Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter
zoeken in:
1
geplaatst: 8 december 2025, 18:47 uur
Oh ja, "vies"! Precies!
Hoofdschuddende reacties van vaders alom.
0
geplaatst: 8 december 2025, 18:48 uur
Chameleon Day schreef:
Dat no future gedoe was toen ook behoorlijk hipster gedrag..
Dat no future gedoe was toen ook behoorlijk hipster gedrag..
Ze hadden wel mooi gelijk, want dit lijkt nergens op he.

3
geplaatst: 12 december 2025, 16:03 uur
Chameleon Day schreef:
Pardon? - *verslik me heftig*. Krantenwijk? Ik? Toen? Ammehoela! Regen op mijn gestileerde haartjes met gel? Corduroy broek nat? En wat denk je wat de regen met mijn Brogues gedaan zou hebben? Nee, nee, ouders zijn er voor de beschikbaarstelling van de pecunia. Heb in de 80s ooit meegedaan aan een VPRO-programma. Ik moest het werkschuw jongerentuig daar uitleggen hoe je aan geld kon komen als je ouders niet zo gul waren..en zij maar lullen over no future.
(embed)
Pardon? - *verslik me heftig*. Krantenwijk? Ik? Toen? Ammehoela! Regen op mijn gestileerde haartjes met gel? Corduroy broek nat? En wat denk je wat de regen met mijn Brogues gedaan zou hebben? Nee, nee, ouders zijn er voor de beschikbaarstelling van de pecunia. Heb in de 80s ooit meegedaan aan een VPRO-programma. Ik moest het werkschuw jongerentuig daar uitleggen hoe je aan geld kon komen als je ouders niet zo gul waren..en zij maar lullen over no future.
(embed)
14-jarig krakerpunkertje: "Ik zat op het gymnasium, als punk, en dan kwam ik na een rel op school en dan was ik er misschien niet bij geweest, maar dan vielen ze mij meteen aan van: jij zal het wel weer gedaan hebben."
"Was je er dan bij?"
Minzaam grijnzend: "Tuurlijk ben ik erbij."
(IJzersterke doorvraag van de interviewer
)Wat een geweldig tijdsbeeld!
Wel tekenend dat ik bijna meer begrip voel voor dat VVD-uitziende gozertje in driedelig pak dan al die punks die hij naar school probeert te sturen. Godver, ben ik dan al zo'n ingekakte burgermanslul, of komt het omdat ik zelf op middelbare scholen werk?
EDIT: Oooh, ik lees nu pas dat JIJ dat bent, hahaha!

Ik heb de hele uitzending helemaal teruggekeken: mooie aflevering van Andere Tijden. Ook alweer 17 jaar geleden. Het blijkt een kleine stap van punk naar Hare Krishna, gestalttherapie en online reclamemarketeer. Parafrase uit die volledige aflevering: "De punks werden gelokt naar de uitzending met gratis consumpties. Er werd aan minderjarigen alcohol geschonken." (Wat ook duidelijk op beeld te zien is)
Écht andere tijden.

Profetische woorden van Jirina (18, later wonend op een boerderijtje in een Fries dorpje): "Ik heb niet zo heel veel hoop. Ik denk dat iedereen elkaar zou bestrijden. In plaats van dat we de grote mannen van hun stoelen gooien, gaan we elkaar allemaal kapot maken: zwart tegen wit, man tegen vrouw, en rechts tegen links. Maar ik wil wel vechten!"
Van álle tijden...
1
geplaatst: 12 december 2025, 23:02 uur
Volgens mij was dit niet een uitzending uit 1980, maar uit 1982. Ik heb 'm destijds op TV gezien en stoorde mij als startende postpunker aan die zwartwerkende hippie en die antipatische punkers. Ik was toen blijkbaar al een burgermannetje en dat is volgens mij juist helemaal geen diskwalificatie, EvilDrSmith. 
Tijd voor een nieuwe, maar eerst de punten voor onze middle class neo-postpunkers: 7,49

