MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
Ik word helemaal vrolijk van deze finale; en kom zeker nog met een lijstje!

Ik kom ook zeker nog met een finalelijstje, maar dat had je wel verwacht.

Net mijn lijst ingeleverd, wat een luisterplezier. 20 heerlijke platen, waarbij alleen Sigur Ròs wat uit de toon valt, hoor namelijk liever het volledige album dan de nummers los.

Snoeperd schreef:
Net mijn lijst ingeleverd, wat een luisterplezier. 20 heerlijke platen, waarbij alleen Sigur Ròs wat uit de toon valt, hoor namelijk liever het volledige album dan de nummers los.

Naar wie?

Heerlijke lijst met gelukkig niet teveel oude meuk. Twintig nummers lang genieten en een viertal mooie ontdekkingen gedaan (die ook direct in de top 12 staan).

De spanning neemt toe in het klassement, maar de top 3 begint zich langzaam af te stoten van de rest. In die top 3 staat er zeker een naam die ik er niet op voorhand had verwacht, die andere twee... ja... had gekund inderdaad (maar die beschouwde ik zeker niet als zekerheidjes, geen enkel nummer trouwens). Het verschil tussen de nummer 1 en 20 is wel al vrij groot, maar liefst 80 punten. Die nummer 20 stond wel na vijf lijstjes aan kop...

Ondertussen 24 lijstjes ontvangen, waarvoor dank, van:

wendyvortex Arbeidsdeskundige aERodynamIC aerobag jeroentjuhh Edgar18 marsupilami charlotte2807 Edgar18 Snoeperd Johnny Marr El NinjoHedser Superbitch Titmeister yeahyeahyeah AstroStart chevy93 remcodulac ArthurDZ dynamo d MRDammann Poek jordidj1 DjFrankie

Ik verwacht nog een lijstje van:

123poetertjes Gretz Koenr wibro Cervantes Choconas MVW Poeha Dance Lover

Ik hoop op een lijstje van:

Glen Hansard, SBube, musicfriek, E-Clect-Eddy, Rudi S, Fathead, Tom Traubert, Ploppesteksel, Frenkie!, Casartelli, Arrie, herman

Nog ongeveer 1,5 dag tot de deadline! Nog wel enigszins onder voorbehoud, maar de ontknoping gaat hoogstwaarschijnlijk via BeatSense! Maar ook gewoon te volgen in dit topic.

Prima lijst. Als je mij op voorhand 20 anderstalige nummers zou laten uitzoeken zou er wellicht geen een van terug te vinden zijn, maar 17 van de 20 mag ik toch zeer graag horen en die andere 3 zijn ook nog wel voldoende.

Lijstje ingestuurd aangezien ik de 3 die ik goed vind toch wel wil steunen. Rest redelijk willekeurig .

Voordat dit spel begon in april kende ik slechts 4 nummers die nu in de finale staan: die van Sigur Rós, Jacques Brel en Noir Desir. Maar inmiddels heb ik heel wat anderstalige parels leren kennen. Van deze finale vind ik ongeveer drie nummers wel oké, maar de rest allemaal heel erg goed tot geweldig. Kortom: heel blij dat ik hier aan mee heb gedaan!

30 lijstjes verder en het podium lijkt bekend, ware het niet dat drie elkaar weinig toegeven: vijf puntjes verschil tussen de nummer één en drie. Ook de middenmoot kan nog alle kanten op, dus elk lijstje telt! We zitten nu op dertig finalelijstjes, ik verwacht er nog hooguit drie of vier, maar ik laat me graag verrassen.

De deadline staat nog op 21:00 vanavond, ik denk dat de nummer 24 om 21:10 wordt gepost.

Het was voor mezelf even onzeker, maar vanaf vanavond 21h is de uitslag ook live te volgen op BeatSense!

De lijnen zijn dicht!

