menu

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
avatar van aerobag
Zal ik mijn tip van de week er in knallen ArthurDZ?

avatar van ArthurDZ
aerobag schreef:
Zal ik mijn tip van de week er in knallen ArthurDZ?


Voor de dag ermee, gadverdamme!

avatar van aerobag
ArthurDZ schreef:
(quote)


Voor de dag ermee, gadverdamme!


Nou komt ie dan, ik zal een genre aansnijden die volgens mij nog niet echt aan bod gekomen is. (Volgens mij, want ik heb niet zo meegeluisterd meer, maar dat ga ik echt nog wel doen. Pinky promise)

avatar van madmadder
(Harsh) noise? Ik zit zelf te twijfelen om dat te kiezen volgende week, maar ik durf niet.

avatar van aerobag
Dadawah - Peace and Love (1974)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/194000/194911.jpg

Volgt u mij naar de Jamaicaanse reggae velden? Dadawah, oftewel Michael George Henry, is een performer van de Nyahbinghi reggae-stijl, een vorm van muziek die gebruikt wordt tijdens religieuze/Rastafariaanse ceremonies. Spirituele muziek met een boodschap, maar natuurlijk op zijn laid-back Jamaicaans en ook, durf ik het te zeggen, soms zelfs wat 'progressief' en voor reggae begrippen wat duistere elementen. 4 nummers, elk 8+ minuten, maar laat dat je niet afschrikken.

Niet op spotify, maar wel hier:



Dinsdag maar weer eens gezamenlijk luisteren?

avatar van aerobag
madmadder schreef:
(Harsh) noise? Ik zit zelf te twijfelen om dat te kiezen volgende week, maar ik durf niet.


Haha ik zeg doen

avatar van ArthurDZ
Ziet er cool uit aerobag! Ik hoop dinsdag aan te sluiten! Kan ondertussen cosmic kid of Casartelli, of... de topictitel aanpassen aub?

En ja vooruit mads, maak ons allemaal maar eens goed aan het schrikken volgende week

avatar van iemand74
Over Yapoos:

iemand74 schreef:
Na één keer luisteren weet ik echt nog niet wat voor cijfer ik hier op moet plakken. Dit lijkt me echt zo'n album dat je beter kan waarderen als je het beter leert kennen. Paar dagen laten rusten, dan nog eens proberen. Ik dénk dat het goed is, dat hoor ik, maar van alle positieve bijvoeglijke naamwoorden die ik erover kan verzinnen is 'luisterbaar' er in elk geval geen. Wordt vervolgd...


Ja, herluisteren hielp! En van te voren even de vertaalde teksten doorlezen. Echt een intrigerend album. Ligt niet heel makkelijk in het gehoor, maar als je er de tijd voor neemt, kun je er van alles in ontdekken. Nr. 3 "Like a Butcher" en nr. 8 "Lolita no. 108” (even in het Engels) vind ik topnummers. 7,6.

avatar van aerobag
Is er animo voor een luistersessie vanavond, rond 20:30?


avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:
Is er animo voor een luistersessie vanavond, rond 20:30?

Tjah, ArthurDZ vind afspreken met vrienden blijkbaar belangrijker dan een CSL..
Mij niet belleu hoor

avatar van Don Cappuccino
20:30 is voor mij helaas te vroeg, ik kan rond 21:00 aansluiten.

Als Borat ooit een reggaeplaat zou maken zou zijn artiesten-naam Wawaweewa zijn. Wat jij, Johnny Marr?

avatar van Johnny Marr
Don Cappuccino schreef:

Als Borat ooit een reggaeplaat zou maken zou zijn artiesten-naam Wawaweewa zijn. Wat jij, Johnny Marr?

http://sayswhosays.files.wordpress.com/2013/08/paulie.gif

avatar van aerobag
Don Cappuccino schreef:
20:30 is voor mij helaas te vroeg, ik kan rond 21:00 aansluiten.

Als Borat ooit een reggaeplaat zou maken zou zijn artiesten-naam Wawaweewa zijn. Wat jij, Johnny Marr?


21:00 vind ik ook prima, plaat duurt maar halfuurtje

avatar van jordidj1
Gaat mij vandaag niet lukken, sorry, want ik ga dartsen.
Ik beloof de tips van tim en koen nog te beluisteren

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr schreef:
(quote)

Tjah, ArthurDZ vind afspreken met vrienden blijkbaar belangrijker dan een CSL..
Mij niet belleu hoor


Ik ben er gewoon hoor vanavond! Avondje met vrienden is afgezegd, één of andere onverlaat besefte plots dat hij de late shift had op z'n werk.

Maar goed, nog maar een half uurtje zwoegen en je bent ervan af Johnny Marr!


avatar van Koenr
Absurd chille plaat met hier en daar behoorlijke Pink Floyd en Can-vibes, op een goede manier.

8,2 - met een optie op meer in de toekomst.

avatar van madmadder
Ja, aero weet ze altijd wel uit te kiezen hoor. Werd Fishmans vorig jaar mijn absolute relaxplaat, deze zou de chillplaat van 2021 kunnen worden.

