MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in ... De Afrekening

zoeken in:
7 en 7

Arbeidsdeskundige
Admiral Freebee - 7
Bloc Party - 7,5

esteban schreef:
Daar zit zeker iets in. Het kan. Aan de andere kant, vaak zijn het platen die op het eind van het jaar populair zijn die de Eindafrekening halen. Maar ik denk dat Bloc Party iets is dat al eens wat tijd nodig heeft om z'n publiek te vinden. Al vaker gemerkt bij die groep dat een single even nodig heeft om er door te komen. Dus ja, mogelijk is je redenering juist.

Het klopt wat JoaMuse zegt, maar jou redenering vind ik wat bizar. Waarom zouden de platen die op het einde van het jaar de eindafrekening halen? Er wordt voor dat jaar toch gewoon een optelsom gemaakt van de posities en weken die een plaat het afgelopen jaar behaald heeft?
Daarnaast was in die periode Bloc Party net enorm populair en elk uitgebracht nummer scheerde vrijwel direct hoge toppen.

Over dat allerlaatste (vrijwel direct) hebben we dan toch een anders beeld. Maar verder heb je gelijk, ik heb zowaar de werking van twee verschillende lijsten helemaal door elkaar gehaald bij mijn bedenking over De Eindafrekening. Meteen ook de waarschijnlijke verklaring waarom Bloc Party het toen (2005) niet haalde.

Nog stemmen?

Ondanks de goede scores, kunnen Admiral Freebee (7.66, 9 stemmen) en Bloc Party (7.03, 9 stemmen) de TOP 10 niet halen.

TOP 10

01. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness (14 v - 8,78)
02. Buffalo Tom - Taillights Fade (14 v - 8,49)
03. The Killers - Somebody Told Me (11 v - 8,42)
04. dEUS - Suds & Soda (15 v - 8,14)
05. Echo & The Bunnymen - Bring on the Dancing Horses (13 v - 8,12)
06. The Breeders - Cannonball (12 v - 8,12)
07. Teenage Fanclub - The Concept (11 v - 8,11)
08. Zornik - Scared of Yourself (10 v - 8,00)
09. The Smiths - The Boy with the Thorn in His Side (13 v 7,89)
10. Placebo - A Song to Say Goodbye (10 v - 7,88)

FLOP 10

10. Equal Idiots - 16 (10 v - 6,85)
09. Cypress Hill - Insane in the Brain - (13 v - 6,69)
08. My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade (13 v - 6,67)
07. Pearl Jam - Dance of the Clairvoyants (10 v - 6.67)
06. Channel Zero - Black Fuel (13 v - 6,56)
05. A Brand - Hammerhead (10 v - 6,51)
04. Blur - Crazy Beat (13 v - 6,46)
03. Clement Peerens Explosition - Boormachien (12 v - 6,35)
02. Lordi - Hard Rock Hallelujah (12 v - 6,15)
01. Radiohead - The National Anthem (11 v - 6,11)

------------------------------------------------------------------------

Omdat De Afrekening niet enkel en alleen gitaren bevat, ben ik eens op zoek gegaan naar iets helemaal anders. Sommigen zullen het kunnen waarderen, anderen alles behalve. Benieuwd naar de uitslag!

De Eindafrekening van 2011 had Midnight City van M83 op de 29ste plaats. Ze haalden dat jaar geen enkele keer de #1 positie in De Afrekening, maar draaiden wel lang mee.

M83 - Midnight City

Moloko haalde in 2003 de 11de plaats in De Eindafrekening dankzij Forever More. Ook Familiar Feeling deed het dat jaar goed. Als de gevonden info klopt tenminste.

Moloko - Forever More

M83: 8
Moloko: 6.3

Arbeidsdeskundige
M83: 7,5
Moloko: 8

M83: 7.5
Moloko: 5.5

M83: 8,8
Moloko: 6,1

M83: 10,0
Moloko: 7,3

Midnight City beste nummer van 2011 en misschien wel van de 10's. Wat een geweldige ervaring toen ik deze voor het eerst hoorde. En er staan meer pareltjes op "Hurry".

Een gelijkaardige ervaring als met Midnight City had ik met Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen.

M83: 6,5
Moloko: 6,2

M83: 7.5
Moloko: 8.5

M83 - 9.5
Moloko - 8.5

Die M83 zou ik misschien zelfs in mijn TOP 100 aller tijden durven stoppen. Wat een sound! Ik ben er na 9 jaar nog even enthousiast over en raak hem ook niet beu.

