MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
Ik vind het wel spannend hoor...

...wie er tweede wordt.

Mijn stem wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd, ik zal hem toch doorsturen, al heb ik eigenlijk maar 1 nummer in de finale, dat ik (uiteindelijk) mooi ben gaan vinden, de rest is mij om het even, dus dat wordt een nummer 1 en de rest in willekeurige volgorde!

SBube schreef:
ik zal hem toch doorsturen, al heb ik eigenlijk maar 1 nummer in de finale, dat ik (uiteindelijk) mooi ben gaan vinden
That's the spirit! Jij komt toch ook wel naar de Beatsense-avond? Wordt vast gezellig!

Teunnis schreef:
Ik vind het wel spannend hoor...

...wie er tweede wordt.
In jouw eigen lijstje bedoel je?
Ik zou nog niet durven tekenen voor winst voor Charli, hoor. BC,NR biedt stevig tegenstand.

Zojuist mijn oude finalelijstjes eens bij elkaar gesprokkeld. Dit wordt de achtste editie waarvoor ik een finalelijstje maak. Hieronder een lijstje met - naar mijn smaak - de finales gerangschikt naar niveau. Opvallend dat alle oneven jaren hoog scoren. 2021 vind ik vooralsnog een aanmerkelijk sterker muziekjaar dan het afgelopen, dus de trend lijkt zich voort te zetten. Neemt niet weg dat deze finale een fraaie middenmoot plek scoort.

1. 2015
2. 2019
3. 2017
4. 2013
5. 2020
6. 2018
7. 2014
8. 2016

Al met al is het toch weer een fraaie finale geworden, ondanks een paar pijnlijke uitschakelingen vlak voor de finish. Ik tel vijf toppers, waarvan vier keer ronduit geniaal. Tóch ga ik deze finale een onvoldoende moeten uitdelen. Ik zal er geen vrienden mee maken, maar met één nummer kan ik echt helemaal niks.

Ik heb al 10 lijstje mogen verwelkomen, tijd voor een eerste geblindeerde tussenstand! Tot nu toe 1 nummer geweest die in elk lijstje is voorgekomen

01. ??? - ??? (43 punten, 10 keer genoemd, 1 keer #1)
02. ??? - ??? (36 punten, 6 keer genoemd, 2 keer #1)
03. ??? - ??? (35 punten, 8 keer genoemd, 1 keer #1)
04. ??? - ??? (33 punten, 8 keer genoemd, 1 keer #1)
05. ??? - ??? (33 punten, 6 keer genoemd, 1 keer #1)
06. ??? - ??? (29 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)
07. ??? - ??? (28 punten, 7 keer genoemd, 1 keer #1)
08. ??? - ??? (26 punten, 5 keer genoemd, 2 keer #1)
09. ??? - ??? (26 punten, 6 keer genoemd, 1 keer #1)
10. ??? - ??? (25 punten, 5 keer genoemd, 0 keer #1)
11. ??? - ??? (23 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)
12. ??? - ??? (21 punten, 6 keer genoemd, 0 keer #1)

Charli negen keer niet op #1

Fijn initiatief, Edgar!
Sinds ik meedoe is dit mijn rangschikking aller tijden van SvhJ-finales:

1. 2012
2. 2014
3. 2013
4. 2015
5. 2011
6. 2016
7. 2019
8. 2018
9. 2017
10. 2020

Duidelijke tweedeling tussen het eerste deel van het decennium en het tweede deel. De top-3 waren echt weergaloze finales voor mij.

Nine down, three to go. Nu eerst even pauze tho. Got me chillspot, got me fiets, got me boekje, got me quiche, got me broodjes, got me zelftwijfel, got me tjilpende vogeltjes, got me vennetje, got me ondergaande lentezonnetje tussen de wolkjes. Ik vermaak me wel met deze finale #FietstochtDesOordeels2020https://i.postimg.cc/mbBG0vQg/IMG-20210428-185329.jpg

panjoe (moderator)
Had iemand al opgemerkt hoe sterk vrouwen vertegenwoordigd zijn in de finalelijst?