Tijd voor een nieuwe, maar eerst de punten voor onze middle class neo-postpunkers: 7,49
5
geplaatst: 12 december 2025, 23:32 uur
Denk je dat echt?
Ik voel absoluut een zekere identificatie met dat VVD-blazer joch. Waarom? Allereerst omdat hij natuurlijk gelijk had. Heeft de tijd uitgewezen dat het allemaal zo vreselijk no future was? De toekomst geef je zelf vorm, zoals het blazer-joch terecht aangeeft. Life’s What You Make It (ja, ja, ik weet dat het veel genuanceerder ligt). En ook omdat mijn verhaal hierboven deels op waarheid is gebaseerd. Ik droeg als tiener in de 80s van die geblokte Corduroy broeken en ik had van die Brogues-achtige schoenen. Kortom ik behoorde tot de groep der “Kakkers”. Niet een kwalificatie die ik mezelf gaf, maar gegeven door de alernativo’s/wavers/punkers op school. Maar wel kak van een bijzondere soort, volgens de alternativo’s dan. Ze verdeelden kak in Kak I en Kak II. Kak I was traditioneel kak met “mainstream” top 40 muzieksmaak en meer rechts-conservatief georiënteerd. Zonder meer bestemd voor het burgermansbestaan. Kak II, mijn vriendengroep, bestond in de kern uit 7 en daar hing wat andere kak (uit Kak I) omheen. Ook ons lot was volgens de alternativo’s zonder twijfel een burgermansbestaan. En ook wij waren lekker VVD-rechts. Maar anders dan Kak I waren we erg actief tijdens de lessen maatschappijleer. Opboksen tegen de CPN-docent - met jeans, trui zonder overhemd en lange verwilderde baard - die allerlei anti-Amerikaanse/NAVO taal uitsloeg, uiteraard gesteund door de alternativo’s in de klas. Zo niet wij. Provocerend naar de les met blazer en dasje (maar met ongekamde haren, haha) en met gestrekt been ertegen in.
Maar wel kak met een rare bijzonderheid, vonden ze. Muziek was voor een tiener natuurlijk een definiërend kenmerk van het tienerbestaan. En dat was precies het punt. Kak II luisterde niet alleen, zoals Kak I, naar top-40 meuk (Madonna etc), maar ook naar wave. O.a. Sisters of Mercy en The Cult waren onze helden. En dat vonden de alternativo’s - geheel begrijpelijk natuurlijk - maar vreemd. Kak I trouwens ook. Dan organiseerden we van die feesten en dan schalde op een wat later uur bijvoorbeeld Alice over de boxen. Totale verwarring bij de genodigden, haha.
Mede-gymnasiast en bleke, ongedefinieerde lange slungel Harold onderging van de 3e naar de 4e een transformatie naar Goth-Robert Smith-stijl, en dan in het kwadraat. Alleen vond hij Cure en wave i.h.a. maar niks. Hij hield van …. top 40 meuk. Ik kon het uitstekend met hem vinden en de running gag onder de alternativo’s en kak was dat het niet anders kon dan dat we van lichaam verwisseld waren …
Ook in mijn studententijd verkeerde ik meer in Lullo kringen (maar geen lid, te individualistisch voor). En mijn muzieksmaak werd als “vreemd” betiteld. Weet nog dat ik tijdens een feest werd voorgesteld aan een lullo die ook naar Joy Division luisterde. “Dan kunnen jullie even met elkaar praten”, haha.
In mijn studentenstad liep zo’n Übergoth rond. Op een paar honder meter afstand te herkennen, volledig in het zwart, z’n haar een meter of zo omhoog getoupeerd. Zware eyeliner. De gelegenheid waar de alternativo’s verbleven was tot vroeg in de ochtend geopend. Dus als je de ochtend wilde halen, dan moest je als lullo daarheen. En dat deden we dan ook. Altijd een gemoedelijke sfeer. Het zal ergens 88 geweest zijn. Ik ging bier halen, draaide me om en keek recht in het gezicht van de Übergoth, met zijn “stervende ster” Joy Division shirt. Ad rem vroeg ik hem of hij wel wist dat Ian Curtis een aanhanger van Thatcher was. Hij totaal verbouwereerd. Hij bleek sinds een paar maanden bas te spelen. Ik sinds een paar maanden gitaar (opgepakt met Kak II wave-maatje Paul na een concert van The Sound in augustus 87 te Venlo - “maar dat kunnen wij ook!”). Hij zou me nog bellen. We stonden op het punt om een lullo/goth-band te vormen. Is er helaas niet van gekomen. Zou baanbrekend geweest zijn, natuurlijk.

Wie was er toen nou eigenlijk punk?
Tot zo ver de anekdotes. Hoor graag die van jullie.
Overigens, bij mijn weten zijn al die alternativo’s uit mijn klas (en op school) vervallen tot het burgermansbestaan. Ik was ze dus ver vooruit. De Übergoth? Hem geef ik anno 2025 nog een kans om het burgermansbestaan ontsnapt te zijn…
2
geplaatst: 12 december 2025, 23:35 uur
De opmerkelijke muzikale transformatie van de band Blitz van Oi-punk naar postpunk is bij hun eerdere nominatie in dit topic, For You, al eens benoemd.
Eigenlijk was dat nummer een veilige keuze, want er zijn mijn inziens betere postpunk keuzes. Dit is Underground uit 1983.
Eigenlijk was dat nummer een veilige keuze, want er zijn mijn inziens betere postpunk keuzes. Dit is Underground uit 1983.
1
geplaatst: 12 december 2025, 23:44 uur
Premonition schreef:
De opmerkelijke muzikale transformatie van de band Blitz van Oi-punk naar postpunk is bij hun eerdere nominatie in dit topic, For You, al eens benoemd.
Zo'n overgang is heel gebruikelijk in het proces van rouwverwerking... alleen hebben ze de onderhandelfase overgeslagen en zijn ze direct van woede naar depressie overgegaan.
0
geplaatst: 13 december 2025, 00:05 uur
Chameleon Day schreef:
Hij zou me nog bellen. We stonden op het punt om een lullo/goth-band te vormen. Is er helaas niet van gekomen.
Hij zou me nog bellen. We stonden op het punt om een lullo/goth-band te vormen. Is er helaas niet van gekomen.
Ik probeer er een beetje beeld bij te krijgen en dan kom ik min of meer bij vroege Blur uit.
0
geplaatst: 13 december 2025, 00:08 uur
voskat schreef:
Ik probeer er een beetje beeld bij te krijgen en dan kom ik min of meer bij vroege Blur uit.
(quote)
Verklaar je nader. Ik heb niks met Blur. We zouden echt beter dan dat geweest zijn.

