MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
Ik volg dit topic met een schuin oog (heb niet echt tijd om structureel me te doen). Dit is echt een leuke plaat en dan ook nog met een snow globe op de hoes! Laila is echt een toffe band, al vind ik de voorloper Moonshake nóg beter (check het nummer Just a Working Girl samen met PJ Harvey) .

Wanneer CSL, ArthurDZ, o Grote Leider?
Dit lijkt me wel een erg interessant plaatje, zeker met alle sneeuwpret in het achterhoofd..

AOVV schreef:
Wanneer CSL, ArthurDZ, o Grote Leider?
Dit lijkt me wel een erg interessant plaatje, zeker met alle sneeuwpret in het achterhoofd..

21u?

Op de vaste dinsdag? Of heet nominator korenbloem nog een geschikter tijdsslot?

ArthurDZ schreef:
Een soort post-rock, begreep ik al wikipedia lezend? Nou mooi, bring it on! Dinsdag weer samen luisteren op Beatsense? De sneeuw kan zowaar tot dan blijven liggen dit keer!

Uiteraard op dinsdag, slechte lezer Tenzij korenbloem anders wil, uiteraard!

Dinsdag 21:00 is prima.

Vind dit wel een heel relaxed album. Heb er verder weinig zinnigs over te zeggen, maar het heeft een heel fijn sfeertje waar je wel naar wil terugkeren. Duurt misschien iets te lang, en hidden tracks zijn kut, maar toch een 7,6.

korenbloem schreef:
Dinsdag 21:00 is prima.

ik ben wat later mensen, loopt allemaal uit of kan ook morgen avond?

korenbloem schreef:
(quote)

ik ben wat later mensen, loopt allemaal uit of kan ook morgen avond?

Rond welk uur zou je aansluiten? Anders draaien we gewoon ter afwachting even wat andere muziek. Anders kan morgen ook nog voor mij.

2130 2145

Top! We zullen op je wachten

Ondertussen draai ik al wat plaatjes.

Laika - Sounds of the Satellites

Sfeervol, hypnotiserend album. Misschien soms wat eentonig (voor de lange speelduur). Maar ook een paar erg pakkende beats. 6,7

madmadder schreef:
Vind dit wel een heel relaxed album. Heb er verder weinig zinnigs over te zeggen, maar het heeft een heel fijn sfeertje waar je wel naar wil terugkeren. Duurt misschien iets te lang, en hidden tracks zijn kut, maar toch een 7,6.

helemaal meeens 7,8

Echt zo'n album waar het makkelijk in verdwijnen en fijn in vertoeven is! Toffe tip korenbloem, van mij krijgt ie een 7,6!

7.5 voor Laika

Oh, ik ben aan de beurt deze week Morgen of anders zondag plaats ik mijn keuze, dus mensen die nog op Laika willen stemmen, hebben nog even (niet dat je niet meer kan stemmen nadat een nieuw album gepost is natuurlijk, stem gerust nog op elk album dat hier is langsgekomen, maar je snapt wel wat ik bedoel )

Het is een fijne tip, dat Laika. Doet me bij vlagen aan de Stone Roses denken.

Dikke 7.

Mijn grootste muzikale ontdekking verleden jaar, dat moeten The Mountain Goats wel geweest zijn. Daarom wil ik hen ook wel eens laten langskomen hier! Ze hebben een boel sterke albums dus dat was nog even nadenken welk hersenspinsel van John Darnielle ik op jullie bord zou leggen, maar uiteindelijk ga ik maar gewoon voor The Sunset Tree uit 2005, zijn meest hartverscheurende album (waar ik tot nu toe kennis mee gemaakt heb, mijn ontdekkingsreis in het berggeitjes-oeuvre is nog lang niet gedaan, Koenr en aerobag weten die shit wel).

https://www.musicmeter.nl/images/cover/21000/21747.jpg

Dit is wat ik bij de albumpagina gezet heb:

ArthurDZ schreef:
Zoals Sufjan Stevens tien jaar later de dood van zijn moeder van zich af zou trachten te schrijven op Carrie & Lowell, zo doet John Darnielle hier min of meer hetzelfde naar aanleiding van het overlijden van zijn stiefvader. Alleen gaan de liedjes hier niet over een labiele vrouw, maar over een alcoholist met losse handjes. Het levert een plaat op vol mooie melodieën en hartverscheurende teksten waarin de horror van kindermishandeling in bijna elk liedje wel een rol speelt.