Zeven of acht van de finalisten zijn vrouwelijke solo-artiesten - ik heb een vaag vermoeden dat DJ Sabrina een man is, al kan ik het zelf nergens terugvinden. In totaal tel ik, naast Sabrina, tien vrouwen, acht mannen, en één Yves Tumor.

Down with the patriarchy!

123poetertjes schreef:
Ik vermaak me wel met deze finale #FietstochtDesOordeels2020

Ah, Nieks Fietstocht Des Oordeels, één van de jaarlijkse hoogtepunten van de Song van het Jaar-finale!

Terwijl Poet grensverleggend bezig is, druppelden inmiddels 20 lijstjes binnen, tijd voor een tweede tussenstand

De top 3 blijft 10 lijstjes later nog steeds intact, enkel in de middenmoot wat noemenswaardige verschuivingen. Charli is eindelijk van die laatste plaats af. geintje Teunnis of toch niet? neeeeee dolletje of TOCH?

01. (01) ??? - ??? (89 punten, 19 keer genoemd, 4 keer #1)
02. (02) ??? - ??? (78 punten, 15 keer genoemd, 3 keer #1)
03. (03) ??? - ??? (71 punten, 14 keer genoemd, 3 keer #1)
04. (06) ??? - ??? (71 punten, 16 keer genoemd, 2 keer #1)
05. (05) ??? - ??? (67 punten, 15 keer genoemd, 1 keer #1)
06. (09) ??? - ??? (66 punten, 14 keer genoemd, 2 keer #1)
07. (04) ??? - ??? (53 punten, 12 keer genoemd, 2 keer #1)
08. (08) ??? - ??? (51 punten, 11 keer genoemd, 2 keer #1)
09. (07) ??? - ??? (50 punten, 11 keer genoemd, 1 keer #1)
10. (10) ??? - ??? (45 punten, 11 keer genoemd, 0 keer #1)
11. (12) ??? - ??? (42 punten, 11 keer genoemd, 0 keer #1)
12. (11) ??? - ??? (38 punten, 11 keer genoemd, 0 keer #1)

panjoe schreef:
In totaal tel ik, naast Sabrina, tien vrouwen, acht mannen, en één Yves Tumor.
"één Yves Tumor"

Ik slinger nog een reminder-tag de wereld in! Ook een tag als je gestemd heb, no worries, ik ben te lui om de namen uit de lijst te halen. (tenzij je nog geen wederberichtje van mij gehad heb op je lijstje, dan mag je me nog een keer stalken)

Jaarfinale van Song van het Jaar 2020 in volle gang. Mocht je mee willen stemmen, stuur dan je top 8 in een PM naar mij toe! Het zou (heel) leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Maar zoals meerdere users al opgemerkt hebben; We hadden ook al voortreffelijke maandfinale presentatie-stukjes die uiteraard gerecycled gaan worden

De deadline voor De Finale is vrijdagmiddag 30 april, 15:00 uur. De onthulling van de top 12 zal vervolgens plaats vinden via BeatSense, beginnend om 20:00 tot 23:30.

-SprayIt-, 123poetertjes, 50tracks, 7744leon, andré, Angelo, AOVV,arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, Barney Rubble, catdog, Cellulord, Cervantes, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, Coma Cat curufin, Dance Lover, deric raven, dix, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, JB7x johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, luigifort, Lukas, Mausie, madmadder, Magick1, Manfield, Marco dB, Marzipaintree, Masimo, motel matches, musician, nelis, niels94, nico1616, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, ranja, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, SBube, shimahero Silent_shout, Simon77, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, Vince vega, VladTheImpaler, Ward, wendyvortex, wibro, yeahyeahyeah, zaaf

Iedereen is welkom om te komen stemmen uiteraard!

