MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
iemand74 schreef:
Ik heb net even gekeken naar die BeatSense, vind het een beetje jammer dat het met Youtube is. Ben wat huiverig voor dubbel gecomprimeerde audio.

ArthurDZ schreef:
Dinsdag 21u Beatsense weer, people? Zou tof zijn als je erbij bent natuurlijk iemand74, maar voel je nergens toe verplicht hé!

Weet je wat ik doe? Ik doe mee met de CSL, zet het geluid uit, en zet synchroon gewoon lekker mijn spotify premium aan ben er in elk geval bij!

Ik sluit ook weer eens aan

- 02/04: Koenr
- 09/04: aerobag
- 16/04: madmadder
- 23/04: Gretz
- 30/04: Poek
- 07/05: Choconas
- 14/05: Johnny Marr
- 21/05: AOVV
- 28/05: ArthurDZ
- 04/06: Titmeister
- 11/06: jordidj1

iemand74 schreef:
(quote)

(quote)

Weet je wat ik doe? Ik doe mee met de CSL, zet het geluid uit, en zet synchroon gewoon lekker mijn spotify premium aan ben er in elk geval bij!

Er is overigens behoorlijk veel muziek (met name oude jazz) waarvan de kwaliteit op Spotify echt niet beter is dan op YouTube, en het zou me niet eens verbazen als YouTube over een paar jaar Spotify gewoon voorbij gaat op dit gebied, ze lijken momenteel meer in de streaming-ervaring te investeren dan Spotify.

Koenr schreef:

Er is overigens behoorlijk veel muziek (met name oude jazz) waarvan de kwaliteit op Spotify echt niet beter is dan op YouTube, en het zou me niet eens verbazen als YouTube over een paar jaar Spotify gewoon voorbij gaat op dit gebied, ze lijken momenteel meer in de streaming-ervaring te investeren dan Spotify.

Ik gebruik YouTube Music momenteel meer dan Spotify, ja.

(Volgens mij werkt BeatSense gewoon met good old youtube-filmpjes i.p.v. de streamingdienst van Youtube, toch? Dan zit je dacht ik met gecomprimeerde audio van ca. 126 kbps AAC, en dat komt nog over de potentieel matige geluidskwaliteit van het originele bestand dat door iemand op YouTube is gezet. )

In elk geval, is er animo voor een CSL-sessie vanavond? hier wel in elk geval.

Ik zal deze avond helaas niet van de partij kunnen zijn, daarom heb ik de tip van iemand74 nu reeds beluisterd.

Een pittige, verkwikkende salsa-plaat! Zeker geen standaard spul, lijkt me, hoewel het zeker feestelijk klinkt (al is swingend een betere woordkeuze). Colón is een sterke bandleider die samen met de ritmesectie voor vinnige grooves en schwung zorgt; het soort levendigheid waar ik wel van opveer. De zang is ook een mooie toevoeging aan het totaalgeluid, al had dit plaatje louter instrumentaal ook zijn mannetje gestaan.

Leuke tip!

7,2

Dankjewel, AOVV! Hopelijk dat deze aanprijzende woorden jullie verleiden om vanavond mee te luisteren via CSL. Nummers staan klaar in de BeatSense-kamer, ik ben er om 21:00!

iemand74 schreef:
Dankjewel, AOVV! Hopelijk dat deze aanprijzende woorden jullie verleiden om vanavond mee te luisteren via CSL. Nummers staan klaar in de BeatSense-kamer, ik ben er om 21:00!

Ik zal er zijn!

Damn heerlijke plaat! Ideaal bij dit weer ook, zal wel een invloed hebben op mijn score. Niettemin een plaat die ik nog veel vaker wil horen

8,1

Ja, echt een heel erg fijn plaatje, paste perfect bij het weer gisteren. Ik wil ook nog wel verder in Colón zijn oeuvre duiken, en in dat van gerelateerde muzikanten zoals de hier zingende Héctor Lavoe.

7,4

///

Nog een 7,7 voor Loudon. Zoals op vrijwel al zijn platen, een paar absolute parels, vol humor en openhartigheid, en een paar minder interessante liedjes. Een van de vele sterke albums van een enorm eigenzinnige songwriter, die ergens wel vergelijkbaar is met de hier eerder langsgekomen John Darnielle in de mate van openheid, eerlijkheid & wrange humor in zijn teksten. Leuk dat de plaat hier zo goed is ontvangen.

