Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]
zoeken in:
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 14:04 uur
1. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
2. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
3. Mammút - Salt [Ijslands]
4. Salif Keita - Madan [Mandinka]
2. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
4. Salif Keita - Madan [Mandinka]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 15:00 uur
1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
2. Kedr Livanskiy - Ariadna [Russisch]
3. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
4. TAPAN Meets Generation Taragalte - Jbit Aala Khiam [Toeareg]
5. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
6. Salif Keita - Madan [Mandinka]
7. Mammút - Salt [Ijslands]
8. ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans]
2. Kedr Livanskiy - Ariadna [Russisch]
6. Salif Keita - Madan [Mandinka]
7. Mammút - Salt [Ijslands]
8. ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 15:22 uur
1. Mammút - Salt [Ijslands]
2. Salif Keita - Madan [Mandinka]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 15:39 uur
Pff, 6 toppers die ik in de finale zou willen zien en die overige 2 zijn ook gewoon erg goed....is weer niet te doen dit.
2. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
4. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
2. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 16:53 uur
1. ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans]
4. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
4. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 17:16 uur
1. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
2. TAPAN Meets Generation Taragalte - Jbit Aala Khiam [Toeareg]
3. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
2. TAPAN Meets Generation Taragalte - Jbit Aala Khiam [Toeareg]
3. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:18 uur
Uitslag halve finale - ladder 5 (25 stemmers):
1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands] (38) *
2. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg] (37) *
3. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans] (34) *
4. Salif Keita - Madan [Mandinka] (33) *
5. ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans] (31)
6. TAPAN Meets Generation Taragalte - Jbit Aala Khiam [Toeareg] (27)
7. Mammút - Salt [Ijslands] (26)
8. Kedr Livanskiy - Ariadna [Russisch] (24)
1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands] (38) *
2. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg] (37) *
3. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans] (34) *
4. Salif Keita - Madan [Mandinka] (33) *
5. ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans] (31)
6. TAPAN Meets Generation Taragalte - Jbit Aala Khiam [Toeareg] (27)
7. Mammút - Salt [Ijslands] (26)
8. Kedr Livanskiy - Ariadna [Russisch] (24)
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:29 uur
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:31 uur
Wop wop, weer een mooie uitslag (al had deze SR niet per se door gehoeven voor mij), dat wordt dringen in de voorste gelederen bij de finale 

0
geplaatst: 13 augustus 2020, 18:41 uur
TAPAN voor deze Tamikrest (ook Toeareg per slot van rekening) en Mammút voor Sigur Rós (ook IJslands) en het was perfect geweest.
Niettemin hebben we een heel behoorlijke finale bij elkaar gespeeld, dat dan weer wel.
Niettemin hebben we een heel behoorlijke finale bij elkaar gespeeld, dat dan weer wel.
7
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:03 uur
https://storage.googleapis.com/assets-pam-blog/2020/02/42acc78f-gorillaz-fatoumata-diawara-desole.jpg
Ruim vier maanden geleden startte ik deze ladder met het idee om mijn anderstalige kennis bij te spijkeren, dus na dik vijf jaar werd de Anderstalige Ladder weer tot leven geroepen! Ik moet zeggen dat dit een zeer geslaagd project is geweest, vele deuren naar nieuwe wereldjes zijn geopend. Arabische dubstep, Duitse schlager, K-Pop, je kon het zo gek niet verzinnen of het kwam hier langs.
We begonnen met 320 liedjes, waar nu twintig nummers met elkaar de strijd aan mogen gaan wat nou het beste anderstalige nummer is. We hebben mooie selectie overgehouden: 2x Bambara, 2x Creools, 2x Duits, 4x Frans, 1x Hongaars, 2x IJslands, 1x Koreaans, 1x Lingala, 1x Mandinka, 1x Spaans, 1x Toeareg en 2x Turks. Sigur Rós en Fatoumata Diawara zijn de enige artiesten die met twee nummers aan de finale mee mogen doen. Titmeister is echter de echte hofleveranciers, maar liefst vier nominaties van hem haalde de finale, gevolgd door El Ninjo met drie. wibro daarentegen heeft vlak voor de finale al zijn vijf nominaties die nog in de race waren verloren, ook Edgar18 heeft er drie in moeten leveren.