But I do wake you up, and when I do
You blaze down the hall and you scream
I'm in my room with the headphones on
Deep in the dream chamber

And then I'm awake and I'm guarding my face
Hoping you don't break my stereo
Because it's the one thing that I couldn't live without
And so I think about that and then I sorta black out

(Uit 'Hast Thou Considered the Tetrapod?')

Hartverscheurend...

Gezellige boel dus dit album, maar wel hartverscheurend mooi. Voor de liefhebbers zit er dinsdag uiteraard weer een CSL in de pijplijn, 21u. Tot dan?

jordidj1, mag de topictitel anders?

Oeh, ook gewoon bolded op RYM zie ik, ziet er interessant uit!

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/513/012/625.jpg

This Year vind ik een leuk liedje en het is 4AD, dus dit zou wel iets voor mij kunnen zijn.

Ken wel wat andere plaatjes van The Mountain Goats, maar heb me hier nooit aan durven wagen (too close to home en zo). Moet er nu dan maar eens van komen, die albums die ik ken vind ik in ieder geval goed.

Interessante tip, ArthurDZ, ik ben alvast benieuwd!

Ondertussen wil ik graag nog een 8 laten noteren voor dat fraaie album van Laika, het nam me in al zijn triphopgelukzaligheid weer even terug naar die fraaie tweede helft van de jaren '90. Sounds of the Satellites gaat hier nog wel vaker voorbijkomen, denk ik zo!

Mooie keuze, Arthur! Een Tallahassee of All Hail West Texas hadden hier uiteraard ook niet misstaan, maar Darnielle heeft wel wat knappe werkjes op zijn conto.

Dinsdagavond heb ik al iets in m'n agenda staan, vrees ik, maar ik luister het album nog wel 'ns door de week.

Leuke band en de laatste jaren weer zeer productief!

In de ladder van vandaag is toevallig genoeg This Year van deze plaat één van de gladiatoren! Ideaal voorsmaakje voor morgen, me dunkt

Ben benieuwd, had deze al in een nog-luisteren-mapje staan op deze website.

Haha top, mooi toeval!

Reminder: vanavond om 21u gaan we los in de Musicmeter-room op Beatsense voor een gezamenlijke luistersessie! Allen welkom

Mooie tip Arthur, ik zal ook even proberen aan te schuiven vanavond. Ik heb deze plaat al een tijdje niet meer gehoord en het is wellicht de laatste écht goede Mountain Goats plaat. Slechte platen heeft Darnielle niet gemaakt, maar het niveau ging na 2005 toch wel een stapje omlaag en zeker de afgelopen paar jaar is zijn muziek in toenemende maten gelikter en overgeproduceerder geworden. Vrijwel alles t/m The Sunset Tree is daarentegen erg goed tot geweldig.

Tekstueel is Darnielle wellicht de allerbeste artiest van de afgelopen 30 jaar, de man heeft een zeldzaam talent om persoonlijke ervaringen en zware onderwerpen aan te kaarten met een gevoel voor humor en herkenbaarheid.

Zo meteen mogen jullie van die mooie, aangrijpende plaat van The Mountain Goats luisteren, ik haal er ondertussen nog eentje in, namelijk The Welcome Wagon.

The Welcome Wagon bestaat officieel uit pastor Vito Aiuto en zijn vrouw Monique; de hand van Sufjan Stevens in dit Welcome to the Welcome Wagon is echter duidelijk aanwezig én herkenbaar, zoals de opener meteen al bewijst.

Het merendeel van de songs klinkt me echter als outtakes van Illinois in de oren, al zijn er uitzonderingen. De opener had zelfs niet misstaan op Sufjan's gevierde album, en de interpretatie van de spiritual He Never Said a Mumblin' Word vind ik ronduit indrukwekkend.

Kortom: iets meer eigenheid had wel gemogen (al wijkt de zang wel degelijk af, maar vooral de vocalen van Monique weten me niet helemaal te overtuigen), maar slecht is dit allerminst; ik zet de plaat zelfs met plezier op. En ja: het gaat om deze pastor in Sufjan Stevens' song Vito's Ordination Song.

6,6

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.