menu

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

dix
9,3

Suicides debuutalbum vind ik behoorlijk gaaf vanwege het unieke, obstinate, nihilistische en anarchistische karakter, bijkans een statement, maar daarna hadden ze de bandnaam eer aan moeten doen. Dit is maar twee jaar later, maar lijkt er lichtjaren van verwijderd. 't Lijkt meer op Lou Reed dan ze zouden willen toegeven. Geen wonder dat The Boss dit coverde (al fronste ik bij het lezen hiervan mijn wenkbrauwen tot boven mijn haargrens) en zijn versie blijkt helemaal een aanstellerige draak te zijn.
Desillusionerend allemaal.

5

Wat zullen we geven voor deze rif in herhaling, nog een paar keer draaien...

...het heeft wel wat, maar niet te veel:

7,3

7.7

8,6

Oei, dit nummer van Suicide was voor velen van jullie onverteerbaar. Daardoor blijft het gemiddelde steken op 6.793. Het levert een plekje op in de achterhoede, 518e.

Zoals intussen als bekend verondersteld mag worden plaats ik om de 30 bijdrages een song van Joy Division. Deze is afkomstig van hun onvolprezen meesterwerk Unknown Pleasures. Het is een beetje vreemde eend in de bijt. Insight begint met de geruststellende donkere klanken vanuit de hel, maar op enkele momenten lijkt het wel asof Darth Vadar zijn leger op ons af heeft gestuurd. Je waant je midden in een ruimteoorlog. Hoe het ook zij, saai wordt het nooit met deze heren.

549. Joy Division - Insight

dix
Hier past ie wel:

10

Overigens zou ik dat meesterwerk niet onvolprezen willen noemen.

8,5

Joy Division is altijd goed voor een plekje in de top 100. Insight staat gedeeld 76e met Tinseltown in the Rain van The Blue Nile. Het gemiddelde is 8,567.

De New Yorkse band Swans wordt geleid door multi-talent Michael Gira. Vooral in de beginperiode maakten ze keiharde, vuige, gemene en brutale post-punk. Na de toevoeging van zangeres Jarboe Devereaux kwam wat meer gevoel en melodie in de sound. Een weg die Gira overigens steeds vaker opzocht. Van hun stevige nummers plaatste ik al eerder New Mind, dat een gemiddelde van 7.8 haalde.
Vandaag een track uit de tweede categorie met een hoofdrol voor Jarboe. Een rustige song met een constante onderhuidse spanning.

550. Swans - In My Garden

Ha, in My Garden! Het toeval wil dat ik vandaag nog die eenvoudige, maar o zo fraaie baslijn op mijn 7 snarige bas gespeeld heb (ja echt waar). Draagt het nummer. Prachtig sfeervol nummer met inderdaad een geweldige onderhuidse spanning.

10

Gast
geplaatst: vandaag om 14:13 uur

geplaatst: vandaag om 14:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.