MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Ik geef het zelf een 8,2.

Premonition, wil je dat ik er nog eentje plaats, of ben je inmiddels alweer terug vanuit Italië?

EvilDrSmith schreef:
wil je dat ik er nog eentje plaats, of ben je inmiddels alweer terug vanuit Italië?

Ik ben weer thuis, maar ga gerust je gang, ben benieuwd naar jouw nieuwe bijdrage....

Prima, dan slaan we linksaf richting Polen naar een band die ik nu goed en wel een uurtje ken, maar bij mij een enorme voltreffer is. Begin jaren 80 ontstond in Puławy, Oost-Polen, de band Siekiera (Pools voor 'bijl'). Ik versta dus geen drol wat ze zingen, maar het schijnt nogal obsceen te zijn geweest, wat vast mede bijdroeg aan het succes dat ze medio jaren 80 boekten in Polen. Maar dat niet alleen, de muziek is felle, agressieve, bijna industrieel aandoend voortjakkerende postpunk die erg aan Killing Joke doet denken en is mijns inziens erg sterk. Jaz Coleman had geduchte concurrentie vanachter het IJzeren Gordijn.

Hun album Siekiera - Nowa Aleksandria (1986) scoort torenhoge ratings op RYM en wordt ook op deze site behoorlijk gewaardeerd (door het handjevol stemmers). Ze hebben hiernaast ook nog een single uitgebracht (als bonus te vinden op de cd-uitgave van het album), maar de band lag na diverse bandwisselingen en een verschuiving naar een new wave-geluid alweer in 1988 op hun reet. Curieus genoeg dook bandleider/gitarist/componist/tekstschrijver Tomasz Adamski daarna in het klassieke werk van J.S. Bach en werd zanger Tomasz Budzyński o.a. actief in een Christelijke band. Het kan verkeren...
Ze zijn nooit meer herenigd en inmiddels is de ritmesectie overleden: de drummer werd in 1992 vermoord in een kroeg in hun thuisstad en de bassist overleed vijf jaar geleden.

Een van mijn favoriete metalalbums uit 2014 is 'The Satanist' van de Poolse blackmetalband Behemoth. Had ik nu de Oostenrijkse special edition gehad, ja dán had ik Siekiera gekend, want op die uitgave staat een cover ('Ludzie Wschodu') van Siekiera. Ik kies echter voor het titelnummer van hun album.

Siekiera - Nowa Aleksandria (1986)

Deze band ken ik dan weer wel. Het Killing Joke gehalte is dan gelijkgetrokken met het geluid van KJ ten tijde van Brighter Than a Thousand Suns, gematigd voortjakkerend dus

7,9

7,2.

Hoor in dit nummer overigens niet veel van KJ terug. Ook niet van de KJ ttv BTaTS. Het gitaarwerk van Geordie is veel weidser dan wat deze gitarist laat horen.

Chameleon Day schreef:
Hoor in dit nummer overigens niet veel van KJ terug. Ook niet van de KJ ttv BTaTS. Het gitaarwerk van Geordie is veel weidser dan wat deze gitarist laat horen.
Niet? Ik vind het qua sfeer, vibe en onderhuidse spanning in veel nummers behoorlijk veel dezelfde kille, claustrofobische energie hebben als KJ: zoals Idziemy Przez Las en Jest Bezpiecznie.
En in dit nummer gooien er ze ook nog een galmende 'The Wait'-variant tegenaan.
De (postpunk)gitaarlagen zijn idd minder snijdend en ruimtelijk, maar ach, zolang het maar muziek oplevert die iets losmaakt. En dat doet het bij mij.
Wederom een 8,2

Sikiera - Nowa Aleksandria - 7
Ik had nog nooit van deze band gehoord. Hun New Wave geluid bevalt mij goed. Vooral dankzij die lekker strakke ritmesectie.

Van mij een 7, maar ik heb wat verder geluisterd en van hen vind ik "Ludzie wschodu" nog wat leuker.

EvilDrSmith, bedankt voor het verzorgen van de vorige twee edities!

Bazooka, de vorige band van Peter Hoeks, kwam eerder al eens voorbij in dit topic en de hoekige ultrawave van de Nijmeegse band werd hier niet echt gewaardeerd. Na het stoppen van de band in 1984 ging Peter Hoeks solo en begon Sens Unique. Het debuutalbum verscheen een jaar later en dat was een radicale muzikale ommezwaai tov zijn vorige band.

,

Lijkt op David Sylvian, klinkt best aardig.

7

Lijkt inderdaad wat op David Sylvian. Klinkt zeker best aardig.

7,4

Sens Unique - Stay - 8
Lekker funky singletje. Goed hoor!

Samenvatting van de reacties hierboven: like David Sylvian puts the funk in postpunk.
En dat bevalt mij ook prima, al klinkt de zang misschien net een fractie te lijzig.
7,3

Een schamele 7,18 voor Peter Hoeks....

dix
Dat heet gewoon ruim voldoende.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:58 uur

geplaatst: vandaag om 22:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.