De Grand Finale 2020:

Adrianne Lenker - anything
Bicep - Atlas
Black Country, New Road - Science Fair
Caribou - Never Come Back
Charli XCX - Visions [Appleville Mix]
DJ Sabrina the Teenage DJ - Next to Me
Eefje de Visser - Stilstand
Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong.
Ichiko Aoba - Amuletum
Jayda G - Both of Us
Phoebe Bridgers - I Know The End
Yves Tumor - Kerosene!

spotify:playlist:4khpLTGu4SOnx7isdeeZjf

(Nummer van Charli XCX niet op spotify, zie youtube-link hierboven)

Mijn finalelijst ingediend, was toch wel een erg sterke top 9 - heb de nummer 33 van mijn jaarlijst puntloos moeten laten

Mijn voorspelling voor de finale:

12. DJ Sabrina the Teenage DJ - Next to Me
- Leuk dat het er instaat, maar daar blijft het dan ook bij, ben ik bang.
11. Ichiko Aoba - Amuletum
- De Ichiko-fanclub is vrij vocaal hier, maar ik denk dat het draagvlak daarbuiten iets te klein is.
10. Jayda G - Both of Us
- Mooie finaleplek, maar iets te veel gelijkaardige nummers in de finale om echt hoge ogen te gooien.
9. Yves Tumor - Kerosene!
- Het momentum dat Yves begin '20 leek te hebben, lijkt nu een beetje voorbij. Vandaar dat ik geen hoge notering verwacht.
8. Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong.
- Een plekje onderaan de middenmoot lijkt me een uitstekende prestatie van deze debutante.
7. Eefje de Visser - Stilstand
- Schoof ternauwernood nog de finale in, maar heeft een dermate trouwe aanhang dat een middelste positie er wel in zit.
6. Phoebe Bridgers - I Know The End
- Had ik vooraf verwacht als een outsider voor de winst, maar lijkt toch wat aan populariteit te hebben verloren.
5. Bicep - Atlas
- Heeft volgens mij een vrij steady aanhang, ook buiten de electronic-liefhebbers.
4. Charli XCX - Visions [Appleville Mix]
- Obv de voorrondes natuurlijk de grote favoriete, maar ik vermoed dat ze buiten de vaste kern te weinig aanhang heeft om daadwerkelijk te kunnen winnen.
3. Caribou - Never Come Back
- Lijkt bijna 1,5 jaar na dato nog steeds aan populariteit te winnen. Is ook denk ik het dancenummer dat de meeste niet-danceliefhebbers aanspreekt.
2. Adrianne Lenker - anything
- Is typische zo'n artiest die zowel het progressievere, als het conservatievere deel van de stemmers hier aanspreekt en daarmee mijn dark horse voor de finalewinst.
1. Black Country, New Road - Science Fair
Hebben t.o.v. vorig jaar een succesvol en luid bejubeld debuutalbum op zak. Winnen bijna alles waar ze aan meedoen, we zagen o.a. de progressie van Sunglasses in de Ladder, dan kan het haast niet anders dan het ietwat toegankelijkere Science Fair moet hier met de overwinning gaan lopen, toch?

Het dertigste lijstje is ook een feit, tijd voor een derde tussenstand

Stuivertje-wissel aan de top, terwijl de top 3 dichter bij elkaar kruipt. De huidige nummer 4 is met een opmars bezig, terwijl de huidige nummer 10 de omgekeerde weg bewandeld. Strijd is zeker nog niet gestreden.

