MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Marillion meter

zoeken in:
See it like a baby: best wel oké. Ik vind het zeker geen aanmatigend nummer. Ik verbaas me wel over de enorm lage cijfers die ik her en der zie bij dit nummer.

Ik behoor denk ik niet tot de 'Marillionpuristen'. Ik heb geen moeite meer dit soort uitstapjes. Het speelgoedlied op dit album ga ik ook positief waarderen.

6,4

Casartelli (moderator)
Rogyros schreef:
Het speelgoedlied op dit album ga ik ook positief waarderen.
Thanks for the early warning

Het woord 'purist' zegt mij in deze niet zo heel veel. Jawel, mijn waardering voor nummers en albums is in de meeste gevallen redelijk met het gemiddelde gecorreleerd en daar zitten ook in beide richtingen wat uitzonderingen op. Een artiest die 'iets anders' doet dan we van hem gewend zijn, neemt daarmee een risico. Dat mag geprezen worden, zolang we erkennen dat het ook afgefakkeld kan worden - het is geen free ride zogezegd.

Ik las hier ook wel dat Marillion zich hier op het pad van de alternatieve rock / indierock begeeft. Vooropgesteld dat die termen op hun oorspronkelijke inhoud inmiddels even leeg zijn als progressieve rock en ik dus aanneem dat we het gewoon over een bepaalde muziekstijl hebben... als dat inderdaad hier de bedoeling was, dan doen een hoop pure indierockbandjes dat gewoon een stuk beter.

Maar met een 6,4 was je er zelf ook weer niet bovenmatig kapot van, lijkt me?

Hahaha! De term Marillionpurist maakt wel indruk, Casartelli.

Nee, ik ben niet kapot van het nummer, ik ben sowieso niet kapot van Somewhere Else in zijn totaliteit. Ik luister het niet veel, maar geef het album wel 3,5 ster.

Ik ben het volledig met je eens hoor. Wie gebaande paden verlaat, neemt een risico. Dat werkt soms wel en soms niet. Ik waardeer Marillion dat ze dat gedurfd hebben. Ik kan ook niet genieten van marillion.com. Dat is zelfs zo erg dat ik het album helemaal niet van een ster heb voorzien. Ik heb het te weinig geluisterd als geheel...

Dat mensen See it like a baby soms zo laag waarderen, verbaast me. Ik had dat niet zien aankomen. Maar het is ieders goed recht. Als iemand het ruk vindt, moet diegene dat kunnen zeggen. Geen probleem mee hoor. Zeker niet. Hier worden de cijfers van de nummers erg goed uitgelegd (iets wat ik zelf vaak nalaat...). Prima!

Wat ik met Marillionpuristen bedoel: je ziet nog wel eens dat Fish heilig is en Hogarth eigenlijk niet goed is voor Marillion, op Brave, Afraid of Sunlight en Marbles misschien na. Ik jaag de oude Marillion helemaal niet na. Ik vind Marillion in de Fish periode zelfs een stuk minder interessant dan in de Hogarth periode. Ik vind juist Fish vaak lelijker zingen (zeker als hij zijn stem wat maniakaal gebruikt). Hogarth doet mij veel meer als zanger. Veel meer emotie en zeggingskracht voor mij. Dit werkt voor mij beter. Voor sommigen ben ik daarom misschien een wat vreemde eend binnen de Marillion fanbase. Ik zie het vooral om me heen hoor, in mijn eigen omgeving. Ik ken best wat mensen die alleen de eerste vier albums van Marillion accepteren. De rest niet eens geprobeerd. Die vonden het niet gek dat er om Fish werd geroepen tijdens een concert in de jaren negentig... Kortzichtig vind ik dat, maar goed. Op MuMe is het wel degelijk diverser.

Men hoeft zich niet aangevallen te voelen door mijn opmerking. Ik had ook kunnen schrijven: de klassieke Marillion fan. Of zoiets. Ik kan ook erg van This Strange Engine als album genieten. Waarbij de titelsong er natuurlijk bovenuit steekt. En met Hope For The Future schaar ik mij ook achter het meerderheidsstandpunt. Zo'n vreemde eend in de bijt ben ik dan ook niet. Maar gewoon meer een Hogarth fan.

