MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
2. Oumou Sangaré - Ko Sira [Bambara]
3. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
4. Buraka Som Sistema feat. DJ Znobia, M.I.A., Saborosa & Puto Prata - Sound of Kuduro [Portugees]

Gretz schreef:

OMG precies dezelfde top-4 als aerobag

We groeien steeds meer naar elkaar toe

1. Moonsorrow - Tuleen Ajettu Maa [Fins]
2. Paatos - Téa [Zweeds]
3. Oumou Sangaré - Ko Sira [Bambara]
4. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]

5. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]

2. Oumou Sangaré - Ko Sira [Bambara]
3. Buraka Som Sistema feat. DJ Znobia, M.I.A., Saborosa & Puto Prata - Sound of Kuduro [Portugees]
4. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]

2. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
4. Paatos - Téa [Zweeds]

Discogedanken, heerlijke ontdekking! Peggy Gou steekt verder wel ver boven de rest uit.

Wat betreft de opmerkingen over de 'sterke' nummers die het goed deden in vorige edities volgende 'oude' garde. Het valt me op dat deze een sterk Songfestival-gehalte hebben. Daarbij ga ik af op dat Italiaanse nummer en ook deze Koerdische heeft zo'n vibe. Ik kan de nummers zeker af en toe waarderen, maar het gaat soms over het randje van kitsch.

1. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
4. Paatos - Téa [Zweeds]

Snoeperd schreef:

Wat betreft de opmerkingen over de 'sterke' nummers die het goed deden in vorige edities volgende 'oude' garde. Het valt me op dat deze een sterk Songfestival-gehalte hebben. Daarbij ga ik af op dat Italiaanse nummer en ook deze Koerdische heeft zo'n vibe. Ik kan de nummers zeker af en toe waarderen, maar het gaat soms over het randje van kitsch.

Haha, uit respect voor de oude garde wilde ik een soortgelijk statement eigenlijk niet maken. Maar als jij je nek uit durft te steken, zal ik je uitspraak kracht bij zetten. Deze exacte gedachten speelden ook door mijn hoofd. De geopperde favorieten van weleer - op een pareltje hier en daar na - maakten op mij ook wel een erg 'gladde' indruk.

ik stem vannacht.

edit (23:39): morgen
m'n gedachten zijn even elders.

1. Paatos - Téa [Zweeds]
3. Vanessa Paradis - Que fait la vie [frans]
4. Oumou Sangaré - Ko Sira [Bambara]

1. Paatos - Téa [Zweeds]
4. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
5. Moonsorrow - Tuleen Ajettu Maa [Fins]

1. Chopy - Baran [Koerdisch]
3. Buraka Som Sistema feat. DJ Znobia, M.I.A., Saborosa & Puto Prata - Sound of Kuduro [Portugees]
4. Vanessa Paradis - Que fait la vie [frans]

2. Vanessa Paradis - Que fait la vie [frans]
3. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
4. Paatos - Téa [Zweeds]

aerobag schreef:
(quote)

Haha, uit respect voor de oude garde wilde ik een soortgelijk statement eigenlijk niet maken. Maar als jij je nek uit durft te steken, zal ik je uitspraak kracht bij zetten. Deze exacte gedachten speelden ook door mijn hoofd. De geopperde favorieten van weleer - op een pareltje hier en daar na - maakten op mij ook wel een erg 'gladde' indruk.

Mijn opmerking was niet respectloos bedoeld (mocht dat zo zijn overgekomen). Users als aERodynamIC storten zich ieder jaar met groot en aanstekelijk enthousiasme op het Songfestival, wat ik juist enorm waardeer. Gebruik die lijstjes ook wanneer ik zelf kijk naar het Songfestival. Maar viel me op dat de liedjes in deze Anderstalige Ladder daar soms wat van weg hebben.

2. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits]
3. Moonsorrow - Tuleen Ajettu Maa [Fins]
4. Chopy - Baran [Koerdisch]

Uitslag ladder 17 (27 stemmers):

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans] (77)
2. Oumou Sangaré - Ko Sira [Bambara] (50)
3. Paatos - Téa [Zweeds] (33)
4. Chopy - Baran [Koerdisch] (31)
5. Klaus Johann Grobe - Discogedanken [Duits] (26)
6. Vanessa Paradis - Que fait la vie [frans] (24)
7. Buraka Som Sistema feat. DJ Znobia, M.I.A., Saborosa & Puto Prata - Sound of Kuduro [Portugees] (20)
8. Moonsorrow - Tuleen Ajettu Maa [Fins] (9)

Ladder 18:

Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]
Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]
Juan Gabriel - Ya Lo Se Que Tu Te Vas [Spaans]
Utada Hikaru - Passion [Japans]
Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]
есть есть есть – осень [Russisch]
Oumou Sangaré - Djoukourou [Bambara]
Edoardo Vianello - Guarda Come Dondolo [Italiaans]

Anderstalige Ladder (Luisterlijst) on Spotify - open.spotify.com
spotify:playlist:0uiM47QkyCnj2Ofsqy91ef

Snoeperd schreef:
Mijn opmerking was niet respectloos bedoeld (mocht dat zo zijn overgekomen). Users als aERodynamIC storten zich ieder jaar met groot en aanstekelijk enthousiasme op het Songfestival, wat ik juist enorm waardeer. Gebruik die lijstjes ook wanneer ik zelf kijk naar het Songfestival. Maar viel me op dat de liedjes in deze Anderstalige Ladder daar soms wat van weg hebben.