Genoeg gepraat, kijk eens wat we hier hebben! Wat een bont gezelschap!
Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
Cesária Evora - Sodade [Creools]
El Polen - El hijo del Sol [Spaans]
Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
Grauzone - Eisbär [Duits]
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
Lalalar - Isyanlar [Turks]
Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
Salif Keita - Madan [Mandinka]
Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
Super Mama Djombo - Festival [Creools]
Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
Van deze twintig toppers mogen jullie een top 12 maken (langer mag ook, maar de nummers 1 t/m 12 krijgen punten), dit graag opsturen naar mij via PM. De puntenverdeling zal zijn 14-12-10-9-etc., wat de Witte Trui ook altijd doet dus. Ik zal mijn eigen lijstje ter controle opsturen naar Gretz.
Leuke stukjes zijn altijd welkom en zullen in de presentatie worden meegenomen
De deadline hiervoor is aanstaande dinsdagavond om 20:00.
De Spotify-afspeellijst is weer gevuld, dus ik zou zeggen: viel spaß!
Anderstalige Ladder (Luisterlijst) on Spotify - open.spotify.com
spotify:playlist:0uiM47QkyCnj2Ofsqy91ef
Ruim vier maanden geleden startte ik deze ladder met het idee om mijn anderstalige kennis bij te spijkeren, dus na dik vijf jaar werd de Anderstalige Ladder weer tot leven geroepen! Ik moet zeggen dat dit een zeer geslaagd project is geweest, vele deuren naar nieuwe wereldjes zijn geopend. Arabische dubstep, Duitse schlager, K-Pop, je kon het zo gek niet verzinnen of het kwam hier langs.
We begonnen met 320 liedjes, waar nu twintig nummers met elkaar de strijd aan mogen gaan wat nou het beste anderstalige nummer is. We hebben mooie selectie overgehouden: 2x Bambara, 2x Creools, 2x Duits, 4x Frans, 1x Hongaars, 2x IJslands, 1x Koreaans, 1x Lingala, 1x Mandinka, 1x Spaans, 1x Toeareg en 2x Turks. Sigur Rós en Fatoumata Diawara zijn de enige artiesten die met twee nummers aan de finale mee mogen doen. Titmeister is echter de echte hofleveranciers, maar liefst vier nominaties van hem haalde de finale, gevolgd door El Ninjo met drie. wibro daarentegen heeft vlak voor de finale al zijn vijf nominaties die nog in de race waren verloren, ook Edgar18 heeft er drie in moeten leveren.
Genoeg gepraat, kijk eens wat we hier hebben! Wat een bont gezelschap!
Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
Cesária Evora - Sodade [Creools]
El Polen - El hijo del Sol [Spaans]
Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
Grauzone - Eisbär [Duits]
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
Lalalar - Isyanlar [Turks]
Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
Salif Keita - Madan [Mandinka]
Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
Super Mama Djombo - Festival [Creools]
Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
Van deze twintig toppers mogen jullie een top 12 maken (langer mag ook, maar de nummers 1 t/m 12 krijgen punten), dit graag opsturen naar mij via PM. De puntenverdeling zal zijn 14-12-10-9-etc., wat de Witte Trui ook altijd doet dus. Ik zal mijn eigen lijstje ter controle opsturen naar Gretz.
Leuke stukjes zijn altijd welkom en zullen in de presentatie worden meegenomen

De deadline hiervoor is aanstaande dinsdagavond om 20:00.
De Spotify-afspeellijst is weer gevuld, dus ik zou zeggen: viel spaß!
Anderstalige Ladder (Luisterlijst) on Spotify - open.spotify.com
spotify:playlist:0uiM47QkyCnj2Ofsqy91ef
1
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:52 uur
Al mijn nominaties haalden de halve finale maar helaas werden allen in de have finale uitgeschakeld. Ook mijn topfavoriet Salt van Mammut haalde het niet. In het kort gezegd; voor mij een zeer teleurstellende finale dus. 