01. (02) (02) ??? - ??? (117 punten, 23 keer genoemd, 6 keer #1)
02. (03) (03) ??? - ??? (112 punten, 22 keer genoemd, 4 keer #1)
03. (01) (01) ??? - ??? (112 punten, 26 keer genoemd, 4 keer #1)
04. (06) (09) ??? - ??? (100 punten, 21 keer genoemd, 2 keer #1)
05. (05) (05) ??? - ??? (100 punten, 24 keer genoemd, 1 keer #1)
06. (04) (06) ??? - ??? (99 punten, 23 keer genoemd, 2 keer #1)
07. (10) (10) ??? - ??? (91 punten, 19 keer genoemd, 2 keer #1)
08. (08) (08) ??? - ??? (90 punten, 18 keer genoemd, 4 keer #1)
09. (09) (07) ??? - ??? (75 punten, 15 keer genoemd, 3 keer #1)
10. (07) (04) ??? - ??? (74 punten, 17 keer genoemd, 2 keer #1)
11. (11) (12) ??? - ??? (55 punten, 16 keer genoemd, 0 keer #1)
12. (12) (11) ??? - ??? (55 punten, 16 keer genoemd, 0 keer #1)

Ervanuit gaande dat er nog wel wat non-kern last minute stemmers zullen aanhaken voorspel ik de volgende uitslag:

1. Phoebe Bridgers - I Know The End
2. Black Country, New Road - Science Fair
3. Caribou - Never Come Back
4. Charli XCX - Visions [Appleville Mix]
5. Adrianne Lenker - anything
6. Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong.
7. Jayda G - Both of Us
8. Yves Tumor - Kerosene!
9. Bicep - Atlas
10. Eefje de Visser - Stilstand
11. Ichiko Aoba - Amuletum
12. DJ Sabrina the Teenage DJ - Next to Me

Spannend bovenin!

Black Country, New Road, Charli XCX en Phoebe Bridgers of Adrianne Lenker denk ik. Caribou gok ik op vijf. Vaak genoemd, maar niet zo vaak hoog in de lijstjes.

hoi123 schreef:
Ervanuit gaande dat er nog wel wat non-kern last minute stemmers zullen aanhaken voorspel ik de volgende uitslag:

1. Phoebe Bridgers - I Know The End
Oh?

Jouw voorliefde voor Pakistaanse microtonale dronemuziek is grotendeels te verklaren door je respect voor Grammy-genomineerde singer-songwriters, niet?

hoi123 schreef:
Jouw voorliefde voor Pakistaanse microtonale dronemuziek is grotendeels te verklaren door je respect voor Grammy-genomineerde singer-songwriters, niet?

Natalia Lafourcade is ook een Grammy winnaar he, weet wat je zegt

hoi123 schreef:
Die uitspraak zit met Laura Marling als genomineerde helemaal niet zo ver bij de waarheid vandaan, denk ik

Mijn lijstje is er ondertussen ook uit, ik tel vijf absoluut geniale nummers die ik allemaal de overwinning gun, vier bijzonder lekkere nummers die het afgelopen jaar vaak zijn langsgekomen, en drie wat mindere broeders die ik desalniettemin nog zeker prima vind. Consistente finale dus, goed gedaan iedereen.

Titmeister schreef:

Mijn voorspelling voor de finale:

Je post zo'n beetje mijn top 12 in omgekeerde volgorde

Mijn lijstje gaat ook zo op de post: een geweldige top 3, gevolgd door een handvol subtoppers en nog 3 liedjes die wel oké zijn, maar die ik niet snel uit mezelf op zou zetten. Prima finale dus, die nog een stuk sterker had kunnen zijn als clipping., Kate NV, R.A.P. Ferreira en Pongo 1x keertje vaker aan de goede kant van de streep waren geëindigd. Nu heeft enkel mijn #1 ook mijn eigen top 100 van 2020 gehaald, maar dat is dan wel gelijk een top 5 nummer.

Benieuwd naar de uitslag. Jammer dat ik er vanavond niet live bij kan zijn.

inquestos schreef:
(quote)

Je post zo'n beetje mijn top 12 in omgekeerde volgorde

Haha dat geldt ook zo ongeveer voor mezelf

Gast
geplaatst: vandaag om 18:48 uur

geplaatst: vandaag om 18:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.