MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Chameleon Day schreef:
Ik vind het A Touching Display.

Houden we die tegoed, altijd fijn om donkere tracks achter de hand te hebben....

8.1

dix
Eigenlijk is alleen de zang wat ondermaats, pun intended.

9,5

Wellicht één van de hoogste gemiddelden in dit topic, in ieder geval het hoogste gemiddelde sinds ik hier de video's post, 8,93!
Later vanavond een nieuwe....

Met het lenteweer in aankomst en een lekker weekje vrij, neig ik altijd naar wat donkere introspectieve muziek.
Section 25 voldoet daar ruimschoots aan, in ieder geval op hun eerste twee albums. Met derde album From the Hip werd de koers, net als bij labelgenoten New Order, meer op het electronische/dance gericht. Niet voor niets werd dat album geproduceerd door Bernard Sumner. De single van dat album, Looking From a Hilltop, kwam in dit topic al eens voorbij.
Weetje: hun eerste EP Girls Don't Count uit 1979 werd geproduceerd door Ian Curtis en Rob Gretton (manager van Joy Division/New Order).
New Horizon was de single van debuutalbum Always Now uit 1981, geproduceerd door Factory huisproducer Martin Hannett.

9,2

Het debuut ging verpakt in, ik denk, Peter Saville’s beste grafische werk voor Factory, een enveloppe: foto’s.

Aha een bekende , 9.

7.7

Chameleon Day schreef:
9,2

Het debuut ging verpakt in, ik denk, Peter Saville’s beste grafische werk voor Factory, een enveloppe: foto’s.

Het was een grote kostenpost voor Factory, net als de beruchte 12" hoes van Blue Monday twee jaar later.

Klopt. De kosten/baten analyse bij Factory was niet al te best. Vooral de hoes van de 12” van BM was een diepe bron van verlies. Ooit ergens gelezen/gehoord dat er dan iemand op maandagochtend blij kwam melden dat BM zo’n groot succes aan het worden was en dat Wilson c.s. van die berichten steeds meer buikpijn kregen, vanwege de kostprijs van dat succes. Maar goed, het ging Wilson, naar eigen zeggen, alleen om de kunst….en Kunst was het.

dix
Ja, mij iets te draderig za'k maar zeggen

7,3

Section 25? Dat zegt mij toch iets? [snuffelt door mijn collectie]
Oja, ik heb 'Crazy Wisdom' op 12". Maar verder onbekend met deze band.
Prachtig nummer, hoor! Met name het contemplatieve intro vind ik machtig mooi.
Verder wel erg duidelijk een Factory-sound band, maar dat is zeker geen nadeel.

Ik begrijp dat die eerste lp van de band een verliespost is geweest voor Factory (zo hé, prachtige vormgeving! Die gaat meteen op mijn verlanglijstje. ...al schrap ik 'em meteen ook weer, als ik de verzamelaarsprijzen zie), maar waarom die 'Blue Monday' nu zo'n kostenpost geweest moet zijn? Is het dan zo'n kostbare ondernemening geweest om een (toch vrij simpel ogende) die-cut te maken in een hoes?
Ik zie trouwens een lichte nuancering over dit kostenplaatjesverhaal op Discogs. Sowieso wel een aardig verhaal over 'Blue Monday': dit soort verhalen zie ik niet zo vaak staan op Discogs.

Maar we hebben het hier dus over New Horizon. Ik zie daar trouwens weer geen gegevens over dat het op single is uitgebracht. Maar dus wel een promo video? Dat is raar. Wel een heerlijk kil, desolaat nummer. Zelden iemand met zoveel tegenzin luchtige lentekriebels als 'A new romance, new clear day,
clear blue, a new beginning'
horen zingen. De ideale lenteplaat dus, en dat op een dag als vandaag met een strakblauwe lucht en 25 graden.
8,2

EvilDrSmith schreef:
Ik zie trouwens een lichte nuancering over dit kostenplaatjesverhaal op Discogs.

Ik ga in mijn hier ten huize beschikbare bronnen eens neuzen. Ik weet niet meer waar ik het verhaal van die kosten heb opgepikt. Als ik wat relevants vind, meld ik me.

Music Week heeft het over een verlies van 5p per verkocht exemplaar, Hooky heeft het in zijn boek over 10p.

Een gemiddelde van 8,18 voor de band uit Blackpool, die nog steeds bestaat en optreedt.

De meeste MM'ers, die dit topic regelmatig bezoeken, kennen I"ll Melt With You en Gathering Dust van deze band en volgens mij is de laatste hier al eens voorbij gekomen. Deze singles laten de beide kanten van Modern English horen, resp. de poppy en de donkere postpunk kant.
Uiteraard kies ik voor de laatste en het is zelfs hun debuut single uit 1979, Drowning Man, nog voor de band tekende bij 4AD, een jaar later.
De band heeft twee maanden geleden in de oorspronkelijke bezetting van 1979 weer een album uitgebracht, 1-2-3-4, dat weer teruggrijpt op hun geluid van 1979-80.

Veel beter dan het "nichterige" I Melt With You, een nummer waar ik nog steeds een t*fus hekel aan heb. Voor mij een 8, het debuut Mesh & Lace ligt hier ook nog regelmatig op de speler. Dat heeft dezelfde donkere onheilspellende toon, errug lekker zo op zijn tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:15 uur

geplaatst: vandaag om 19:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.