0
geplaatst: 13 augustus 2020, 20:28 uur
Kijkend naar al het moois in de halve finales valt de finale mij ook wat tegen. Gelukkig blijven er ook nog een aantal toppertjes over.
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 10:10 uur
Fijner dan zowel de Trui- als Ladderfinale, maar da's eigenlijk ook best logisch. De muziekwereld heeft nou eenmaal meer invalshoeken te bieden dan enkel die Engelse canon. Misschien had er nog een hiphopnummertje bijgekund tho. En iets Braziliaans. En Ichiko.
2
geplaatst: 14 augustus 2020, 11:58 uur
Mijn lijstje ter controle opgestuurd naar ome Geert
Ondertussen al vijf lijstjes mogen verwerken, het zit nu al kort op elkaar!
Ondertussen al vijf lijstjes mogen verwerken, het zit nu al kort op elkaar!
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 13:08 uur
Komend weekend de finalelijst nog eens goed beluisteren. Gaat niet meevallen dit op volgorde te krijgen, het zit veelal zo dicht op elkaar dat het van de stemming van de dag gaat afhangen. Het enige wat ik al zeker weet is dat 5 nummers uit de lijst mijn persoonlijke finalelijstje niet gaan halen, maar verder ligt het nog redelijk open.
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 13:51 uur
wibro schreef:
Al mijn nominaties haalden de halve finale maar helaas werden allen in de have finale uitgeschakeld. Ook mijn topfavoriet Salt van Mammut haalde het niet. In het kort gezegd; voor mij een zeer teleurstellende finale dus.
Ik ben al veel eerder afgehaakt, maar heel erg jammer dat ook mijn persoonlijke topfavoriet Mammut - Salt hier net voor de finale strandt (als ik alsnog zou hebben gestemd zou dat ook niet uitgemaakt hebben). Al mijn nominaties haalden de halve finale maar helaas werden allen in de have finale uitgeschakeld. Ook mijn topfavoriet Salt van Mammut haalde het niet. In het kort gezegd; voor mij een zeer teleurstellende finale dus.
En zo te zien zitten er niet heel veel nummers meer bij waar ik echt op zou stemmen (hand in eigen boezem, had ik maar mee moeten blijven stemmen voor zo ver dat iets had uitgemaakt
). Maar ik laat me verrassen, er zitten enkele nummers bij die ik me niet direct voor de geest kan halen. Misschien kom ik toch nog met een lijst.
0
Arbeidsdeskundige
geplaatst: 14 augustus 2020, 16:50 uur
Poeha schreef:
En zo te zien zitten er niet heel veel nummers meer bij waar ik echt op zou stemmen (hand in eigen boezem, had ik maar mee moeten blijven stemmen voor zo ver dat iets had uitgemaakt
). Maar ik laat me verrassen, er zitten enkele nummers bij die ik me niet direct voor de geest kan halen. Misschien kom ik toch nog met een lijst.
Ik hoop dat je nog gaat stemmen. Al is het maar om nog een heel klein beetje spanning terug te brengen. De winnaar staat helaas al lang vast. Daarvoor hoef je alleen maar terug te kijken naar de uitslagen van eerdere rondes. Ik heb helemaal niets met dat nummer.(quote)
Ik ben al veel eerder afgehaakt, maar heel erg jammer dat ook mijn persoonlijke topfavoriet Mammut - Salt hier net voor de finale strandt (als ik alsnog zou hebben gestemd zou dat ook niet uitgemaakt hebben). En zo te zien zitten er niet heel veel nummers meer bij waar ik echt op zou stemmen (hand in eigen boezem, had ik maar mee moeten blijven stemmen voor zo ver dat iets had uitgemaakt
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 17:20 uur
Arbeidsdeskundige schreef:
(quote)
Ik hoop dat je nog gaat stemmen. Al is het maar om nog een heel klein beetje spanning terug te brengen. De winnaar staat helaas al lang vast. Daarvoor hoef je alleen maar terug te kijken naar de uitslagen van eerdere rondes. Ik heb helemaal niets met dat nummer. Ik ben heel benieuwd, ik zou echt niet durven te zeggen wie gaat winnen.