Tune hier in als je de uitslag live wil meemaken, of anders gewoon hier

20. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala] [91 punten, 16x genoemd]

Genomineerd door mijzelf, nummer 1 van niemand

https://www.musicmeter.nl/images/cover/743000/743159.300.jpg?cb=1544288933

KOKOKO!, het gezelschap uit Congo die tijdens hun concerten vaak in gele outfits verschijnen, deed al vanaf het begin niet mee voor de prijzen. Wel relatief vaak genoemd, maar voornamelijk in de staart van lijstjes. Wellicht nog wat te onbekend (vooral onder de niet SVHJ-spelers), dus een volgende editie misschien wel wat hoger.

Mooi dat er veel recente muziek in de finale staat. Deze was mijn vice-Song van het Jaar 2019 en ik weet nog dat ie insloeg als een bom, januari vorig jaar. Die heerlijke opzwepende bas, die percussie en dan die duimpiano erover heen. Een toonvoorbeeld van hoe de Afrikaanse muziekstijlen mooi met hun tijd mee gaan en ook moderne klassiekers leveren.

Eens, maar door de hoge concurrentie ook niet op mijn podium. Maar zo lekker met dit weer, zweten, genieten, festiv.... laat maar. Dan maar in de tuin

19. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars] [94 punten, 16x genoemd]

Genomineerd door aERodynamIC, nummer 1 van niemand

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6078.300.jpg?cb=1576978279

Een ouwe rot in dit gezelschap en ook de enige vertegenwoordiger van de Hongaarse taal. Stroomde relatief eenvoudig de finale binnen, echter kon het weinig potten breken. Samen met KOKOKO! ook de enige track die niet de 100 punten kon aantikken.

Luisterde ik veel begin jaren '00, toen lounge hip was met artiesten als Kruder & Dorfmeister, Röyksopp en dus Yonderboi. De finaleplek verbaast me wel enigszins, want ik dacht dat lounge allang uit was. Of misschien is het juist wel weer terug. Röyksopp is tenslotte ook weer enorm populair. Los daarvan een prima chill-nummer.

Chill nummer, erg leuk voor de variatie ook. Wel ruim buiten mijn punten...

Al gelijk een 5*-track van mij eruit met KOKOKO! (gelukkig heb ik er nog 7 in de race )

Yonderboi was een leuke herontdekking, verbaasde me over het gemak waarmee hij de finale haalde, maar dat lijkt in de einduitslag toch gecorrigeerd.

Kom chat Heiko! X

18. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits] [96 punten, 13x genoemd]

Genomineerd door en nummer 1 van Gretz

https://www.musicmeter.nl/images/cover/22000/22711.300.jpg

Misschien wel de grootste verrassing deze finale. Begon moeizaam in het spel, vooral de eerste rondes, maar prompt won het een ladder en belandde het bij de eindstrijd. Tevens ook het nummer dat na 5 lijstjes bovenaan stond, maar die vliegende start werd al snel een halt toe geroepen. Pas op het eind kreeg het weer wat puntjes en ook zijn eerste nummer 1-notering van Geert.

Als er ook lijstjes waren met een top 20, stond deze ook vaak onderaan, bijvoorbeeld bij:

Charmant nummer, maar ook wel een beetje de grijze muis van de finale.

Knalt er wel lekker in moet ik zeggen en is lekker catchy. Leuk voor op de road, ofzo.

17. Françoiz Breut - La Certitude [Frans] [106 punten, 16x genoemd]

Genomineerd door El Ninjo, nummer 1 van niemand

https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26583.300.jpg

Breut wist knap geijkte namen als Serge Gainsbourg en Francoise Hardy voor zich te houden als Franse vertegenwoordiger, maar gezien het feit dat zij ook in eerdere edities het al goed deed, is dat misschien niet geheel verbazingwekkend. Ook nu weer een leuke finaleplek!

Het tweede nummer in deze finale dat ik vooraf niet kende. Sloeg niet zo in als El Polen, maar is gedurende het spel wel op mij gegroeid, het heeft wel iets meeslepends.

Ook een bijzondere ontdekking, maar niet echt een favoriet gebleken. Mijn nummer 20 denk ik.