Voor de nieuwe fans: tot diep in de 90s bevatten al zijn platen wel enkele pareltjes, check bijv. nummers als Your Mother and I, The Picture, of zijn nummer dat de meest emotionele/persoonlijke snaar raakt bij mij White Winos.

///

Een 6,6 voor Snowing. Lekkere en best wel catchy plaat, maar ook wat te eenvormig voor zijn lengte. De wat vrijere en rommeligere EP bevalt me nog een stuk beter. Blij dat ik deze band eindelijk eens wat aandacht heb gegeven.

Koenr schreef:
Voor de nieuwe fans: tot diep in de 90s bevatten al zijn platen wel enkele pareltjes, check bijv. nummers als Your Mother and I, The Picture, of zijn nummer dat de meest emotionele/persoonlijke snaar raakt bij mij White Winos.

Nuttige info, Koen! Ik ben van plan om kennis te maken met het hele oeuvre van de man, kan ik alvast beginnen met die songs.

Your Mother and I ❤️

Dank voor het luisteren, iedereen!

Nou ben ik benieuwd naar de tip van Koenr

- 02/04: Koenr
- 09/04: aerobag
- 16/04: madmadder
- 23/04: Gretz
- 30/04: Poek
- 07/05: Choconas
- 14/05: Johnny Marr
- 21/05: AOVV
- 28/05: ArthurDZ
- 04/06: Titmeister
- 11/06: jordidj1
- 18/06: iemand74

Ik ga deze in het weekend nog even inhalen!

Willie Colon: fijne plaat, niet iets waar ik heel vaak naar luister, maar past goed bij het voorjaar idd. Eerste nummer is wel duidelijk het sterkst. Ik zet in op een 7,2.

https://i.ibb.co/MP4bpQ1/juntogawawings.jpg

Jun Togawa (戸川純) is 1 van de meest fascinerende figuren uit de Japanse underground van de '80s. Na een korte carrière als actrice begon ze begin jaren '80 aan het bouwen van een bijzonder oeuvre dat van donker & grotesk (vooral op https://www.musicmeter.nl/album/767361]Tamahime-Sama), naar intiem & gevoelig, naar absurd & cabaretesque (Guernica), naar speels & verleidelijk springt, altijd gekenmerkt door haar quirky en bij momenten zeer intense voordracht, evenals een duister gevoel voor humor. Ze is een voorloper van latere artiesten zoals Shiina Ringo, en lijkt geïnspireerd door eigenzinnige vrouwen die haar voor gingen zoals Akiko Yano. De invloed van die laatste (en ook van traditionele Japanse muziek) komt op deze plaat vooral naar voren op een nummer als 労働慰安唱歌. Bovendien is ze verantwoordelijk voor een van de tofste covers voor een single ooit. Deze cassette. ❤️

In 1987 is ze een gevestigde naam. Haar muziek en stijl zijn te eigenzinnig om écht mainstream succes te boeken, maar ze heeft inmiddels een behoorlijk sterke solo-carrière, samengewerkt met toonaangevende muzikanten zoals Hosono Haruomi, en een trouwe schare fans opgebouwd. Haar verschillende optredens op de Japanse televisie, gekleed in eigenzinnige en soms extravagante outfits, trekken bovendien de aandacht. Ook maakt ze deel uit van een van de meest eigenzinnige en toonaangevende bands in de Japanse new wave, de synth pop band Guernica, wiens stijl zich laat omschrijven als een cabaretesque, communistische pastiche op oorlogsmuziek. De cover-art is wat dat betreft alleszeggend.

https://www.generasia.com/w/images/b/b4/YAPOOSimg.jpg

Dit alles stelt haar in staat om een hele waslijst aan muzikanten bij elkaar te brengen voor de opnames van ヤプーズ計画. Deze muzikanten brengen invloeden mee uit allerlei genres die de 80s interessant maakten: Synth Pop, Zolo, Post-Punk, City Pop en Video Game muziek. Het is Togawa's meest commerciële en toegankelijke project; een wervelende, geïnspireerde, even poppy als punky New Wave plaat, met Togawa's unieke en onnavolgbare persoonlijkheid voorop. En - net zoals al haar andere werk - het is verdomde catchy.

De plaat staat vol met futuristische new-wave/post-(cyber)-punk liedjes, met teksten over robotspionnen die mannen verleiden met seks en machinale lolita's die met existentiële vraagstukken kampen. Op opener バーバラ・セクサロイド [Sexaroid Barbara] zingt ze verleidelijk en dreigend Ik ben een machine zonder mensenrechten / Een 8ste generatie sex-droid / Ik heb je data gedownload / Ik bezit niet wat jullie 'trots' noemen, maar vanavond zal ik je iets belangrijkers leren / Mijn code-naam is Barbara en even later besluit ze Dit is een pessimistisch verhaal, maar ik ben een optimist - ik zie haar al grijnzen.