Verschillen daar gelaten, waar iedereen inderdaad recht op heeft en behoort te hebben. Zoveel mensen zoveel meningen. Maar het valt mij eerder op dat nummers die ik hoor scoor ook hoog worden gescoord door anderen. Ier moest haast daarom wel zoiets zijn als de smaak van de typische Marillion fan of iets dat als typisch Marillion wordt ervaren en daarmee moet er dan ook zoiets bestaan als een Marillion purist.

Er zijn usual suspects, en de waardering voor Brave wordt wijd en breed gedragen.
Toch begrijp dat er ook mensen zijn die het minder vinden. Het duurde voor mij ook behoorlijk lang voordat
het kwartje viel. Bij andere albums had ik daar dan weer minder last van en raakten mij die vanaf de eerste draaibeurt al zijn er ook die ik nu nog steeds niet trek.

Of nummer die me in de eerste instantie niets deden maar nu wel of anders om. Zeker voor het jeugdsentiment is het interessant om te zien of het nu nog steeds zoveel indruk maakt als ten. Door deze pool moet ik heel wat nummers opnieuw draaien en al bijven velen hetzelfde nu denk ik soms bij het wat ouder werk toch echt....Moa !! Marillion is echt een band die veel diverser is geworden na Fish en uitglijders daargelaten ook beter.

Kortom, een fantastische band met voor iedere liefhebber wat wils!

Rogyros schreef:
Kortom, een fantastische band met voor iedere liefhebber wat wils!

En zolang we dar vooral niet al te claustrofobisch over doen is dit een heerlijke discussie.
Informeel, lekker losjes en niet van dat krampachtige gedoe wat ik op andere Marillion Family (walgelijk beladen term ook) forum gerelateerde sites heb gezien.

Ik vermaak me hier ook opperbest. Ik vind dit wel een lekker relaxt forum met meestal hele mooie songs!

daniel1974nl schreef:
(quote)

En zolang we dar vooral niet al te claustrofobisch over doen is dit een heerlijke discussie.
Informeel, lekker losjes en niet van dat krampachtige gedoe wat ik op andere Marillion Family (walgelijk beladen term ook) forum gerelateerde sites heb gezien.

Ach ik ben al jaren het zwarte schaap van de Marillion familie en daar ben ik gewoon blij mee.

Ik ben niet van het ene kamp en niet van het andere kamp. Ik verdedig het ene kamp tegen het andere en vica versa. Van mij mogen ze zoveel experimenteren als ze willen en dan beoordeel ik het wel of ik het waardeer of niet. Cannibal Surf Babe vind ik bv een erg leuk liedje en Hope for the Future niet. Verder zie ik See it Like a Baby nou niet als een enorm experiment waar onbetreden Marillion paden voor t eerst verkend worden.

Er is geweldig genoten van See It Like a Baby Ik heb gisteren overigens het grootste deel van Somewhere Else beluisterd en het valt me echt niet tegen. Maar goed jullie waarderen dit nummer met gemiddeld 5,36.

28 Asylum Satellite #1 (6,46/30 )
29 Montreal (6,33/32 )
30 The Answering Machine (6,19/35 )
31 See it Like a Baby (5,36/25 )
32 Half Full Jam (5,05/29 )
33 It's Not Your Fault (4,24/30 )

Voor vandaag: Estonia

Marillion - Estonia - YouTube

Ook een erg mooi nummer en een van de beteren van This Strange Engine.
Al doet het wellicht met vlagen ook een beetje aan als een tweede Brave of Out Of This World.

Ik bijt de spits af vandaag en hou het op en 8.

Estonia : 6,5

Estonia, prachtig nummer met geweldige tekst. Ik krijg er altijd rillingen bij. Schoolvoorbeeld van muziek die raakt en waarbij tekst, muziek, stem en instrumentatie in perfecte balans zijn: 9

Estonia kan soms behoorlijk hard binnenkomen bij mij. Heb dat regelmatig als ik muziek in de auto luister. Wel eens per ongeluk tijdens het nummer de ruitenwissers aangedaan, uiteraard tevergeefs.

8,5

Estonia - 7

Estonia was altijd al een top nummer maar heeft die status alleen maar versterkt door de prachtige +Friends versie, zowel op de studio- als op de recente liveplaat. Op die laatste plaat met een indrukwekkende aankondiging van Hogarth waarbij, geloof het of niet, er iemand tussen door "Grendel" moest schreeuwen. Daar is helemaal niets op terug te horen op de cd/dvd. Niet alleen voor de uitvoerende musici maar ook hulde voor de geluidstechnicus van dienst!