16. Grauzone - Eisbär [Duits] [107 punten, 20x genoemd]

Genomineer door El Ninjo, nummer 1 van ranja

https://www.musicmeter.nl/images/cover/65000/65835.300.jpg?cb=1590972987

Niet geheel verrassend dat deze de finale gehaald, wellicht wel dat het "maar" zestiende is geworden. Vaak genoemd, maar nooit echt hoge posities gescoord. Toch is dit wel de beste Duitse vertegenwoordiging, aangezien D.A.F. en Einstürzende Neubauten vroeg hebben afgehaakt.

Nummer dat ik een beetje uit het oog was verloren, mede doordat ie lang niet op Spotify stond, maar wat een geniaal nummer blijft dit! Die heerlijke distorted synths en dan die geniale tekst:

Ich möchte ein Eisbär sein
Im kalten Polar
Dann müsste ich nicht mehr schreien
Alles wär so klar

Helaas wel zo'n beetje het enige wapenfeit van deze Zwitsere neue welle-band.

Nonsens, ook het album waar dit (als bonustrack) opstaat is prima. Film 2

mijn top 3 16, 17, 18 ach ja.

jordidj1 schreef:

Nonsens, ook het album waar dit (als bonustrack) opstaat is prima. Film 2

Wütendes Glas

15. El Polen - El hijo del Sol [Spaans] [114 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door aerobag, nummer 1 van 123poetertjes en aerobag

https://www.musicmeter.nl/images/cover/658000/658412.300.jpg

Wir Sind Helden was wellicht nog wel voorspelbaar, maar denk dat niemand dit nummer op voorhand in de finale had verwacht.

Mijn absolute ontdekking deze finale, waarvoor nog dank naar aerobag! Heerlijk meeslepend Peruviaans folknummer. Ik weet niet of door de hitte komt, of mijn nakende vaderschap, maar tegenwoordig ben ik steeds heel vroeg wakker. Van de week ben ik in de tuin gaan zitten en mijn dag begonnen met dit nummer, een absolute aanrader! Het is overigens geen onverdeeld succes in huize Tit, want mijn partner heeft er dan over dat ik weer die Peruviaanse panfluitband aan het luisteren ben. Maar he, dat houdt wel de reuzencavia's buiten de deur!

Idem, heerlijke ontdekking, maar iets té verslaafd aan geworden, waardoor het pas op plek 11 bij mij is beland. Maar zeker een om te koesteren, Peruviaanse panfluitprog

14. Salif Keita - Madan [Mandinka] [123 punten, 21x genoemd]

Genomineerd door Titmeister, nummer 1 van yeahyeahyeah

https://www.musicmeter.nl/images/cover/21000/21686.300.jpg

Tijd voor weer wat Afrikaans en - hoe kan het ook anders - eentje uit de nominatiebus van Heiko. Z'n eerste van zijn vier nominaties in de finale die voorbijkomt, pas op plek dertien. Dat belooft veel goeds?!

Mijn vierde nominatie in de finale, wat een luxe absolute afrodance-klassieker, het liefst in de ongeremixte versie, maar dit is gegarandeerd dansen. Liters vocht!

Ik heb deze leren kennen in de versie van Sander van Doorn, flink wat jaren terug. Die is heel gelikt (stiekem wel fijn), deze is veel beter!

13. Lalalar - Isyanlar [Turks] [123 punten, 23x genoemd]

Genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18 en Snoeperd

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/300x300/2d9b53d5979b869caa1567f25cf9fca3.jpg

Het eerste van de 2 Turkse tracks in de finale en net als bij Song van het Jaar 2019, moet Lalalar weer Altin Gün voor zich dulden. Wél de allemansvriend van de finale, want samen met de nummer 1 de enige track die maar liefst 23x werd genoemd.

