MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Marillion meter

zoeken in:
Mssr Renard schreef:

Ik ben eens meegesleept door vrienden naar de Heineken Music Hall om Tenacious D te zien. Behalve dat ik het een belachelijke band vond, kon ik niks zien, niks horen, ik kon wel janken. Ik stond ergens in een hoekje tegen de muur te wachten tot het voorbij was.

Dit meen je niet...ik wil ze dolgraag zien, maar nog nooit is het me gelukt om tickets te bemachtigen

Mssr Renard schreef:

Ik heb nooit begrepen waarom mensen zo in een grote ruimte bovenop elkaar willen staan, met al dat geduw en getrek, je ziet niets, je hoort niets of teveel.

Goh, wat mis ik het, nu je het zo zegt...

8,7 - weer een geweldig, gedreven nummer vol passie... best een lekker bandje dit, toch?

Mssr Renard
Johnny Marr schreef:
(quote)

Dit meen je niet...ik wil ze dolgraag zien, maar nog nooit is het me gelukt om tickets te bemachtigen

(quote)

Goh, wat mis ik het, nu je het zo zegt...

8,7 - weer een geweldig, gedreven nummer vol passie... best een lekker bandje dit, toch?

Hadden we elkaar toen gekend, had ik je dolgraag het ticket gegeven. Net zoals niet iedereen het snapt dat ik in de winter tijdens een regenbui 20 km wil lopen, snap ik weer andere dingen van mensen niet.

Mssr Renard schreef:

Ik heb nooit begrepen waarom mensen zo in een grote ruimte bovenop elkaar willen staan.

Hm, wat voor een bizare evenementen heb jij bezocht.

Mssr Renard
Rudi S schreef:
(quote)

Hm, wat voor een bizare evenementen heb jij bezocht.

Fish Paradiso was erg fijn, want toen mochten we zitten en kon ik alles goed zien en ook horen.

Camel in het Paard heb ik weinig van gezien en gehoord. Gewoon omdat er zoveel mensen zijn. Veel te veel mensen. En ik heb ook nooit echt begrepen (vooral bij rock/pop), wat mensen nu aan zo een live-sound vinden. Ik vind het vaak echt niet mooi en veel te hard. Ik zie dan veel mensen met oordopjes in, maar het zo toch juist andersom moeten. Dat het geluid wat zachter is, zoals bij jazz of klassiek. Nee, mij krijg je nooit meer naar een pop/rock liveconcert.

Ligt eraan waar je heengaat en vaak ook waar je staat. Pink Floyd, Kuip 1994, Supertramp 1997 Ahoy, Roger Waters Ahoy 2001, Genesis Arena 2007 (vooraan alleen), Hans Zimmer Ahoy 2016 hadden allemaal uitstekend geluid.

Maar ik heb ook genoeg gezien met compleet baggergeluid, veel te hard, vervormd en pijnlijk slecht. Meestal als ze hun eigen geluidsman en set meenemen is het te doen maar als ze een geluidsman van de venue gebruiken. God help us all.

Degene waar ik me het meest over verbaasde was Steven Wilson in 2018. Iemand die zulke mooie surroundmixes aflevert, en duidelijk zo geobsedeerd is met geluid lever dan zulk baggergeluid af met zijn eigen eigen concerten (of beter toer aangezien vrijwel iedereen er steen en been overslaande).

Tux On - 8,5
The Answering Machine - 6
Easter - 9,5
The Bell in the Sea - 7
Living in FEAR - 6
80 Days - 6,5
White Russian - 9,5
Interior Lulu - 8
Runaway - 8,5
Forgotten Sons - 9,5
Asylum Satellite #1 - 4
The Other Half - 7
Childhood's End? - 7
Drilling Holes - 8
Waiting to Happen - 10
Montréal - 5,5
Assassing - 9,5
Gazpacho - 6,5
The New Kings - 9
Hotel Hobbies - 10
This Train is my Life - 7
It's Not Your Fault - 6,5
Out Of This World - 9
The Fruit of the Wild Rose - 6,5
Splintering Heart - 10

Voor mij persoonlijk vind ik de score voor Splittering Heart erg verrassend. Met een gemiddelde van 8,72 staat het nummer nu verdienstelijk op een derde plek.

1 White Russian (8,91/36 )
2 Easter (8,84/32 )
3 Splintering Heart (8,72/30 )
4 Hotel Hobbies (8,72/31 )
5 Forgotten Sons (8,61/35 )
6 Assassing (8,55/32 )
7 The New Kings (8,53/31 )
8 Out of this World (8,53/30 )
9 Runaway (8,48/34 )
10 Waiting to Happen (8,43/34 )
11 Childhood's End? (8,4/36 )
12 Gazpacho (7,78/32 )
13 Tux On (7,65/34 )
14 Interior Lulu (7,21/35 )
15 The Bell in the Sea (7,08/34 )
16 Drilling Holes (7,05/32 )
17 Living in F E A R (6,96/36 )
18 Fruit of the Wild Rose (6,8/30 )
19 80 Days (6,73/35 )
20 The Other Half (6,7/34 )
21 This Train is my Life (6,69/32 )
22 Asylum Satellite #1 (6,46/30 )
23 Montreal (6,33/32 )
24 The Answering Machine (6,19/35 )
25 It's Not Your Fault (4,26/28 )

Vandaag: The Great Escape

The Great Escape - YouTube

Neem je ze alle drie mee bonothecat?:

10!! 10!! 10!!