Op prijsnummer 肉屋のように [Like a Butcher] vraagt ze, in haar lage en meest lugubere zangstijl, of iemand haar niet tegen kan houden voor ze haar lover met huid en haar gaat verslinden. Ze heeft de kettingzaag en drilboor al klaar liggen.

Het zal wellicht niet ieders kopje thee zijn, maar ヤプーズ計画 is een heerlijk speelse, vooruitstrevende en gevarieerde plaat. Een van de vele hoogtepunten uit Togawa's carrière. Enjoy!

Yapoos - Yapoos Keikaku (1987)

[url=https://www.musicmeter.nl/album/768092[/url]

Nou, daar maak je me wel benieuwd Koenr! Dinsdag CSL?

En het gaat om een Japanse artieste, dus ook maar meteen even aerobag wakkerschudden.

Intrigerende keuze, Koenr, ik ben zeer benieuwd! Ik kwam trouwens toevallig van de week op het spoor van Shiina Ringo, alsof het zo had moeten zijn.

ArthurDZ schreef:
Nou, daar maak je me wel benieuwd Koenr! Dinsdag CSL?

En het gaat om een Japanse artieste, dus ook maar meteen even aerobag wakkerschudden.

Ja dinsdag kan ik waarschijnlijk wel.

Wellicht kan Casartelli, Soledad of cosmic kid de topictitel aanpassen. B.v.d.

Koenr, hoe kom je aan al deze info.
Prachtig.

Nog een 7,4 voor Willie Colón. Fijne ontdekking. Zit tegen de 4* aan, maar ik kan nog niet zo goed inschatten hoe vaak ik in de toekomst terug zal grijpen naar dit album. De tijd zal het leren, maar het was heel fijn luisteren.

Ik sluit vanavond aan voor de CSL van Yapoos (21:00 toch?), ik ben benieuwd!

Geweldig leuke plaat, lekker excentriek en het stuitert echt alle kanten uit, alsof je je samen met Yapoos in een neongekleurde flipperkast bevindt. Toffe tip! Vier sterretjes en een 7.9, ik ben genereus vanavond!

Ik sluit me aan bij ArthurDZ. Ontzettend leuke, energieke, excentrieke en catchy plaat. Iedere track biedt iets anders en de vocalen van Jun Togawa doen me wat denken aan Nina Hagen. Ook van mij een 7,9.

Ik pik af en toe eens een plaat mee vanwege de CSL en ik kom er dus pas gisterenavond achter door Koenr dat er een spreadsheet is voor beoordelingen.

Inmiddels beoordelingen aangevuld met de albums die ik heb gehoord.

Leuke tip, Koen. De Japanse muziekcultuur (niet zozeer mainstream, wel erg gevarieerd) begint me steeds meer te bevallen. Dit plaatje klinkt toegankelijker dan ik had verwacht, springerig en bezield met een fijne aanstekelijkheid. De vocalen vallen gelijk op en klinken dromerig, maar toch urgent; in slaap vallen blijkt onmogelijk. De teksten heb ik niet echt opgezocht (lees: vertaald), maar als ik jouw verhaal mag geloven, zijn die behoorlijk excentriek en intrigerend. Ook een pluspunt. Ik heb me goed vermaakt.

7,4

Jaa, dit kan mijn goedkeuring zeker wegdragen. Ben best wel weg van de zang en ook op instrumentaal vlak gebeurt er veel leuks. Als fan van zowel de eighties als Japan is dit helemaal in mijn straatje. Lekker uitgesproken en catchy tegelijkertijd.

7,8

Ik heb nog wel wat in te halen zie ik

Na één keer luisteren weet ik echt nog niet wat voor cijfer ik hier op moet plakken. Dit lijkt me echt zo'n album dat je beter kan waarderen als je het beter leert kennen. Paar dagen laten rusten, dan nog eens proberen. Ik dénk dat het goed is, dat hoor ik, maar van alle positieve bijvoeglijke naamwoorden die ik erover kan verzinnen is 'luisterbaar' er in elk geval geen. Wordt vervolgd...

Heeft iemand al ergens vertalingen van de teksten gevonden?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:11 uur

geplaatst: vandaag om 19:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.