Ik begin met een 8,1, maar ik heb nog wel het gevoel dat er veel rek in zit.

avatar van ArthurDZ
Middenstuk moet mss nog wat groeien bij me, eerste en laatste nummers vond ik het beste

7 voor nu

avatar van iemand74
Ja, ik vind dit geweldig! Heerlijk psychedelische, hypnotiserende reggae. 8,7. Ga ik nog veel vaker luisteren.

Heb trouwens deze playlist geluisterd i.p.v. de link hieronder. Is een andere (volgens mij de originele) mix, wat donkerder van geluid.

avatar van ArthurDZ
Nou mads, kom er maar in met die trommelvliesverpulverende noise-tip

- 16/04: madmadder
- 23/04: Gretz
- 30/04: Poek
- 07/05: Choconas
- 14/05: Johnny Marr
- 21/05: AOVV
- 28/05: ArthurDZ
- 04/06: Titmeister
- 11/06: jordidj1
- 18/06: iemand74

avatar van madmadder
Ik heb toch even niet voor noise gekozen, omdat ik er niet klaar voor ben om mijn schatjes neergesabeld te zien worden.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/80000/80957.300.jpg

Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness (1995)

Ik vind het wel leuk om de extremen binnen muziek op te zoeken, maar ook binnen genres vind ik het leuk om de uitersten van het spectrum te horen. Dit album heb ik onlangs herontdekt en ik vind het redelijk geweldig. Binnen de hip-hop is dit denk ik wel een van mijn favoriete albums, maar het is vrij controversieel vanwege de inhoud van de teksten.

Brotha Lynch Hung was wel een boef (niet dat-ie dood is of zo, maar ik geloof niet dat hij dat leven nog leeft). Hij behoorde tot de Crips, werd ooit neergeschoten, die kogel zit overigens nog steeds ergens in zijn lichaam en ook met zijn raps maakte hij zichzelf berucht.

Hij wordt als de grondlegger van de horrorcore gezien. Of dat echt klopt weet ik niet. Season of da Sicness is wel zijn magnum opus en kwam een jaar later uit dan bijvoorbeeld een 6 Feet Deep van Gravediggaz. De Gravediggaz zochten tekstueel gezien de grenzen al op, maar Brotha Lynch Hung overtreft die teksten makkelijk qua grafische inhoud. Ze zijn extreem gewelddadig en ook zaken als kannibalisme en necrofilie worden niet geschuwd.

Toch is dit album voor mij veel meer dan die shockerende teksten (en het gaat niet altijd over het opeten van baby's hoor, maar ook vaak over het harde straatleven). Het contrast tussen de inhoud van de lyrics en de relatief relaxte g-funkbeats is heerlijk. (Die enorm eerie synthlijntjes ook die gewoon bijna pijn doen, zo lelijk! Veeg me op.) Maar waar ik het allermeest van kan genieten is de extreem smoothe flow van Brotha Lynch Hung. Die man kan wel wat, hoor. Dit is overigens ook een van de weinige hip-hopalbums waar ik de lange speelduur en de skits geen probleem vind.

Het nummer 'Locc 2 da Brain' is voor mij het hoogtepunt van het album en een van mijn favoriete hiphopnummers aller tijden. Dit nummer is ook niet geheel zonder controverse. In 1996 vermoordde een tiener zijn vrienden nadat hij dit nummer op repeat had gehad.

Goed, beslis voor uzelf. Sterk staaltje flowen, verwerpelijke geweldsverheerlijking of gewoon ronduit lachwekkend? Het is eigenlijk een beetje van alles, maar ik kan er persoonlijk enorm van genieten.

avatar van Johnny Marr
De hoes doet me een beetje denken aan deze. Zal muzikaal vast heel anders zijn. Beschrijving klinkt gezellig, ben heel benieuwd!

avatar van ArthurDZ
Oh jammer, was ik net aan het hopen op iets extreems, krijgen we deze easy listening!

Haha nee dat klinkt opnieuw bijzonder benieuwdmakend! Gaat weer een gezellige CSL-avond worden dinsdag

Misschien kan cosmic kid of Casartelli de topictitel aanpassen? Alvast bedankt!

Zij die willen stemmen op Dadawah, ook nog altijd mogelijk uiteraard!

avatar van iemand74
Geluisterd. Na het eerste nummer weet je al waar je aan toe bent, de "baby barbecue ribs" en "bloody pussy clit". Je wílt het slecht vinden, want het is natuurlijk belachelijk, maar het 'probleem' is dat de muziek te goed is. Die smoothe G-funk en de flow. Luister naar Siccmade of Liquor Sicc, dat is strakke G-funk, daar kun je niet omheen. Overigens gaan veel van de teksten wel over huis-tuin-en-keuken gangsta shit. Dead homies wreken en zo. Misschien met iets meer ingewanden dan gemiddeld. Ik ga voor een 7,5.

avatar van jordidj1
Ik ga hier morgen wel even bij aanschaffen, lijkt me gezellig.

avatar van madmadder
21:00 weer?

avatar van Don Cappuccino
Ik sla vanavond over. Het is de laatste dag dat de optredens van het online Roadburn Redux-festival online staan, dus daar maak ik graag nog gebruik van.

avatar van ArthurDZ
7

Heerlijke g-funk beats en flows, maar zoals wel vaker bij 90s hiphop-platen van 50+-minuten... naar het einde toe verslapt mijn aandacht enigszins.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.