Outlaw104 schreef:

10!! 10!! 10!!

Eén tien is voldoende

Casartelli (moderator)
Het was toen zelfs nog een klein hitje. Alleen is-ie me toen op een of andere manier niet in gunstige zin opgevallen. Maar dat is later goedgekomen.

De climax cq. het logische einde van Brave (waarom de band daar nou nog een niemendalletje achteraan moest zetten...?).

9,8

Casartelli schreef:
De climax cq. het logische einde van Brave (waarom de band daar nou nog een niemendalletje achteraan moest zetten...?).
Heb daar ooit eens een quote van Hogarth over gelezen waarom ze dat hebben gedaan, maar ik weet daar zo gauw niet meer de reden van. Misschien dat vigil dat nog helder op de bril heeft?

The Great Escape - 9,5

The Great Escape: 9,5

Geweldige afsluiting van het indrukwekkende conceptalbum Brave. Al blijf ik erbij dat - net als bij Runaway - dit soort nummers het best tot z'n recht komt bij integrale uitvoering / beluistering van het album...
(afgezien van dat hierboven al aangehaalde "niemendalletje)

The Great Escape : 9,2

Nu volgende de ultieme knallers zich wel erg snel op. The Great Escape staat eigenlijk altijd wel in mijn Top 3 Allertijden (overal!) en met enige regelmaat ook gewoon op 1!

Dus tja veel lager dan een 10 kan ik niet geven

10

Outlaw104 schreef:
(quote)
Heb daar ooit eens een quote van Hogarth over gelezen waarom ze dat hebben gedaan, maar ik weet daar zo gauw niet meer de reden van. Misschien dat vigil dat nog helder op de bril heeft?

In T onovertroffen topic: Marillion: Just for the Record
Schreef ik dit er over:

De eerste was het majestueuze The Great Escape welke in januari 1994 een maand voor de release van het album het levenslicht ziet. Een soort van mini-epic van vijf minuten. Muzikaal en tekstueel iets anders dan de uiteindelijke albumversie. Het nummer behaalde zowaar de Nederlandse Top 40. Het was natuurlijk helemaal geen commercieel nummer maar het wist toch drie weken te overleven met een 38ste plek als beste resultaat.

Het album verscheen ook op LP en daar was iets bijzonders mee aan de hand. Na The Great Escape had de plaat twee verschillende eindes. Koos het de ene groef dan hoorde je een hele tijd water klotsen (dan was ze dus gesprongen van de brug) en koos het de andere groef dan kwam je uit bij het veel positievere einde Made Again zoals het ook op de cd eindigt. Al is het niet helemaal duidelijk of het wel zo positief is want er gaan toch verhalen dat met Made Again de hemel wordt bedoeld en dan liep het voor haar toch niet helemaal goed af.

Outlaw104 schreef:

10!! 10!! 10!!

Ook een paar 10en graag _0_

Mssr Renard
Ik neem aan dat we het geheel der delen nu nemen?

The Great Escape / The Last of You / Falling from the Moon

Een erg goede afsluiter inderdaad. Ik draai Made Again (het nummer) eigenlijk nooit.

9,5

10

1 van de absolute emotionele hoogtepunten van al hun nummers :

I. The Last of You
Just when I thought I'd seen the last of you
You come here scratchin' at my door
Your pain and anger's in the howling dark
Of every corridor I walk

So tell me more about the love that you rejected
Tell me more about the trust you disrespected
I still don't know, why did you hurt the very one
Why did you hurt the very one
That you should have protected?

Vooral hoe die laatste zin dan weer wordt gezongen is meesterlijk!

Ik deel toch iets minder in de euforie rond Brave. Ik vind het een hele fijne plaat, maar alleen al het h-tijdperk kent voor mij zeker drie betere. Dit nummer vind ik wel een van de hoogtepunten en live is het ook altijd fijn, maar voor mij blijft het bij een

8,5

Ik ben bij die weinigen die nooit zo heel warm hebben gelopen voor Brave. Al heeft dat album erg mooie momenten, Runnaway kwam bijvoorbeeld al voorbij...

Deze suite staat in mijn Marillion-favorieten-playlist, dus ik vind het wel goed natuurlijk.
Maar euforisch maakt het mij niet... Maar dit is natuurlijk wel een verdiende 8 waard!

The Great Escape / The Last of You / Falling from the Moon: 8

Één van de meest waardige afsluiters van de vele albums die ik ken waarin de driedelige opbouw leidt tot een fantastische climax:

* Heading for the Great Escape: 9.
* The Last of You: 10.
* Falling from the Moon: buitencategorie 11. En hier kan ik eindelijk eens een 11 geven..

9 + 10 + 11 = 30 : 3 = 10 als eindcijfer voor The Great Escape.

Absoluut één van het beste nummer van Marillion. Een prachtige afsluiter van het prachtige Brave. Daar komt de eerste..........

10

Gast
geplaatst: vandaag om 12:19 uur

geplaatst: vandaag om 12:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.