MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
Ik ken haar (een heel klein beetje) van de single At least I look cool uit 2019. Benieuwd naar haar album!

Top Gretz, we gaan eens zien wat dat geeft! En hop, nu aan de slag voor de MuMeGrammy's

Vanavond Beatsense + CSL?

Ja! Welk uur?

21:00 wat mij betreft (kan eventueel ook eerder)

I'll be there!

Gretz schreef:
(kan eventueel ook eerder)

Graag eens wat eerder, anders wordt het altijd veel te laat...

20:30?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Graag eens wat eerder, anders wordt het altijd veel te laat...

Er is ook iets dat discipline heet. Dan bepaal je zelf hoe laat je gaat slapen...

Dat is goed voor mij.

We gaan bijna van start

Sasha Sloan - Only Child:

Een mooie, lieve, knusse tip van Gretz. Het begint al met de albumcover. Juffrouw Sloan kijkt ons aan met een blik die een combinatie van plezier en verlangen uitbeeldt. Het is een zonovergoten plaatje, zou je denken, maar de liedjes hebben een licht melancholische toets.

Toegegeven, de liedjes blijven niet echt aan me kleven, en klinken allemaal een beetje eender, Het mooie, lieve, knusse karakter van dit plaatje, dat wellicht uitstekend gezelschap is als je, gerieflijk half onder een plaid weggedoken in je oude vertrouwde zetel aan de open haard terwijl het buiten sneeuwt, kopje thee bij de hand, stemt me uiterst mild, dus ook in mijn oordeel.

6,6

Nou, ik zit nu onder een plaid weggedoken in mijn oude vertrouwde zetel met een kopje thee bij de hand en ik kan het iedereen aanraden inderdaad (eigenlijk wordt alle muziek dan beter ). Charmant popplaatje dit. De teksten vallen me wel positief op (niet per se hoogstaand of zo, maar wel lievig) en muzikaal pakt het me ook wel behoorlijk. Ik heb net voor de tweede keer beluisterd en ik merkte dat er toch best veel was blijven hangen. Een 7,1 voor nu, maar ik sluit een toekomstige verslaving en bijbehorende scoreverhoging niet uit.

Sasha Sloan - Only Child

Ja, dit is pop, zonder twijfel, en voldoet aan alle conventies, maar ik snap de verslavingsfactor wel, eerlijk gezegd. De productie is warm en aangenaam. De teksten zijn eenvoudig maar hebben substantie. Er staan een paar goede refreinen op de plaat. Met plezier beluisterd. 7,3

Hopelijk kunnen we hierna nog door één deur Gretz, maar ik vrees dat ik dit album toch een redelijk lage score moet geven. Dinsdag tijdens de CSL was ik al niet overtuigd, en ook bij herbeluistering klinkt dit me allemaal te lichtgewicht in de oren. Kort plaatje maar toch moest ik mijn aandacht er echt bij houden, de sprankel die anderen hierin horen, komt op mij helaas niet over. Wat overblijft is een sympathiek gemaakt plaatje, maar voor mij meer ook niet. 5,5 sorry x

Ik heb het stukje voor mijn tip net geschreven (ik waarschuw jullie alvast dat het een heel epistel is geworden). Zal ik 'm hier al posten of moet ik nog even wachten op late becijferaars?

Ik moet nog becijferen, maar dat kan ook na jouw opstel.

Ik ben benieuwd, een heel epistel belooft alvast veel goeds! Op mij hoef je in elk geval niet te wachten, ik stem later.

madmadder schreef:
Ik heb het stukje voor mijn tip net geschreven (ik waarschuw jullie alvast dat het een heel epistel is geworden). Zal ik 'm hier al posten of moet ik nog even wachten op late becijferaars?

Ga ervoor Mads! Ik ben alvast benieuwd!

- 29/01: Poek
- 05/02: korenbloem
- 12/02: ArthurDZ
- 19/02: Johnny Marr
- 26/02: Choconas
- 05/03: AOVV
- 12/03: Barney Rubble
- 19/03: Jordi
- 26/03: iemand74
- 02/04: Koenr
- 09/04: aerobag

Nou, als de grote baas het zegt....

https://www.musicmeter.nl/images/cover/533000/533148.300.jpg

Biosphere - The Hilvarenbeek Recordings (2016)

Ik kies deze keer voor een ambientalbum waar ik afgelopen zomer helemaal verliefd op ben geworden. Bijna twee jaar geleden maakte ik kennis met Biosphere. Substrata heeft inmiddels een plekje in mijn top10 verworven en langzaam maar gestaag ben ik me door zijn fantastische oeuvre aan het heen werken.