Estonia: 9,5

Highlightje op This Strange Engine.

Estonia: 8.4

meesterdch schreef:
Estonia, prachtig nummer met geweldige tekst. Schoolvoorbeeld van muziek die raakt en waarbij tekst, muziek, stem en instrumentatie in perfecte balans zijn

Niets meer aan toe te voegen

9

Casartelli (moderator)
De eerste helft van This Strange Engine is best in orde en Estonia is daar de climax van.

8,5

musicborst schreef:
Estonia was altijd al een top nummer maar heeft die status alleen maar versterkt door de prachtige +Friends versie, zowel op de studio- als op de recente liveplaat. Op die laatste plaat met een indrukwekkende aankondiging van Hogarth waarbij, geloof het of niet, er iemand tussen door "Grendel" moest schreeuwen. Daar is helemaal niets op terug te horen op de cd/dvd. Niet alleen voor de uitvoerende musici maar ook hulde voor de geluidstechnicus van dienst!

Estonia: 9,5

Het blijft de band achtervolgen !!!

Gisteren maar weer eens Grendel beluisterd, hahaha. Komt toch een keertje langs hier. In dat opzicht is dit een superleuk topic.

Estonia. Voor mij het beste nummer van het album.

Feeling you shake
Feel your heart break
Thinking if only, if only, if only, if only
And the salt water runs
Through your veins and your bones
Telling you no not this way, not this way, not this way

Ik bedoel maar....

9,0

Ik vind Estonia altijd best mooi maar ik krijg nu steeds meer bij een aantal nummers het gevoel dat ik in een soort Marillion soep terecht aan het komen ben waar uit dezelfde pan steeds een nummer tevoorschijn gelepeld wordt. Het gaat wat op elkaar lijken. De ene kop smaakt beter dan de andere. En deze smaakt dan weer een stuk beter dan die van gisteren. Maar soms is het wat teveel van hetzelfde. De smaak.

Is mijn euvel, ik weet het. Maar ik moet (hier) gaan uitkijken voor de 'brij'vorming.

Estonia: 8

Estonia 7

Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Ik vind Estonia altijd best mooi maar ik krijg nu steeds meer bij een aantal nummers het gevoel dat ik in een soort Marillion soep terecht aan het komen ben waar uit dezelfde pan steeds een nummer tevoorschijn gelepeld wordt. Het gaat wat op elkaar lijken. De ene kop smaakt beter dan de andere. En deze smaakt dan weer een stuk beter dan die van gisteren. Maar soms is het wat teveel van hetzelfde. De smaak.
Heb jij even mazzel dat de koude soep al geweest is.

Estonia: 8,7

Casartelli schreef:
Heb jij even mazzel dat de koude soep al geweest is.

Nu smaakt een nw kop soep al snel beter dan die van gisteren. Maar toch.

daniel1974nl schreef:
(quote)

Het blijft de band achtervolgen !!!

En ze roepen het ook nog bij de band waarop de kans dat ze het spelen vrij klein is. Beter om dit bij de band Arena te doen. Die heb ik Grendel een keer zien spelen. Was jij daar ook c-moon?

bonothecat schreef:
(quote)

En ze roepen het ook nog bij de band waarop de kans dat ze het spelen vrij klein is. Beter om dit bij de band Arena te doen. Die heb ik Grendel een keer zien spelen. Was jij daar ook c-moon?

Was je toevallig in 1998 in Vredenburg met de This Strange Engine Tour, toen net voor 80 Days, H. aan het uitleggen was hoe hij langzaam bij de and en fans mensen leert kennen en zijn weg begon te vinden, en iemand snoeihard Fish schreeuwde en H antwoordde dat het tijd werd dat wij hem uit ons geheugen te bannen ?

daniel1974nl schreef:
(quote)

Was je toevallig in 1998 in Vredenburg met de This Strange Engine Tour, toen net voor 80 Days, H. aan het uitleggen was hoe hij langzaam bij de and en fans mensen leert kennen en zijn weg begon te vinden, en iemand snoeihard Fish schreeuwde en H antwoordde dat het tijd werd dat wij hem uit ons geheugen te bannen ?

Ik vermoed dat ik daar niet was. Heb die tour denk ik in Groningen gezien.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:19 uur

geplaatst: vandaag om 14:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.