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 21:44 uur
12 is veel hoor.... zit heel weinig bij waar ik ooit op gestemd heb; sommige hooguit als opvulling op plaats 3 of 4. Slechts 3 die overtuigend op 1 hebben gestaan in een stemlijstje van mij.
Om in ratings te spreken, 3x 5 sterren, daarna een gat naar 5x 3 sterren en dan nog wat lager.
Eens kijken of ik er nog wat mee kan.
Om in ratings te spreken, 3x 5 sterren, daarna een gat naar 5x 3 sterren en dan nog wat lager.
Eens kijken of ik er nog wat mee kan.
0
geplaatst: 14 augustus 2020, 22:32 uur
Hoop negativiteit hier, ik vind het een geniale finale. Vandaag alles nog een keer teruggeluisterd; zitten 7-8 nummers in die tegen een 10 aan zitten en minstens 2/3e vd nummers scoort minimaal een 9 bij mij. Morgen kom ik met mijn lijstje.
1 puntje nog: de taal van Tamikrest is Tamasheq; Toeareg is de naam van het volk
1 puntje nog: de taal van Tamikrest is Tamasheq; Toeareg is de naam van het volk

0
geplaatst: 15 augustus 2020, 11:42 uur
Nog 3,375 dagen, 7 lijstjes verwerkt...
Ik verwacht nog een lijstje van:
123poetertjes, Gretz, Edgar18, Titmeister, Poek, ranja, wibro, Poeha, El Ninjo, MVW, yeahyeahyeah, Cervantes, Hedser, ArthurDZ, Johnny Marr, Koenr, remcodulac, marsupilami, Choconas, dynamo d, Snoeperd
Ik hoop op een lijstje van:
Dance Lover, Glen Hansard, SBube, musicfriek, E-Clect-Eddy, chevy93, Rudi S, Fathead, Tom Traubert, AstroStart, Ploppesteksel, Frenkie!, Superbitch, Casartelli, Arrie, herman
Ik verwacht nog een lijstje van:
123poetertjes, Gretz, Edgar18, Titmeister, Poek, ranja, wibro, Poeha, El Ninjo, MVW, yeahyeahyeah, Cervantes, Hedser, ArthurDZ, Johnny Marr, Koenr, remcodulac, marsupilami, Choconas, dynamo d, Snoeperd
Ik hoop op een lijstje van:
Dance Lover, Glen Hansard, SBube, musicfriek, E-Clect-Eddy, chevy93, Rudi S, Fathead, Tom Traubert, AstroStart, Ploppesteksel, Frenkie!, Superbitch, Casartelli, Arrie, herman
0
geplaatst: 15 augustus 2020, 12:16 uur
Op het gevaar af weer een hele discussie te starten: het ligt toch wat genuanceerder. Toeareg is in diverse gremia zowel de naam van het volk (Toearegs of Toeareg Berbers) als de naam van de taal(familie) of talen (zie bijvoorbeeld https://glottolog.org/resource/languoid/id/tuar1240). Tamasheq wordt soms gebruikt als synoniem voor Toeareg en soms als subclassificatie, net zoals Tamahaq/Tahaggart, Air Tamajaq of Tawellemet subclassificaties zijn. Wat mij betreft reden genoeg om als taal Toeareg te handhaven.
0
geplaatst: 15 augustus 2020, 12:25 uur
Zoals ik het begrijp, wordt Toeareg inderdaad gebruikt als verzamelnaam van de diverse dialecten die door de Toeareg in het Sahara-gebied gesproken worden, maar wordt de taal door de Toeareg zelf Tamasheq genoemd (of inderdaad een van de varianten die jij noemt, afhankelijk van de regio). Tamikrest komt uit Mali en de Malinese Toeareg noemen hun taal Tamasheq, dus ik zou het ook zo noemen, maar het valt officieel onder de Toeareg-talen, dus helemaal fout is die term ook niet inderdaad.
* denotes required fields.