MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Marillion meter

zoeken in:
Voor mij het beste nummer van Marillion, samen met een andere epic die waarschijnlijk heel wat minder goed gewaardeerd gaat worden door de rest maar dat zien we vanzelf. De tekst die Bravejester aanhaalde is voor mij persoonlijk ook 1 die kei en keihard binnenkomt, en als ik bijvoorbeeld in de auto zit ook uit volle borst mee kan schreeuwen. Ook daarvoor leent een concert zich natuurlijk prima, dan kun je meezingen en hoor je als het goed is de echte bedoelde zang alsnog beter

The Great Escape staat in mijn top 2 nummers allertijden (gedeelde 1e plek met Sigur Rós - Ara Batur).

Goed, dan het cijfer: een 10.

El Stepperiño schreef:
Voor mij het beste nummer van Marillion, samen met een andere epic die waarschijnlijk heel wat minder goed gewaardeerd gaat worden door de rest maar dat zien we vanzelf.

Hier maak je mij nu wel heel nieuwsgierig mee Ik ben benieuwd welk nummer dat dan is; ook al kan het natuurlijk lang duren voordat dat nummer voorbij komt.

Mooi drieluik. Een tien is mij wat overdreven, maar een 9 is het wel.

Bravejester schreef:
(quote)

Hier maak je mij nu wel heel nieuwsgierig mee Ik ben benieuwd welk nummer dat dan is; ook al kan het natuurlijk lang duren voordat dat nummer voorbij komt.
ik geef wel even een seintje tzt

El Stepperiño schreef:
Voor mij het beste nummer van Marillion, samen met een andere epic die waarschijnlijk heel wat minder goed gewaardeerd gaat worden door de rest

Ocean Cloud is behoorlijk populair hoor

Splintering Heart 8,7 (waarmee we het beste nummer van Holiday in Eden wel gehad hebben)
The Great Escape 10 (waarmee we het beste Marillion-nummer nog niet eens gehad hebben!)

El Stepperiño schreef:
(quote)
ik geef wel even een seintje tzt

Ok, dat wordt voor mij dus al je berichten bij Marillion albums opsporen en te analyseren totdat ik een beeld krijg welke nummers je vaak noemt en roemt Uit deze speurtocht moet dan het juiste epic nummer komen; hoeveel epics kan Marillion eigenlijk hebben toch?

Ik zou je de moeite besparen, komt vanzelf een keer voorbij...

El Stepperiño schreef:
Ik zou je de moeite besparen, komt vanzelf een keer voorbij...

Ik heb ook nog geen berichten van je gevonden die me hebben geholpen.

Uiteraard kan ik het niet laten 1 gokje te doen ; ik ga voor Beyond You

The Great Escape : 9,4

Splintering Heart: 9,3
The Fruit of the Wild Rose: 6,2
Out of This World: 8,8
It's not your fault : 3,0
This Train Is My Life: 7,8
Hotel Hobbies: 9,8
The New Kings: 9,5
Gazpacho: 7,5
Assassing: 8,2
Montréal : 6,1
Waiting To Happen: 8,5
Drilling Holes: 8,2
Childhood's end: 9,0
The Other Half: 6,3
Asylum Satellite #1: 6,5
Forgotten Sons: 9,1
Runaway: 8,8
Interior Lulu: 6,0
White Russian: 10,0
Eighty days: 7,6
Living in F.E.A.R.: 7.9
The Bell in the Sea: 8,4
Easter: 9,6
The Answering Machine: 6,8
Tux On: 8,0

The great escape: 8,5

Mssr Renard
Ik kan nu al verklappen dat minimaal The Last Straw, Just for the Record, Jigsaw, Cinderella Search, Three Boats, Bitter Suite, Dry Land, The Space, Berlin en Season's End een 10 zullen krijgen.

Mssr Renard schreef:
Ik kan nu al verklappen dat minimaal The Last Straw, Just for the Record, Jigsaw, Cinderella Search, Three Boats, Bitter Suite, Dry Land, The Space, Berlin en Season's End een 10 zullen krijgen.

Ik ga met jou geen film kijken als je al weet hoe het afloopt...

Mssr Renard
musicborst schreef:
(quote)

Ik ga met jou geen film kijken als je al weet hoe het afloopt...

Klopt, ik kan inderdaad slecht films kijken met iemand. Die klacht krijg ik jaren.

Ik herinner me nog dat de single uitkwam, zelfs. Vooral het Falling From The Moon gedeelte is emotioneel en erg goed idd. Prachtig gezongen en prachtige solo aan het einde. Al vond ik op de CD -single destijds de Marouatte Jam veel interessanter.

