MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Tijd voor een band, die in een ander aanverwant topic hoge ogen gooide. Met hun debuutalbum vestigen ze gelijk hun naam als vaandeldrager van de nu-post punk generatie, samen hun New Yorkse neven Interpol, die een paar jaar op de Brummies vooruit liepen.
Ik heb het natuurlijk over Editors. Camera komt van hun debuutalbum, The Back Room uit 2005.

9,5

Editors in een notendop

dix
Iets teveel Kensington vibes for my taste

5,5

dix schreef:
Iets teveel Kensington vibes for my taste

Je meent het ook nog

dix
Ja, de zang met name. Wie volgt mij?

Ben nooit een fan geweest van deze lichting. Het voelde nooit "echt".
Keurige jongens uit comfortabele gezinnen die de gekwelde ziel uithangen.

5,5

voskat schreef:
Het voelde nooit "echt".
Keurige jongens uit comfortabele gezinnen die de gekwelde ziel uithangen.

Daar heb je best een puntje. Interpol idem. En wat dacht je van al die rappers die in hun raps doen alsof ze het getto van binnen tot buiten kennen. Maar goed, ook in de 80s kwam punk/wave niet allemaal voort uit gekwelde gezinnen oid. Dat no future gedoe was toen ook behoorlijk hipster gedrag..

EvilDrSmith schreef:
Mijn allereerste bericht bij dit spelletje dateert van 27 november 2021.
Daarin beoordeelde ik "490. The Comsat Angels - Eye of the Lens" met een niet onverdienstelijke 8,2.
Ik was toen nog niet zo lang van stof als nu, maar zeer waarschijnlijk was ik toen net zo positief verrast als nu, want ik schaarde onwillekeurig en zonder aanwijsbare reden deze band altijd in de hoek van "niet interessant voor mij".
Werkelijk geen flauw idee waarom, misschien hebben ze in latere, poppier jaren een Top 40 hit gescoord die me aan mijn reet roestte? (Antwoord: nee, ook niet, ze zijn nooit verder gekomen dan de tipparade). Dacht ik dan dat de band een wat flauw en zouteloos indiepopbandje was? Misschien. Maar waarom dan?
In ieder geval ben ik voor de tweede keer in vier jaar behoorlijk gecharmeerd van hun sound. Misschien de band toch maar eens wat meer luistertijd gunnen.
Een negen of hoger is me wat al te enthousiast, maar toch een 8,5.
Dit schreef ik 22 november en wat kwam ik afgelopen vrijdag in een kringloopwinkel tegen? Deze 12 inch. Hoe toevallig en leuk voor mij! Inmiddels was ik vaak genoeg bij dit spelletje eraan herinnerd dat ik dit toch wel een erg leuk bandje vind, dus hupsakee: deze staat nu bij mij in de kast. Dat was een aardig Sinterklaascadeautje voor mezelf.

De Editors ligt hier al jaren op cd naar stof te happen. Ik snap Voskats kritiek wel, maar op dit album wint sfeer het nog van gevoel van authenticiteit.
Daarbij hoor ik liever gekwelde imitatie van nouveau riche dan happy plastic van armeluiskinderen.
Het is ook meer mijmerende melancholie: ik hoor geen diep getormenteerde zielen die uiteen worden gereten. Al denken daar bepaalde luisteraars anders over.
Enfin, dit nummer kwam niet voorbij in het postpunk revivalspelletje van Arno afgelopen zomer, dus het zal wel een deepcut zijn en geen single. Ik vind 'em fijn.
7,8

Leuke band met wisselende nummers, een 7 voor dit nummer

Chameleon Day schreef:
Dat no future gedoe was toen ook behoorlijk hipster gedrag..

Die term 'no future' hoorde ik pas voor het eerst ver na de jaren 80. Kan ook aan mij liggen, maar in die tijd was ik te druk met andere dingen. Wel had ik als jongere het gevoel dat elk moment een kernoorlog kon uitbreken en dat de mens zichzelf zou vernietigen, ook niet bepaald een rooskleurig toekomstbeeld want ik was niet de enige die er zo over dacht. Maar goed, dit is weer een ander onderwerp.

Editors nog eens geluisterd afgelopen weekend, The Back Room blijf ik hun beste vinden, hoewel het me opviel dat het me niet meer zoveel deed als 20 jaar geleden. Live spreekt de band me meer aan. Ik heb de dubbelaar cd met het liveoptreden in Paradiso, die vind ik beter dan het origineel.

EvilDrSmith schreef:

De Editors ligt hier al jaren op cd naar stof te happen. Ik snap Voskats kritiek wel, maar op dit album wint sfeer het nog van gevoel van authenticiteit.
Daarbij hoor ik liever gekwelde imitatie van nouveau riche dan happy plastic van armeluiskinderen.

