MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Premonition schreef:
Het blijft relatief stil hier, Arrie, Rainmachine, jeanmaurice, dix, koosknook en Alicia?

Druk met verhuizen

8,5

Veel gedraaid destijds

herman schreef:
8,5

Veel gedraaid destijds

Welke? We stemmen niet op Colder (just checking)

Chameleon Day schreef:
(quote)

Welke? We stemmen niet op Colder (just checking)

Ah, niet goed gekeken. Ik stemde op Colder, die daarboven ken ik niet en ook te laat om nu nog op te zetten...

Actuel en Colder beide een 7. Wel aardig maar niet bijzonder genoeg om mij daar verder in te verdiepen...

Actuel: 7,5
Colder: 8,0

Actuel doet me naast Talking Heads ook denken aan een vroege Simple Minds. Klinkt best goed.
Colder, ik heb de eerste twee albums destijds grijs gedraaid.

Een 7,64 gemiddeld voor Actuel

We blijven voor het volgende nummer in de States. DA! was één van de eerste punkbands in Chicago, opgericht in 1977. Rond 1979/80 veranderde hun sound door de opkomende Britse postpunk beweging. Ze traden op in het voorprogramma van The Fall en Bauhaus en maakten twee EP's in 1981 en 1982. Door gebrek aan succes hielden ze er in 1982 ook weer mee op.
Dit nummer, Dark Rooms, komt van hun eerste EP uit 1981.
Omschreven als "Like Patti Smith fronting Joy Division". Oordeelt u zelf.

Met de ogen dicht en de oren open hoor ik toch ook een vroege, wat verlegen Siouxsie…

7,5

Chameleon Day schreef:
Met de ogen dicht en de oren open hoor ik toch ook een vroege, wat verlegen Siouxsie..

Yep. De drumster heeft zelfs de techniek van een Kenny Morris. Qua thematiek is dit nummer een voorloper van Lullaby van The Cure, een band die in Chicago ook niet voorbij gegaan is.

Knock knock, Alicia, Rainmachine, Arrie (ben je goed verhuisd?), koosknook

Een gemiddelde van 7,84 voor DA!

Na alle (bas)gitaargedreven nummers, weer eens een wat meer synthetisch geluid.
Opvallend dat John Foxx nog niet eerder hier voorbij kwam, toch een grote naam eind jaren zeventig/begin jaren tachtig. Grondlegger van Ultravox, toen hij besloot in 1979 solo te gaan, waarna Ultravox Midge Ure binnenhaalde. Zijn debuutalbum Metamatic verscheen in januari 1980, een half jaar voor Vienna.
Underpass was een bescheiden hitje in de UK, maar was in de (New Romantic) clubs zeer populair en toch wel van grote invloed op het geluid van latere bands.
John Foxx is nog steeds zeer actief in de muziek, hij is inmiddels ook al weer 75!

DA: En met mijn 8 krijgt het gemiddelde misschien wel een enorme boost naar 7,85?

John Foxx: afgezien dat ik zijn naam (her)ken ben ik totaal onbekend met zijn werk, maar zijn zangstem (zijn timbre, klankkleur) doet me soms gruwelijk veel aan Simon Le Bon denken. New Romantics onder elkaar.
Fijne kennismaking dit. Als dit representatief is voor zijn werk (in die tijd), dan ga ik er meer werk van luisteren. 7,8

EvilDrSmith schreef:
Als dit representatief is voor zijn werk (in die tijd), dan ga ik er meer werk van luisteren.

Metamatic is een prima album, met vergelijkbare songs. Op opvolger, The Garden, is het kille synthgeluid grotendeels weg en laat ook meer gitaar horen en is veel toegankelijker. Te lieflijk voor jou, vermoed ik

EvilDrSmith schreef:
DA: En met mijn 8 krijgt het gemiddelde misschien wel een enorme boost naar 7,85?

7,86!

Premonition schreef:
Knock knock, Alicia, Rainmachine, Arrie (ben je goed verhuisd?), koosknook

Yes, verhuizing is goed gegaan

John Foxx een 8, erg leuk. Een artiest waar ik te weinig van ken. Heeft in ieder geval fijn werk met Jori Hulkkonen.

dix
Veel beter heeft John Foxx ze niet gemaakt!

9

Gast
geplaatst: vandaag om 22:49 uur

geplaatst: vandaag om 22:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.