieter?
2
geplaatst: 20 januari 2024, 16:42 uur
Rudi S schreef:
Wel een beetje imo.
0
geplaatst: 20 januari 2024, 18:21 uur
Ben het wel met Chameleon Day eens. De albums zijn niet constant van kwaliteit, Concorde Square is wel een uitschieter imo, staat ook als bonusnummer op The Plateau Phase, hun album uit 1982.
0
geplaatst: 20 januari 2024, 20:28 uur
Premonition schreef:
… staat ook als bonusnummer op The Plateau Phase, hun album uit 1982.
… staat ook als bonusnummer op The Plateau Phase, hun album uit 1982.
En dat album is zeker de moeite waard. De opener van het album is erg sterk (mag hier ook nog een keer voorbij komen).
0
geplaatst: 24 januari 2024, 22:11 uur
2
geplaatst: 25 januari 2024, 07:42 uur
Voor mij ook een welverdiende 8, heb Crispy Ambulance net als Section 25 en nog wat obscure Factory bands destijds ook via Red Sun verkocht. Dat verdween vooral richting Japan en de Verenigde Staten weet ik nog.
1
geplaatst: 26 januari 2024, 14:01 uur
Ik sluit me aan bij Laboomza en Rudi S.
Als de zanger aan het einde van het "reguliere deel" wat harder begint te zingen, doet het mij meer aan Jim Morrison denken dan aan Ian Curtis. Het tweede dark ambientdeel roept bij mij ook meer associaties op met een Eno in a moody mood dan met kraut (hoewel, bands als Tangerine Dream zijn hier niet ver weg). Hoe minimaal ook, wel erg fraai gedaan. Deze EP staat geheid ook in de platenkast bij Lustmord.
Wel jammer van het aanvullende commentaar van Chameleon Day en Premonition: jullie spoilen zo wel de fun om meer te luisteren van deze band.
Ga ik evenzogoed zeker doen.
8,5
Als de zanger aan het einde van het "reguliere deel" wat harder begint te zingen, doet het mij meer aan Jim Morrison denken dan aan Ian Curtis. Het tweede dark ambientdeel roept bij mij ook meer associaties op met een Eno in a moody mood dan met kraut (hoewel, bands als Tangerine Dream zijn hier niet ver weg). Hoe minimaal ook, wel erg fraai gedaan. Deze EP staat geheid ook in de platenkast bij Lustmord.
Wel jammer van het aanvullende commentaar van Chameleon Day en Premonition: jullie spoilen zo wel de fun om meer te luisteren van deze band.
Ga ik evenzogoed zeker doen.8,5
1
geplaatst: 26 januari 2024, 15:42 uur
EvilDrSmith schreef:
Ga ik evenzogoed zeker doen. Oh, laat je door ons niet tegenhouden hoor!
1
geplaatst: 26 januari 2024, 16:42 uur
EvilDrSmith schreef:
Ga ik evenzogoed zeker doen. Zoals Premonition zegt: laat je zeker niet afschrikken. Dat was niet de bedoeling van mijn opmerking. Het hangt er namelijk ook vanaf hoe “diep” je (al) in de wave zit of in welke mate je je erin wilt gaan verdiepen. Ben je meer gecharmeerd van de meer melodisch ingestoken postpunk (zoals Cure en JD bijvoorbeeld) en minder van het wat meer experimentele en abstractere werk, dan kan ik me voorstellen dat Crispy Ambulance je minder zal aanspreken (idem Section 25). Voor catchy tunes moet je je heil elders zoeken. Als je blik ruimer is: ga zeker meer beluisteren!
2
geplaatst: 26 januari 2024, 18:02 uur
Actuel, een trio oorspronkelijk uit San Francisco, maar begin jaren tachtig gesetteld in Nashville. Zeker geen country muziek, maar post punk. Verrassende mengeling van stijlelementen vanuit hun eigen land (Talking Heads, REM) en de UK (Sad Lovers & Giants, China Crisis) en dat resulteerde in een heel aardig debuut album Monuments in 1984. Dit nummer, Things, komt van dit album.
0
geplaatst: 26 januari 2024, 20:17 uur
Ken dit gezelschap niet. Mooi nieuw gerecht om te proberen. Ben benieuwd nav Premo’s omschrijving! Maar nu ff nog geen tijd om te luisteren.
2
geplaatst: 29 januari 2024, 00:33 uur
Ken deze band niet. Fijn!
8,8
Doet me denken aan deze band (zonder gitaar) uit een later tijdperk:
8,8
Doet me denken aan deze band (zonder gitaar) uit een later tijdperk:
1
geplaatst: 29 januari 2024, 16:48 uur
EvilDrSmith schreef:
Ga ik evenzogoed zeker doen. Chameleon Day schreef:
Zoals Premonition zegt: laat je zeker niet afschrikken. Dat was niet de bedoeling van mijn opmerking. Het hangt er namelijk ook vanaf hoe “diep” je (al) in de wave zit of in welke mate je je erin wilt gaan verdiepen. Ben je meer gecharmeerd van de meer melodisch ingestoken postpunk (zoals Cure en JD bijvoorbeeld) en minder van het wat meer experimentele en abstractere werk, dan kan ik me voorstellen dat Crispy Ambulance je minder zal aanspreken (idem Section 25). Voor catchy tunes moet je je heil elders zoeken. Als je blik ruimer is: ga zeker meer beluisteren!
Vergeet ook niet mijn Zoals Premonition zegt: laat je zeker niet afschrikken. Dat was niet de bedoeling van mijn opmerking. Het hangt er namelijk ook vanaf hoe “diep” je (al) in de wave zit of in welke mate je je erin wilt gaan verdiepen. Ben je meer gecharmeerd van de meer melodisch ingestoken postpunk (zoals Cure en JD bijvoorbeeld) en minder van het wat meer experimentele en abstractere werk, dan kan ik me voorstellen dat Crispy Ambulance je minder zal aanspreken (idem Section 25). Voor catchy tunes moet je je heil elders zoeken. Als je blik ruimer is: ga zeker meer beluisteren!
te lezen, hè? Maar dank voor je reactie. 'The Plateau Phase' ben ik @ this very moment aan het luisteren.Ik heb niet een bepaalde voorkeur, afgezien dat ik het vooral leuk vind om met mij onbekende bands in aanraking te komen (zoals ook Actuel). Supermelodieus en toegankelijk, of dat ze de Stockhausen en Xenakis van postpunk willen zijn***, ik neig qua voorkeur welisaar naar het laatste, maar kan beide uitersten heel gaaf vinden. Of niks. Of iets er tussenin.
Actuel is dat laatste. Een typische postpunkepigoon die geen nieuwe wegen inslaat, maar ook niet verveelt. Ik vind het door Chameleon Day geplaatste Colder een fractie spannender (vooral dat waterige keyboardlijntje is erg catchy).
7
*** het berust op louter toeval, maar nog geen uur later luister ik naar 'Red Mecca' van Cabaret Voltaire en dat doet me prompt aan deze zin van mezelf denken.

0
geplaatst: 31 januari 2024, 18:00 uur
* denotes required fields.