"Dat Italiaanse nummer" (I Treni Di Tozeur) heeft inderdaad wel wat weg van een songfestivalnummer.

1. Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]
2. Oumou Sangaré - Djoukourou [Bambara]
3. Utada Hikaru - Passion [Japans]
4. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]

Bijna perfecte uitslag. Deze ladder stem ik morgen op.

Snoeperd schreef:
(quote)

En ik heb het beste Songfestival nummer ('dat Italiaanse liedje') niet eens genomineerd

Er zijn meer favorieten van vorige edities die het nu slecht doen en die veel minder zo'n link hebben. Andere opzet en gewoon veel meer 'jongere' users, ik zie dat ook steeds meer veranderen in ladder-spelletjes. Van de 'oude garde' zitten er gewoon niet veel meer op deze site, of laten niet veel meer van zich horen.
Ik denk niet dat het te maken heeft met een zogenaamde Songfestival link (waar alleen Alice e Battiato echt aan voldoen). Het heeft te maken met een ander publiek, publiek dat toen geen interesse had in de anderstalige ladder.

Ik ben wel blij met deze opleving hoor! En ik zie nog genoeg stemmen op 'oude meuk' en nominaties die niet zouden hebben misstaan op het Songfestival zoals in ladder 18 (wie hebben die nummers dan genomineerd?!)

Het Griekse MPLE was voor mij toen een ontdekking en scoorde goed, nu slaat het niet aan. Noa eindigde heel hoog, nu lag ze er gelijk al uit.

Ik vond de opmerking sowieso niet respectloos: kon het wel volgen eerlijk gezegd. Het is alleen wel jammer dat de indruk gewekt werd dat in de oudere edities blijkbaar alleen Songfestival-achtige nummers wisten te scoren: verre van kan ik je verzekeren (zoek de topics nog maar eens op).

Ik heb veel bewondering voor Mashrou Leila: hoe zij zich inzetten voor gay-rights in een zeer vijandige omgeving (overigens hebben ze spannender nummers gemaakt)

1. Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]
2. Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]
3. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]
4. Utada Hikaru - Passion [Japans]

1. Juan Gabriel - Ya Lo Se Que Tu Te Vas [Spaans]
2. Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]
3. Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]
4. Utada Hikaru - Passion [Japans]

Kwaliteits-ladder! Goede reminder ook dat ik meer albums van Erlend Apneseth moet beluisteren.

1. есть есть есть – осень [Russisch]
2. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]
4. Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]

MVW
Bonte en ook leuke verzameling deze ladder.

1. есть есть есть – осень [Russisch] 
2. Edoardo Vianello - Guarda Come Dondolo [Italiaans]  
3. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors] 
4. Oumou Sangaré - Djoukourou [Bambara] 

1. Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans]
2. Juan Gabriel - Ya Lo Se Que Tu Te Vas [Spaans]
4. есть есть есть – осень [Russisch]

Ladder 18:

1. Utada Hikaru - Passion [Japans] Utada Hikaru, een grootheid in Japan fijn nummer!
2. Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]
3. Oumou Sangaré - Djoukourou [Bambara]

Ik stem hier vanavond of morgen op.

aERodynamIC schreef:
Ik heb veel bewondering voor Mashrou Leila: hoe zij zich inzetten voor gay-rights in een zeer vijandige omgeving (overigens hebben ze spannender nummers gemaakt)

Eric, dankzij jouw tip indertijd heb ik dit album gekocht. Prachtig album!
Mashrou' Leila - Ibn el Leil (2015)

Arbeidsdeskundige
1. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]
2. Utada Hikaru - Passion [Japans]
3. Juan Gabriel - Ya Lo Se Que Tu Te Vas [Spaans]

1. Erlend Apneseth Trio feat. Frode Haltli - Salika, Molika [Noors]
2. есть есть есть – осень [Russisch]
3. Oumou Sangaré - Djoukourou [Bambara]
4. Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]

1. Edoardo Vianello - Guarda Come Dondolo [Italiaans]
2. Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch]
3. Utada Hikaru - Passion [Japans]

Dit is een hele sterke ladder, zeker geen schaamte als mijn nominatie er genadeloos wordt uitgeknikkerd. Het is een nummer die ik heb leren kennen via mijn Italiaanse vrienden, in mijn internationale vriendengroep uitgegroeid tot een klassieker die op geen feestje kan worden overgeslagen.

Verder dus een sterk speelveld, met een Arabisch nummer in Zuid-Amerikaanse sferen; Japanse pracht, voor mij is mede door de Fishmans Japanse muziek de ontdekking van het spel en weeral een topnummer van Hardy waar ik toch moeilijk om heen kan.

De Russiche rap bevalt me goed, vooral de instrumentatie onder de rap is top, als hij te snel rapt vind ik het niet altijd meer even mooi. Juan Gabriel niks op aan te merken, fijn nummer. Noorse heb ik maar gediskwalificeerd op te weinig zang, op het begin na instrumentaal. Wel mooi nummer verder. Oumou Sangaré fijn als altijd maar heb beter gehoord van haar.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:10 uur

geplaatst: vandaag om 11:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.