Brave is een album dat enorm veel tijd koste voor mij. Ik wist lang echt niet wat er mee aanmoest. Ik heb het destijds beluisterd en geparkeerd. Het was niet tot dat AOS uitkwam dat ik met terugwerkende kracht naar Brave ben gaan luisteren en er steeds meer open voor begon te staan. Eerst op Made Again (ik vond lang dat Goodbye To All That veel mooier en subtieler was ingemixed en andere delen veel rauwer klonken). Gelukkig is dat met de DTS remix op BR van Steven Wilson ruimschoots nu goedgemaakt. Dit is echt de manier waarop je Brave nu moet beluisteren. Fantastisch mooi gedaan. De eerste keer viel me de mond letterlijk open. Vanaf de eerste noot van Bridge, het steeds meer aanzwellende basgeluid over de toetsen tot aan het subtiele Made Again en alles wat daar tussen zit. Loepzuiver gitaar en hoe solo's nu aanzwellen (als in Runaway en de laatste solo in The Great Escape......bloedstollend mooi), de warmte van de bas (zo mooi mooi met Living of The Opium Den), de kracht en de dynamiek van het drumgeluid, de zwevende toetsen die nu pas echt tot z'n recht komen. En dit alles maakt ook The Great Escape een beter nummer. Falling From The Moon haalt nu echt uit waar het nu echt naar het hoogtepunt stuwt. Een compleet nieuwe luisterervaring die zoveel meer detail onthult ook. Wat mij betreft de beste NW remix van de 5 die tot nu toe uitzijn. Het daarom ook vooral mooi in het geheel van Brave, al was de RAH versie met orkestraal arrangement ook erg mooi.

Ook een mooie documentaire over het maken van Brave die veel achtergrondinfo en context geeft.

Nu nog steeds vind ik vooral de eerste 4 nummers : Bridge, Living, Runaway & Goodbye (al gauw 1/3 van het album) nog steeds het beste al fungeert The Great Escape als een mooi einde al vind ik Made again ook erg mooi.

Verschillende keren live gezien ook. Altijd lekker.

Ik ga voor een 8.

The Great Escape: 9,2

The Great Escape: 7,8

Mssr Renard
Even een vraagje (aanbod).

Wie heeft er nostalgische interesse in vier issues van The Web Holland Magazine?
- Augustus 2008
- December 2008
- April 2009
- November 2009

Geef een habbekrats en ik stuur ze op

The Great Escape: 9,0.

SBube schreef:

Easter: 9.5
Hotel Hobbies: 9,5
Interior Lulu: 9.0
White Russian: 8.0
Forgotten Sons 8,0
Childhood's End 8,0
The New Kings: 7,8
Assassing: 7,7
Tux on: 7,5
The other half 7,5
The Bell in the Sea: 7.5
80 Days: 7.5
Waiting to happen 7.5
This train is my life 7,5
Montréal : 6,5
Runaway 6,0
Living in F E A R: 6.0
Gazpacho: 5,7
The Answering Machine: 5.5
Drilling Holes 4.0
Asylum Satellite 2,0
It's not your fault 1,0

Nieuwe beoordelingen:
Out of this world 6.0
(niet verkeerd, maar ook niet al te fascinerend/gevarieerd qua muziek)
The fruit of the wild rose 7.5
(deze begint al een stuk interessanter en vind ik muzikaal wel heel fijn in mekaar zitten)
Splintering heart 7.7
(Heerlijk die opbouw naar die climax, afbraak en weer opbouw/climax, maar de rustige stukken zijn misschien net iets te lang)
The Great Escape 8,1
(veel beter als in mijn herinnering, hier zit een waanzinnige variatie in)

En we hebben een nieuwe voorlopige nummer 1. The Great Escape komt uit op een gemiddelde van 9,11

Ik zal vanaf nu niet meer de hele lijst posten, want anders wordt het scrollen wel een heel gedoe.
1 The Great Escape (9,11/32 )
2 White Russian (8,91/36 )
3 Easter (8,84/32 )
4 Hotel Hobbies (8,72/31 )
5 Splintering Heart (8,69/32 )
6 Forgotten Sons (8,61/35 )
7 Assassing (8,55/32 )
8 The New Kings (8,53/31 )
9 Runaway (8,48/34 )
10 Out of this World (8,45/31 )

Vandaag: Cathedral Wall

Marillion - Cathedral Wall - YouTube

Cathedral Wall - 6,5

Mssr Renard
Het begint mooi, dat vond ik altijd al. Bijna metal-achtig, maar uiteindelijk wordt het zo een emo-Porcupine Tree-ding met veel te veel gezeur en gefluister. Het is meer een soort gothic rock. Zelfs de orgelsolo ergens in het eind (dat trouwens veel te lawaaiig is) redt het nummer niet. En dan die laatste minuut, waarom?

Doe mij maar 3 minute boy ofzo.

4,5

Casartelli (moderator)
Het venijn zit bij Radiation duidelijk in de staart. Cathedral Wall klinkt natuurlijk heel erg niet als Marillion, maar... het werkt. Meer dan die hoofdriff heb je ook eigenlijk niet nodig.

8,0

Dat intro is magnifiek maar dan komt er nog wel een heel eind achteraan. Uiteraard heb je dan ook nog een originele en een 2013 versie.

Bij de meeste nummers verkies ik de 2013 versie bij CW dan weer niet. Hier hoort een rauw randje en dat mis ik bij de 2013 versie. Wel duurt het nummer wat te lang. Bij zo'n er in knallend intro hoort een compacte song vind ik. Maar een slecht nummer is het sowieso niet.

Maar goed een cijfer dus:
7,7

Cathedral Wall..... eigenlijk nooit echt een idee gehad waarover dit ging.

Toch maar eens opgezocht en dit dus niet lezen als je de mystiek wilt behouden : Marillion - Explanations of Song Elements: Cathedral Wall

Mogelijk is deze site een schatkamer voor velen die deze nog niet kennen om de teksten van Marillion beter te doorgronden.

Waardering volgt later nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:02 uur

geplaatst: vandaag om 14:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.