Dit album heb ik soort van indirect ontdekt door Koenr. Ik was op zoek naar gepaste muziek voor tijdens het lezen van To the Lighthouse van Virginia Woolf. Field recordings raadde Koen me aan. Dus ik op zoek naar field recordings en ik kwam erachter dat Biosphere een redelijk recente ambientplaat had uitgebracht waar opnames die hij in Hilvarenbeek heeft gemaakt de basis voor vormen.

Ik was er meteen helemaal weg van en ik heb het album op repeat gehad tijdens het lezen van To the Lighthouse. Het is een enorm rustgevende, maar ook intrigerende plaat die een enorme warmte uitstraalt en die met een enorme liefde voor de omgeving gemaakt is. Perfect om op de achtergrond op te hebben en bij weg te mijmeren, maar de muziek werkt misschien nog wel beter als je er met de volle aandacht naar luistert.

Even later, na het lezen van de roman, kwam er een zieke hittegolf en luisterde ik The Hilvarenbeek Recordings altijd 's ochtends vroeg voordat ik naar werk ging. Op de een of andere manier werkte het album, ondanks het warme geluid, heel verkoelend. Ik fiets 's ochtends vroeg altijd langs weilanden en boerderijen en ik merkte dat ik, wanneer ik dit album van tevoren thuis geluisterd had, ik met veel meer aandacht voor die mooie natuur naar mijn werk fietste.

Precies het effect waar je op hoopt met een ambientalbum. Op het eerste gehoor gebeurt er niet veel, maar na meerdere luisterbeurten nestelt het zich langzaam in je onderbewuste en verandert het je gemoed en/of de manier waarop je naar de wereld kijkt. Ik ben echt helemaal hoteldebotel van dit album en het is, na Substrata, mijn Biosphere favoriet.

Ambient

(Hier op MuMe staat het album op de site met maar vier 'officiële' tracks, maar voor mij is het album het volledige geheel inclusief de 'bonustracks'. Zoals-ie dus op Spotify en op YouTube staat.)

O, nou, het valt allemaal nog wel mee met de lengte. In word zag het er indrukwekkender uit.

madmadder schreef:
O, nou, het valt allemaal nog wel mee met de lengte. In word zag het er indrukwekkender uit.

Lettergrootte 28 en ALL CAPS, wellicht?

Toffe tip! Ik was toch van plan me dit jaar wat meer in ambient te verdiepen, en dan is Biosphere een naam die niet mag ontbreken. Substrata stond uiteraard op het lijstje, en ik denk dat ie vandaag ook een nieuw album uit heeft (althans, zo staat het toch op MuMe). Dan kan ik deze tip er zonder problemen aan toevoegen, denk ik.

Jaaa, z'n nieuwe album is vandaag uitgekomen! Morgen luisteren en een stukje over schrijven. De verwachtingen zijn hooggespannen.

jordidj1, wil jij de topictitel veranderen? Dank u zeer!

OMG, zo toevallig, ik had deze zien staan toen ik de discografie eens bekeek van Biosphere nadat ik een tag had gekregen bij het nieuwe album van aerobag en ik dacht gisterenavond nog: dat is de locatie van BKS!

En nu staat ie hier! waaaa! Psyched!

Nice Mads en zo lang de muziek maar indrukwekkend is he

Over de wekelijkse CSL: ik ben dinsdag helaas niet beschikbaar, woensdag ofzo ook goed voor jullie? Anders moet het maar een weekje zonder mij, dat kan ik vast wel aan. Snik

Ik zou het ook wel weer leuk vinden om te cslen en woensdag komt mij sowieso beter uit dan dinsdag.

Woensdag kan ik dan weer niet, het zij zo. Alhoewel, mss dat ik tegen 21u al thuis ben, maar dat weet ik niet zeker.

Wat is er mis met maandagavond, ArthurDZ?

Johnny Marr schreef:
Wat is er mis met maandagavond, ArthurDZ?

Mijn wekelijkse toneelles natuurlijk Hoewel, die zal hopelijk afgelopen zijn tegen 21u, maar dat weet ik niet zeker. Anders donderdag? madmadder, mag ik jou de verantwoordelijkheid geven om de knoop door te hakken?

ArthurDZ schreef:
(quote)

Mijn wekelijkse toneelles natuurlijk

Ma huh? Hoe kan da, we zitten toch in lockdown?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:41 uur

geplaatst: vandaag om 17:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.