Van deze Moloko was ik destijds misschien wel nog iets meer fan dan nu het geval is, toch geef ik hem nog steeds met volle overtuiging een 8. Een halfje erbij wegens voordeel van de twijfel en ter compensatie voor de iets lagere scores. Jaja, zonder schaamrood op de wangen zowaar.

M83: 9
Moloko: 8,5

Midnight City is effectief een nummer dat ik leerde kennen door De Afrekening. Ondertussen al jaren een 'MuMe-klassieker' met onder meer een finaleplek in De Witte Trui. Forever More is bij mij gestegen in waardering na meerdere herbeluisteringen door Singles top 20 per jaar onlangs.

M83 - 8,3
Moloko - 8

M83 - 9,5
Moloko - 8

Midnight City vond ik destijds geweldig, maar is toch wat gedaald in mijn achting.

Forever More staat eigenlijk na al die jaren nog steeds fier overeind.

8,5
9,25

M83 scoort met 8,38 gemiddeld een vierde plaats in de Top 10.
Moloko eindigt in de middenmoot met 7,51.

TOP 10

01. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness (14 v - 8,78)
02. Buffalo Tom - Taillights Fade (14 v - 8,49)
03. The Killers - Somebody Told Me (11 v - 8,42)
04. M83 - Midnight City (12 v - 8,38)
05. dEUS - Suds & Soda (15 v - 8,14)
06. Echo & The Bunnymen - Bring on the Dancing Horses (13 v - 8,12)
07. The Breeders - Cannonball (12 v - 8,12)
08. Teenage Fanclub - The Concept (11 v - 8,11)
09. Zornik - Scared of Yourself (10 v - 8,00)
10. The Smiths - The Boy with the Thorn in His Side (13 v 7,89)

FLOP 10

10. Equal Idiots - 16 (10 v - 6,85)
09. Cypress Hill - Insane in the Brain - (13 v - 6,69)
08. My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade (13 v - 6,67)
07. Pearl Jam - Dance of the Clairvoyants (10 v - 6.67)
06. Channel Zero - Black Fuel (13 v - 6,56)
05. A Brand - Hammerhead (10 v - 6,51)
04. Blur - Crazy Beat (13 v - 6,46)
03. Clement Peerens Explosition - Boormachien (12 v - 6,35)
02. Lordi - Hard Rock Hallelujah (12 v - 6,15)
01. Radiohead - The National Anthem (11 v - 6,11)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Als volgende duo kies ik voor twee bands uit Belgisch Limburg. Beide bivakkeren in het stevige spectrum van de alternatieve rock. Millionaire uit Hasselt combineert stoner rock met snoeiharde electronica. Whispering Sons uit Houthalen halen hun inspiratie uit de post-punk van eind jaren 70, begin jaren 80.

Millionaire - Body Experience Revue (2001)

Whispering Sons - Alone (2018)

Millionaire is zo'n naam die Matthew Bellamy altijd noemt als het gaat over welke Belgische bands Muse beïnvloed hebben, maar ik heb me nog niet verdiept in hun oeuvre. Hun bekendste Champagne vind ik wel top en enkele jaren geleden heb ik Busy Man vaak gedraaid.

Millionaire - Body Experience Revue: 6,5
Whispering Sons - Alone: 7,5

Millionaire: 6
Whispering Sons: 7

Millionaire ligt een beetje moeilijk bij mij. Het is een haat/liefde verhouding. Evenveel nummers die ik echt niet kan hebben als songs die ik eigenlijk wél heel goed vind, maar die mij voor het einde van de speelduur toch op de zenuwen beginnen te werken. Deze zit in de laatste categorie. Muzikaal vind ik de Whispering Sons geweldig. De zangstem niet altijd.

Arbeidsdeskundige
Millionaire: 6,5
Whispering Sons: 8

Millionaire: 6
Whispering Sons: 7.5

Millionaire - 8,5 - fijne ontdekking!
Whispering Sons - 8,5

Millionaire - 8
Whispering Sons - 9

Millionaire (net beluisterd, kende dit nummer niet) 6
Whispering Sons 8

Nog iemand stemmen?

Millionaire - Body Experience Revue: 8 (ontdekking!!!)
Whispering Sons - Alone: 6,3

Met moeite acht stemmen bij elkaar geharkt. Het lijkt erop dat dit topic bijna dood en begraven is.

Ah, er zijn threads die al langere tijd op minder stemmers overleven. Soms zakt het eens, soms stijgt het eens. Een gemiddelde van ongeveer 10 stemmers is hier ver van begraven.

Millionaire - 6
Whispering Sons - 9

Gast
geplaatst: vandaag om 19:23 uur

geplaatst: vandaag om 19:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.