hoi123 schreef:
“Ali su akyol ve gaye güçlü şimşek sizi seviyorum”, zo luidt de meest gelikete Youtubereactie onder deze video. Nu spreek ik geen Turks, maar ik kan me zo voorstellen dat deze Youtuber eigenlijk iets wilde zeggen in de trant van “Goh, wat vet dat zo’n relatief underground Turkse new-waverocker toch nog de vijfde plek in de Song van het Jaar-maandfinale weet te halen”. Raar is het zeker niet: Isyanlar (wat zich vertaalt naar “rebellieën”) heeft een redelijk unieke aanpak, waarin het geluid dat wij Nederlanders typisch zouden associëren met het Oosten wordt gecombineerd met een vrij donker post-punk geluid. De enigszins onheilspellend aandoende zang wordt voortgedreven door een grimmige baslijn en een staccato gitaarloopje dat niet uit je hoofd te slaan is, waarna de synthesizer uit de kast wordt gehaald en een klassieke Westernsample het nummer uitgeleide doet. Over een paar maanden komen deze mannen hun livereputatie waarmaken op Le Guess Who – misschien dat iemand even kan vragen of die Youtubereactie dat echt betekende.

Waar Altin Gün de blije-eikel-versie van de Turkse disco, is Lalalar die gruizige kelder met laag plafond in een obscure wijk van Istanbul. Heerlijk duister! En die baslijn, om je vingers bij af te likken!

12. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans] [128 punten, 22x genoemd]

Genomineerd door Casartelli, nummer 1 van mijzelf

https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26584.300.jpg?cb=1507468008

Had moeite om de finale te bereiken, maar uiteindelijk toch ruim gehaald. Had moeite met de finale spelen (na vijf lijstjes stond het nog op nul), maar uiteindelijk toch ruim de middenmoot gehaald. Vooral een breed gewaardeerd nummer, in veel lijstjes steady in de puntjes.

Het blinde koppel Amadou & Mariam scoorde in 2004 een bescheiden hitje met dit nummer, met dank aan Manu Chao, wiens stempel duidelijk op dit nummer te horen. Verder is dit gewoon een heerlijk nummer natuurlijk.

Dé ontdekking voor mij dit spel, wordt hier zo blij van als ik het hoor. Instant happiness.

11. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg] [128 punten, 22x genoemd]

Genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van Arbeidsdeskundige en DjFrankie

https://www.musicmeter.nl/images/cover/216000/216711.300.jpg

Oei, deze had ik hoger ingeschat. Stoomde moeiteloos door naar de finale, maar presteerde matig. Relatief weinig kopposities ook; een stem meer in de finale had de boel echter wel kunnen veranderen, want de verschillen zijn klein in de middenmoot!

Woestijnblues of Toeareg-muziek luister ik graag, al had ik hier toch liever een nummer van de band die Tamikrest hier aanhaalt in de finale gezien.

Een van mijn favoriete ontdekking ook weer hoor, moet ik wel zeggen.

10. Super Mama Djombo - Festival [Creools] [130 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door Titmeister, nummer 1 van wendyvortex

https://www.musicmeter.nl/images/cover/422000/422738.300.jpg?cb=1589425230

Ook weer van de Titmeister-schuur, weeral een verrassende klant. Maakt het minder leuk! Poeh, veel zweten in deze finale. Zoveel aanstekelijke, toffe nummers waar je lekker op kan dansen. Denk wel dat deze wat beter had gepresteerd als er minder Afrikaanse concurrentie was...

Super Mama Djombo - Festival [Creools]

De geschiedenis van het Orquestra Super Mama Djombo (vernoemd naar de natuurgeest Mama Djombo, symbool van de Guinee-Bissause onafhankelijkheidsstrijders) is een interessante. Doorgebroken in 1974, het jaar van de onafhankelijkheid, werden ze immens populair in eigen land en tevens lievelingetjes van de eerste president van het land, Luis Cabral. Het nummer Festival handelt ook over de onafhankelijkheidsstrijd van Guinee-Bissau, en hoe deze aanleiding was om te feesten. Toen president Cabral in 1980 tijdens een staatsgreep de leiding verloor aan João Bernardo Vieira, was het ook snel gedaan met de populariteit van Super Mama Djombo. Vieira zag ze als verpersoonlijking van het regime van zijn voorganger en verbood hun optredens. Na een aantal jaar aanmodderen stopte de band uiteindelijk in 1986.