1
geplaatst: 13 december 2025, 00:19 uur
Chameleon Day schreef:
Verklaar je nader. Ik heb niks met Blur. We zouden echt beter dan dat geweest zijn.
(quote)
De XTC en Wire invloeden op Blur zijn redelijk bekend. Maar ook de invloed van shoegaze kun je terughoren op hun eerste album.
Ik zeg niet dat het pure lullogoth is, maar toch wel lullowave op zijn minst.

1
geplaatst: 13 december 2025, 00:34 uur
Interpol is “lullowave”. Met hun strakke designpakken. Dat met die strakke pakken had ik trouwens in 88 ook al bedacht met Kak II wave-maatje Paul. “We gaan met de band (die er niet was) strak in pak op het podium staan”. Maar die verdomde Bowie ging er in 1989 met ons idee vandoor ..

0
geplaatst: 13 december 2025, 00:42 uur
0
geplaatst: 13 december 2025, 00:44 uur
Pardon. Dat wave of rock? Nee, nee, nee. Dat was muziek voor meisjes met weke knieën! Wave-maatje and I were talking about the serious shit.

1
geplaatst: 13 december 2025, 01:15 uur
Dat doe ik dan ook:
Zeer aangenaam. Alleen de fade-out aan het eind komt veel te snel. Die weidse uitgeleiding met gitaar had langer mogen duren.
8,4
Zeer aangenaam. Alleen de fade-out aan het eind komt veel te snel. Die weidse uitgeleiding met gitaar had langer mogen duren.
8,4
0
geplaatst: 13 december 2025, 14:11 uur
Chameleon Day schreef:
Alleen de fade-out aan het eind komt veel te snel. Die weidse uitgeleiding met gitaar had langer mogen duren.
Alleen de fade-out aan het eind komt veel te snel. Die weidse uitgeleiding met gitaar had langer mogen duren.
Exact, da's een beetje jammer aan dit te korte nummer.
8,5
0
geplaatst: 21 december 2025, 23:52 uur
Where are we going? Het is kersttijd. ‘Christian’ van China Crisis? Maar ja, is dat wel postpunk/wave? Christian Death daarentegen….(ik prefereer zelf de eerste). Wat serveert de showmaster?
1
geplaatst: 22 december 2025, 01:42 uur
Chameleon Day schreef:
Denk je dat echt?
Ik ken je verder niet, geen idee hoe je eruitziet (of -zag), dus ik geloofde heel naïef je verhaal op je blauwe (grijze, groene, blauwe) ogen. Denk je dat echt?

Wel mooie anekdotes!

'For You' gaf ik in december 2023 nog een 8,4.
Dat cijfer zou ik dit nummer ook hebben gegeven, ware het niet dat die fade-out ten eerste veel te vroeg komt en ten tweede ook enorm stom is, sowieso (fade-out = kut). Enfin, waar Chameleon Day ook zijn beklag terecht over gaf. Ik heb nog gezocht of er misschien nog een versie was die langer duurde (ik hoopte dat de uploader een of andere afgebroken, ingekorte, geknipte versie had geplaatst), maar helaas.
8,2
0
geplaatst: 22 december 2025, 01:46 uur
0
geplaatst: 24 december 2025, 01:22 uur
Chameleon Day schreef:
Wat serveert de showmaster?
Wat serveert de showmaster?
Hij zal toch wel een kerst-dish serveren? Ja toch?
0
geplaatst: 24 december 2025, 13:19 uur
Chameleon Day schreef:
Al jij jezelf quote, moet de nood wel hoog zijn.....
Een 7,6 voor Blitz
3
geplaatst: 24 december 2025, 13:37 uur
Heerlijk zonnig winterweer vanachter mijn HR+++ ramen, maar buiten is de gevoelstemperatuur lager dan -10 graden. Adrian Borland had de winter graag overgeslagen in een winterslaap van "hundred days".
Een opvallend minimalistisch werkje van The Sound, maar soms is less more......
Een opvallend minimalistisch werkje van The Sound, maar soms is less more......
* denotes required fields.