Ik neem ze hun sociale status ook niet kwalijk, maar wel de veel te gelikte uitvoering van hun uitvoersels. Geen wonder dat jeanmaurice hen live beter vindt; daar kan ik me wat bij voorstellen.

Soyez réglé dans votre vie et ordinaire comme un bourgeois, afin d'être violent et original dans vos oeuvres. (Gustave Flaubert)

In het NL vertalen zou zo kneuterig klinken, dus dat doe ik niet. Maar Tom en zijn Editors hebben deze boodschap dus niet begrepen.

voskat schreef:
Ik neem ze hun sociale status ook niet kwalijk, maar wel de veel te gelikte uitvoering van hun uitvoersels. Geen wonder dat jeanmaurice hen live beter vindt; daar kan ik me wat bij voorstellen.

Soyez réglé dans votre vie et ordinaire comme un bourgeois, afin d'être violent et original dans vos oeuvres. (Gustave Flaubert)

In het NL vertalen zou zo kneuterig klinken, dus dat doe ik niet. Maar Tom en zijn Editors hebben deze boodschap dus niet begrepen.
Mooi hoor! Al ben ik de kneuterige taal machtiger dan Flauberts moerstaal, dus ik liet Google er even overheen walsen, maar misschien heeft Editors het advies van Flaubert wel goed gelezen, maar zijn de bandleden met hun bourgeoise leventje simpelweg tekortgeschoten en prikken we dwars door hun 'violente en originale' intenties heen.

Sidenote: ik twijfelde even of ik nu enkelvoud of meervoud bij Editors moest zetten. Spiek ik even op de site van Onze Taal, zie ik dat uitgerekend (de) Editors als voorbeeld wordt gebruikt, nota bene het optreden dat jeanmaurice op cd heeft (ik trouwens ook).

dix
jeanmaurice schreef:

Die term 'no future' hoorde ik pas voor het eerst ver na de jaren 80. Kan ook aan mij liggen, maar in die tijd was ik te druk met andere dingen.

Die term komt natuurlijk rechtstreeks bij The Sex Pistols vandaan. Als jij toen met andere dingen bezig was, dan was dat Grease

dix schreef:
(quote)

Die term komt natuurlijk rechtstreeks bij The Sex Pistols vandaan. Als jij toen met andere dingen bezig was, dan was dat Grease

In 78 was ik als 9 jarige absoluut met Grease bezig. Ook poster van hangen op mijn kamertje. Van het bestaan van Johnny Rotten c.s. had ik nog geen enkel benul. ‘Never Mind’ kocht ik ergens in 85, gehuld in mijn geblokte corduroy kakker broek. Getormenteerd als ik was - te weinig zakgeld, vandaar.

Chameleon Day schreef:
In 78 was ik als 9 jarige absoluut met Grease bezig. Ook poster van hangen op mijn kamertje.

Ik was 11, dus ik ook. The Sex Pistols waren vies.

dix
Chameleon Day schreef:
Getormenteerd als ik was - te weinig zakgeld, vandaar.
Toen was je minstens 15 en oud genoeg voor een krantenwijk.

Maar goed, ook in de 80s kwam punk/wave niet allemaal voort uit gekwelde gezinnen oid. Dat no future gedoe was toen ook behoorlijk hipster gedrag..
Je lijkt een punt te hebben.

Tja, snobisme is ons allen niet vreemd, denk ik. Een bepaald gedeelte van de Engelse pers nam eind jaren zeventig The Clash ook niet serieus als punkband, omdat een gedeelte van de band uit de middenklasse voortkwam (terwijl datzelfde journaille zelf niet eens "working class" kon spellen).
Editors (lees Tom Smith) heeft het volgens mij ook niet over "the struggles of a working class zero", maar meer over "the struggles of (a love) life", I Rest my Case......

dix schreef:
(quote)
Toen was je minstens 15 en oud genoeg voor een krantenwijk.

Pardon? - *verslik me heftig*. Krantenwijk? Ik? Toen? Ammehoela! Regen op mijn gestileerde haartjes met gel? Corduroy broek nat? En wat denk je wat de regen met mijn Brogues gedaan zou hebben? Nee, nee, ouders zijn er voor de beschikbaarstelling van de pecunia. Heb in de 80s ooit meegedaan aan een VPRO-programma. Ik moest het werkschuw jongerentuig daar uitleggen hoe je aan geld kon komen als je ouders niet zo gul waren..en zij maar lullen over no future.

(Ik ben die jasje/dasje-gast met bril - uiteraard)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:05 uur

geplaatst: vandaag om 08:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.