MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Ook de playlist op Spotify is bijgewerkt.
MusicMeter's (Post)-Punk en New Wave '70s - '80s

The Associates bestond strikt genomen uit twee leden. De Schotten Billy Mackenzie en Alan Rankine waren oprichters en creatieve breinen van deze band. Vooral in hun beginperiode succesvol met veelzijdige, spannende en afwisselende muziek, die steeds opnieuw verrassend uit de hoek wist te komen. Na het vertrek van Rankine, moest zanger Mackenzie de kar in zijn eentje trekken. Vanaf dat moment kwam de klad erin. Tot 1990 bleef hij nog albums uitbrengen onder de naam van The Associates, maar met weinig commercieel succes. In 1997 pleegde, de aan hevige depressies lijdende MacKenzie, zelfmoord. Hij werd slechts 39 jaar. Björk en Bono, toch niet de minste vocalisten, zou ik zo zeggen, roemen tot op de dag van vandaag de grote zangkwaliteiten van Billy MacKenzie.

501. The Associates - Tell Me Easter's on Friday

Wauw, er zijn dus maar twee onvoldoendes op 500 nummers?
Is het niveau van de liedjes dan zo hoog, of zijn de stemmers hier zo scheutig met hoge cijfers?
Ik zie onderaan al wel een aantal bands die ik erg tof vind, dus ik vermoed het eerste.
't Maakt mij wel nieuwsgierig naar die nrs 499 en 500: die moeten dan wel gruwelijk verschrikkelijk zijn.

EDIT:
nr.500: apart en eigenaardig sfeertje, maar best fascinerend.
nr.499: ach, krijg nou wat? Die had ik vorige week nog gecheckt voor de 'Alternative Xmas Songs' (in een ander forum). Dit vond ik idd te slecht om in die kerstlijst op te nemen.

The Associates: 7,8

Tell Me Easter's on Friday: 6

EvilDrSmith schreef:

Wauw, er zijn dus maar twee onvoldoendes op 500 nummers?
Is het niveau van de liedjes dan zo hoog, of zijn de stemmers hier zo scheutig met hoge cijfers?

Eigenlijk direct genomen een combinatie van beide, de stemmers hier zijn gewoon van een hoog niveau

8

dix
9,6

De scores voor The Associates verliepen nogal met ups en downs. Tell Me Easter's on Friday blijkt een typische love or hate plaat te zijn. De voorlopige totaalscore komt uit op 7,700 en een 292e plaats.

Vandaag zet ik punkmuziek uit Detroit op het podium, Sonic's Rendezvous Band. Deze gelegenheidsband rondom voormalig MC5 zanger/gitarist Fred " Sonic " Smith bracht slechts een (ijzersterke) single uit in hun vijf-jarig bestaan. Toch wisten zij in deze jaren een bijna legendarische live reputatie op te bouwen. Daarmee verwierven ze met name in de US een enorme cult status. Oordeel zelf, zou ik zeggen.

502. Sonic's Rendezvous Band - City Slang

City Slang: 6,5

dix
Prima toch

7,3

Het nummer begint als een inwisselbare, rommelige rammelbak van een mager zeventje, maar hoe langer het nummer duurt, hoe rauwer, energieker, wilder en gaver het nummer wordt. 't Keerpunt is bij 1'50" dat ik denk: wacht eens, dit kan nog wel eens écht wat gaan worden. Bij de solo's vanaf 2'37" wordt dat bevestigd. Vanaf 3'02" ben ik helemaal om: dit is gaaf! Zeker de laatste zeventig seconden.

Maar die bandnaam... ik ga eens zoeken....
Ja hoor: besef ik nu pas dat ik nota bene een dubbel live cd van deze band heb. Daarop staat een live versie van dit nummer, en die schopt nog veel meer kont (nondeju! Deze versie schiet ver in de 9!): Sonic's Rendezvous Band - City Slang (1978) Live

8,3

Sonic's Rendezvous Band valt niet bij iedereen in de smaak, maar krijgt uiteindelijk toch een 7+.
Gemiddeld is dat 7,250 rond. Maar misschien volgen nog een paar stemmen. Voorlopig staan de mannen op een gedeelde 405e plek.

Zo nu en dan ontvang ik een tip van Poek. Deze neem ik zeer serieus, want Poek weet dingen. Hij is in staat om onbekende nummers op te vissen uit de diepste kelders van de New Wave en Post-Punk. Zo ook deze song van de New Yorkse zangers Chandra Oppenheimer. Zij was slechts 12 jaar oud, toen zij in 1980 een EP opnam met enkele muzikanten uit de New Yorkse muziek scene. Die muzikanten zaten op de kunstacademie en kregen les van Chandra's vader. Vandaar de link.
De synthesizer is alom tegenwoordig op Kate, de laatste track, die ik plaats in 2021.

Rest mij jullie allen een gelukkig en gezond 2022 toe te wensen!

503. Chandra - Kate

7,5

Overigens ontdekt dankzij yeahyeahyeah die het nomineerde voor Alternatieve Top 152 #2 - MusicMeter.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.