Tijdens hun hoogtijdagen in de jaren '70 toerde de band ook enkele keren in Cuba, en de muzikale invloed van Cubaanse stijlen als rumba is duidelijk in hun muziek terug te horen. Festival is boven een nummer om op te dansen. Het begint ontspannen, en langzaam maar gestaag wordt het tempo in de gitaren en percussie opgestuwd, totdat je op een gegeven moment absoluut niet meer stil kan blijven zitten door een climax aan opzwependheid. Past ook makkelijk in mijn top 20 favoriete nummers aller tijden.

Niets meer aan toe te voegen.

9. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara] [132 punten, 22x genoemd]

Genomineerd door Cervantes, nummer 1 van Superbitch

https://www.musicmeter.nl/images/cover/718000/718525.300.jpg?cb=1527327656

Nu we het toch over Afrikaanse nummers hebben, hier hebben we dan mevrouw Diawara, die twee troeven in het spel heeft. Weeral een breed gewaardeerd nummer, echte topnoteringen ontbraken...

Teunnis schreef:
Fatoumata Diawara vertolkt de hedendaagse versie van Wassalou. Wassalou is naast een muziekgenre ook een cultureel gebied dat Mali, Ivoorkust en Guinee overlapt. Fatoumata is van Malinese origine, maar geboren in Ivoorkust. Voordat ze in 2011 doorbrak met haar debuutplaat Fatou, was ze voornamelijk bezig met een acteercarrière en dat is ze daarna blijven voortzetten. Mede door dit drukke leven, ze heeft na 2011 ook enorm veel getoerd, hebben we lang moeten wachten op een opvolger. Nu die er eindelijk is, lijkt het wachten beloond te worden. Fatoumata Diawara leek op papier een aardige kanshebber, aangezien het beide reguliere ladders won, maar achteraf bleken het twee zwak bezette ladders te zijn en is deze negende plek toch best logisch.

De tweede finalenotering van de grande dame van de Malinese popmuziek valt net buiten de punten. Wederom een mooi nummer, al heb ik andere favorieten van Fatou.

Echt een nummer die moest groeien bij mij. Destijds bij SVHJ 2018 was ik bijvoorbeeld nog niet echt om (gaf het wel vaak (rest)punten), nu zeker wel.

8. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands] [136 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Johnny Marr

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1920.300.jpg?cb=1562512992

Deze van Sigur Rós schoot echt uit de startblokken, maar in de loop van de stemming werd er toch vaker voor de andere van de band gekozen. Natuurlijk moet er IJslands in de finale, natuurlijk Sigur Rós.

Sorry Heiko, voor deze heb ik je PM genegeerd, aangezien er copyright was gepleegd bij een stuk elders op de site.

Titmeister schreef:
Ik werk als Territory Manager bij Shell en ben daarbij verantwoordelijk voor een rayon aan tankstations. Een van mijn grootste tankstations is Shell Kriterion aan de A10 in Amsterdam, een station dat in zijn geheel door studenten wordt gerund. Daarmee maak je dingen mee, die je op andere stations niet meemaakt. Toen ik er laatst was, schalde er op vrij luid volume Sigur Rós over het voorterrein. Nou is dat niet direct de meest gangbare muziek om op een tankstation te draaien; Sigur Rós wordt door het ongetrainde (en ook door menig getraind) oor nogal eens als kattengejank ervaren. Mocht je er toch voor willen kiezen, dan is Starálfur nog wel een van de toegankelijkste opties. Het begint met lieflijke zang van Jónsi en een mooi pianomelodietje, maar breekt vervolgens prachtig open, waarbij vooral de viool wonderschoon is. Overigens had ik uit hoofde van mijn functie de studenten waarschijnlijk op hun muziekkeuze aan moeten spreken, maar dat kon ik absoluut niet over mijn hart verkrijgen, dus ik heb ze gecomplimenteerd op hun muziekkeuze.

SR nipt buiten de punten bij mij, had liever VVLR gezien. Maar deze ook mooi wat een niveau.

Alweer een top 100-nummer van mij

Gast
geplaatst: vandaag om 04:12 uur

geplaatst: vandaag om 04:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.