MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Wat is het verschil tussen een stad en een dorp? Dat is niet eenvoudig. Op basis van stadsrechten is Beatstad Den Haag gewoon een dorp want die hebben geen stadsrechten. Op basis van het inwonertal kunnen we meer dan de helft van de Friese elf steden tot dorp verklaren.

Maar als je het van je eigen woonplaats niet weet dan wordt het tijd om daar eens achter te komen. Dan moet je gewoon eens naar een (andere) slager in jouw woonplaats gaan waar je anders nooit komt. Als die niet bestaat dan woon je zeker niet in een stad.
En als die wel bestaat dan moet je vragen of je het bedrag mag laten noteren om later te betalen.
Als de slager dan zegt: dat wil ik niet, want ik ken u niet, dan woon je in een stad.
En als die zegt: dat wil ik niet, want ik ken u, dan woon je in een dorp.

De slager in het nu volgende lied die kennen we waarschijnlijk allemaal: J. van der Ven.
Het nummer staat als één na beste nummer uit 1970 in de Nederlandse Radio 2 top 2000.

De originele versie van J. Ferrat gaat over mensen in Frankrijk die van dorp naar stad trekken. Daar in de stad verkopen de slagers vlees met hormonen.
De Nederlandstalige versie gaat over de generatieslange veranderde gedaantewisseling van het dorp. De oudste versie van dit lied dateert al uit 1965, maar alle versies uit de jaren 60 zijn wat minder bekend. Het is de studioversie met orkest die we van de top 2000 kennen, die voor het eerst in 1970 is uitgebracht.
Die werd pas een hit vlak na de dood van Wim.

87. Het dorp - Wim Sonneveld
Genre Chanson

De tweede keuze is ook deze keer weer een LP-track. Die LP kwam 50 jaar geleden in september 1970 uit.

Het nummer staat op het op één na beste album uit 1970 op musicmeter. Op dat album staat ook een nummer dat het dorp heet. En een nummer dat de stad heet. Twee totaal verschillende nummers. En als je ze niet kent, ze zijn echt de moeite waard om te noteren en later te beluisteren.

Voor nu gaan we luisteren naar het meest bekende, op musicmeter meest gewaardeerde nummer van dat album, de titeltrack en openingsnummer. Deze Nederlandstalige versie gaat over de onveranderde dagelijkse gedaantewisseling van de stad.
Ik heb deze pas leren kennen vlak na de dood van Zjef.

88. De zotte morgen - Zjef vanuytsel
Genre Folk

Ik heb een zwak voor deze liederen. De teksten lijken heel vaak simplistisch, maar zijn soms lichtjes geniaal. Wim zingt wel veel klaarder en (nog) meer verstaanbaar dan Zjef. Even de ogen sluiten en 'k zie allerlei taferelen. Melankoliek.

Wim - 8.5
Zjef - 7.5

Wim Sonneveld - 6,2
Zjef Vanuytsel - 7.6

Wim Sonneveld : 8,5
Zjef Vanuytsel : 9,5

Wim Sonneveld - 7
Zjef Vanuytsel - 6

Zjef Vanuytsel : 7.5

Wim Sonneveld - 8.3
Zjef Vanuytsel - 8.5

Twee prachtige, nostalgische nummers. Het zal wel een Nederland-België strijd worden, maar bij mij eindigt deze onbeslist.

Wim: 7,5
Zjef: 7,5

Mooi hoor beide en ook bij mij onbeslist

Wim - 8
Zjef - 8

Het Dorp: 6,5
De Zotte Morgen: 7,5

Wim - 7
Zjef - 7.5

Wim Sonneveld - 8,5
Zjef Vanuytsel - 8,5

Wim - 3
Zjef - 9

Wim: 8.8

Zjef: 7.5

Wim - 8.5
Zjef - 8

Wim Sonneveld : 8,0
Zjef Vanuytsel : 8,7

Wim Sonneveld - 7,5
Zjef Vanuytsel - 5

Zjef Vanuytsel : 7.5

Wim en Zjef allebei 7

Door een duidelijke stem van de man uit Belgenland heeft Zjef een grote voorsprong genomen. Anders had Wim nipt gewonnen.
Wim staat op plek 37 met een gemiddelde van 7,544.
Zjef op plek 28 met een gemiddelde van 7,683.

Schreef ik man uit Belgenland?
Dat weet ik natuurlijk niet zeker. Want Johnny Marr heeft op zijn profiel zijn / haar geslacht niet vermeld. Dat kan zijn omdat hij / zij / voor de categorie "anders" gekozen heeft. Die categorie valt samen met "niet tonen" wat eigenlijk weer een andere categorie is maar voor musicmeter één pot nat.
Namelijk de personen die zijn/haar geslacht niet kenbaar willen maken. En dat kan weer vele redenen hebben.
Maar ik ga er hier vanuit dat het evident is vanwege Jeffrey. En daar is Zjef ook weer van afgeleid.

In het nu volgende nummer was het geslacht aanvankelijk ook niet altijd duidelijk. Maar hier worden er uiteindelijk ook duidelijke conclusies getrokken in de mannelijke richting.
She said, "Little boy, gonna make you a man"
Well, I'm not the world's most masculine man
But I know what I am and I'm glad I'm a man
And so is Lola.

Voor de BBC was het geslacht niet zozeer het probleem als wel het drankje. Dat drankje is eigenlijk champagne dat smaakt naar Coca Cola. Ze wilden geen sluikreclame van dat merk, dus werd de single niet gedraaid.
Ray Davis heeft daarop de single opnieuw ingezongen. Coca werd verandert in Cherry. EEn zo verschenen ze in Top of the Pops.

De keuze valt hier op de LP-track. Want daar ging Lola niet in die verandering mee en werd Cherry Cola weer Coca Cola. Of bleef Coca Cola.
Reclame dat vinden ze op musicmeter niet erg.

89 The Kinks - Lola
Genre Rock

Dan heb ik nu de volgorde een keer veranderd. De single volgt de LP-track. Alhoewel die ook in diverse gedaantes op diverse LP's te vinden is kiezen we voor de singletrack. We kennen hem ook van Cherry Cherry maar die is niet uit 1970.
Ook hier is het drankje veranderd.

Cracklin Rose, een tintelend licht rood wijntje wordt hier Cracklin Rosie. Een zinnen prikkelende vrouw.
Neil Diamond zit met een "store bought woman". Hij drinkt haar helemaal leeg.
Naarmate de avond en nacht vordert wordt ze steeds leuker.
Find us a dream that don't ask no question, yeah.
Zij mag blijven.

90 Neil Diamond - Cracklin' Rosie
Genre Soft rock

Lola - 6.5
Rosie - 7

Marzipaintree schreef:

Reclame dat vinden ze op musicmeter niet erg.

Lola - 10
Rosie - 8

The Kinks - 6,2
Nelis Diamant - 6,6

Jeugdsentiment. Destijds mooi maar nu doet het mij niets meer.

The Kinks: 8
Neil D: 7,5

The Kinks: 8
Neil Diamond: 7,25

Kinks: 8

Neil: 7.5

Lola 9.5
Cracklin' Rosie 9

Kinks 8
Neil 7.5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:04 uur

geplaatst: vandaag om 22:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.